Zdarzenie lotnicze nr 1017/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.457

Akt indywidualny
Wersja od: 21 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 439
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1017/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 czerwca 2015 r. na samolotach Boeing 737-800 (B738) oraz Airbus A319 (A319), klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E2 - Służby zarządzania ruchem lotniczym (ATM)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zbliżanie dwóch statków powietrznych (a/c) na kursach przecinających się w sektorze ACC.

W zdarzeniu brały udział: B738 wznoszący się do poziomu lotu (FL) 380 z kursem na punkt nawigacyjny OGSEN oraz a/c A319 na FL 370 po trasie LAGAR - POLON - RUDKA. Do zniżenia separacji doszło w wyniku złej oceny sytuacji przez kontrolera ruchu lotniczego (krl), który nie uwzględnił zmiany prędkości wznoszenia się a/c B738 przy dochodzeniu do poziomu przelotowego. Pomimo nakazania załodze B738 zwiększenia prędkości wznoszenia a/c minęły się z różnicą wysokości 700 stóp (ft) - wymagane minimum separacji pionowej 1000 ft.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Błędy w pracy ATM.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.