Zbieranie informacji na temat tradycyjnych imprez organizowanych dla pracowników w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2016.3.49

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 stycznia 2016 r.

DECYZJA Nr 20
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 29 stycznia 2016 r.
w sprawie zbierania informacji na temat tradycyjnych imprez organizowanych dla pracowników w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe

GK.166.1.2016

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonego m.in. w art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach 3 - postanawiam, co następuje:

§  1.
1.
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz dyrektorów zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym, w szczególności CILP oraz OTL Gołuchów, zobowiązuję do przedłożenia informacji na temat tradycyjnych imprez pracowniczych organizowanych przez daną jednostkę organizacyjną LP oraz jednostki nadzorowane.
2.
Przez imprezę pracowniczą należy rozumieć przedsięwzięcie realizowane przez pracodawcę w oparciu głównie o własne zasoby pracy oraz własne pozostałe zasoby ekonomiczne, charakteryzujące się w szczególności:
1)
nazwą własną;
2)
funkcją celu, którą mogą być:
a)
świadczenia wypoczynkowe, kulturalne, oświatowe, rekreacyjne oraz sportowe - pobierane przez pracowników, byłych pracowników oraz inne uprawnione osoby,
b)
szeroko rozumiana integracja załogi, w szczególności dokonywana poprzez poprawę atmosfery pracy - prowadząca do wzrostu stopnia utożsamiania się pracowników z misją i interesem ekonomicznym pracodawcy,
c)
edukacja przyrodniczoleśna uczestników imprezy pracowniczej, adresowana głównie do pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
3.
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuję do zebrania i przesłania informacji zbiorczo z nadzorowanych jednostek organizacyjnych.
§  2.
Informacje, o których mowa w § 1, należy przesłać do dnia 9 lutego 2016 r. w formie tabelarycznej, jak niżej:
Nazwa

jednostka

organizacyjnej

LP

Nazwa własna imprezy pracowniczejStatus imprezy pracowniczejImpreza pracownicza w podziale analitycznym na części składowe - etapy składowe imprezy wraz z podziałem na podmioty biorące udział w organizacjiUczestnicyŹródło

finansowania

Uwagi

co do przebiegu imprezy

Status imprezy pracowniczej zdefiniowany został w tabeli "Identyfikacja imprez pracowniczych" załączonej do niniejszej decyzji jako załącznik nr 1.

Przykładowy sposób wypełniania tabeli stanowi załącznik nr 2 do niniejszej decyzji.

§  3.
Niniejszą decyzję otrzymują Pani i Panowie dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych (wszyscy) oraz Pani i Panowie dyrektorzy zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym (wszyscy).
§  4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega upublicznieniu z wykorzystaniem funkcjonującego w ramach DGLP elektronicznego systemu zarządzania dokumentami (EZD) lub doręczeniu do jednostek organizacyjnych funkcjonujących poza tym systemem.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

IDENTYFIKACJA

imprez pracowniczych

Stopień

autonomiczności

imprezy

pracowniczej

Liczba jednostek organizacyjnych realizujących imprezę pracowniczą (uczestniczących wykonawczo w imprezie pracowniczej)

- stopień samodzielności jednostek organizacyjnych w przeprowadzaniu imprez

pracowniczych

Funkcja celu imprezy pracowniczejŹródło finansowania imprezy pracowniczejOsoby uprawnione do udziału w imprezie pracowniczej w charakterze beneficjentaMożliwość prowadzenia imprezy pracowniczej w godzinach, przeznaczonych na realizację zadań służbowych
123456
Imprezy jako przedsięwzięcia autonomiczneImprezy pracownicze realizowane przez poszczególne jednostki

organizacyjne Lasów Państwowych

Imprezy pracownicze monofunkcyjneImprezy generujące świadczenia wypoczynkoweŚrodki, związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnychPracownicy danej jednostki

organizacyjnej Lasów Państwowych; byli pracownicy danej jednostki

organizacyjnej Lasów Państwowych; inne osoby uprawnione - stosownie do zapisów w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych danej jednostki

organizacyjnej Lasów Państwowych

Imprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników, będących beneficjentami świadczeń z tych imprez
Imprezy generujące świadczenia kulturalno-oświatowe
Imprezy generujące świadczenia rekreacyjno-sportowe
Imprezy o funkcji integracyjnejŚrodki obrotowe we władaniu jednostki organizacyjnej Lasów PaństwowychPracownicy danej jednostki

