Zatwierdzenie zmian w statucie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego.
Dz.Urz.MC.2022.23
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 1
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 13 grudnia 2022 r.
w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego
ZAŁĄCZNIK
UCHWAŁA nr 2
UCHWAŁA nr 2
Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego
z dnia 18 listopada 2022 r.
w sprawie zmiany Statutu NASK - PIB
Na podstawie art. 6 ust. 2 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498) Rada Naukowa NASK - PIB uchwala następujące zmiany w Statucie NASK -PIB uchwalonym przez Radę Naukową w dniu 8 maja 2018 r., zatwierdzonym przez Ministra Cyfryzacji Decyzją nr 75 z dnia 21 maja 2018 r. ze zmianami uchwalonymi przez Radę Naukową w dniu 26 marca 2021 r. i zatwierdzonymi przez Ministra Cyfryzacji Decyzją nr 2 dnia 25 maja 2021 r.:
1. Zmienia się § 3 ust. 1 z:
"1. Instytut używa nazwy:
1) w języku polskim - Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy;
2) w języku angielskim - Research and Academic Computer Network - National Research Institute."
na:
"1. Instytut używa nazwy:
1) w języku polskim - Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy lub NASK - Państwowy Instytut Badawczy;
2) w języku angielskim - Research and Academic Computer Network - National Research Institute lub NASK - National Research Institute.
2. Zmienia się § 6 z:
"1. Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
a) telekomunikacji,
b) teleinformatyki,
c) informatyki,
d) cyberbezpieczeństwa,
e) funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,
f) społeczeństwa informacyjnego,
g) modelowania i symulacji komputerowej procesów i systemów,
h) podpisu elektronicznego i elektronicznego uwierzytelnienia,
i) biometrii i systemów bezpieczeństwa,
j) technik semantycznych,
k) e-learningu i kształcenia ustawicznego,
l) zarządzania obiegiem dokumentów,
ł) dostępności informacji dla osób niepełnosprawnych wzrokowo,
m) multimodalnych interfejsów człowiek - maszyna,
n) bezpieczeństwa systemów ICT i OT,
o) programowania i przetwarzania danych w klastrach, gridach, chmurach i mgłach obliczeniowych;
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej.
2. W związku z prowadzoną podstawową działalnością Instytut może w szczególności:
1) prowadzić działalność wydawniczą związaną z wykonywanymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
2) organizować kursy i konferencje naukowe krajowe i międzynarodowe związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
3) prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające;
4) wytwarzać w wyniku prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych oprogramowanie, aparaturę, urządzenia i inne wyroby, opracowywać i wdrażać produkty i usługi telekomunikacyjne, teleinformatyczne, informatyczne, w tym z zakresu bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych oraz dziedzin pokrewnych,
3. Do zadań Instytutu, wykonywanych w sposób ciągły, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których realizacja jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, należy:
1) wspieranie zapewnienia cyberbezpieczeństwa podmiotom publicznym w zakresie zlecanym przez ministra nadzorującego i wskazywanym przez inne organy administracji publicznej, poprzez:
a) realizację projektów strategicznych z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego Państwa,
b) realizację zadań ustawowych przewidzianych dla NASK w ramach krajowego systemu cyberbezpieczeństwa;
2) uczestnictwo w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, w tym realizację zadań związanych z rozwojem Miejskiej Sieci Komputerowej oferującej m.in. bezpieczną infrastrukturę teleinformatyczną dla środowisk naukowych i akademickich Warszawy oraz realizację projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE);
3) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, których celem jest opracowanie, realizacja oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji i teleinformatyki;
4) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego i prowadzenie badań nad bezpieczeństwem korzystania z sieci komputerowych, szczególnie przez dzieci;
5) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia, rozwoju i utrzymania systemów teleinformatycznych strategicznych z punktu widzenia Państwa, w tym systemu EZD RP oraz aplikacji z nim powiązanych."
na:
"1. Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
a) biometrii,
b) certyfikacji i oceny zgodności,
c) cyberbezpieczeństwa,
d) e-learningu i kształcenia ustawicznego,
e) funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,
f) informatyki, telekomunikacji i teleinformatyki,
g) inżynierii lingwistycznej, analizy tekstu i przetwarzania języka naturalnego,
h) kryptologii,
i) matematyki stosowanej,
j) multimodalnych interfejsów człowiek - maszyna,
k) nauki o danych (danologii),
l) obliczeń kwantowych i komunikacji kwantowej,
m) rozproszonego przetwarzania danych,
n) społeczeństwa informacyjnego,
o) sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego,
p) technologii rejestrów rozproszonych,
q) zarządzania elektronicznym obiegiem dokumentów,
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki,
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej,
4) dokonywanie oceny zgodności, prowadzenie procesów certyfikacji oraz działalności normalizacyjnej,
5) prowadzenie działań w cyberprzestrzeni, w tym testów bezpieczeństwa.
