Zatwierdzenie statutu Szkoły Głównej Służby Pożarniczej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2019.36

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 września 2019 r.

DECYZJA Nr 50
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 17 września 2019 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Szkoły Głównej Służby Pożarniczej

Na podstawie art. 227 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, uchwalony uchwałą nr 22/06/2019 Senatu Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustalenia Statutu Szkoły Głównej Służby Pożarniczej.
§  2. 
Statut, o którym mowa w § 1, stanowi załącznik do decyzji.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT SZKOŁY GŁÓWNEJ SŁUŻBY POŻARNICZEJ

Warszawa 2019

Spis treści

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

Rozdział 2. Organizacja Uczelni

Rozdział 3. Organy i inne podmioty Uczelni

Rozdział 4. Tryb wyboru członków senatu

Rozdział 5. Funkcjonariusze i pracownicy Uczelni

Rozdział 6. Studia wyższe i inne formy kształcenia

Rozdział 7. Mienie, gospodarka finansowa i administracja Uczelni

Rozdział 8. Postanowienia porządkowe dotyczące organizowania zgromadzeń

Rozdział 9. Postanowienia przejściowe i końcowe

Załączniki

Załącznik nr 1 - Sztandar Uczelni

Załącznik nr 2 - Godło i flaga Uczelni

Misją Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, o szczególnym znaczeniu dla narodu i państwa, jest kreowanie wiedzy i umiejętności jej rozpowszechniania i wykorzystania poprzez kształcenie przyszłej i obecnej kadry oficerskiej Państwowej Straży Pożarnej dla potrzeb dynamicznego rozwoju ochrony przeciwpożarowej, w tym ratownictwa oraz kadr cywilnych o najwyższych kwalifikacjach w zakresie oceny stanu zagrożeń cywilizacyjnych i naturalnych, ochrony życia, zdrowia, mienia, środowiska i innych wartości przed tymi zagrożeniami, także wychowanie studentów w poczuciu patriotyzmu, ofiarności w służbie i w pracy, w poszanowaniu dyscypliny służby i pracy oraz prowadzenie badań istotnie wzbogacających wiedzę związaną z bezpieczeństwem obywateli w zakresie bezpieczeństwa powszechnego i ochrony ludności, w szczególności inżynierii bezpieczeństwa pożarowego i inżynierii bezpieczeństwa cywilnego, a także bezpieczeństwa wewnętrznego.

Szkoła Główna Służby Pożarniczej, pielęgnując najlepsze tradycje i pomnażając dorobek przeszłości, podejmuje wszechstronne działania na rzecz nauki oraz edukacji zgodnie z potrzebami państwa i narodu. Przyczynia się do rozwoju i upowszechniania wiedzy oraz łączy kształcenie kadry oficerskiej Państwowej Straży Pożarnej, a także kadr cywilnych w zakresie ochrony ludności, mienia i środowiska naturalnego.

W swojej działalności, Szkoła Główna Służby Pożarniczej kieruje się zasadami wolności i rzetelności w dążeniu do prawdy, szacunku i życzliwości w stosunku do funkcjonariuszy, pracowników i studentów, bez względu na różnice poglądów, przestrzegając zasady transparentności procedur i wzajemnego zaufania.

