Zdarzenie lotnicze Nr 056/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.25

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 65
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 056/05

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2005 r., na samolocie ultralekkim CH-701 Stol, pilotowanym przez mężczyznę, lat 55, posiadającego licencję pilota samolotowego turystycznego, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy w komunikowaniu - H4".

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8220/056-05/177/06)

Pilot, właściciel samolotu, wykonywał loty widokowe z grupą znajomych. Starty i lądowania były wykonywane na prywatnym terenie, stanowiącym własność pilota i mającym status terenu przystosowanego do startów i lądowań. Przed rozpoczęciem lotów pilot, poinstruował zebranych o środkach bezpieczeństwa obowiązujących w pobliżu samolotu. Pilot wraz z pasażerem zajęli miejsca w kabinie i wystartowali. Po około 20 min. lotu wylądowali na pasie i po zakończeniu dobiegu, podkołowali w kierunku oczekującej grupy, gdzie przebywali kolejni kandydaci do lotu. Osoby stały przy krawędzi pasa startów i lądowań, w odległości 40 m od pasa zapasowego, który pełnił też funkcję drogi kołowania. Samolot zatrzymał się kilkanaście metrów od grupy, silnik pracował na wolnych obrotach. Pilot otworzył drzwi z zamiarem zwrócenia uwagi stojącym, że znajdują się za blisko pasa startów i lądowań. W tym czasie pasażer otworzył drzwi prawe i wysiadł z kabiny samolotu. Pilot krzyknął, aby się zatrzymał, pasażer jednak na to nie zareagował i wkroczył wprost pod obracające się śmigło. Pilot natychmiast wyłączył iskrowniki i zatrzymał silnik. Rannego pasażera, po udzieleniu pierwszej pomocy przez pogotowie ratunkowe, przewieziono do szpitala specjalistycznego. Pasażer doznał poważnych obrażeń głowy.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku było samowolne opuszczenie kabiny samolotu przez pasażera spowodowane niewystarczającym instruktażem odnośnie zachowania środków bezpieczeństwa w pobliżu samolotu i na lądowisku.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

- chwilowe odwrócenie uwagi pilota od działań pasażera spowodowane potrzebą ostrzeżenia osób przybywających w pobliżu pasa startów i lądowań;

- niewłaściwe zabezpieczenie lądowiska w czasie wykonywania na nim operacji lotniczych;

- przebywanie osób postronnych podczas lotów na części operacyjnej lądowiska bez opieki przeszkolonego pomocnika.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Piloci - pouczać każdorazowo pasażerów, że o zajęciu miejsca w kabinie lub jego opuszczeniu decyduje wyłącznie pilot - dowódca załogi.

4.2. Zarządzający lotniskami - nie dopuszczać, aby na operacyjnej części lotniska, lądowiska lub innego terenu przystosowanego do startów i lądowań, podczas operacji lotniczych, przebywały osoby postronne.