Zdarzenie lotnicze nr 1054/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.349

Akt indywidualny
Wersja od: 8 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 339
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1054/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 czerwca 2015 r. na samolocie Beechcraft H 750, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL" do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po starcie z LFMN, po schowaniu podwozia zapaliły się kontrolki SQUAT, STALL IDENT, FDR FAULT. Załoga dostała zgodę na wznoszenie do poziomu 160. Na poziomie 60 stwierdziła brak hermetyzacji kabiny i poprosiła o zatrzymanie wznoszenia na poziomie 100 FL. Przed osiągnięciem poziomu 100 FL zapaliła się kontrolka CABIN ALT. Załoga poprosiła o zniżanie i holding. Otrzymała wektory i zniżanie do 4000 fit, po czym holding nad punktem NERAS, gdzie w ciągu 20 min. wypaliła paliwo do osiągnięcia dopuszczalnej masy samolotu do lądowania. Podejście i lądowanie bez problemów na DS 04. Nadzór nad badaniem incydentu zakończono 12 października 2015 r. przyjmując na podstawie zgłoszenia, że prawdopodobną przyczyną braku hermetyzacji było uszkodzenie jednego z przełączników "WEIGHT ON WHEEL". 7 czerwca 2016 r. użytkownik przesłał do PKBWL raport z badania, który zawierał dodatkowe informacje mające wpływ na wskazaną już przyczynę incydentu.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną braku hermetyzacji było złe uziemienie skrzynki przekaźników.

4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.