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Szkoła Główna Służby Pożarniczej utworzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1982 r. w sprawie utworzenia Szkoły Głównej Służby Pożarniczej (Dz. U. poz. 21), działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
2. 
Szkoła Główna Służby Pożarniczej ma osobowość prawną i stanowi część systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zespalając w swej działalności kształcenie i wychowanie z badaniami naukowymi, w dziedzinach inżynieryjno-technicznych i społecznych, związanych z bezpieczeństwem obywateli.
3. 
Szkoła Główna Służby Pożarniczej jest uczelnią służb państwowych, kształcącą i wychowującą funkcjonariuszy pożarnictwa, funkcjonariuszy innych służb i straży oraz osoby cywilne w zakresie bezpieczeństwa powszechnego i ochrony ludności, w szczególności inżynierii bezpieczeństwa pożarowego i inżynierii bezpieczeństwa cywilnego, a także bezpieczeństwa wewnętrznego.
4. 
Szkoła Główna Służby Pożarniczej jest jednocześnie jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej, działającą na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1499 i 1635).
5. 
Siedzibą Szkoły Głównej Służby Pożarniczej jest miasto stołeczne Warszawa.
6. 
Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje nadzór w zakresie zgodności działania Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z przepisami prawa oraz prawidłowości wydatkowania środków publicznych. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej sprawuje nadzór nad Szkołą Główną Służby Pożarniczej w zakresie wykonywania przez nią zadań jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.
7. 
W sprawach nieunormowanych przepisami, o których mowa w ust. 1 i 4, należy kierować się tradycją i dobrymi obyczajami akademickimi.
8. 
Użyte dalej w statucie określenia oznaczają:
1)
Uczelnia - Szkoła Główna Służby Pożarniczej;
2)
ustawa - ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
3)
ustawa o PSP - ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej;
4)
funkcjonariusz - strażak Państwowej Straży Pożarnej, pełniący służbę w Uczelni na podstawie aktu wyznaczenia, mianowania lub oddelegowania;
5)
nauczyciel akademicki - pracownik badawczy, badawczo-dydaktyczny, dydaktyczny, a także funkcjonariusz pełniący służbę w Uczelni na stanowisku nauczyciela akademickiego, chyba że z brzmienia lub celu postanowienia statutu wynika co innego;
6)
student - także strażak w służbie kandydackiej (podchorąży).
9. 
Przez nauczyciela akademickiego, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy, rozumie się także funkcjonariusza pełniącego służbę w Uczelni na stanowisku nauczyciela akademickiego.
§  2. 
1. 
Uczelnia posiada sztandar, godło i flagę. Wzór i opis sztandaru oraz godła i flagi określają odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do statutu.
2. 
Uczelnia używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku "Szkoła Główna Służby Pożarniczej w Warszawie".
3. 
Insygniami władzy rektora-komendanta są łańcuch, berło i pierścień, a prorektora łańcuch. Wzór insygniów ustala System Identyfikacji Wizualnej. Insygnia są noszone podczas uroczystości Uczelni.
4. 
Oficjalnym skrótem nazwy Uczelni jest "SGSP".
5. 
Uczelnia używa następującego tłumaczenia nazwy w językach obcych:
1)
The Main School of Fire Service - w języku angielskim;
2)
École Supérieure de Service des Sapeurs-Pompiers - w języku francuskim;
3)
Escuela Superior del Cuerpo de Bomberos - w języku hiszpańskim;
4)
Die Haupthochschule für Feuerwehrdienst - w języku niemieckim;
5)
Главная школа пожарной cлужбы – w języku rosyjskim;
6)
Головна школа пожежної служби – w języku ukraińskim.
§  3. 
1. 
Uczenia realizuje zadania określone w ustawie, w tym w szczególności:
1)
kształcenie i szkolenie kadry oficerskiej w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
2)
kształcenie kadr cywilnych na potrzeby bezpieczeństwa i ochrony ludności oraz mienia i środowiska naturalnego;
3)
prowadzenie innowacyjnych badań naukowych i prac rozwojowych oraz upowszechnianie wiedzy;
4)
prowadzenie doradztwa naukowego i działalności eksperckiej w dziedzinach inżynieryjno-technicznych i społecznych związanych z bezpieczeństwem oraz ochroną ludności, mienia i środowiska naturalnego;
5)
wychowywanie studentów w duchu patriotyzmu, zgodnie z wartościami etycznymi, obywatelskimi oraz tradycjami pożarnictwa.
2. 
Uczelnia współpracuje z krajowymi, zagranicznymi oraz międzynarodowymi instytucjami i organizacjami, a także uczestniczy w tworzeniu międzynarodowej przestrzeni szkolnictwa wyższego i badań naukowych.
3. 
Uczelnia może być członkiem krajowych i międzynarodowych instytucji edukacyjnych, naukowych i technicznych, przedstawicielskich środowiska pożarniczego, przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki, stowarzyszeń oraz federacji.
§  4. 
Do zadań Uczelni, jako jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, należy uczestniczenie w akcjach ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń, a także wykonywanie innych zadań określonych ustawą o PSP.
§  5. 
1. 
Funkcjonariusze i pracownicy oraz studenci i doktoranci Uczelni tworzą samorządną społeczność akademicką, połączoną wspólnotą wartości, zadań, praw i obowiązków.
2. 
W Uczelni mogą działać organizacje zrzeszające funkcjonariuszy, pracowników, studentów, doktorantów, absolwentów, emerytów oraz przyjaciół Uczelni, na zasadach określonych w przepisach dotyczących tych organizacji, za zgodą rektora-komendanta, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
§  6. 
1. 
Uczelnia kultywuje chlubne tradycje straży pożarnej, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć służb ratowniczych, a także dba o zachowanie i wzbogacanie własnych tradycji.
2. 
Uczelnia w swojej działalności odwołuje się do zasad humanizmu, tolerancji światopoglądowej, a także do:
1)
poszanowania godności człowieka i jego przekonań;
2)
poszanowania prawdy i obowiązku jej głoszenia;
3)
poszanowania wolności nauczania i badań naukowych;
4)
poszanowania praw chroniących własność intelektualną.
§  7. 
1. 
Uczelnia zachowuje trwałe więzi ze swoimi absolwentami.
2. 
Uczelnia troszczy się o zachowanie pamięci jej zasłużonych funkcjonariuszy, pracowników, absolwentów i studentów.
3. 
Senat może nadawać imiona osób zasłużonych:
1)
wydziałowi na wniosek rady wydziału;
2)
instytutowi na wniosek rady dyscypliny naukowej;
3)
innym jednostkom organizacyjnym, na wniosek ich kierowników;
4)
gmachom i audytoriom, na wniosek rektora-komendanta lub na wniosek zainteresowanych, złożony za pośrednictwem rektora-komendanta.
4. 
Senat może uchwalać umieszczenie na terenie Uczelni pamiątkowych tablic i rzeźb na wniosek rektora-komendanta.
5. 
Senat może uchwalać inne formy uczczenia pamięci osób zasłużonych.
6. 
Uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 3-5, są podejmowane większością 2/3 statutowej liczby członków senatu.
§  8. 
1. 
Osobie z tytułem profesora lub stopniem doktora habilitowanego, niezatrudnionej w Uczelni, może być przyznany status honorowego profesora SGSP.
2. 
Osobie niezatrudnionej w Uczelni, a szczególnie przydatnej do realizacji dydaktycznych zadań statutowych Uczelni, może być przyznany status honorowego wykładowcy SGSP.
3. 
Status honorowego profesora SGSP i honorowego wykładowcy SGSP przyznaje senat na wniosek rektora-komendanta.
4. 
Do uchwały w sprawie przyznania statusu honorowego profesora SGSP i honorowego wykładowcy SGSP stosuje się § 7 ust. 6.
§  9. 
1. 
Akademickim tytułem honorowym nadawanym przez Uczelnię jest tytuł doktora honoris causa.
2. 
Tytuł doktora honoris causa jest wyróżnieniem nadawanym w dowód uznania dla zasług w szczególności w zakresie rozwoju nauki, techniki i edukacji, podtrzymania współpracy oraz utrzymania więzi przyjaźni z osobą lub z uczelnią, jednostką naukową czy krajem, z którego ta osoba się wywodzi.
3. 
O nadanie tytułu doktora honoris causa wnioskuje rektor-komendant z własnej inicjatywy lub na wniosek grupy co najmniej pięciu nauczycieli posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego.
4. 
Na podstawie złożonego wniosku rektor-komendant powołuje promotora kandydatury oraz dwóch recenzentów kandydatury.
5. 
Po uzyskaniu pozytywnych recenzji kandydatury wniosek jest prezentowany na posiedzeniu senatu przez promotora kandydatury. Następnie senat podejmuje uchwałę w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa większością 2/3 statutowej liczby członków senatu.
§  10. 
1. 
Uczelnia wyróżnia instytucje i osoby, które przyczyniły się do jej rozwoju albo przysporzyły jej dobrego imienia lub chwały, poprzez przyznanie medali.
2. 
Rodzaje i wzory medali określa rektor-komendant.
3. 
Osobom, które w dniu poprzedzającym przejście na emeryturę, zajmowały stanowisko profesora lub profesora uczelni, przysługuje honorowy tytuł - Profesor Emeritus Szkoły Głównej Służby Pożarniczej. Rektor-komendant wręcza uroczyście akt nadania honorowego tytułu i określa związane z tym tytułem uprawnienia.
4. 
Rektor-komendant może określić inne sposoby wyróżniania instytucji i osób, o których mowa w ust. 1.
§  11. 
Szkoła Główna Służby Pożarniczej może tworzyć miejsca pamięci i tradycji, w których prezentowane są informacje i pamiątki związane z jej historią i tradycją.
§  12. 
1. 
Uroczystościami Uczelni są:
1)
inauguracja roku akademickiego;
2)
wręczenie dyplomów ukończenia studiów;
3)
Dzień Strażaka;
4)
Dzień Podchorążego;
5)
Dzień Studenta;
6)
promocja na pierwszy stopień oficerski;
7)
nadanie tytułu doktora honoris causa.
2. 
Senat, w drodze uchwały, może ustalić inne uroczystości Uczelni.
3. 
Powinnością wszystkich funkcjonariuszy, pracowników, studentów i doktorantów Uczelni jest udział w uroczystościach wymienionych w ust. 1.
4. 
Podczas uroczystości Uczelni członkowie senatu występują w togach, a w przypadku funkcjonariuszy - w mundurach, z przysługującymi im insygniami.

Rozdział  2.

