Zbiór danych DNA.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2021.27

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 kwietnia 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 12 kwietnia 2021 r.
w sprawie zbioru danych DNA

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112 i 2320) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
sposoby przetwarzania informacji, w tym danych osobowych w zbiorze danych DNA, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
2)
sposób i tryb prowadzenia zbioru danych DNA;
3)
czynności związane z rejestracją i przeszukaniem profili DNA w zbiorze danych DNA;
4)
sposób weryfikacji przydatności i niezbędności informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w zbiorze danych DNA;
5)
wzory dokumentów obowiązujących przy przetwarzaniu informacji, w tym danych osobowych, w zbiorze danych DNA.
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
baza danych DNA Interpolu - bazę danych DNA zarządzaną przez Sekretariat Generalny Interpolu, w której przetwarzane są profile DNA udostępnione przez państwa członkowskie Interpolu, której funkcjonowanie określają przepisy Rules on the Processing of Data (RPD) przyjęte rezolucją AG-2011-RES-07 Zgromadzenia Ogólnego Interpolu w 2011 r.;
2)
CLKP - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
3)
Interpol - Międzynarodową Organizację Policji Kryminalnej - Interpol;
4)
KSIP - Krajowy System Informacyjny Policji, o którym mowa w art. 21nb ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
5)
laboratoria pozapolicyjne - inne niż policyjne ośrodki, instytucje lub podmioty naukowe wykonujące badania i opinie z zakresu genetyki sądowej;
6)
1k kwp/KSP - laboratorium kryminalistyczne komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
7)
NN osoba - osobę o nieustalonej tożsamości lub osobę usiłującą ukryć swoją tożsamość, o której mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
8)
NN ślady - ślady nieznanych sprawców przestępstw, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
9)
NN zwłoki - zwłoki ludzkie o nieustalonej tożsamości, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
10)
osoby stwarzające zagrożenie - osoby, o których mowa w ustawie z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób (Dz.U. z 2019 r. poz. 2203);
11)
osoby zaginione - osoby, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. i ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
12)
pakiet - pakiet kryminalistyczny do pobierania wymazów ze śluzówki policzków od osób lub materiału biologicznego ze zwłok ludzkich o nieustalonej tożsamości, oznakowany indywidualnym kodem kreskowym;
13)
profil DNA - informacje o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) obejmujące dane wyłącznie o niekodującej części DNA;
14)
próbka biologiczna - próbkę pobraną od osoby albo ze zwłok ludzkich w celu przeprowadzenia analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), o której mowa w art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
15)
registratura zbioru danych DNA - zbiór dokumentacji związanej z przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 21a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
16)
system CODIS - wchodzący w skład zbioru danych DNA system informatyczny służący do przetwarzania, w tym wymiany, profili DNA;
17)
system LIMS - wchodzący w skład zbioru danych DNA system informatyczny służący do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 21a ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
18)
uprawniony organ - organ prowadzący postępowanie karne, postępowanie w sprawach nieletnich lub prowadzący czynności wykrywcze lub identyfikacyjne;
19)
ustawa o Policji - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
20)
wniosek o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA - wniosek, o którym mowa w art. 21b ust. 2 ustawy o Policji;
21)
wynik badań DNA - profil DNA zapisany w opinii biegłego, sprawozdaniu, notatce urzędowej lub służbowej, systemie CODIS, wydruku aparaturowym (elektroforegramie);
22)
zarządzenie o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) - zarządzenie, o którym mowa w art. 21b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o Policji.
§  3. 
1. 
W CLKP prowadzi się zbiór danych DNA, w którym przetwarzane są informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Policji.
2. 
Informacje, w tym dane osobowe, przetwarzane w formie papierowej i elektronicznej w zbiorze danych DNA, obejmują:
1)
informacje, w tym dane osobowe przechowywane w formie:
a)
karty rejestracyjnej próbki biologicznej, której wzór jest określony w załączniku nr 1 do zarządzenia,
b)
zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do zarządzenia,
c)
wniosku o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA,
d)
dokumentów, na których został utrwalony wynik badań DNA;
2)
próbki biologiczne, o których mowa w art. 21a ust. 3 ustawy o Policji;
3)
materiały zawierające DNA osoby zaginionej zabezpieczone na zasadach i w sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności przedmioty osobistego użytku, z których można oznaczyć profil DNA osoby zaginionej;
4)
informacje o wynikach przeszukania profili DNA lub innych informacji związanych z przetwarzaniem profili DNA, w tym korespondencja prowadzona z uprawnionymi organami.
3. 
Informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w:
1)
ust. 2 w pkt 1-4 są przetwarzane w formie papierowej w registraturze zbioru danych DNA;
2)
ust. 2 w pkt 1 oraz w pkt 4 są przetwarzane w formie elektronicznej w systemie LIMS;
3)
ust. 2 w pkt 1 lit. d oraz w pkt 4 są przetwarzane w formie elektronicznej w systemie CODIS.
§  4. 
1. 
Dyrektor CLKP jako realizujący zadania Komendanta Głównego Policji, o których mowa w art. 21a-21e ustawy o Policji:
1)
wykonuje zadania administratora wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);
2)
nadaje, zmienia lub cofa uprawnienia do przetwarzania informacji zgromadzonych w zbiorze danych DNA policjantom i pracownikom CLKP i 1k kwp/KSP;
3)
przetwarza informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w art. 21a ust. 2 i 3 ustawy o Policji, gromadzone w zbiorze danych DNA w zakresie niezbędnym do wykonania zadań określonych w zarządzeniu;
4)
kontroluje dostęp do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w zbiorze danych DNA;
5)
udostępnia informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w pkt 3, podmiotom określonym w ustawie o Policji, jednostkom organizacyjnym Policji oraz podmiotom uprawnionym do uzyskiwania danych i informacji przetwarzanych w zbiorach danych DNA na podstawie przepisów odrębnych;
6)
nadzoruje realizację zadań krajowego punktu kontaktowego do spraw wymiany danych o profilach DNA, o których mowa w art. 145j ust. 2 ustawy o Policji;
7)
wyznacza komisję do usunięcia informacji, w tym danych osobowych osób, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a-g oraz i-k ustawy o Policji, ze zbioru danych DNA oraz zniszczenia próbek biologicznych zgodnie z art. 21e ust. 5 ustawy o Policji;
8)
ocenia informacje, w tym dane osobowe, przetwarzane w zbiorze danych DNA, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy o Policji, pod kątem wystąpienia innych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego okoliczności skutkujących koniecznością weryfikacji oraz usunięcia danych i informacji ze zbioru danych DNA na podstawie informacji przekazanych przez uprawnione organy;
9)
współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania czynności służbowych związanych z przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych, w zbiorze danych DNA;
10)
wyznacza oraz upoważnia policjantów lub pracowników CLKP do realizacji zadań, o których mowa w pkt 3-6 oraz 8.
2. 
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dyrektor CLKP nadaje na pisemny wniosek kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej Policji. Wzór wniosku o nadanie, zmianę lub cofnięcie uprawnień do przetwarzania danych osobowych w zbiorze danych DNA: CODIS/LIMS/REGISTRATURA, jest określony w załączniku nr 3 do zarządzenia.