organizacyjnej Lasów Państwowych

Imprezy o funkcji edukacyjnej (edukacja adresowana do pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych)Imprezy pracownicze edukacyjne mogą odbywać się w ramach godzin przeznaczonych na realizację zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z imprez edukacyjnych
Imprezy pracownicze wielofunkcyjneImprezy, będące kombinacyjnym połączeniem imprez pracowniczych monofunkcyjnychŚrodki związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych oraz środki obrotowe - udział środków zależny od znaczenia poszczególnych funkcji celu danej imprezy wielofunkcyjnejPracownicy danej jednostki

organizacyjnej Lasów Państwowych; byli pracownicy jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych; inne uprawnione osoby - stosownie do zapisów w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych danej jednostki

organizacyjnej Lasów Państwowych oraz stosownie do charakteru danej imprezy wielofunkcyjnej

Imprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z tych imprez, chyba że zdecydowanie dominującą funkcją celu danej imprezy wielofunkcyjnej jest funkcja edukacyjna (edukacja

adresowana głównie do pracowników jednostek

organizacyjnych LP) - w godzinach przeznaczonych na realizację zadań służbowych

Imprezy jako przedsięwzięcia autonomiczneImprezy pracownicze realizowane wspólnie przez co najmniej

dwie jednostki organizacyjne w zasięgu regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (w tym imprezy regionalne, tj. imprezy z udziałem pracowników i innych beneficjentów

związanych z większością jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, działających w zasięgu danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych)

Imprezy pracownicze monofunkcyjneImprezy generujące świadczenia wypoczynkoweŚrodki, związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych (środki we władaniu jednostek organizacyjnych, których pracownicy biorą udziałPracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; byli pracownicy ww. jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; inne osoby uprawnione
Imprezy generujące świadczenia kulturalno-oświatowe
Imprezy generujące świadczenia rekreacyjno-sportowew danej imprezie pracowniczej, w tym wraz z członkami rodzin i innych uprawnionych osób, związanych z daną jednostką organizacyjną Lasów Państwowych)- stosownie do zapisów w regulaminach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów PaństwowychImprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z tych imprez
Imprezy o funkcji integracyjnejŚrodki obrotowe we władaniu jednostek organizacyjnych Lasów PaństwowychPracownicy jednostek organizacyjnych Lasów PaństwowychImprezy pracownicze mogą odbywać się w ramach godzin, przeznaczonych na realizację zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z imprez edukacyjnych
Imprezy o funkcji edukacyjnej (edukacja adresowana do pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych)
Imprezy pracownicze wielofunkcyjneImprezy, będące kombinacyjnym połączeniem imprez pracowniczych monofunkcyjnychŚrodki związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych oraz środki obrotowe - udział środków zależny od znaczenia poszczególnych funkcji celu danej imprezy wielofunkcyjnejPracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; byli pracownicy jednostek

organizacyjnej Lasów Państwowych; inne uprawnione osoby - stosownie do zapisów w regulaminach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz stosownie do charakteru danej imprezy wielofunkcyjnej

Imprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z tych imprez, chyba że zdecydowanie dominującą funkcją celu danej imprezy wielofunkcyjnej jest funkcja edukacyjna (edukacja

adresowana głównie do pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych)

Imprezy jako przedsięwzięcia autonomiczneImprezy pracownicze realizowane wspólnie przez jednostki organizacyjne działające

na terenie co najmniej dwóch regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych (w tym imprezy ogólnopolskie, tj. imprezy z udziałem pracowników i innych beneficjentów, związanych z istotną liczbą jednostek organizacyjnych, wchodzących w skład Lasów Państwowych)

Imprezy pracownicze monofunkcyjneImprezy generujące świadczenia wypoczynkoweŚrodki związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnychPracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; byli pracownicy jednostek

organizacyjnej Lasów Państwowych; inne uprawnione osoby - stosownie do zapisów w regulaminach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz stosownie do charakteru danej imprezy wielofunkcyjnej

Imprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z tych imprez, chyba że zdecydowanie dominującą funkcją celu danej imprezy wielofunkcyjnej jest funkcja edukacyjna
Imprezy generujące świadczenia kulturalno-oświatowe
Imprezy generujące świadczenia rekreacyjno-sportowe
Imprezy o funkcji integracyjnejŚrodki obrotowe we władaniu jednostek organizacyjnych Lasów PaństwowychPracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych
Imprezy o funkcji edukacyjnejImprezy pracownicze mogą odbywać się w ramach godzin przeznaczonych na realizację zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń

z imprez edukacyjnych

Imprezy pracownicze wielofunkcyjneImprezy, będące kombinacyjnym połączeniem imprez pracowniczych monofunkcyjnychŚrodki związane z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych oraz środki obrotowe - udział środków zależny od znaczenia poszczególnych funkcji celu danej imprezy wielofunkcyjnejPracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; byli pracownicy jednostek organizacyjnej Lasów Państwowych; inne uprawnione osoby - stosownie do zapisów w regulaminach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz stosownie do charakteru danej imprezy wielofunkcyjnejImprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z tych imprez, chyba że zdecydowanie dominującą funkcją celu danej imprezy wielofunkcyjnej jest funkcja edukacyjna (edukacja adresowana głównie

do pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych)

Imprezy pracownicze będące przejawem wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów PaństwowychImprezy integrujące społeczność leśną Lasów PaństwowychŚrodki związane z funduszem leśnymPracownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów PaństwowychImprezy pracownicze poza godzinami wykonywania zadań służbowych przez pracowników będących beneficjentami świadczeń z tych imprez
Imprezy integrujące społeczność leśną Lasów Państwowych w połączeniu z efektem edukacji przyrodniczoleśnejŚrodki związane z funduszem leśnym w połączeniu ze środkami obrotowymi poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych
Imprezy integrujące społeczność leśną Lasów Państwowych w połączeniu z efektem edukacji przyrodniczoleśnej, a także w połączeniu z poborem świadczeń kulturalno-oświatowych, rekreacyjno- -sportowych (lub tylko w połączeniu z poborem świadczeń kulturalno-oświatowych lub rekreacyjno-sportowych)Środki związane z funduszem leśnym w połączeniu ze środkami obrotowymi (jeżeli występuje element edukacyjny) oraz środkami związanymi z ZFŚS

poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych

Pracownicy

poszczególnych

jednostek

organizacyjnych Lasów Państwowych; byli pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz inne osoby uprawnione - stosownie m.in. do zapisów w regulaminach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Imprezy pracownicze towarzyszące naradom gospodarczym, szkoleniom

lub przedsięwzięciom w zakresie promocji polskiego modelu leśnictwa oraz Lasów Państwowych, a także

w zakresie edukacji leśnej społeczeństwa

Narady gospodarcze, szkolenia

lub przedsięwzięcia promocyjne oraz edukacyjne prowadzone przez poszczególne jednostki

organizacyjne Lasów Państwowych z elementami imprez pracowniczych

Imprezy pracownicze jako imprezy towarzysząceImprezy, generujące świadczenia kulturalno-oświatoweCo do zasady imprezy pracownicze powinny być finansowane ze źródeł, z których są finansowane przedsięwzięcia, którym

te imprezy towarzyszą, z tym że za dopuszczalne należy uznać sfinansowanie lub dofinansowanie imprez pracowniczych ze źródeł,

z których imprezy te są finansowane jako imprezy autonomiczne

Pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych i inne osoby, będące uprawnionymi uczestnikami narad gospodarczych, szkoleń

lub przedsięwzięć promocyjnych i edukacyjnych

Narady gospodarcze, szkolenia

lub przedsięwzięcia promocyjne i edukacyjne co do zasady powinny odbywać się w godzinach, przeznaczonych na realizację zadań służbowych (w tym w ramach delegacji służbowych); imprezy pracownicze towarzyszące powinny odbywać się po wyczerpaniu dziennego porządku

narady gospodarczej, szkolenia czy działań promocyjnych i edukacyjnych

Narady gospodarcze, szkolenia

lub przedsięwzięcia promocyjne oraz edukacyjne o charakterze regionalnym

Imprezy integracyjne
Narady gospodarcze, szkolenia

lub przedsięwzięcia

promocyjne oraz edukacyjne o charakterze centralnym

Imprezy edukacyjne
Imprezy wielofunkcyjne

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWA CHARAKTERYSTYKA

tradycyjnych imprez pracowniczych w Lasach Państwowych

Nazwa

jednostki

organizacyjnej

LP

Nazwa własna imprezy pracowniczejStatus imprezy pracowniczejImpreza pracownicza w podziale analitycznym na części składoweUczestnicySystem finansowaniaUwagi

co do przebiegu imprezy

1234567
Coroczna Pielgrzymka Leśników na Jasną GóręImpreza wielofunkcyjna, wyczerpująca znamiona wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, przeprowadzana wspólnie

ze strukturami kościelnymi (z możliwością współdziałania z innymi podmiotami zewnętrznymi,

na przykład szkołami leśnymi)

- mająca na celu przede wszystkim integrację społeczności leśnej w połączeniu z poborem różnorakich świadczeń kulturalno- oświatowych.

