Zdarzenie lotnicze nr 1030/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.147

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 143
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1030/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2016 r. na spadochronie Falcon 300, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji"

oraz

"H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pruszcz Gdański - lotnisko EPPR. Uczeń-skoczek wykonywał ósmy skok w życiu. Był to jego trzeci skok w dniu zdarzenia i drugi z ręcznym otwarciem spadochronu. Poprzedni skok (również z ręcznym otwarciem) został oceniony przez instruktora jako prawidłowy, wręcz wzorcowy. W kolejnym skoku uczeń oddzielił się od samolotu (An-2) na wysokości 1500 m metodą "na strugi". Oddzielenie się "na strugi" wykonane zostało nieprawidłowo (prostopadle do kierunku lotu), a następnie skoczek wykonał dwie spirale w lewo i obracając się zaczął spadać plecami do ziemi. W takiej pozycji i w obrotach zainicjował otwarcie spadochronu głównego. Podczas otwarcia skoczek włożył prawą rękę pomiędzy taśmy nośne otwierającego się spadochronu. Po napełnieniu się czaszy zaobserwowano, że na wysokości 3-4 prawej komory górą czaszy przerzucone są linki sterownicze - tzw. kalafior. Uczeń przez około 5 sekund szarpnięciami uchwytu sterowniczego próbował zlikwidować nieprawidłowość, jednak w wyniku jego działań, początkowo wolno obracająca się czasza przyspieszyła obroty. Uczeń wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy, który napełnił się prawidłowo. Wylądował na użytkowej części lotniska. Uczeń zapytany o przebieg skoku stwierdził, że po poprzednim udanym skoku poczuł się zbyt pewnie i nie skupił się na prawidłowym odbiciu z progu drzwi samolotu, a następnie przestraszył się utraty stabilnej pozycji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała podczas swobodnego spadania.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.