Zatwierdzenie statutu jednostki badawczo-rozwojowej Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy im. Zygmunta Wojciechowskiego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2008.2.23

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 2008 r.

DECYZJA Nr 10
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH
z dnia 5 marca 2008 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu jednostki badawczo-rozwojowej Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy im. Zygmunta Wojciechowskiego

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.1) postanawia się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut jednostki badawczo-rozwojowej Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy im. Zygmunta Wojciechowskiego, stanowiący załącznik do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU ZACHODNIEGO

- Instytutu Naukowo-Badawczego im. Zygmunta Wojciechowskiego w Poznaniu (uchwalony przez Radę Naukową z dnia 7 listopada 2007 r.)
Art. 1.
1.
Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy im. Zygmunta Wojciechowskiego zwany dalej "Instytutem" jest państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym.
2.
Siedzibą Instytutu jest miasto Poznań.
Art.  2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Instytut działa na podstawie:
1)
przepisów ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia nr 18 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 7 lipca 1992 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy im. Zygmunta Wojciechowskiego.
Art.  3.

Instytut ma prawo używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą "Instytut Zachodni - Instytut Naukowo-Badawczy w Poznaniu" umieszczoną w otoku.

Art.  4.

Organem założycielskim oraz sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw zagranicznych. Minister sprawujący nadzór dokonuje kontroli i oceny działalności Instytutu oraz pracy Dyrektora.

Art.  5.

Instytut współdziała z innymi instytucjami naukowymi w zakresie prowadzenia badań naukowych, edukacyjnych i popularyzatorskich. Szczegółowy zakres współpracy określają odrębne porozumienia.

Art.  6.
1.
Zasady finansowania działalności statutowej i zasady gospodarki finansowej Instytutu określają odrębne przepisy.
Art.  7.
1.
Instytut jest interdyscyplinarną instytucją badawczą, prowadzącą w szczególności badania z zakresu nauk: politycznych, historycznych, socjologicznych, ekonomicznych i prawnych. Instytut może prowadzić działalność dydaktyczną w ramach obowiązujących przepisów prawnych.
2.
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
prowadzenie badań naukowych, w szczególności w zakresie:
a)
historii Niemiec,
b)
zagadnień ustrojowych, prawnych, politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych Niemiec,
c)
europejskich procesów integracyjnych,
d)
stosunków międzynarodowych, zwłaszcza stosunków polsko-niemieckich,
e)
dziejów okupacji ziem polskich w latach II wojny światowej,
f)
historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. w kontekście problematyki polsko-niemieckiej i europejskiej,
g)
przemian społecznych i kulturowych na Ziemiach Zachodnich i Północnych Polski;
2)
wydawanie czasopism, książek i innych druków oraz organizowanie kolportażu;
3)
opracowywanie ekspertyz, służenie konsultacjami innym zainteresowanym instytucjom;
4)
prowadzenie biblioteki oraz działalności z zakresu informacji i dokumentacji naukowej w ramach badań naukowych Instytutu;
5)
gromadzenie i udostępnianie zbiorów archiwalnych;
6)
współdziałanie z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i stowarzyszeniami.
3.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą w szczególności w zakresie:
1)
upowszechniania wyników badań naukowych (m.in. sprzedaż publikacji);
2)
wynajmowania pomieszczeń wraz z dodatkowymi świadczeniami;
3)
wynajmowania aparatury do tłumaczenia symultanicznego;
4)
świadczenia usług wynikających z profilu prowadzonej działalności.
Art.  8.

Organami Instytutu są Dyrektor i Rada Naukowa.

Art.  9.

Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu z wyjątkiem spraw należących do Rady Naukowej. Dyrektor reprezentuje Instytut na zewnątrz.