2. W związku z prowadzoną podstawową działalnością Instytut może w szczególności:
1) prowadzić działalność wydawniczą związaną z wykonywanymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
2) organizować kursy i konferencje naukowe krajowe i międzynarodowe związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
3) prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające;
4) wytwarzać w wyniku prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych oprogramowanie, aparaturę, urządzenia i inne wyroby, opracowywać i wdrażać produkty i usługi telekomunikacyjne, teleinformatyczne, informatyczne, w tym z zakresu bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych oraz dziedzin pokrewnych;
5) prowadzić studia podyplomowe i uczestniczyć w szkołach doktorskich związanych z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
6) prowadzić działalność w zakresie certyfikacji osób w ramach programów certyfikacji oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
7) prowadzić działalność w zakresie certyfikacji wyrobów oraz systemów zarządzania, w ramach europejskich, krajowych i własnych programów certyfikacji oraz inną działalność związaną z oceną zgodności, w tym wykonywanie badań laboratoryjnych, produkcję materiałów odniesienia oraz organizację badań biegłości.
3. Do zadań Instytutu, wykonywanych w sposób ciągły, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których realizacja jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, należy:
1) wspieranie zapewnienia cyberbezpieczeństwa podmiotom publicznym w zakresie zlecanym przez ministra nadzorującego i wskazywanym przez inne organy administracji publicznej, poprzez:
a) realizację projektów strategicznych z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego Państwa,
b) realizację zadań ustawowych przewidzianych dla NASK w ramach krajowego systemu cyberbezpieczeństwa;
2) realizacja zadań związanych z rozwojem Miejskiej Sieci Komputerowej oferującej m.in. bezpieczną infrastrukturę teleinformatyczną dla środowisk naukowych i akademickich Warszawy oraz realizacja zadań Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE);
3) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, których celem jest opracowanie, realizacja oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji i teleinformatyki;
4) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego i prowadzenie badań nad bezpieczeństwem korzystania z sieci komputerowych, szczególnie przez dzieci;
5) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia, rozwoju i utrzymania systemów teleinformatycznych strategicznych z punktu widzenia Państwa, w tym systemu EZD RP oraz aplikacji z nim powiązanych;
6) wykonywanie zadania uczestnika oraz akredytowanej Jednostki Certyfikującej spełniającej wymagania określone w porozumieniach SOG-IS MRA i CCRA, odpowiedzialnej za zarządzanie Programem Oceny i Certyfikacji Bezpieczeństwa IT oraz za autoryzację laboratoriów badawczych. W strukturze organizacyjnej Instytutu funkcjonuje Jednostka Certyfikująca i dedykowany personel realizujący ww. zadania;
7) wykonywanie działań w zakresie certyfikacji osób:
a) w zakresie akredytowanych i nieakredytowanych programów certyfikacji;
b) w zakresie formalnego uznawania kompetencji oraz nadawania kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
c) w zakresie rozwijania kwalifikacji ZSK i sektorowych ram kwalifikacji w obszarach zgodnych z działalnością Instytutu.
3. Zmienia się § 10 ust. 11 z:
"11. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców."
na:
"11. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców. Ogłoszenie o konkursie oraz konkurs może być również dodatkowo ogłoszony i przeprowadzony przy użyciu narzędzia lub systemu teleinformatycznego wskazanego przez Instytut."
4. Zmienia się § 10 ust. 12 z:
"12. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty ogłoszenia konkursu. Termin do złożenia oferty uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oferta została nadana w placówce operatora pocztowego albo złożona w siedzibie Instytutu."
na
"12. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty ogłoszenia konkursu. Termin do złożenia oferty uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oferta została nadana w placówce operatora pocztowego albo złożona w siedzibie Instytutu lub złożona przy użyciu narzędzia lub systemu teleinformatycznego. W przypadku złożenia oferty przy użyciu narzędzia lub systemu teleinformatycznego wskazanego przez Instytut, kandydat będzie zobowiązany do dostarczenia oryginałów złożonych dokumentów w terminie wyznaczonym przez Instytut."
