Zdarzenie lotnicze nr 1011/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.456

Akt indywidualny
Wersja od: 21 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 438
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1011/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 czerwca 2015 r. na samolotach Airbus A320 (A320A) oraz Airbus A320 (A320B), klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E2 - Służby zarządzania ruchem lotniczym (ATM)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zbliżenie dwóch statków powietrznych (a/c) na kursach kolizyjnych w rejonie punktu nawigacyjnego ABERO. W zdarzeniu brały udział a/c A320A lecący trasą DIBED - BOKSU na poziomie lotu (FL) 360 oraz A320B lecący trasą BOKSU - DIBED na FL360. Kontroler (krl) EC sektora GAT ACC podjął działania (wektorowanie) w celu uniknięcia kolizji: załoga A320A otrzymała polecenie wykonania zmiany kursu w lewo o 15 stopni, po chwili krl przekazał polecenie zmiany kursu o dalsze 10 stopni w lewo. Załoga A320B otrzymała polecenie wykonania zmiany kursu w lewo o 10 stopni. Działania podjęte przez krl nie zapewniły minimum wymaganej separacji (7 NM) pomiędzy a/c. Samoloty minęły się w odległości 5 NM.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Błędy w pracy ATM.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.