Organizacja Uczelni

§  13. 
1. 
Jednostkami organizacyjnymi Uczelni są: wydział, instytut, szkoła doktorska, centrum i inne jednostki ogólnouczelniane realizujące podstawowe zadania Uczelni oraz pododdziały szkolne, jednostka ratowniczo-gaśnicza, a także jednostki administracji, usługowe i gospodarcze.
2. 
Jednostkami administracyjnymi są w szczególności: dział, referat, zespół.
3. 
Jednostkami usługowymi są w szczególności: biblioteka, archiwum, dom studencki.
4. 
Jednostki Uczelni, o których mowa w ust. 1, tworzy, przekształca i likwiduje rektor-komendant.
5. 
Rektor-komendant ustala regulamin organizacyjny określający strukturę Uczelni, zasady funkcjonowania Uczelni oraz zakres zadań jednostek organizacyjnych i osób sprawujących funkcje kierownicze, z zastrzeżeniem § 21 ust. 2 i § 22 ust. 3.
§  14. 
1. 
W Uczelni funkcjonują jednostki badawcze i jednostki dydaktyczne.
2. 
Jednostki badawcze realizują zadania związane z badaniami oraz zadania związane z twórczością naukową.
3. 
Jednostka badawcza może również prowadzić działalność dydaktyczną.
4. 
Jednostki dydaktyczne realizują swoje zadania z zakresu kształcenia, doskonalenia zawodowego, kształcenia specjalistycznego, kursów specjalistycznych oraz innych form kształcenia.
5. 
Jednostki badawcze i dydaktyczne za zgodą rektora-komendanta mogą podejmować wspólne przedsięwzięcia dydaktyczne, naukowo-badawcze, usługowe i organizacyjne.
6. 
W Uczelni mogą działać zespoły realizujące wyodrębnione zadania naukowo-badawcze, usługowe lub dydaktyczne.
§  15. 
1. 
Wydział jest jednostką dydaktyczną, podejmującą działania w zakresie organizacji studiów wyższych, studiów podyplomowych, kursów, kształcenia specjalistycznego oraz innych form kształcenia.
2. 
W skład wydziału mogą wchodzić: katedra, zakład, pracownia, studium, centrum.
3. 
Wydziałem kieruje dziekan, którego zastępcą jest prodziekan. Prodziekan jest jednocześnie kierownikiem kierunku studiów.
4. 
Dziekanem może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora oraz dorobek naukowy lub dydaktyczny oraz doświadczenie zawodowe, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
5. 
Prodziekanem, będącym jednocześnie kierownikiem kierunku studiów, może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
§  16. 
1. 
Instytut jest jednostką badawczą odrębną dla każdej ewaluowanej w Uczelni dyscypliny naukowej. Instytut może realizować również zadania z zakresu kształcenia lub doskonalenia zawodowego.
2. 
Instytut może być także utworzony dla innej dyscypliny naukowej i może funkcjonować, gdy zatrudnionych w nim będzie co najmniej trzech funkcjonariuszy lub pracowników posiadających kwalifikacje wymagane na stanowisku profesora uczelni, dla których Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
3. 
W strukturze instytutu mogą być tworzone: katedry, zakłady, pracownie oraz inne jednostki organizacyjne, które wykonują swoje zadania na rzecz badań.
4. 
Instytutem kieruje dyrektor, który jest jednocześnie liderem dyscypliny naukowej.
5. 
Dyrektorem instytutu, będącym jednocześnie liderem dyscypliny naukowej, może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora oraz dorobek naukowy lub doświadczenie zawodowe w obszarze wiedzy, dziedzinie i dyscyplinie naukowej, związanej z działalnością jego jednostki organizacyjnej, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
§  17. 
1. 
Katedrę tworzy się w celu organizacji kształcenia na co najmniej jednym kierunku studiów lub prowadzenia badań, w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej.
2. 
Katedra może być utworzona i może funkcjonować, gdy zatrudniony w niej będzie co najmniej jeden funkcjonariusz lub pracownik, posiadający stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
3. 
Katedrą kieruje kierownik katedry.
4. 
Kierownikiem katedry może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora oraz dorobek naukowy lub dydaktyczny oraz doświadczenie zawodowe związane z działalnością katedry, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
§  18. 
1. 
Na potrzeby organizacji procesu dydaktycznego lub procesu badawczego można utworzyć zakład.
2. 
Zakładem kieruje kierownik zakładu.
3. 
Kierownikiem zakładu może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej tytuł zawodowy magistra oraz dorobek dydaktyczny lub doświadczenie zawodowe związane z działalnością zakładu, dla którego Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
§  19. 
1. 
Studium organizuje i prowadzi działalność dydaktyczną w zakresie swojej specjalizacji.
2. 
Studium kieruje kierownik.
§  20. 
Pracownia jest jednostką organizacyjną, która może prowadzić zajęcia dydaktyczne w ramach kierunku studiów lub działalność badawczą na podstawie zasad ustalonych między dyrektorem instytutu, a dziekanem wydziału. W pracowni mogą być wykonywane ekspertyzy w zakresie jej działalności.
§  21. 
1. 
Pododdziały szkolne tworzą jednostkę organizacyjną Uczelni, realizującą zadania wychowawcze i szkoleniowe w odniesieniu do studentów będących strażakami w służbie kandydackiej.
2. 
Strukturę organizacyjną oraz zakres działania pododdziałów szkolnych określa regulamin organizacyjny nadany przez rektora-komendanta na wniosek prorektora-zastępcy komendanta do spraw operacyjnych.
§  22. 
1. 
Jednostka ratowniczo-gaśnicza SGSP jest jednostką organizacyjną Uczelni, która realizuje zadania szkoleniowe oraz ratownicze na obszarze i w zakresie ustalonym w porozumieniu z komendantem miejskim Państwowej Straży Pożarnej m. st. Warszawy.
2. 
W jednostce ratowniczo-gaśniczej SGSP w ramach przygotowania zawodowego studenci będący strażakami w służbie kandydackiej odbywają staże oraz uczestniczą w akcjach ratowniczych.
3. 
Strukturę organizacyjną jednostki ratowniczo-gaśniczej SGSP oraz jej zakres działania określa regulamin organizacyjny nadany przez rektora-komendanta na wniosek prorektora-zastępcy komendanta do spraw operacyjnych.
§  23. 
1. 
W Uczelni funkcjonuje system biblioteczno-informacyjny, którego podstawę stanowi biblioteka.
2. 
Uczelnia może przetwarzać następujące dane osobowe osób korzystających z tego systemu: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, adres elektroniczny, PESEL, nr albumu, nr legitymacji.
§  24. 
1. 
Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 5 ustawy, zwanej dalej "wyodrębnioną działalnością gospodarczą", w zakresie określonym misją Uczelni.
2. 
Wyodrębniona działalność gospodarcza może być prowadzona w formie spółki lub jednostki organizacyjnej Uczelni, utworzonej z inicjatywy rektora-komendanta po uzyskaniu opinii senatu.
3. 
Wniosek o wyrażenie zgody na utworzenie podmiotu prowadzącego wyodrębnioną działalność gospodarczą, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę tworzonego podmiotu;
2)
cel utworzenia podmiotu i zakres działalności;
3)
uzasadnienie do wybranej formy organizacyjnej;
4)
projekt regulaminu organizacyjnego podmiotu;
5)
projekt planu finansowego obejmującego pierwsze trzy lata działalności;
6)
przewidywane korzyści utworzonego podmiotu;
7)
potrzeby lokalowe niezbędne do prowadzenia działalności;
8)
opinię głównego księgowego w zakresie możliwości finansowych.
4. 
Szczegółowy zakres działalności, strukturę organizacyjną i zasady kierowania jednostką organizacyjną Uczelni prowadzącą wyodrębnioną działalność gospodarczą określa jej regulamin organizacyjny nadany przez rektora-komendanta na wniosek kanclerza, zaopiniowany przez głównego księgowego.
5. 
W celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i technicznego Uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, Uczelnia może prowadzić akademicki inkubator przedsiębiorczości oraz centrum transferu technologii, a także w celu wdrożenia lub przygotowania wdrożenia wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, może tworzyć spółki celowe.
6. 
Spółkę celową lub kapitałową tworzy rektor-komendant po zaopiniowaniu przez senat.
7. 
Spółka celowa lub kapitałowa może prowadzić, jako dodatkową, wyodrębnioną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1.
8. 
Akademicki inkubator przedsiębiorczości tworzy się w celu wsparcia działalności gospodarczej środowiska akademickiego Uczelni, w formie jednostki ogólnouczelnianej, działającej na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez senat.
9. 
Centrum transferu technologii tworzy się w celu komercjalizacji bezpośredniej w formie jednostki ogólnouczelnianej, działającej w oparciu o regulamin zatwierdzony przez senat.

Rozdział  3.

