Zatwierdzenie statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2014.60

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 września 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 23 października 2014 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w Warszawie, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Nr 29/2011 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Ośrodka Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. MNiSW Nr 2, poz. 33).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

OŚRODKA PRZETWARZANIA INFORMACJI - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1. 
Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2014 r. poz. 1198), zwanej dalej "ustawą" oraz wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych;
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2013 r. w sprawie nadania Ośrodkowi Przetwarzania Informacji statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. poz. 1452), zwanego dalej "rozporządzeniem";
3)
zarządzenia nr 12 Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń z dnia 13 grudnia 1990 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Ośrodek Przetwarzania Informacji (Dz. Urz. Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń Nr 4, poz. 13);
4)
niniejszego statutu, zwanego dalej "Statutem".
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2. 
Instytut używa nazwy "Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy".
3. 
Instytut może używać skróconej nazwy: "OPI - Państwowy Instytut Badawczy" lub "OPI PIB".
4. 
Instytut posiada osobowość prawną.
5. 
Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i napisem w otoku: "Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy".
6.  2
 Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Rozdział  II

Przedmiot i zakres działania

§  3. 
1. 
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych i wdrażanie ich wyników oraz świadczenie usług w zakresie systemów informacyjnych, ich projektowania, eksploatacji i doskonalenia, pozyskiwania i opracowywania informacji zbiorczej, przekrojowej i syntetycznej dotyczącej badań naukowych i prac rozwojowych, transferu technologii, innowacyjności oraz edukacji, w tym dla celów statystycznych. Instytut prowadzi badania interdyscyplinarne w dziedzinach nauk społecznych, nauk ekonomicznych oraz nauk technicznych obejmujących swoim zakresem m.in. społeczne i psychologiczne aspekty prowadzenia badań naukowych, kształcenia w szkolnictwie wyższym i kształcenia ustawicznego, transferu technologii, wykorzystania wyników badań naukowych i nowych technologii w tym urządzeń cyfrowych oraz zastosowania metod sztucznej inteligencji.
2. 
Do zadań Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych w zakresie, o którym mowa w ust. 1 oraz przystosowanie ich wyników do publikacji lub wdrożenia w praktyce;
2)
wspomaganie procesów organizacji i finansowania badań naukowych, a także jednostek działających na rzecz badań naukowych i prac rozwojowych;
3)
prezentowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
4)
tworzenie i utrzymanie unikatowych systemów informatycznych;
5)
transfer technologii i wiedzy z sektora nauki do sektora gospodarki;
6)
prowadzenie działalności wydawniczej;
7)
popularyzacja wiedzy o wynikach badań naukowych i ich komercjalizacji oraz wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych;
8)
opracowywanie analiz, opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
9)
wspieranie procesów wdrażania funduszy Unii Europejskiej oraz innych programów lub inicjatyw finansowych pochodzących ze źródeł krajowych i zagranicznych, otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.
§  4. 
Do zadań Instytutu szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, ochrony dziedzictwa narodowego, rozwoju edukacji i kultury oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego i bezpieczeństwa technicznego oraz standardów produktów, procesów i usług, należy:
1)
projektowanie, wdrażanie, eksploatacja i doskonalenie systemów informacyjnych służących planowaniu i rozwojowi polityki innowacyjnej państwa na potrzeby finansowania nauki z budżetu państwa;
2)
utrzymywanie baz danych dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego, w tym gromadzenie, przetwarzanie i opracowywanie danych o:
a)
projektach naukowych oddziałujących w szczególności na rynek pracy, ochronę zdrowia, ochronę środowiska, gospodarkę żywnościową, gospodarkę zasobami naturalnymi,
b)
zmianach w zasobach kadrowych nauki i szkolnictwa wyższego, mających wpływ w szczególności na rynek pracy, ochronę zdrowia, rozwój kultury fizycznej i sportu,
c)
zmianach w zasobach materialnych i niematerialnych sektora nauki, mających wpływ w szczególności na ochronę zdrowia, rozwój społeczeństwa informacyjnego, ochronę środowiska, gospodarkę bogactwami i zasobami naturalnymi.
3) 3
 opracowanie i administrowanie Jednolitym Systemem Antyplagiatowym współpracującym z ogólnopolskim repozytorium pisemnych prac dyplomowych.
§  5. 
1. 
Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w zakresie:
1)
wydawania książek (PKD 58.11.Z);
2)
wydawania wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych) (PKD 58.12.Z);
3)
wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
4)
wydawania gazet (PKD 58.13.Z);
5)
produkcji artykułów piśmiennych (PKD 17.23.Z);
6)
pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);
7)
pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z);
8)
sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);
9)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
10)
działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);
11)
działalności wydawniczej w zakresie gier komputerowych (PKD 58.21.Z);
12)
działalności wydawniczej w zakresie pozostałego oprogramowania (PKD 58.29.Z);
13)
działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);
14)
pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);
15)
działalności związanej z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD 62.03.Z);
16)
przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalności (PKD 63.11.Z);
17)
działalności w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z);
18)
działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);
19)
badania rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z);
20)
stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z);
21)
pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z);
22)
pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);
23)
działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);
24)
działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);
25)
zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie (PKD 68.32.Z);
26)
działalności pomocniczej związanej z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z);
27)
kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 84.11.Z);
28)
działalności archiwów (PKD 91.01.B);
29)
pozostałej pozaszkolnej formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 85.59.B);
30)
działalności bibliotek (PKD 91.01.A).
2. 
Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.

