Zatwierdzenie statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MNiSW.2014.60
Akt obowiązujący Wersja od: 15 września 2021 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 23 października 2014 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w Warszawie, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 29/2011 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. MNiSW Nr 2, poz. 33).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT
OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO
STATUT
OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2014 r. poz. 1198), zwanej dalej "ustawą" oraz wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych;2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2013 r. w sprawie nadania Ośrodkowi Przetwarzania Informacji statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. poz. 1452), zwanego dalej "rozporządzeniem";3)
zarządzenia nr 12 Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń z dnia 13 grudnia 1990 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Ośrodek Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń Nr 4, poz. 13);4)
niniejszego statutu, zwanego dalej "Statutem".§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.2.
Instytut używa nazwy "Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy".3.
Instytut może używać skróconej nazwy: "OPI - Państwowy Instytut Badawczy" lub "OPI PIB".4.
Instytut posiada osobowość prawną.5.
Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i napisem w otoku: "Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy".6. 2
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.Rozdział II
Przedmiot i zakres działania
Przedmiot i zakres działania
§ 3.
1.
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych i wdrażanie ich wyników oraz świadczenie usług w zakresie systemów informacyjnych, ich projektowania, eksploatacji i doskonalenia, pozyskiwania i opracowywania informacji zbiorczej, przekrojowej i syntetycznej dotyczącej badań naukowych i prac rozwojowych, transferu technologii, innowacyjności oraz edukacji, w tym dla celów statystycznych. Instytut prowadzi badania interdyscyplinarne w dziedzinach nauk społecznych, nauk ekonomicznych oraz nauk technicznych obejmujących swoim zakresem m.in. społeczne i psychologiczne aspekty prowadzenia badań naukowych, kształcenia w szkolnictwie wyższym i kształcenia ustawicznego, transferu technologii, wykorzystania wyników badań naukowych i nowych technologii w tym urządzeń cyfrowych oraz zastosowania metod sztucznej inteligencji.2.
Do zadań Instytutu należy:1)
prowadzenie badań naukowych w zakresie, o którym mowa w ust. 1 oraz przystosowanie ich wyników do publikacji lub wdrożenia w praktyce;2)
wspomaganie procesów organizacji i finansowania badań naukowych, a także jednostek działających na rzecz badań naukowych i prac rozwojowych;3)
prezentowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;4)
tworzenie i utrzymanie unikatowych systemów informatycznych;5)
transfer technologii i wiedzy z sektora nauki do sektora gospodarki;6)
prowadzenie działalności wydawniczej;7)
popularyzacja wiedzy o wynikach badań naukowych i ich komercjalizacji oraz wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych;8)
opracowywanie analiz, opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;9)
wspieranie procesów wdrażania funduszy Unii Europejskiej oraz innych programów lub inicjatyw finansowych pochodzących ze źródeł krajowych i zagranicznych, otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.§ 4.
Do zadań Instytutu szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, ochrony dziedzictwa narodowego, rozwoju edukacji i kultury oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego i bezpieczeństwa technicznego oraz standardów produktów, procesów i usług, należy:1)
projektowanie, wdrażanie, eksploatacja i doskonalenie systemów informacyjnych służących planowaniu i rozwojowi polityki innowacyjnej państwa na potrzeby finansowania nauki z budżetu państwa;2)
utrzymywanie baz danych dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego, w tym gromadzenie, przetwarzanie i opracowywanie danych o:a)
projektach naukowych oddziałujących w szczególności na rynek pracy, ochronę zdrowia, ochronę środowiska, gospodarkę żywnościową, gospodarkę zasobami naturalnymi,b)
zmianach w zasobach kadrowych nauki i szkolnictwa wyższego, mających wpływ w szczególności na rynek pracy, ochronę zdrowia, rozwój kultury fizycznej i sportu,c)
zmianach w zasobach materialnych i niematerialnych sektora nauki, mających wpływ w szczególności na ochronę zdrowia, rozwój społeczeństwa informacyjnego, ochronę środowiska, gospodarkę bogactwami i zasobami naturalnymi.3) 3
opracowanie i administrowanie Jednolitym Systemem Antyplagiatowym współpracującym z ogólnopolskim repozytorium pisemnych prac dyplomowych.§ 5.
1.
Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w zakresie:1)
wydawania książek (PKD 58.11.Z);2)
wydawania wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych) (PKD 58.12.Z);3)
wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);4)
wydawania gazet (PKD 58.13.Z);5)
produkcji artykułów piśmiennych (PKD 17.23.Z);6)
pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);7)
pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z);8)
sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);9)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);10)
działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);11)
działalności wydawniczej w zakresie gier komputerowych (PKD 58.21.Z);12)
działalności wydawniczej w zakresie pozostałego oprogramowania (PKD 58.29.Z);13)
działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);14)
pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);15)
działalności związanej z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD 62.03.Z);16)
przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalności (PKD 63.11.Z);17)
działalności w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z);18)
działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);19)
badania rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z);20)
stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z);21)
pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z);22)
pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);23)
działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);24)
działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);25)
zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie (PKD 68.32.Z);26)
działalności pomocniczej związanej z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z);27)
kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 84.11.Z);28)
działalności archiwów (PKD 91.01.B);29)
pozostałej pozaszkolnej formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 85.59.B);30)
działalności bibliotek (PKD 91.01.A).2.
Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.Rozdział III
Organy Instytutu
Organy Instytutu
§ 6.
Organami Instytutu są:1)
dyrektor;2)
rada naukowa.§ 7.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Dyrektor może:1)
powołać sekretarza naukowego;2) 4
powołać kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze dyrektora w łącznej liczbie 5;3)
ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.3.
Zakres działania sekretarza naukowego i organów wymienionych w ust. 2 pkt 2 określa regulamin organizacyjny Instytutu.§ 8. 5
1.
Rada naukowa liczy 16 członków.2.
W skład rady naukowej wchodzą:1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8 osób;2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 8 osób.3.
Liczba członków, o których mowa w ust. 2 pkt 1, będących:1)
pracownikami naukowymi nieposiadającymi stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 4;2)
pracownikami badawczo-technicznymi wynosi 4.4.
Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w posiedzeniach rady naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, a także brać udział w głosowaniu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.Rozdział IV
Organizacja Instytutu
Organizacja Instytutu
§ 9.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.Rozdział V
Zatrudnianie pracowników naukowych Instytutu
Zatrudnianie pracowników naukowych Instytutu
§ 10.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.2. 6
Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.3.
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:1)
nazwę stanowiska, na które ogłaszany jest konkurs;2)
wymagania stawiane kandydatowi;3)
wykaz wymaganych dokumentów, które kandydat zobowiązany jest złożyć;4)
termin złożenia ofert;5)
informację o sposobie przeprowadzenia postępowania konkursowego;6)
termin rozstrzygnięcia konkursu.4.
Kandydatury na pracowników naukowych w Instytucie ocenia się z uwzględnieniem następujących kryteriów:1)
posiadane predyspozycje do pracy naukowej;2)
posiadana wiedza i doświadczenie zawodowe w dziedzinie, której dotyczy konkurs.5.
Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą co najmniej 2 osoby posiadające tytuł naukowy lub stopień naukowy oraz kierownik działu zarządzania kapitałem ludzkim. Dyrektor oraz zastępca dyrektora mogą wchodzić w skład komisji.6.
Ocenę kwalifikacji kandydatów dokonuje komisja konkursowa podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w oparciu o przedstawioną przez kandydata dokumentację i wymagania określone w ramach postępowania konkursowego.7. 7
Kwalifikacje wyłonionego kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową. W przypadku negatywnej opinii rady naukowej konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i ogłasza się nowy konkurs na dane stanowisko.Rozdział VI
Komisja dyscyplinarna I instancji
Komisja dyscyplinarna I instancji
§ 11.
1.
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu.2.
Komisja dyscyplinarna składa się z 3 członków pochodzących z wyboru.§ 12.
Ustala się następujący tryb wyboru komisji dyscyplinarnej:1)
dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego komisji;2)
osoby zasiadające w komisji wyborczej nie mogą kandydować do komisji dyscyplinarnej;3)
czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i badawczo-technicznym Instytutu;4)
kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej zgłaszają pracownicy naukowi i badawczo-techniczni spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu przewodniczącemu komisji wyborczej, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia;5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz ogłasza listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;6)
głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;7)
w przypadku, gdy więcej kandydatów niż ma zostać wybranych, uzyskało jednakową, największą liczbę głosów, przewodniczący komisji wyborczej zarządza dodatkowe głosowanie spośród osób, które uzyskały jednakową największą liczbę głosów;8)
komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;9)
dyrektor ogłasza wyniki wyborów.Rozdział VII
Zasady gospodarki finansowej Instytutu
Zasady gospodarki finansowej Instytutu
§ 13.
1.
Instytut działa na zasadach pełnego rozrachunku gospodarczego.2.
Podstawą gospodarki Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 14.
Zmiany w Statucie wprowadza się w trybie przewidzianym dla uchwalenia Statutu.§ 15. 8
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1259).
2 Załącznik § 2 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
3 Załącznik § 4 pkt 3 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 5 października 2016 r. (Dz.Urz.MNiSW.2016.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 2016 r.
4 Załącznik § 7 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
5 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 9 listopada 2016 r. (Dz.Urz.MNiSW.2016.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 listopada 2016 r.
6 Załącznik § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
7 Załącznik § 10 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
8 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.