Zdarzenie lotnicze nr 102/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.10.137

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 102/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 maja 2006 r., na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2B, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 28, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej "Inne - E8".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał lot podczas Szybowcowych Mistrzostw Polski. Po minięciu pierwszego punktu zwrotnego nastąpiło pogorszenie warunków meteorologicznych: noszenia zaczęły maleć. Pilot leciał w kierunku drugiego punktu zwrotnego na zmniejszającej się wysokości. Malejąca wysokość i brak noszeń termicznych zmusiły pilota do obrania pola i lądowania w przygodnym terenie. Podczas dobiegu w połowie pola szybowiec wykonał obrót w lewo o około 100° i przemieścił się bokiem około 10m. Nastąpiło urwanie kota podwozia głównego. Pilot nie odniósł obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było zahaczenie końcówką lewego skrzydła o uprawę, co spowodowało tzw. "cyrkiel" i niekontrolowane przemieszczenie się szybowca bokiem do kierunku dobiegu oraz w konsekwencji, wyłamanie kota podwozia głównego.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.