Rozdział  III

Organy Instytutu

§  6. 
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor;
2)
rada naukowa.
§  7. 
1. 
Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Dyrektor może:
1)
powołać sekretarza naukowego;
2) 4
 powołać kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze dyrektora w łącznej liczbie 5;
3)
ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
3. 
Zakres działania sekretarza naukowego i organów wymienionych w ust. 2 pkt 2 określa regulamin organizacyjny Instytutu.
§  8.  5
1. 
Rada naukowa liczy 16 członków.
2. 
W skład rady naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8 osób;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 8 osób.
3. 
Liczba członków, o których mowa w ust. 2 pkt 1, będących:
1)
pracownikami naukowymi nieposiadającymi stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 4;
2)
pracownikami badawczo-technicznymi wynosi 4.
4. 
Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w posiedzeniach rady naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, a także brać udział w głosowaniu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.

Rozdział  IV

Organizacja Instytutu

§  9. 
Strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

Rozdział  V

Zatrudnianie pracowników naukowych Instytutu

§  10. 
1. 
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2.  6
 Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
3. 
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1)
nazwę stanowiska, na które ogłaszany jest konkurs;
2)
wymagania stawiane kandydatowi;
3)
wykaz wymaganych dokumentów, które kandydat zobowiązany jest złożyć;
4)
termin złożenia ofert;
5)
informację o sposobie przeprowadzenia postępowania konkursowego;
6)
termin rozstrzygnięcia konkursu.
4. 
Kandydatury na pracowników naukowych w Instytucie ocenia się z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1)
posiadane predyspozycje do pracy naukowej;
2)
posiadana wiedza i doświadczenie zawodowe w dziedzinie, której dotyczy konkurs.
5. 
Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą co najmniej 2 osoby posiadające tytuł naukowy lub stopień naukowy oraz kierownik działu zarządzania kapitałem ludzkim. Dyrektor oraz zastępca dyrektora mogą wchodzić w skład komisji.
6. 
Ocenę kwalifikacji kandydatów dokonuje komisja konkursowa podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w oparciu o przedstawioną przez kandydata dokumentację i wymagania określone w ramach postępowania konkursowego.
7.  7
 Kwalifikacje wyłonionego kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową. W przypadku negatywnej opinii rady naukowej konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i ogłasza się nowy konkurs na dane stanowisko.

Rozdział  VI

Komisja dyscyplinarna I instancji

§  11. 
1. 
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu.
2. 
Komisja dyscyplinarna składa się z 3 członków pochodzących z wyboru.
§  12. 
Ustala się następujący tryb wyboru komisji dyscyplinarnej:
1)
dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2)
osoby zasiadające w komisji wyborczej nie mogą kandydować do komisji dyscyplinarnej;
3)
czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i badawczo-technicznym Instytutu;
4)
kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej zgłaszają pracownicy naukowi i badawczo-techniczni spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu przewodniczącemu komisji wyborczej, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia;
5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz ogłasza listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7)
w przypadku, gdy więcej kandydatów niż ma zostać wybranych, uzyskało jednakową, największą liczbę głosów, przewodniczący komisji wyborczej zarządza dodatkowe głosowanie spośród osób, które uzyskały jednakową największą liczbę głosów;
8)
komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
9)
dyrektor ogłasza wyniki wyborów.

Rozdział  VII

Zasady gospodarki finansowej Instytutu

§  13. 
1. 
Instytut działa na zasadach pełnego rozrachunku gospodarczego.
2. 
Podstawą gospodarki Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.

Rozdział  VIII

Postanowienia końcowe

§  14. 
Zmiany w Statucie wprowadza się w trybie przewidzianym dla uchwalenia Statutu.
§  15.  8
 Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1259).
2 Załącznik § 2 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
3 Załącznik § 4 pkt 3 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 5 października 2016 r. (Dz.Urz.MNiSW.2016.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 2016 r.
4 Załącznik § 7 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
5 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 9 listopada 2016 r. (Dz.Urz.MNiSW.2016.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 listopada 2016 r.
6 Załącznik § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
7 Załącznik § 10 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.
8 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 14 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2021 r.