Zdarzenie lotnicze Nr 104/05.
Dz.Urz.ULC.2008.1.18
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 104/05
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji-H2"
1. Opis okoliczności wypadku.
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/104-05/400/06)
Pilot szybowcowy wykonywał przelot na szybowcu docelowo-powrotny, warunkowy 306 km. Na odcinku powrotnym pilot utracił noszenia i, na wysokości ok. 350 m, podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z uwagi na okoliczne wzniesienia, rzeczywista wysokość krytyczna podjęcia decyzji była mniejsza. Będąc już na prostej do lądowania na wybranym polu, pilot zauważył wysokie drzewa uniemożliwiające bezpieczne lądowanie. W zaistniałej sytuacji pilot zmienił decyzję i postanowił lądować na polu odległym od pierwotnie wybranego o ok. 200 m. Przyziemienie szybowca nastąpiło skośnie do stoku, na polu pszenicy o wysokości uprawy ok. 110 cm. Szybowiec zaczepił lewym skrzydłem o uprawę i wykonał obrót w lewo o ok. 130° Pilot nie doznał żadnych obrażeń i opuścił kabinę o własnych siłach, natomiast szybowiec został znacznie uszkodzony.
2. Przyczyna wypadku.
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku lotniczego było zaczepienie skrzydłem o uprawę pszenicy w trakcie lądowania w terenie przygodnym.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był zbyt późny wybór pola przygodnego do lądowania i konieczność zmiany decyzji o miejscu lądowania.
3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
Instrukcja Wykonywania Lotów I Skoków Aeroklubu Polskiego
"Zabrania się wykonywania jakichkolwiek manewrów innych niż niezbędne do lądowania, na i poniżej wysokości krytycznej.
Wysokość krytyczna szybowca jest to wysokość niezbędna do wykonania bezpiecznego manewru do lądowania po uwzględnieniu najbardziej niekorzystnych okoliczności, mogących wpłynąć na przebieg lądowania, takich jak: