Zdarzenie lotnicze Nr 1060/09.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2012.8

Akt indywidualny
Wersja od: 23 lutego 2012 r.

KOMUNIKAT Nr 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1060/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 grudnia 2009 r., na samolocie Zenair Zodiak 601 XL, klasyfikuję do kategorii:

"Nieustalone".

2.
Opis okoliczności wypadku:

W dniu 14.12.2009 r. pilot samolotowy zawodowy wykonał w godzinach porannych (9:30-10:16 LMT) lot z lądowiska w Watorowie na lotnisko Poznań Kobylnica (EPPK). Celem lotu było, między innymi, przeprowadzenie okresowych prac obsługowych silnika. W związku z tym pilot umówił się z licencjonowanym mechanikiem na lotnisku Kobylnica na dzień 15.12.2009 r. W tym dniu pilot przybył na lotnisko w godzinach porannych, aby przygotować samolot do przeglądu silnika. Około godziny 12-tej do hangaru, gdzie znajdował się samolot, przybył mechanik i przeprowadził prace obsługowe silnika. Czynności po zakończeniu prac, w tym między innymi założenie osłon silnika, pilot wykonał samodzielnie. Start z lotniska Poznań Kobylnica nastąpił o godzinie 14:04. Lot przebiegał na średniej wysokości około 100 m nad terenem. Pilot nie nawiązał łączności radiowej z organem kontroli ruchu lotniczego lotniska Bydgoszcz Szwederowo. W końcowej fazie dolotu do lądowiska w Watorowie pilot leciał nisko (ok. 50 m) nad korytem rzeki Wisły, a następnie zwiększył wysokość w celu bezpiecznego przelecenia nad skarpą. Pilot zgłosił się przez radio na częstotliwości "Watorowo Radio" i uzyskał informacje z lądowiska o warunkach do lądowania. O godzinie 14:48:13 w odbiorniku GPS zostało zapisane ostatnie położenie samolotu: odległość ok. 1840 m od progu pasa i wysokość ok. 50 m nad terenem. W odległości ok. 1500 m od progu pasa samolot zderzył się z ziemią, tracąc obie golenie podwozia głównego. Następnie na dolnej części kadłuba przemieścił się o ok. 40 m, po czym wpadł na zaoraną poprzecznie do kierunku ruchu część pola i po przebyciu ok. 6 m zatrzymał się. Pilot wypadł z samolotu i poniósł śmierć na miejscu.

Pilot, lat 68, posiadał ważną licencję pilota samolotowego zawodowego z wpisanymi ważnymi uprawnieniami SEP(L), IR, MEP(L), TR PA46 M. Nalot całkowity około 9500 godzin, z tego na samolocie Zodiak ok. 300 godzin.

Warunki meteorologiczne w czasie zdarzenia:

Stan pogody na lotnisku Poznań Ławica w okresie od 12:30 do 13:30 UTC (13:30 do 14:30 LMT):

-
METAR EPPO 151230Z 14004KT 110VI70 5000 BR BKN007 MOI/M02 Q1020;
-
METAR EPPO 151300Z 15003KT 090V190 5000 BR BKN007 M01/M02 Q1020;
-
METAR EPPO 151330Z 13003KT 100VI60 5000 BR BKN007 M01/M02 Q1020.

Stan pogody na lotnisku Bydgoszcz Szwederowo w okresie od 13:00 do 14:00 UTC (14:00 do 15:00 LMT):

-
METAR EPBY 151300Z 17003KT 4000 -5N BR OVC012 MOUM03 Q1020;
-
METAR EPBY 151330Z VRB03KT 4000 -SN BR OVC012 M01/M03 Q1020;
-
METAR EPBY 151400Z VRBO2KT 4000 -SN BR OVC012 M01/M03 Q1020.

Dla lotniska Bydgoszcz Szwederowo było wydane następujące ostrzeżenie:

OSTRZEŻENIE LOTNISKOWE DLA LOTNISKA EPBY.

WAŻNOŚĆ: od godz. 08:15 UTC dnia 15.12.2009 do godz. 16:00 UTC dnia 15.12.2009.

ZJAWISKO: OBLODZENIE W CHMURACH.

PRZEBIEG: W rejonie lotniska EPBY nadal prognozuje się występowanie w chmurach umiarkowanego i silnego oblodzenia.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", nie ustaliła przyczyn wypadku. PKBWL nie wyklucza, że wypadek mógł mieć związek z nagłym pogorszeniem stanu zdrowia pilota, w stopniu uniemożliwiającym sterowanie, co doprowadziło do zderzenia samolotu z ziemią.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niepodjęcie decyzji o przejściu na drugi krąg po zauważeniu, że lądowanie będzie z dużym przelotem i na zwiększonej prędkości.

4.
Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń.