Dziennik resortowy

Dz.Urz.ULC.2007.6.40

| Akt indywidualny
Wersja od: 15 listopada 2007 r.

KOMUNIKAT NR 17
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 077/03

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 czerwca 2003 r. na szybowcu SZD-30 "Pirat", pilotowanym przez ucznia - pilota szybowcowego, kobietę lat 17, klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne-H5"

1. Opis okoliczności wypadku.

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/077-03/286/06).

Pilot wystartowała z lotniska na szybowcu za holującym samolotem. We wznoszeniu termicznym pilot samolotu holującego na wysokości ok. 700-800 m znalazł "mocny komin termiczny" (7-8 m/s w zespole) i wykonał zakręt z dużym przechyleniem, tak że pilot szybowca nie zdążyła wykonać zakrętu za holującym ją samolotem. Szybowiec znalazł się na zewnątrz toru lotu samolotu. Po zluzowaniu liny uczeń-pilot otworzyła hamulce aerodynamiczne szybowca, chcąc powrócić do prawidłowej pozycji za holującym samolotem. Po wykonaniu ok. 3/4 okrążenia pilot samolotu holującego dał sygnał do wyczepienia szybowca, po czym poczuł dość silne szarpnięcie za ogon samolotu. Nastąpiło zerwanie liny holującej szybowiec. Uczeń-pilot kilkakrotnie zwalniała uchwyt wyczepienia liny, w celu jej zrzucenia, nie wiedząc czy część liny nie pozostała przy szybowcu. Pilot słysząc zmieniony szum powietrza opływającego szybowiec i podejrzewając uszkodzenie szybowca skierowała go do lotniska. W celu skontrolowania sprawności sterów szybowca pilot wykonała parę okrążeń. Po sprawdzeniu sprawności sterów wykonała lądowanie bez komplikacji. Po lądowaniu okazało się, że na skutek zaczepienia liny holowniczej o skrzydło szybowca nastąpiło złamanie listwy spływu centropłata.

2. Przyczyna wypadku.

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego było wykonanie przez pilota samolotu holującego, w silnym wznoszeniu termicznym, zakrętu ze zbyt dużym przechyleniem, nieadekwatnym do umiejętności pilota szybowca.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Organizatorzy szkolenia szybowcowego:

4.1. Informować pilotów holujących o poziomie umiejętności uczniów-pilotów szczególnie z niedużym doświadczeniem.

4.2. Bezwzględnie przestrzegać utrzymywania obustronnej łączności radiowej w lotach holowniczych uczniów-pilotów.

4.3. Omówić zaistniały wypadek z pilotami holującymi ze szczególnym uwzględnieniem zasad holowania uczniów-pilotów na termikę.