Rozdział  2

Czynności związane z rejestracją i przeszukiwaniem profili DNA w zbiorze danych DNA

§  5. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osób wymienionych w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a-g oraz lit. i-k ustawy o Policji pobiera się próbki biologiczne na jeden pakiet, niezależnie od próbek biologicznych pobranych do innych celów.
2. 
Można odstąpić od pobrania próbki biologicznej od osoby wymienionej w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. b ustawy o Policji, jeżeli informacja o fakcie pobrania próbki biologicznej od tej osoby, w celu rejestracji w zbiorze danych DNA, została wcześniej zarejestrowana w KSIP w związku z innym postępowaniem, a tożsamość tej osoby nie budzi wątpliwości.
3. 
W przypadku prowadzenia czynności poszukiwawczych dotyczących osoby zaginionej, próbki biologiczne pobiera się w miarę możliwości od co najmniej dwóch osób, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3a lit. c ustawy o Policji.
4. 
Do każdego pakietu sporządza się kartę rejestracyjną próbki biologicznej.
5. 
Fakt pobrania próbki biologicznej do zbioru danych DNA rejestruje się w KSIP na zasadach i w sposób określony w przepisach Komendanta Głównego Policji w sprawie KSIP.
6. 
Profile DNA rejestruje się w zbiorze danych DNA na podstawie zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) lub wniosku o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA.
§  6. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osoby wymienionej w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o Policji, policjant prowadzący postępowanie przygotowawcze wykonuje następujące czynności:
1)
sporządza i podpisuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
2)
przekazuje do CLKP kartę rejestracyjną próbki biologicznej oraz pakiet;
3)
przekazuje do CLKP jeden egzemplarz zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), a drugi egzemplarz włącza do akt postępowania.
2. 
W przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 2, wykonuje się czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 3.
§  7. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osoby wymienionej w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o Policji uzyskanego na podstawie opinii biegłego z laboratorium posiadającego akredytację zgodnie z normą ISO17025 tj. CLKP, 1k kwp/KSP lub laboratorium pozapolicyjnego, policjant prowadzący postępowanie przygotowawcze:
1)
wykonuje czynności określone w § 6 ust. 1 pkt 1 i 3;
2)
przekazuje do CLKP wynik badań DNA.
2. 
Można przekazać do CLKP lub 1k kwp/KSP zarządzenie o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) jednocześnie wraz z postanowieniem o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego i materiałem porównawczym pobranym od osoby wymienionej w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o Policji do badań. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku badań genetycznych lub niezakwalifikowania profilu DNA do rejestracji w zbiorze danych DNA zarządzenie to podlega zwrotowi.
§  8. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA na zarządzenie sądu albo zarządzenie prokuratora w przypadkach, o których mowa w art. 21b ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji, policjant przekazuje do CLKP zarządzenie sądu lub prokuratora z pakietem i kartą rejestracyjną próbki biologicznej, celem uzyskania profilu DNA lub z profilem DNA uzyskanym w ramach opinii biegłego.
§  9. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA NN śladu uzyskanego na podstawie opinii biegłego, policjant wykonuje czynności określone w § 6 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz przekazuje do CLKP wynik badań DNA.
2. 
Można przekazać do CLKP lub 1k kwp/KSP zarządzenie o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) jednocześnie wraz z postanowieniem o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego i NN śladami zabezpieczonymi do badań. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku badań genetycznych lub niezakwalifikowania profilu DNA do rejestracji w zbiorze danych DNA zarządzenie to podlega zwrotowi.
§  10. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA NN zwłok lub NN osoby, policjant prowadzący postępowanie lub czynności identyfikacyjne wykonuje następujące czynności:
1)
sporządza i podpisuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
