Zdarzenie lotnicze nr 1007/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.145

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 141
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1007/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2016 r. na szybowcu G-103 Twin II, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko Laszki EPJL. W dniu 21 maja 2016 r. na lądowisko w Laszkach k. Jarosławia przybył pilot szybowcowy w celu wykonania lotów rekreacyjnych za wyciągarką. Loty miał wykonać na szybowcu G-103 Twin II, na którym wylatał 8 godzin 58 min. W trakcie ósmego lotu wykonywanego tego dnia przez pilota szybowca, otwarła się limuzynka drugiej kabiny, w której znajdował się podróżny. W wyniku tego oszklenie limuzynki uległo uszkodzeniu. Podróżny przed startem został poinstruowany jak powinien się zachowywać w trakcie lotu a limuzynka kabiny została zamknięta przez innego licencjonowanego pilota. Pilot szybowca sprawdził wizualnie przed startem prawidłowość zamknięcia limuzynki.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną incydentu było przypadkowe otwarcie limuzynki w locie przez podróżnego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.