Zdarzenie lotnicze nr 102/03.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.9.95

Akt indywidualny
Wersja od: 1 sierpnia 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 15
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 lipca 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

dotyczy wypadku lotniczego Nr 102/03, który wydarzył się w dniu 17 lipca 2003 r. na paralotni Nova Rotor L, pilotowanej przez mężczyznę, lat 38.
1. Opis okoliczności wypadku.

Grupa paralotniarzy wykonywała loty rekreacyjne. Loty nie odbywały się w sposób sformalizowany i nie były wykonywane w ramach jakiejkolwiek organizacji. Pilot uczestniczący w wypadku, dołączył do grupy jako ostatni. Paralotniarze byli wyposażeni w radiotelefony i utrzymywali między sobą łączność radiową.

Pilot na paralotni Nova Rotor L leciał odchylony w prawo około 500 m w stosunku do toru lotu reszty paralotniarzy. Wykonywał przelot nad budynkami, utrzymując niewielką wysokość. Następnie na wysokości około 5 m kontynuował lot nad pustym boiskiem. Na jego skraju pilot rozpoczął wznoszenie, które doprowadziło do zderzenia z linią energetyczną. W wyniku zderzenia pilot poniósł śmierć na miejscu. Ponadto została znacznie uszkodzona paralotnia z napędem oraz zerwana linia przesyłowa średniego napięcia (15 kV).

Tuż przed zderzeniem z linią energetyczną, pilot uniósł nogi w celu ominięcia przeszkody. Świadczy to o zbyt późnym dostrzeżeniu linii przez pilota, co mogło być spowodowane oślepiającym słońcem. Podczas lotu, pilot paralotni utrzymywał również łączność radiową z resztą pilotów i w czasie prowadzonej korespondencji radiowej nie zgłaszał żadnych uwag, dotyczących stanu technicznego paralotni, czy jakichkolwiek problemów z lotem.

2. Przyczyna wypadku.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonywanie lotu na małej wysokości, co doprowadziło do zderzenia z energetyczną linią elektryczną, a w konsekwencji do śmierci pilota.

Komisja nie wyklucza, że pilot mógł nie zauważyć przeszkody z powodu wykonywania lotu na zachód - dokładnie w stronę zachodzącego słońca.

3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się z informacjami zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki

w grupie przyczynowej "Błędy operacyjne - H3"