5. Zmienia się § 11 ust. 1 z:
"1. Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 5 członków, w tym 1 osobę posiadającą tytuł naukowy.
na:
"1. Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 3 członków, w tym 1 osobę posiadającą tytuł naukowy.
6. Zmienia się § 11 ust. 5 z:
"5. Wybory przeprowadza pięcioosobowa komisja wyborcza powoływana przez dyrektora Instytutu spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego do komisji dyscyplinarnej.
na:
"5. Wybory przeprowadza komisja wyborcza powoływana przez dyrektora Instytutu spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego do komisji dyscyplinarnej. Komisja wyborcza składa się z 3 do 5 osób.
7. Zmienia się § 12 z:
"Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw Informatyzacji"
na:
1. Dyrektor Instytutu może powołać i odwołać:
1) sekretarza naukowego,
2) komisje, komitety, zespoły, rady, grupy doradcze i opiniodawcze i inne organy doradcze, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, przy czym liczba organów, o których mowa w pkt 2 nie może być wyższa niż 25.
2. Tworzy się w NASK Radę do spraw transformacji cyfrowej, dalej "Rada". Rada jest organem opiniodawczo - doradczym Dyrektora Instytutu, w zakresie spraw związanych z transformacją cyfrową i polityką cyfrową w wymiarze międzynarodowym i krajowym.
3. W składy Rady wchodzi od 3 do 20 członków. Członków Rady powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu. Członkami Rady mogą być osoby spoza Instytutu dysponujące wiedzą i doświadczeniem w obszarze transformacji cyfrowej i polityki cyfrowej, realizowanych w wymiarze międzynarodowym oraz krajowym.
4. Przewodniczącego Rady wskazuje Dyrektor Instytutu spośród członków Rady. Rada może ze swojego składu wybrać zastępcę przewodniczącego Rady i sekretarza Rady określając zakres obowiązków. Rada może uchwalić Regulamin pracy Rady określający organizacje pracy i tryb działania Rady.
5. Do zadań Rady należy opiniowanie i doradztwo w zakresie:
1) promowania rozwoju nowych technologii cyfrowych;
2) promowania rozwijania umiejętności cyfrowych obywateli;
3) digitalizacji usług publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu poszanowania podstawowych praw i wolności;
4) wypracowywania stanowisk wobec legislacji unijnej w obszarze polityki cyfrowej w celu wykorzystania możliwości jednolitego rynku cyfrowego, poprawy wykorzystania sztucznej inteligencji oraz wspierania innowacji i umiejętności cyfrowych;
5) uzyskiwania dostępu do niezależnej ekspertyzy technicznej, prawnej i naukowej oraz biznesowej;
6) pozyskiwania informacji o dobrych praktykach i rozwiązaniach w obszarze polityki cyfrowej stosowanych w państwami UE, a także w wymiarze międzynarodowym;
7) współpracy biznes -administracja-nauka-w obszarze integracji technologii cyfrowych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa i wpływu tych technologii na społeczeństwo;
8) współpracy ponad-europejskiej w obszarze cyfryzacji;
9) projektów międzynarodowych.
6. Z tytułu działalności w Radzie może przysługiwać wynagrodzenie w wysokości i na zasadach określonych przez Dyrektora Instytutu.
7. Członkom Rady mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń rady przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach, na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 77s § 2 Kodeksu pracy.
8. Po § 12 dodaje § 13 o następującej treści:
"Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji."
9. Uchwala się jednolity tekst Statutu uwzględniający zmiany wprowadzone niniejszą Uchwałą oraz zmiany wprowadzone przez Radę Naukową w dniu 26 marca 2021 r. i zatwierdzone i przez Ministra Cyfryzacji Decyzją nr 2 dnia 25 maja 2021 r. Tekst jednolity Statutu który stanowi załącznik nr 1 do Uchwały.
Załącznik Nr 1
Statut Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego
Statut Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego
zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, przy czym liczba organów, o których mowa w pkt 2 nie może być wyższa niż 25.