Zdarzenie lotnicze Nr 092/04.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.6

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 092/04

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 czerwca 2004 r., na szybowcu SZD-48-3 "Standard", pilotowanym przez mężczyznę lat 34, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H5".

1
Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. akt, ULC-BL/8122/092-04/276/06)

Pilot szybowcowy startował jako drugi w zespole dwóch szybowców za samolotem Wilga, z zadaniem przebazowania szybowca. Start odbywał się pod wiatr, z lotniska trawiastego, na którym wykoszono pas trawy o długości 900 m i szerokości 100 m na odcinku 300 m, a dalej o szerokości 30 m. Tuż po oderwaniu się od ziemi szybowiec zaczepił skrzydłem o nieskoszoną trawę, "stanął krzyżem", uderzył dziobem o ziemię i przewrócił się na plecy, sunąc w tej pozycji parę metrów. Pilot, który doznał urazu głowy, barku i kolan, ogólnych potłuczeń oraz licznych otarć naskórka, opuścił szybowiec o własnych siłach. Szybowiec uległ znacznemu uszkodzeniu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego były:

- start zespołu ze zbyt wąskiego pasa wykoszonej trawy, nie oznaczonego chorągiewkami;

- błąd w technice pilotowania polegający na dopuszczeniu przez pilota do położenia skrzydła i utraty kierunku podczas rozbiegu;

- zbyt późno podjęta decyzja o wyczepieniu szybowca.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Organizatorzy szkolenia lotniczego powinni większą uwagę zwracać na przygotowanie płaszczyzn startowych na lotniskach trawiastych.

4.2. W szkoleniu teoretycznym, odpowiedni akcent kłaść na możliwe zachowanie się szybowca w zetknięciu z różnymi rodzajami płaszczyzn startu, a szczególnie lądowania (wysoka trawa, zboża) i postępowanie w takich przypadkach.