2)
przekazuje do CLKP próbkę biologiczną;
3)
przekazuje do CLKP kartę rejestracyjną próbki biologicznej, o ile próbka została zabezpieczona na pakiet;
4)
przekazuje do CLKP jeden egzemplarz zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), a drugi egzemplarz włącza do akt postępowania lub czynności identyfikacyjnych.
2. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA NN zwłok lub NN osoby uzyskanego na podstawie opinii biegłego, sprawozdania, notatki urzędowej lub służbowej, policjant prowadzący postępowanie lub czynności identyfikacyjne:
1)
wykonuje odpowiednio czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 4;
2)
przekazuje do CLKP wynik badań DNA;
3)
przekazuje do CLKP próbkę biologiczną, o ile nią dysponuje.
3. 
Można przekazać do CLKP lub 1k kwp/KSP zarządzenie o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) jednocześnie wraz z postanowieniem o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego i z zabezpieczonymi do badań próbkami biologicznymi NN zwłok lub NN osoby. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku badań genetycznych lub niezakwalifikowania profilu DNA do rejestracji w zbiorze danych DNA zarządzenie to podlega zwrotowi.
§  11. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osoby zaginionej, policjant prowadzący czynności poszukiwawcze dotyczące osoby zaginionej wykonuje następujące czynności:
1)
sporządza i podpisuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
2)
przekazuje do CLKP materiały zawierające DNA osoby zaginionej zabezpieczone na zasadach i w sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności przedmioty osobistego użytku, z których można oznaczyć profil DNA osoby zaginionej;
3)
przekazuje do CLKP jeden egzemplarz zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), drugi egzemplarz włącza do teczki poszukiwań.
2. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osoby zaginionej uzyskanego na podstawie opinii biegłego, sprawozdania, notatki urzędowej lub służbowej, policjant prowadzący czynności poszukiwawcze dotyczące osoby zaginionej:
1)
wykonuje czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 3;
2)
przekazuje do CLKP wynik badań DNA;
3)
przekazuje do CLKP materiały, o których mowa w ust. 1 pkt 2, o ile nimi dysponuje.
§  12. 
1. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osoby wymienionej w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. j ustawy o Policji, policjant prowadzący czynności poszukiwawcze dotyczące osoby zaginionej wykonuje następujące czynności:
1)
sporządza i podpisuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
2)
przekazuje do CLKP kartę rejestracyjną próbki biologicznej oraz pakiet;
3)
przekazuje do CLKP jeden egzemplarz zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), a drugi egzemplarz włącza do teczki poszukiwań.
2. 
W celu rejestracji w zbiorze danych DNA profilu DNA osoby wymienionej w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. j ustawy o Policji uzyskanego na podstawie opinii biegłego, sprawozdania, notatki urzędowej lub służbowej, policjant prowadzący czynności poszukiwawcze dotyczące osoby zaginionej wykonuje następujące czynności:
1)
sporządza i podpisuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
2)
przekazuje do CLKP jeden egzemplarz zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), a drugi włącza do teczki poszukiwań;
3)
przekazuje do CLKP wynik badań DNA;
4)
przekazuje do CLKP próbkę biologiczną, o ile nią dysponuje.
§  13. 
1. 
Profile DNA zarejestrowane w zbiorze danych DNA, są automatycznie przeszukiwane w celach wykrywczych, identyfikacyjnych lub eliminacyjnych przez cały okres przetwarzania w zbiorze danych DNA.
2. 
Profile DNA, które nie zostały zarejestrowane w zbiorze danych DNA, mogą być jednorazowo przeszukiwane na pisemne zlecenie uprawnionego organu.
3. 
Mieszanina DNA, zakwalifikowana przez biegłego w ramach wykonywanej opinii biegłego, sprawozdania, notatki urzędowej lub służbowej do analizy porównawczej, może być jednorazowo przeszukiwana na pisemne zlecenie uprawnionego organu.
§  14. 
Tryb pobierania i przekazywania Komendantowi Głównemu Policji materiału biologicznego określony jest w przepisach rozporządzeń wydanych na podstawie art. 15 ust. 8 oraz art. 20 ust. 1m ustawy o Policji oraz rozporządzenia wydanego na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796.).