Organy i inne podmioty Uczelni

§  25. 
1. 
Organami Uczelni są: rektor-komendant, senat, rada SGSP i rada dyscypliny naukowej.
2. 
W wydziale działa rada wydziału.
3. 
Do funkcji kierowniczych zalicza się funkcje: prorektora, dziekana, prodziekana, dyrektora instytutu, dyrektora szkoły doktorskiej, dyrektora centrum, dyrektora lub kierownika innej jednostki ogólnouczelnianej, kierownika jednostki organizacyjnej jednostki ogólnouczelnianej, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 
Do funkcji kierowniczych nie zalicza się: prorektora-zastępcy komendanta do spraw operacyjnych, dyrektora akademickiego inkubatora przedsiębiorczości i dyrektora centrum transferu technologii.
5. 
Funkcji członka organu kolegialnego Uczelni nie można łączyć z funkcją organu jednoosobowego innej uczelni, ze statusem założyciela uczelni niepublicznej, będącego osobą fizyczną, albo ze statusem członka organu osoby prawnej, będącej założycielem uczelni niepublicznej.
6. 
Funkcji kierowniczych Uczelni nie można łączyć.
7. 
Udział członków w posiedzeniach organów kolegialnych i wyłonionych przez te organy komisjach jest obowiązkowy.
§  26. 
1. 
W skład senatu wchodzą:
1)
rektor-komendant jako przewodniczący;
2)
dziesięciu profesorów i profesorów uczelni;
3)
czterech studentów i doktorantów;
4)
trzech nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych, niż określone w pkt 2;
5)
dwóch funkcjonariuszy i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
2. 
W posiedzeniach senatu biorą udział z głosem doradczym: kanclerz, przedstawiciele zakładowych organizacji związkowych, po jednym z każdego związku działającego w Uczelni.
3. 
Rektor-komendant może zapraszać na posiedzenie senatu inne osoby, z własnej inicjatywy lub na wniosek członków senatu. Osoby zaproszone posiadają głos doradczy.
§  27. 
1. 
Do zadań senatu należą zadania określone w ustawie oraz w innych przepisach prawa, a ponadto:
1)
określanie efektów uczenia się dla danego kierunku, poziomu, profilu i form kształcenia w Uczelni, kształcenia specjalistycznego oraz kursów dokształcających;
2)
ustalenie uczelnianej polityki jakości kształcenia oraz uczelnianej polityki naukowej realizowanej w Uczelni;
3)
podejmowanie uchwał w sprawie nadania tytułów honorowych Uczelni;
4)
powołanie uczelnianej komisji wyborczej;
5)
wybór członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli akademickich, komisji dyscyplinarnych dla studentów oraz odwoławczych komisji dyscyplinarnych dla studentów;
6)
wyrażanie, większością 2/3 głosów statutowej liczby członków, zgody na:
a)
nabycie, zbycie lub obciążenie mienia o równowartości powyżej 100 tysięcy euro, liczonej w złotych, według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia kwartału kalendarzowego poprzedzającego dzień podjęcia decyzji,
b)
przystąpienie do spółki, spółdzielni lub innej organizacji gospodarczej oraz utworzenie spółki, fundacji lub wydzielonego podmiotu działalności gospodarczej,
c)
utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej, fundacji lub spółki celowej prawa handlowego, prowadzących działalność usługową, szkoleniową lub naukowo-badawczą;
7)
wyrażanie opinii w sprawie:
a)
tworzenia, przekształcania i znoszenia kierunku studiów w Uczelni,
b)
zasad polityki wydawniczej Uczelni,
c)
przedłożonej przez rektora-komendanta, radę dyscypliny naukowej, radę wydziału, prorektora albo członka senatu;
8)
wyrażanie opinii społeczności akademickiej Uczelni;
9)
uchwalanie regulaminu studiów podyplomowych oraz zatwierdzanie wzoru dyplomu i świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Uczelni;
10)
uchwalanie regulaminu innych form kształcenia organizowanych na Uczelni;
11)
uchwalanie regulaminu szkoły doktorskiej;
12)
podejmowanie większością 2/3 głosów statutowej liczby członków uchwał w sprawach wniesionych przez dziekana w trybie odwołania od uchwał podjętych przez radę wydziału;
13)
podejmowanie większością 2/3 głosów statutowej liczby członków uchwał w sprawach wniesionych przez dyrektora instytutu w trybie odwołania od uchwał podjętych przez radę dyscypliny naukowej;
14)
ustalanie zasad etyki zawodowej nauczyciela akademickiego Uczelni;
15)
uchwalenie regulaminu wyborczego, ustalającego szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów w Uczelni.
2. 
W przypadku podejmowania uchwał, których podjęcie warunkowane jest w ustawie zasięgnięciem opinii samorządu studenckiego, warunek zasięgnięcia opinii jest spełniony po bezskutecznym upływie terminu 14 dni.
3. 
Senat może zwracać się o wyjaśnienia i informacje do wszystkich organów Uczelni i do wszystkich członków społeczności akademickiej i żądać wglądu do dokumentów Uczelni.
4. 
Senat może określić warunki zwalniania studenta z obowiązku odbycia praktyki zawodowej.
5. 
Uchwały senatu są wiążące dla innych organów Uczelni, funkcjonariuszy, pracowników, studentów i doktorantów oraz uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
6. 
Wykonując swoje zadania, członkowie senatu kierują się dobrem Uczelni i działają na jej rzecz.
§  28. 
1. 
Organizację posiedzeń senatu, w tym tryb zwoływania i prowadzenia posiedzeń, określa regulamin senatu, uchwalany przez senat bezwzględną większością statutowej liczby członków senatu.
2. 
Senat podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków senatu, o ile ustawa lub statut nie stanowią inaczej.
3. 
W głosowaniu tajnym są podejmowane uchwały senatu: w sprawach personalnych, na zarządzenie przewodniczącego lub na wniosek członka senatu, poparty przez co najmniej połowę członków tego organu obecnych na posiedzeniu.
4. 
Uchwała senatu obejmująca więcej niż jedną decyzję może być głosowana łącznie, jeżeli nikt z obecnych nie zgłosi sprzeciwu.
5. 
Ilekroć w statucie jest mowa o podjęciu uchwały zwykłą większością głosów, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby liczba głosów za podjęciem uchwały była większa od liczby głosów przeciwnych, niezależnie od liczby członków senatu, którzy wstrzymali się od głosu.
6. 
Ilekroć w statucie jest mowa o podjęciu uchwały bezwzględną większością głosów, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały jest niezbędne, aby za jej podjęciem oddano więcej niż połowę ważnych głosów.
§  29. 
1. 
Rektor-komendant zawiesza wykonanie uchwały senatu naruszającej przepisy ustawy lub statutu Uczelni i w terminie 21 dni od zawieszenia uchwały zwołuje posiedzenie senatu w celu ponownego rozpatrzenia uchwały. Uchwała wchodzi w życie, jeżeli po ponownym rozpatrzeniu senat ponownie uchwali uchwałę większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy statutowej liczby jego członków. W przypadku podjęcia przez senat ponownie uchwały naruszającej ustawę, rektor-komendant zawiadamia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
2. 
Rektor-komendant zawiesza wykonanie uchwały senatu naruszającej ważny interes Uczelni i w terminie 21 dni od jej podjęcia zwołuje posiedzenie senatu, w celu ponownego rozpatrzenia uchwały. Zawieszona uchwała wchodzi w życie, jeżeli senat wypowie się za jej utrzymaniem większością co najmniej 3/4 głosów, w obecności co najmniej 2/3 statutowej liczby jego członków.
§  30. 
1. 
Senat może powoływać komisje stałe i doraźne.
2. 
Komisje są powoływane do wszechstronnego badania spraw, będących przedmiotem ich działalności i przygotowywania dla potrzeb senatu materiałów i informacji, przydatnych do podejmowania decyzji przez ten organ. Sprawy do rozpatrzenia kieruje do komisji senat lub przewodniczący senatu. Komisje są niezależne w swej działalności i formułowaniu swych opinii.
3. 
Senat określa skład, zadania i uprawnienia komisji stałych i doraźnych, zatwierdza regulamin komisji oraz wskazuje ich przewodniczącego.
4. 
W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami senatu, także inni funkcjonariusze i pracownicy Uczelni oraz studenci.
§  31. 
1. 
W skład rady SGSP wchodzą:
1)
rektor-komendant jako przewodniczący;
2)
prorektor;
3)
dziekan;
4)
dyrektor instytutu;
5)
prodziekan;
6)
kanclerz;
7)
główny księgowy;
8)
kierownik jednostki właściwej do spraw kadrowych.
2. 
Przewodniczący rady SGSP może, z własnej inicjatywy lub na wniosek każdego z jego członków, zaprosić na posiedzenie inne osoby, które uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym.
3. 
Do zadań i uprawnień rady SGSP należy:
1)
opiniowanie projektu strategii Uczelni;
2)
opiniowanie projektu statutu Uczelni;
3)
monitorowanie zarządzania Uczelnią;
4)
opiniowanie sprawozdania realizacji strategii Uczelni;
5)
monitorowanie gospodarki finansowej Uczelni, w tym:
a)
opiniowanie planu rzeczowo-finansowego Uczelni,
b)
zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego Uczelni,
c)
zatwierdzanie sprawozdania finansowego Uczelni;
6)
wyrażanie opinii w innych sprawach zgłoszonych przez członków rady SGSP;
7)
zwracanie się o wyjaśnienia i informacje do wszystkich organów Uczelni oraz wszystkich członków społeczności akademickiej;
8)
uchwalanie i przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych programu naprawczego Uczelni, przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych rocznego sprawozdania z wykonania programu naprawczego i uchwalanie aktualizacji programu naprawczego;
9)
wybór firmy audytorskiej do badania sprawozdania finansowego Uczelni;
10)
wyrażanie zgody, o której mowa w art. 423 ust. 2 ustawy.
§  32. 
1. 
W skład rady dyscypliny naukowej wchodzą:
1)
dyrektor instytutu jako przewodniczący;
2)
prorektor właściwy do spraw nauki;
3)
nauczyciele akademiccy instytutu, zatrudnieni na stanowisku profesora lub profesora Uczelni, dla których Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy i którzy złożyli w Uczelni oświadczenie upoważniające do zaliczenia ich do liczby pracowników prowadzących działalność naukowo-badawczą;
4)
przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich w liczbie nieprzekraczającej 50% liczby nauczycieli akademickich wskazanych w pkt 3, wyznaczeni przez dyrektora instytutu.
2. 
W posiedzeniach rady dyscypliny naukowej uczestniczą z głosem doradczym:
1)
dziekan, prodziekan będący kierownikiem kierunku studiów, do którego przypisano efekty uczenia z dyscyplin, w których instytut prowadzi działalność naukowo-badawczą;
2)