Funkcja jednostki wiodącej przypada Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach we współpracy z CILP.

Strona kościelna jako podmiot zewnętrzny:

wspólne działanie z Lasami Państwowymi w przeprowadzeniu przemarszu paradnego na Jasną Górę,

(2) celebra uroczystej mszy dla leśników, ich rodzin oraz innych uczestników Pielgrzymki (z wykorzystaniem Orkiestry Reprezentacyjnej Lasów Państwowych oraz zespołów hejnalistów leśnych).

Lasy Państwowe:

(1) przejazd (droga do Częstochowy oraz powrót) uczestników w ramach danej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych (lub przejazd wspólny) w zalecanej formie wycieczki krajoznawczej,

(2) przemarsz paradny na Jasną Górę z uwzględnieniem rozwiązań związanych z częściowo procesyjnym jego charakterem,

(3) zgromadzenie integracyjne po zakończeniu mszy świętej (dla

dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśniczych, wybranej reprezentacji pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych),

(4) powszechne zgromadzenie integracyjne na terenach

przyklasztornych dla ogółu pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (przesłanie integracyjne Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, występy hejnalistów leśnych, swobodna wymiana poglądów), (5) tradycyjne spotkanie biesiadne w leśnictwie Blachownia.

(1) pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych wraz członkami rodzin oraz inne osoby, uprawnione na mocy regulaminów ZFŚS do poboru świadczeń kulturalno- oświatowych.

(2) członkowie Duszpasterstwa Leśnego jako ciała opiniodawczo- -doradczego Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych,

(3) kombatanci leśni jako członkowie Komisji Kombatanckiej - ciała opiniodawczo-doradczego Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych,

(4) członkowie Bractwa Leśnego,

(5) przedstawiciele administracji

rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, członkowie organów i innych (wyżej niewymienionych) ciał opiniodawczych Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, reprezentanci świata nauki, kultury i sztuki, działacze organizacji pozarządowych (w tym Polskiego Związku Łowieckiego), przedstawiciele mediów oraz osoby będące źródłem szczególnej wiedzy i doświadczeń,

(6) osoby, związane podmioty zewnętrzne wspólnie przeprowadzające imprezę (np. szkoły leśne).

Przejazd

do Częstochowy oraz powrót z wykorzystaniem środków, związanych

z ZFŚS poszczególnych jednostek organizacyjnych LP (pobór świadczeń krajoznawczych). Pozostałe koszty pokrywane ze środków związanych na wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Mimo że przejazdy zbiorowe na Jasną Górę rozpoczynają się w wielu przypadkach we wczesnych godzinach porannych, zalecane jest nadawanie tym przejazdom, a zwłaszcza powrotom, znamion wycieczki krajoznawczej, przede wszystkim poprzez planowanie postojów w miejscach zasługujących na choćby krótkotrwałe zwiedzanie; w trakcie podróży zalecane jest prezentowanie filmów krajoznawczych, dotyczących terenów trasy przejazdu; osoba odpowiedzialna powinna przekazywać podstawowe informacje o Jasnej Górze oraz inne informacje krajoznawcze.

Współdziałanie strony kościelnej sprawia,

że przemarsz paradny ma częściowo charakter przemarszu procesyjnego, w którym mogą brać udział m.in. członkowie rodzin pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych. Tradycyjnie w przemarszu paradnym powinna uczestniczyć Orkiestra Reprezentacyjna Lasów Państwowych.

W trakcie powszechnego zgromadzenia integracyjnego na terenach przyklasztornych powinna być możliwość pobrania w kilku miejscach (za przekazaniem odpowiednich znaków legitymacyjnych rozdawanych przed rozpoczęciem podróży) standardowych pakietów posiłkowych.

1 Art. 33. ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r o lasach (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2100) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Przepis art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym.