Zdarzenie lotnicze Nr 1060/10.
Dz.Urz.ULC.2010.26.128
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 listopada 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1060/10
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok (zadanie AI/1) z wysokości 1100m z samoczynnym otwarciem spadochronu - lina desantowa. Po prawidłowym oddzieleniu się ucznia-skoczka od samolotu otworzył się spadochron główny. Czasza spadochronu głównego napełniła się prawidłowo. Po otwarciu spadochronu instruktor nawiązał kontakt radiowy ze skoczkiem i podał mu kilka komend odnośnie wykonywania prawidłowych manewrów spadochronem. Skoczek doleciał do rejonu lądowania, a następnie wykonał zwrot ustawiając się w wyznaczonym kierunku lądowania. W ostatniej fazie lotu, pomimo komend wydawanych przez radio "nogi razem", uczeń-skoczek wylądował na rozstawione nogi, jednocześnie podkurczając je pod siebie. W wyniku takiego lądowania uczeń skoczek doznał złamania nogi prawej w okolicy stawu skokowego.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na przyjęciu niewłaściwej sylwetki ciała podczas lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Podczas szkolenia naziemnego uczniów-skoczków zwiększono liczbę ćwiczeń w celu lepszego wyrobienia nawyku prawidłowego trzymania nóg podczas lądowania.