po jednym przedstawicielu prorektora-zastępcy komendanta do spraw operacyjnych oraz prorektora właściwego do spraw dydaktycznych, w przypadku gdy właściwy prorektor nie jest członkiem rady dyscypliny naukowej.
3. 
Przewodniczący rady dyscypliny naukowej może, z własnej inicjatywy lub na wniosek każdego z jej członków, zaprosić na posiedzenie inne osoby, które uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym.
4. 
Do kompetencji rady dyscypliny naukowej należy:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działalności instytutu;
2)
opracowanie strategii rozwoju instytutu, w tym rozwoju dyscypliny naukowej, zgodnej ze strategią rozwoju Uczelni;
3)
opiniowanie programów kształcenia w szkole doktorskiej;
4)
opiniowanie wniosków grantowych, projektowych i innych wniosków związanych z dyscypliną naukową odpowiednią dla danej rady dyscypliny naukowej;
5)
podejmowanie uchwał, wyrażanie opinii i występowanie z wnioskami we wszystkich sprawach istotnych dla instytutu, a niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Uczelni;
6)
branie udziału w tworzeniu programów kształcenia dla szkół doktorskich;
7)
wyrażanie opinii dotyczących sposobu wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na działalność instytutu oraz ustalanie zasad podziału tych środków;
8)
wyrażanie opinii w innych sprawach przedłożonych przez dyrektora instytutu;
9)
nadawania stopni naukowych w dyscyplinie naukowej właściwej dla instytutu, zgodnie z uprawnieniami.
5. 
Rada dyscypliny naukowej podejmuje decyzje lub wyraża swoją opinię w formie uchwał. Uchwały podjęte w sprawach należących do jej kompetencji są wiążące dla dyrektora instytutu, funkcjonariuszy, pracowników i innych osób zaangażowanych w działalność instytutu oraz funkcjonariuszy, pracowników i innych osób zaangażowanych w działalność naukową w danej dyscyplinie naukowej.
6. 
Od uchwały rady dyscypliny naukowej, z wyłączeniem uchwał w sprawach, o których mowa w ust. 4 pkt 9, dyrektorowi instytutu przysługuje odwołanie do senatu Uczelni. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem rady dyscypliny naukowej, w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały.
7. 
Pracami rady dyscypliny naukowej kieruje dyrektor instytutu.
8. 
Rada dyscypliny naukowej może powoływać komisje stałe oraz komisje doraźne.
9. 
W skład komisji mogą wchodzić funkcjonariusze i pracownicy, niebędący członkami rady dyscypliny naukowej oraz studenci i doktoranci, wskazani przez dyrektora instytutu.
10. 
Rada dyscypliny naukowej określa skład, zadania i uprawnienia komisji stałych i doraźnych, zatwierdza regulamin komisji oraz wskazuje ich przewodniczącego.
§  33. 
1. 
Organizację posiedzeń rady dyscypliny naukowej, w tym tryb zwoływania i prowadzenia posiedzeń, określa regulamin rady dyscypliny naukowej, uchwalany przez radę dyscypliny naukowej bezwzględną większością statutowej liczby członków rady dyscypliny naukowej.
2. 
Postanowienia § 28 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
§  34. 
1. 
W skład rady wydziału wchodzą:
1)
dziekan jako przewodniczący;
2)
prodziekan;
3)
prorektor właściwy do sprawy dydaktycznych;
4)
kierownik jednostki organizacyjnej wydziału;
5)
studenci w liczbie odpowiadającej 20% składu rady wydziału, wskazani przez samorząd studencki.
2. 
W posiedzeniach rady wydziału uczestniczą z głosem doradczym:
1)
dyrektor instytutu;
2)
po jednym przedstawicielu prorektora-zastępcy komendanta do spraw operacyjnych oraz prorektora właściwego do spraw naukowych, w przypadku gdy prorektor ten nie jest członkiem rady wydziału.
3. 
Dziekan może zapraszać na posiedzenia rady wydziału inne osoby z własnej inicjatywy lub na wniosek członka rady wydziału.
§  35. 
1. 
Do zadań rady wydziału należy:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działalności wydziału;
2)
przedkładanie senatowi projektów programów studiów, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego;
3)
przedkładanie senatowi projektów programów studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających;
4)
wyrażanie opinii w sprawie przyznania studentowi stypendium ministra za wybitne osiągnięcia;
5)
wyrażanie opinii w sprawach tworzenia, przekształcania i znoszenia kierunków studiów, studiów podyplomowych, kursów dokształcających;
6)
przedkładanie senatowi do ustalenia warunków i trybu rekrutacji na studia;
7)
sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją i właściwym poziomem procesu dydaktycznego oraz jakością kształcenia na wydziale;
8)
zatwierdzanie tematów prac dyplomowych oraz nauczycieli akademickich kierujących pracami dyplomowymi;
9)
określanie zasad studiowania według indywidualnej organizacji studiów.
2. 
Warunek uzyskania opinii określony w ust. 1 pkt 2 uznaje się za spełniony w przypadku bezskutecznego upływu terminu 14 dni.
3. 
Rada wydziału podejmuje decyzje lub wyraża swoją opinię w formie uchwał. Uchwały podjęte w sprawach należących do jej kompetencji są wiążące dla funkcjonariuszy, pracowników, studentów, doktorantów, uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia oraz innych osób zaangażowanych w działalność wydziału.
4. 
Od uchwały rady wydziału dziekanowi służy odwołanie do senatu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem rady wydziału w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały.
5. 
Pracami rady wydziału kieruje dziekan.
6. 
Rada wydziału może powoływać komisje stałe oraz komisje doraźne.
7. 
W skład komisji mogą wchodzić funkcjonariusze, pracownicy i studenci, niebędący członkami rady wydziału oraz doktoranci wskazani przez dziekana.
8. 
Rada wydziału określa skład, zadania i uprawnienia komisji stałych i doraźnych, zatwierdza regulamin komisji oraz wskazuje ich przewodniczącego.
§  36. 
1. 
Organizację posiedzeń rady wydziału, w tym tryb zwoływania i prowadzenia posiedzeń, określa regulamin rady wydziału, uchwalany przez radę wydziału bezwzględną większością statutowej liczby członków rady wydziału.
2. 
Postanowienia § 28 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
§  37. 
1. 
Obrady organów kolegialnych Uczelni są protokołowane.
2. 
Uchwały i protokoły obrad są jawne dla wszystkich członków społeczności akademickiej Uczelni.
3. 
Jawność dokumentów, o których mowa w ust. 2, może być ograniczona, ze względu na tajemnicę prawnie chronioną oraz w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
4. 
Uchwały organów kolegialnych Uczelni są publikowane na stronie internetowej Uczelni.
5. 
Tekst jednolity uchwały organu kolegialnego ogłasza, w formie obwieszczenia, przewodniczący tego organu.
§  38. 
1. 
Do zadań rektora-komendanta należą sprawy dotyczące Uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub statut do kompetencji innych organów Uczelni.
2. 
Zadania rektora-komendanta jako komendanta Uczelni w zakresie jej działalności jako jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej określa ustawa o PSP.
§  39. 
1. 
Na funkcje kierownicze, o których mowa w § 25 ust. 3, powołuje i odwołuje rektor-komendant.
2. 
Prorektora, z wyjątkiem prorektora-zastępcy komendanta do spraw operacyjnych, dziekana, prodziekana, dyrektora instytutu, dyrektora szkoły doktorskiej, powołuje i odwołuje rektor-komendant, spośród nauczycieli akademickich, dla których uczelnia jest podstawowym miejscem pracy.
3. 
W przypadku gdy powołanie na funkcję kierowniczą warunkowane jest w ustawie uzyskaniem zgody samorządu studenckiego lub samorządu doktorantów, warunek uznaje się za spełniony po bezskutecznym upływie 14 dni.
§  40. 
1. 
Rektor-komendant może powołać prorektorów właściwych w szczególności dla obszarów: dydaktyki, nauki, spraw studenckich i spraw doktoranckich.
2. 
Rektor-komendant może powołać jednego prorektora właściwego dla kilku obszarów, w tym obszarów, o których mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku niepowołania prorektora dla któregokolwiek z obszarów określonych w ust. 1, ilekroć w statucie jest mowa o prorektorze właściwym w takim obszarze, należy przez to rozumieć rektora-komendanta.
4. 
W przypadku nieobecności rektora-komendanta jego obowiązki pełni prorektor-zastępca komendanta do spraw operacyjnych, a w razie nieobecności tego prorektora inny wyznaczony przez rektora-komendanta prorektor. Prorektor pełniący obowiązki rektora-komendanta dokonuje czynności prawnych i załatwia sprawy w postępowaniu administracyjnym w zakresie udzielonego odpowiednio pełnomocnictwa i upoważnienia.
5. 
Rektor-komendant może w formie pisemnej ustanawiać pełnomocników do wykonywania określonych zadań.
§  41. 
1. 
Lider dyscypliny naukowej jest odpowiedzialny za koordynację i nadzór nad działalnością naukową w ramach właściwej dyscypliny.
2. 
Kierownik kierunku studiów jest odpowiedzialny za koordynację i nadzór nad działalnością dydaktyczną w ramach właściwego kierunku studiów.
§  42. 
1. 
Dziekan wykonuje swoje zadania przy pomocy prodziekanów, będących kierownikami kierunków studiów.
2. 
W przypadku nieobecności dziekana jego obowiązki pełni wyznaczony przez niego prodziekan lub inny funkcjonariusz albo pracownik wydziału. Prodziekan lub inny funkcjonariusz albo pracownik wydziału zastępujący dziekana dokonuje czynności prawnych i załatwia sprawy w postępowaniu administracyjnym w zakresie udzielonego odpowiednio pełnomocnictwa i upoważnienia.
3. 
W okresie do momentu powołania dziekana albo w przypadku zawieszenia w pełnieniu obowiązków dziekana jego obowiązki tymczasowo wykonuje funkcjonariusz lub pracownik Uczelni wskazany pisemnie przez rektora-komendanta.
§  43. 
1. 
Dyrektor instytutu może posiadać swojego zastępcę.
2. 
W przypadku nieobecności dyrektora instytutu jego obowiązki pełni zastępca lub wyznaczony przez rektora-komendanta funkcjonariusz lub pracownik instytutu. Funkcjonariusz lub pracownik instytutu zastępujący dyrektora instytutu dokonuje czynności prawnych i załatwia sprawy w postępowaniu administracyjnym, w zakresie udzielonego odpowiednio pełnomocnictwa i upoważnienia.
3. 
W okresie do momentu powołania dyrektora instytutu albo w przypadku zawieszenia w pełnieniu obowiązków dyrektora instytutu jego obowiązki tymczasowo wykonuje funkcjonariusz lub pracownik Uczelni wskazany pisemnie przez rektora-komendanta.