Rozdział  3

Sposób weryfikacji przydatności i niezbędności oraz usuwania informacji przetwarzanych w zbiorze danych DNA

§  15. 
1. 
Dla celów przeprowadzenia weryfikacji, o której mowa w art. 21e ust. 1 ustawy o Policji, jednostki organizacyjne Policji, które zarejestrowały informacje w zbiorze danych DNA dokonują oceny zasadności ich dalszego przetwarzania, w tym pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa art. 21e ust. 2 ustawy o Policji.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji przekazuje do zbioru danych DNA informacje o wystąpieniu przesłanek, o których mowa w art. 21e ust. 2 ustawy o Policji lub innych niezbędnych przesłanek do przeprowadzenia weryfikacji.
3. 
Komisja, o której mowa w art. 21e ust. 5 ustawy o Policji, dokonuje usunięcia informacji, w tym danych osobowych ze zbioru danych DNA, na podstawie informacji własnych CLKP, przekazanych przez jednostki organizacyjne Policji po ich uprzedniej weryfikacji pod kątem wystąpienia podstawy usunięcia informacji, w tym danych osobowych, określonej w art. 21e ust. 2-4 ustawy o Policji.
4. 
Usuwanie polega na protokolarnym usunięciu informacji wprowadzonych do zbioru danych DNA z systemów informatycznych, zniszczeniu dokumentacji i próbek biologicznych.
5. 
CLKP może zwracać się do jednostek lub komórek organizacyjnych Policji oraz innych uprawnionych organów o dokonanie weryfikacji, o której mowa w art. 21e ust. 1 ustawy o Policji, w tym również w zakresie wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 21e ust. 2-4 ustawy o Policji oraz przekazanie wyników tej weryfikacji.

Rozdział  4

Wymiana międzynarodowa informacji o profilach DNA

§  16. 
1. 
Profile DNA zarejestrowane w zbiorze danych DNA, są udostępniane i przeszukiwane w ramach zautomatyzowanej wymiany profili DNA pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej, z wyjątkiem:
1)
profili DNA osób wymienionych w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. j ustawy o Policji;
2)
profili DNA, co do których organ zlecający rejestrację zastrzegł pisemnie, że nie podlegają wymianie międzynarodowej;
3)
profili DNA osób, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. k ustawy o Policji.
2. 
Wykonywanie zleceń podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, państw trzecich, agencjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 158) następuje na podstawie zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA).
§  17. 
1. 
Profile DNA mogą być przeszukiwane w bazach danych DNA wybranych państw członkowskich Interpolu lub rejestrowane i przeszukiwane w bazie danych DNA Interpolu.
2. 
W celu dokonania przeszukania lub rejestracji, o których mowa w ust. 1, policjant:
1)
zwraca się do CLKP lub 1k kwp/KSP o wypełnienie określnego przez Interpol formularza "Interpol DNA profile search request" w zakresie profilu DNA, którego wzór jest określony w rekomendacjach INTERPOL DNA Monitoring Expert Group z 2001 r.;
2)
przekazuje uzupełniony formularz "Interpol DNA profile search request" za pośrednictwem oficera kontaktowego komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji do komórki organizacyjnej w Komendzie Głównej Policji właściwej do spraw współpracy międzynarodowej.

Rozdział  5

Zadania CLKP oraz 1k kwp/KSP związane z przetwarzaniem informacji o profilach DNA w zbiorze danych DNA

§  18. 
Do zadań CLKP należy:
1)
sprawdzanie nadesłanej dokumentacji dotyczącej rejestracji profili DNA;
2)
zwracanie dokumentacji bez rejestracji profilu DNA w zbiorze danych DNA, organowi zlecającemu rejestrację w przypadku, gdy:
a)
pakiet jest uszkodzony, niekompletny lub nieprawidłowo zabezpieczony,
b)
stwierdzono nieprawidłowe wypełnienie bądź niekompletność dokumentacji,
c)
stwierdzono niezgodność informacji na karcie rejestracyjnej próbki biologicznej z informacjami podanymi w zarządzeniu o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA),
d)
nie uzyskano profilu DNA,
e)
profil DNA nie został zakwalifikowany do rejestracji;
3)
dokonywanie rejestracji profilu DNA w zbiorze danych DNA na podstawie zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) lub wniosku o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA właściwego organu;
4)
ocena i kwalifikacja profilu DNA przeprowadzona przez biegłego CLKP wydającego opinię w celu zapisu profilu DNA w systemie CODIS i rejestracji w zbiorze danych DNA, przy czym profil DNA lub profil DNA dominujący z mieszaniny powinien zawierać co najmniej:
a)
osiem pełnych układów autosomalnych markerów STR i amelogeninę,
b)
dziesięć markerów STR położonych na chromosomie Y, w przypadku kiedy nie uzyskano profilu DNA w zakresie układów autosomalnych markerów STR,
c)
pełen zakres regionów HVI i HVII mitochondrialnego DNA, w przypadku kiedy uzyskano co najmniej osiem pełnych układów autosomalnych markerów STR i amelogeninę;
5)
dokonywanie rejestracji w KSIP informacji dotyczących profilu DNA zarejestrowanego w zbiorze danych DNA;
6)
przeprowadzanie badań genetycznych w celu uzyskania profili DNA;
7)
wykonywanie jednorazowych i automatycznych przeszukań w zbiorze danych DNA;
8)
wykonywanie zadań krajowego punktu kontaktowego, o których mowa w art. 145j ust. 2 ustawy o Policji;
9)
udostępnianie zgromadzonych informacji i danych uprawnionym organom w formie papierowej lub elektronicznej;
10)
weryfikowanie uzyskanych wyników jednorazowych i automatycznych przeszukań w zbiorze danych DNA;
11)
przekazywanie informacji o zweryfikowanych pozytywnych wynikach jednorazowych i automatycznych przeszukań uprawnionym organom, którym te informacje mogą być przydatne dla celów wykrywczych, identyfikacyjnych lub eliminacyjnych;
12)
informowanie uprawnionego organu zlecającego przeszukanie profili DNA i mieszanin DNA o otrzymanych wynikach w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3;
§  19. 
Do zadań 1k kwp/KSP należy:
1)
ocena i kwalifikacja profilu DNA przeprowadzona przez biegłego 1k kwp/KSP wydającego opinię w celu zapisu profilu DNA w systemie CODIS i rejestracji w zbiorze danych DNA, o której mowa w § 18 pkt 4 lit. a-c;
2)
dokonywanie zapisu profilu DNA w systemie CODIS;
3)
przekazywanie do CLKP wyników badań DNA w postaci zapisu w systemie CODIS i wydruku aparaturowego;
4)
przekazywanie do CLKP zarządzenia o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
5)
przeprowadzanie jednorazowych przeszukań profili DNA w systemie CODIS w ramach wykonywanych opinii biegłego, sprawozdań, notatek urzędowych lub służbowych.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  20. 
Uprawnienia do przetwarzania danych osobowych w zbiorze danych DNA nadane po wejściu w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości oraz przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia zachowują ważność.
§  21. 
Traci moc zarządzenie nr 26 Komendanta Głównego Policji z dnia 10 lipca 2017 r. w sprawie wykonywania przez Policję zadań związanych z przetwarzaniem informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) oraz prowadzeniem bazy danych DNA (Dz. Urz. KGP poz. 48).
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KARTA REJESTRACYJNA PRÓBKI BIOLOGICZNEJ

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ZARZĄDZENIE O WPROWADZENIU DO ZBIORU DANYCH DNA INFORMACJI O WYNIKACH ANALIZY KWASU DEOKSYRYBONUKLEINOWEGO (DNA)

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WNIOSEK O NADANIE, ZMIANĘ LUB COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH W ZBIORZE DANYCH DNA: CODIS/LIMS/REGISTRATURA (niepotrzebne skreślić)