Rozdział  4.

Tryb wyboru członków senatu

§  44. 
1. 
W Uczelni przeprowadza się wybory do senatu.
2. 
Wyboru członków senatu w Uczelni dokonuje się systemem głosowania do urn wyborczych przygotowanych przez uczelnianą komisję wyborczą.
§  45. 
1. 
Nie później niż w styczniu ostatniego roku swojej kadencji senat powołuje uczelnianą komisję wyborczą.
2. 
W skład uczelnianej komisji wyborczej wchodzą następujący przedstawiciele społeczności akademickiej:
1)
czterech przedstawicieli nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień doktora;
2)
dwóch przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich;
3)
trzech przedstawicieli studentów;
4)
dwóch przedstawicieli funkcjonariuszy i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
3. 
Uczelniana komisja wyborcza wybiera swego przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza na pierwszym posiedzeniu zwołanym przez rektora-komendanta. Przewodniczący uczelnianej komisji wyborczej przewodniczy zebraniu wyborczemu.
4. 
Do zadań uczelnianej komisji wyborczej należy:
1)
organizowanie i przeprowadzanie wyborów członków senatu;
2)
przygotowanie regulaminu wyborczego ustalającego szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów do senatu;
3)
stwierdzenie nieważności wyborów w przypadku nieprawidłowego ich przebiegu;
4)
rozstrzyganie wątpliwości związanych z przebiegiem wyborów;
5)
zabezpieczenie dokumentacji wyborów przez złożenie jej do depozytu w jednostce właściwej do spraw ochrony informacji niejawnych.
5. 
Uczelniana komisja wyborcza stwierdza wygaśnięcie mandatu członka senatu.
§  46. 
1. 
Kadencja uczelnianej komisji wyborczej rozpoczyna się w dniu powołania przez senat, a upływa z chwilą powołania nowej uczelnianej komisji wyborczej.
2. 
Uzupełnienie składu uczelnianej komisji wyborczej w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji przez senat.
3. 
Osoba kandydująca w wyborach, zobowiązana jest do rezygnacji z członkostwa w uczelnianej komisji wyborczej, a na jej miejsce jest powoływana inna osoba.
§  47. 
1. 
Jeżeli mandat członka senatu wygasa podczas trwania jego kadencji, przeprowadza się wybory uzupełniające.
2. 
Mandat członka senatu wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1)
śmierci osoby;
2)
ustania zatrudnienia pracownika;
3)
rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia funkcjonariusza do innej niż Uczelnia jednostki organizacyjnej;
4)
ukończenia studiów przez studenta lub doktoranta;
5)
zaprzestania spełniania wymogów określonych dla członków senatu;
6)
zrzeczenia się mandatu;
7)
ukarania karą dyscyplinarną;
8)
nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach;
9)
utraty statusu przedstawiciela grupy, z której członek organu kolegialnego został wybrany.
3. 
Skład senatu uzupełnia się w drodze wyborów uzupełniających, jeżeli do końca kadencji przedstawiciela, którego mandat wygasł, brakuje więcej niż 6 miesięcy.
4. 
Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące wyborów.

Rozdział  5.

Funkcjonariusze i pracownicy Uczelni

§  48. 
1. 
W Uczelni pełnią służbę funkcjonariusze oraz zatrudnieni są pracownicy, będący i niebędący nauczycielami akademickimi.
2. 
Funkcjonariusza mianuje się na stanowisko, w tym na stanowisko nauczyciela akademickiego, określone w ustawie i w statucie, na zasadach i w trybie określonych w ustawie o PSP. Mianowanie na stanowisko nauczyciela akademickiego następuje z zachowaniem warunków ustalonych w ustawie i w statucie.
3. 
Nawiązanie stosunku pracy z pracownikiem Uczelni następuje na podstawie umowy o pracę.
§  49. 
1. 
Nauczyciela akademickiego zatrudnia się na stanowiskach i w grupach pracowników określonych w ustawie oraz na stanowiskach w grupie pracowników dydaktycznych:
1)
starszego wykładowcy;
2)
wykładowcy;
3)
lektora;
4)
instruktora.
2. 
Na stanowiskach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny.
§  50. 
1. 
Komisję konkursową do przeprowadzenia otwartego konkursu na stanowisko nauczyciela akademickiego, od którego ustawa uzależnia nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim, powołuje rektor-komendant.
2. 
Komisja konkursowa dokonuje wyboru kandydata nie później niż w ciągu 14 dni od ustalonego w informacji o konkursie terminu składania dokumentów.
3. 
Informacja o konkursie powinna zawierać w szczególności:
1)
opis stanowiska, na które ogłaszany jest konkurs;
2)
określenie wymagań stawianych kandydatowi, w tym wymagań dotyczących kwalifikacji zawodowych i przebiegu pracy naukowo-badawczej;
3)
wykaz wymaganych dokumentów;
4)
termin i miejsce składania dokumentów;
5)
przewidywany termin rozstrzygnięcia konkursu.
4. 
Komisja konkursowa ocenia złożone przez kandydatów dokumenty pod względem formalnym i merytorycznym, przeprowadza rozmowę konkursową ze wszystkimi kandydatami spełniającymi wymagania i dokonuje wyboru najlepszego kandydata.
5. 
Wybrany kandydat musi uzyskać ponad 50% głosów członków komisji konkursowej.
6. 
W przypadku braku kandydatów lub gdy żaden z kandydatów nie spełnia wymaganych kwalifikacji albo gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej liczby głosów, rektor-komendant ogłasza konkurs ponownie.
7. 
Jeżeli ponowny konkurs pozostaje bez rozstrzygnięcia, rektor-komendant dokonuje jego zamknięcia i zatrudnia wybranego przez siebie kandydata.
8. 
Z przebiegu konkursu komisja konkursowa sporządza protokół i przedstawia go rektorowi-komendantowi. W protokole zawiera się elementy, które ustawa nakazuje udostępnić po zakończeniu konkursu.
§  51. 
Jeżeli ustawa przewiduje rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim z końcem semestru, przez koniec semestru rozumie się odpowiednio 31 marca albo 30 września.
§  52. 
1. 
Uczelniana komisja dyscyplinarna jest właściwa w sprawach określonych ustawą.
2. 
Uczelniana komisja dyscyplinarna, orzekająca w postępowaniach dyscyplinarnych w pierwszej instancji, składa się z ośmiu członków.
3. 
W skład uczelnianej komisji dyscyplinarnej wchodzą:
1)
sześciu nauczycieli akademickich, w tym co najmniej jeden posiadający stopień doktora habilitowanego oraz jeden posiadający tytuł profesora;
2)
dwóch przedstawicieli studentów.
§  53. 
1. 
Członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej, o których mowa w § 52 ust. 3 pkt 1, wybiera senat spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni. Kandydatów mogą zgłaszać członkowie senatu lub grupa co najmniej trzech nauczycieli akademickich.
2. 
Członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej, o których mowa w § 52 ust. 3 pkt 2, wybiera organ uchwałodawczy samorządu studenckiego spośród studentów Uczelni. Kandydatów może zgłosić każdy student Uczelni.
§  54. 
1. 
Funkcjonariusze i pracownicy Uczelni pełniący funkcję organu Uczelni nie mogą pełnić funkcji członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej.
2. 
Członkiem uczelnianej komisji dyscyplinarnej nie może być funkcjonariusz lub pracownik Uczelni prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 1-6 ustawy.
3. 
Członkowie uczelnianej komisji dyscyplinarnej mogą pełnić swoje funkcje najwyżej przez okres dwóch kolejnych kadencji.
§  55. 
1. 
Uczelniana komisja dyscyplinarna wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i jego zastępcę.
2. 
Przewodniczącym i jego zastępcą może być nauczyciel akademicki posiadający stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora.
§  56. 
1. 
Członkostwo w uczelnianej komisji dyscyplinarnej ustaje przed upływem kadencji w przypadku:
1)
rozpoczęcia pełnienia funkcji organu Uczelni;
2)
zakończenia studiów lub utraty statusu studenta Uczelni;
3)
ustania stosunku pracy, stosunku służbowego lub przeniesienia funkcjonariusza do innej niż Uczelnia jednostki organizacyjnej;
4)
prawomocnego ukarania karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 1-6 ustawy;
5)
rezygnacji;
6)
śmierci.
2. 
Na wniosek członka komisji lub przewodniczącego komisji, senat może, z uwagi na długotrwałą chorobę, długotrwałą nieobecność w Uczelni lub inną długotrwałą przeszkodę uniemożliwiającą wykonywanie obowiązków, odwołać członka komisji.
3. 
W razie ustania członkostwa lub odwołania członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej, nowego członka powołuje się na okres pozostały do zakończenia kadencji komisji.

Rozdział  6.

Studia wyższe i inne formy kształcenia

§  57. 
Na warunkach określonych w ustawie Uczelnia może prowadzić: studia wyższe w formie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, studia podyplomowe, kursy, kształcenie specjalistyczne i inne formy kształcenia.
§  58. 
1. 
Organizację studiów wyższych oraz prawa i obowiązki studentów, określa regulamin studiów, a w przypadku studentów będących funkcjonariuszami, dodatkowo przepisy dotyczące służby.
2. 
Organizację studiów podyplomowych, kursów oraz innych form kształcenia określają regulaminy tych form kształcenia.
3. 
Prawa i obowiązki uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia określa rektor-komendant.
§  59. 
1. 
Uczelnia może pobierać opłaty za świadczone usługi edukacyjne określone w ustawie.
2. 
Szczegółowe zasady pobierania opłat, o których mowa w ust. 1, w tym tryb i warunki zwalniania (w całości lub w części) z tych opłat studentów, w szczególności osiągających wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej, ustala senat.
§  60. 
Przyjęcia na studia wyższe są prowadzone zgodnie z ustawą oraz uchwałą senatu w sprawie warunków i trybu rekrutacji.
§  61. 
1. 
W sprawach dyscyplinarnych studentów orzeka komisja dyscyplinarna oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna.
2. 
Komisje dyscyplinarne, o których mowa w ust. 1, powołuje senat spośród nauczycieli akademickich oraz spośród studentów zgłoszonych przez samorząd studencki.
3. 
Komisja dyscyplinarna składa się z dziewięciu członków, w tym sześciu nauczycieli akademickich i trzech studentów. Odwoławcza komisja dyscyplinarna składa się z dziesięciu członków, w tym sześciu nauczycieli akademickich i czterech studentów. Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej i odwoławczej komisji dyscyplinarnej.
4. 
Uzupełnienie składu komisji dyscyplinarnych w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji przez senat. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  62. 
1. 
Komisja dyscyplinarna oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna na pierwszym zebraniu zwołanym przez rektora-komendanta wybiera przewodniczącego spośród członków komisji, będących nauczycielami akademickimi i zastępcę przewodniczącego. Wyboru dokonuje się zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 członków komisji dyscyplinarnej, w głosowaniu tajnym.
2. 
Przewodniczący komisji dyscyplinarnych wyznaczają składy orzekające i ich przewodniczących. Komisja dyscyplinarna do spraw studentów orzeka w składzie trzyosobowym, złożonym z przewodniczącego będącego nauczycielem akademickim oraz z nauczyciela akademickiego i studenta, a odwoławcza komisja dyscyplinarna w składzie pięcioosobowym, złożonym z przewodniczącego będącego nauczycielem akademickim oraz dwóch nauczycieli akademickich i dwóch studentów.

Rozdział  7.

Mienie, gospodarka finansowa i administracja Uczelni

§  63. 
1. 
Decyzje dotyczące mienia Uczelni podejmuje rektor-komendant.
2. 
Nabycie, zbycie lub obciążenie mienia o równowartości powyżej 100 tysięcy euro, liczonej w złotych według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia kwartału kalendarzowego poprzedzającego dzień podjęcia decyzji, wymaga zgody senatu.
3. 
Rozporządzenie składnikami mienia w zakresie, o którym mowa w art. 423 ust. 2 ustawy, wymaga zgody senatu, rady SGSP i Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej.
§  64. 
1. 
Gospodarkę finansową Uczelni prowadzi rektor-komendant.
2. 
Podstawą gospodarki finansowej Uczelni jest plan rzeczowo-finansowy, ustalany przez rektora-komendanta, po uzyskaniu opinii rady SGSP.
§  65. 
1. 
Administracja Uczelni wspiera zarządzanie Uczelnią i umożliwia realizację podstawowych zadań Uczelni oraz wykonuje inne zadania, określone w regulaminie organizacyjnym.
2. 
Administracją Uczelni kieruje kanclerz w zakresie określonym regulaminem organizacyjnym.
3. 
Organizację oraz zasady działania administracji Uczelni określa regulamin organizacyjny.

Rozdział  8.

Postanowienia porządkowe dotyczące organizowania zgromadzeń

§  66. 
1. 
Funkcjonariusze, pracownicy oraz studenci i doktoranci Uczelni mają prawo organizowania zgromadzeń na terenie Uczelni na zasadach określonych w ustawie oraz statucie.
2. 
Zgromadzeniem w rozumieniu ustawy nie są:
1)
zebrania organów samorządu studentów i doktorantów;
2)
zebrania organów organizacji studenckich, funkcjonujących w Uczelni, zgodnie z przepisami ustawy i statutu;
3)
zebrania funkcjonariuszy, pracowników, studentów, doktorantów lub uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia organizowanych przez jednostki organizacyjne Uczelni lub związki zawodowe.
§  67. 
1. 
Organizacja zgromadzenia na terenie Uczelni wymaga zgody rektora-komendanta.
2. 
Rektor-komendant może wyznaczyć swojego przedstawiciela do udziału w zgromadzeniu.
§  68. 
Wniosek o wyrażenie zgody na zorganizowanie zgromadzenia powinien zawierać:
1)
imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu, umożliwiające kontakt z osobą lub z osobami organizującymi zgromadzenie;
2)
cel zgromadzenia;
3)
wskazanie miejsca, daty i czasu rozpoczęcia oraz przewidywanego czasu zakończenia zgromadzenia;
4)
program zgromadzenia;
5)
przewidywaną liczbę uczestników;
6)
określenie środków technicznych i środków ochrony, które mają być zastosowane;
7)
zasady utrzymania porządku, ze wskazaniem osób za to odpowiedzialnych.
§  69. 
1. 
Wniosek o wyrażenie zgody na zorganizowanie zgromadzenia organizator zgromadzenia przedkłada rektorowi-komendantowi nie później niż na 24 godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia.
2. 
W przypadkach uzasadnionych nagłością sprawy rektor-komendant może przyjąć wniosek lub zawiadomienie złożone w krótszym terminie, jednak nie później niż na 3 godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia.
§  70. 
1. 
Rektor-komendant odmawia udzielenia zgody na organizację zgromadzenia lub zakazuje zgromadzenia, jeżeli jego cel lub program naruszają przepisy prawa.
2. 
Wyrażenie zgody na zorganizowanie zgromadzenia rektor-komendant może uzależnić od dostosowania jego zasięgu, terminu oraz środków technicznych, które mają być zastosowane, do możliwości lokalowych, w ten sposób, by zgromadzenie nie zakłócało wykonywania zadań Uczelni lub nie stwarzało zagrożenia dla przebiegu innego zgromadzenia.
§  71. 
Organizator zgromadzenia ma obowiązek:
1)
zapewnić bezpieczeństwo i porządek podczas zgromadzenia;
2)
współpracować z rektorem-komendantem lub wyznaczonym przez rektora-komendanta przedstawicielem, w tym udzielenia im głosu podczas zgromadzenia poza ustaloną kolejnością mówców;
3)
pozostawania w stałym kontakcie i wykonywania poleceń rektora-komendanta lub wskazanego przez rektora-komendanta przedstawiciela, wydawanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestników, niezakłóconego funkcjonowania Uczelni lub zabezpieczenia majątku Uczelni;
4)
wypraszania ze zgromadzenia osób, które łamią prawo albo próbują udaremnić zgromadzenie;
5)
rozwiązać zgromadzenie, jeżeli uczestnicy zgromadzenia nie podporządkowują się jego poleceniom lub przebieg zgromadzenia narusza przepisy prawa;
6)
informowania uczestników o konieczności opuszczenia miejsca zgromadzenia po jego zakończeniu lub po jego rozwiązaniu.
§  72. 
Podczas zgromadzenia zakazuje się:
1)
przeszkadzania w zorganizowaniu zgromadzenia;
2)
zakłócania przebiegu zgromadzenia;
3)
organizowania w tym samym czasie i miejscu zgromadzeń konkurencyjnych;
4)
zakłócania bieżącego funkcjonowania Uczelni, w tym procesu kształcenia i funkcjonowania jednostki ratowniczo-gaśniczej;
5)
naruszania przepisów obowiązujących w Uczelni oraz przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
6)
uczestniczenia w zgromadzeniach osób posiadających przy sobie broń, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne lub inne niebezpieczne materiały lub narzędzia.
§  73. 
1. 
Jeżeli przebieg zgromadzenia wykracza poza cel wskazany we wniosku o wyrażenie zgody, zagraża bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu lub godzi w dobro Uczelni, rektor-komendant lub wyznaczony przez niego przedstawiciel może rozwiązać zgromadzenie.
2. 
Rozwiązanie zgromadzenia następuje przez przekazanie informacji ustnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, poprzedzonej ostrzeżeniem uczestników zgromadzenia o możliwości jego rozwiązania, a następnie ogłoszonej organizatorowi lub w przypadku niemożności skontaktowania się z organizatorem, ogłoszonej publicznie uczestnikom zgromadzenia.

Rozdział  9.

Postanowienia przejściowe i końcowe

§  74. 
1. 
Dziekani i prodziekani pełniący funkcje w dniu wejścia w życie statutu pełnią funkcje do tego dnia.
2. 
Rady wydziałów, kolegium elektorów i wydziałowe komisje wyborcze działające w dniu wejścia w życie statutu działają do tego dnia. Uczelniana komisja wyborcza działająca w dniu wejścia w życie statutu działa do czasu powołania nowej uczelnianej komisji wyborczej zgodnie z § 45.
3. 
W sprawach nieunormowanych w ust. 1 i 2 stosuje się przepisy ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§  75. 
Dotychczasowe akty wewnętrzne stosuje się w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne ze statutem, ustawą i innymi przepisami prawa. W przypadku sprzeczności stosuje się bezpośrednio postanowienia statutu lub właściwe przepisy prawa.
§  76. 
Traci moc Statut Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, zatwierdzony decyzją nr 145 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 sierpnia 2015 r. (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. poz. 36), z późn. zm. zatwierdzonymi decyzją nr 108 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2016 r. (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. poz. 48).
§  77. 
Statut wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 r.

Załącznik Nr  1

SZTANDAR UCZELNI

Płatem sztandaru jest tkanina w kształcie kwadratu o boku długości 100 cm, koloru czerwonego (zbliżonego do koloru - czerwień sygnałowa - C:10 M:100 Y:100 K:20) po stronie głównej, a błękitnego (zbliżonego do koloru - błękit lazur - C:100 M:50 Y:0 K:0) po stronie odwrotnej, obszyta obustronnie wzdłuż obwodu złotą taśmą szerokości 1,5 cm oraz z trzech stron złotą frędzlą długości 5 cm. Na stronie głównej płata sztandaru znajduje się równoramienny krzyż koloru białego, o długości ramion równej wymiarom płata sztandaru, kształtem podobny do państwowego odznaczenia Krzyż Zasługi. Szerokość ramion krzyża przy krawędziach strony głównej płata sztandaru wynosi 40 cm. Pośrodku krzyża jest umieszczone godło państwowe na okrągłej, czerwonej tarczy o średnicy 40 cm, obramowanej białą krawędzią szerokości 1 cm oraz wieńcem stylizowanych liści laurowych koloru złotego szerokości 6 cm. W odstępie 2 cm od strony zewnętrznej wieńca biegnie pierścień koloru złotego szerokości 0,4 cm. Godło Rzeczypospolitej Polskiej przedstawia wizerunek orła białego, ustalony ustawą z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1509). Wysokość godła wynosi 30 cm.

Na stronie głównej płata sztandaru, w górnej części nad godłem znajduje się napis "W SŁUŻBIE", natomiast w dolnej części, pod godłem, napis "OJCZYZNY". Litery o wysokości 6 cm są wykonane w kolorze złotym. Na stronie odwrotnej płata sztandaru, w środku płata, znajduje się wizerunek św. Floriana o wysokości 40 cm. Dookoła wizerunku jest umieszczony napis "SZKOŁA GŁÓWNA SŁUŻBY POŻARNICZEJ w WARSZAWIE". Litery o wysokości 6 cm wykonane są w kolorze srebrnym. W dolnej części płata, po obu jego rogach, są umieszczone poziome napisy "1982 1993". Sztandar jest przepasany biało-czerwoną szarfą z kokardą przymocowaną do drzewca sztandaru zwieńczonego głowicą w kształcie hełmu na tle skrzyżowanych toporków dodatkowo zwieńczonych płomieniem.

grafika

Załącznik Nr  2

GODŁO UCZELNI

Godło Uczelni ma po lewej stronie połowę krzyża maltańskiego w kolorze niebieskim, a po prawej trzy języki płomienia w kolorze czerwonym, a wszystko w wieńcu z liści laurowych w kolorze złotym. W dole litery "SGSP" w kolorze czarnym na wielokącie w kolorze złotym, mającym jeden bok wypukły i jeden wklęsły, przy czym wszystkie elementy obrazowe mają kontur w kolorze czarnym.

grafika

FLAGA UCZELNI

Flaga Uczelni ma kształt prostokąta o bokach, których stosunek szerokości do długości wynosi 5:8. Na białym polu flagi Uczelni centralnie jest umieszczone godło Uczelni. Odległość godła od krawędzi górnej i dolnej flagi nie może być mniejsza niż szerokość niebieskiego krzyża.

grafika

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1540).