Art.  10.
1.
Dyrektor jest powoływany na okres pięciu lat i odwoływany w trybie określonym prze ustawę z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych.
2.
Funkcję Dyrektora może pełnić osoba, która:
1)
posiada tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego z zakresu jednej z dyscyplin naukowych reprezentowanych w Instytucie,
2)
korzysta w pełni z praw publicznych,
3)
posiada, co najmniej 5-letnie doświadczenie w zarządzaniu badaniami naukowymi lub zespołami badawczymi,
4)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
§  11.
1.
Liczbę Zastępców Dyrektora określa Regulamin organizacyjny Instytutu.
2.
Zastępcy Dyrektora są powoływani i odwoływani przez Dyrektora Instytutu.
3.
Kandydatury na stanowiska Zastępców Dyrektora winny być zaopiniowane przez Radę Naukową.
Art.  12.
1.
Dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej powołuje na okres swej kadencji Sekretarza Naukowego, który powinien posiadać, co najmniej stopień naukowy doktora.
2.
Podporządkowanie organizacyjne i kompetencje Sekretarza Naukowego określa Regulamin organizacyjny Instytutu.
Art.  13.
1.
Organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora w zakresie spraw związanych z kierowaniem i działalnością Instytutu oraz jego gospodarką i administracją jest Kolegium Dyrekcyjne w skład, którego wchodzą Zastępcy Dyrektora, Sekretarz Naukowy, Główny Księgowy oraz inne osoby powołane przez Dyrektora.
2.
Dyrektor zwołuje posiedzenie Kolegium i mu przewodniczy. Zastępca Dyrektora może z upoważnienia Dyrektora zwoływać posiedzenia i im przewodniczyć. Posiedzenia Kolegium winny być protokołowane.
3.
Dyrektor może także zasięgnąć doradztwa i opinii innych osób.
Art.  14.
1.
Dyrektor może w szczególnych wypadkach ustanawiać swych pełnomocników do realizacji określonych zadań i ustalać zakres i czas ich umocowania.
2.
Dyrektor powołuje i odwołuje kierowników komórek organizacyjnych prowadzących badania naukowe lub prace rozwojowe.
3.
Dyrektor zatrudnia Głównego Księgowego oraz kierowników wewnętrznych komórek lub zespołów organizacyjnych nie wymienionych w ust. 2. Kandydatury na funkcje kierowników komórek organizacyjnych określonych w Regulaminie organizacyjnym winny być zaopiniowane przez Radę Naukową.
Art.  15.
1.
Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej.
2.
Rada Naukowa uchwala statut Instytutu, ustala perspektywiczne kierunki działalności naukowo-badawczej, opiniuje prace naukowo-badawcze Instytutu i ocenia ich wyniki.
3.
Rada Naukowa opiniuje kierunkowe plany tematyczne i finansowe Instytutu oraz roczne sprawozdania Dyrektora z działalności Instytutu.
4.
Rada Naukowa wyznacza przedstawicieli Instytutu do składu komisji konkursowej powołanej do wyłonienia kandydata na stanowisko Dyrektora Instytutu, występuje do ministra sprawującego nadzór o powołanie Dyrektora Instytutu, wyłonionego w trybie określonym ustawą, oraz o jego odwołanie.
5.
Rada Naukowa opiniuje kandydatów na funkcję Dyrektora Instytutu, Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego, Sekretarza Naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych określonych w Regulaminie organizacyjnym.
6.
Rada Naukowa opiniuje Regulamin organizacyjny Instytutu.
7.
Rada Naukowa opiniuje wnioski dotyczące stałej współpracy z innymi osobami prawnymi.
8.
Rada Naukowa opiniuje wnioski Dyrektora Instytutu w sprawie powoływania i awansowania pracowników naukowych Instytutu oraz dokonuje okresowej oceny ich dorobku naukowego.
9.
Rada Naukowa przeprowadza przewody w zakresie nadawania stopni naukowych oraz postępowanie o nadanie tytułu naukowego, stosownie do uprawnień Instytutu w tej mierze i obowiązujących przepisów prawnych.
10.
Opinie, o których mowa w ust. 3-8, Rada Naukowa sporządza w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia wniosku lub otrzymania zawiadomienia o zamiarze ogłoszeniu konkursu.
Art.  16.
1.
Rada Naukowa składa się z 20 członków.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą pracownicy naukowi Instytutu, w tym co najmniej 6 z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego, którzy zostali wybrani na okres czterech lat w trybie określonym ustawą przez pracowników Instytutu.
3.
Minister sprawujący nadzór powołuje na okres czterech lat członków Rady Naukowej spośród wskazanych przez Instytut kandydatów posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego i nie będących jego pracownikami.
4.
Rada Naukowa wyłania ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza. Przewodniczącym Rady i zastępcą przewodniczącego może być tylko osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
5.
Dyrektor Instytutu, jego Zastępca oraz Główny Księgowy nie może być członkiem Rady Naukowej.
6.
W posiedzeniach Rady Naukowej uczestniczą: Dyrektor Instytutu lub Zastępca Dyrektora albo Sekretarz Naukowy i przedstawiciel każdej działającej w Instytucie organizacji związku zawodowego. Przewodniczący Rady Naukowej może zapraszać inne osoby do udziału w posiedzeniu.
7.
Funkcji przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza Rady nie może pełnić: Dyrektor Instytutu, Zastępca Dyrektora i Sekretarz Naukowy.
8.
Uchwały Rady Naukowej zapadają, o ile statut nie stanowi inaczej, zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Rady. W sprawach, o których mowa w art. 15 ust. 8, prawo głosu mają jedynie członkowie Rady posiadający, co najmniej stopień naukowy doktora, a w sprawach wymienionych w art. 15 ust. 9 wyłącznie osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego.
9.
Organizację pracy Rady Naukowej określa Regulamin Rady, uchwalony przez Radę Naukową.
Art.  17.

Strukturę organizacyjną Instytutu określa Regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

Art.  18.

Pracownicy Instytutu są powoływani lub zatrudniani w trybie oraz na zasadach określonych w ustawie i w innych przepisach prawnych. Przepisy te wraz z Regulaminem pracy Instytutu regulują status prawny pracowników, ich uprawnienia i obowiązki. Regulamin pracy nadaje Dyrektor w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Art.  19.

Majątek Instytutu składa się z przedmiotów i praw należących do niego w chwili wejścia w życie niniejszego statutu. Obejmuje on majątek przekazany przez jego pierwotny organ założycielski, tj. przez Stowarzyszenie Instytut Zachodni. Majątek ten może się powiększać w wyniku otrzymanych przez Instytut dotacji podmiotowych i przedmiotowych, zapisów, darowizn, subwencji fundacyjnych i dochodów własnych.

Art.  20.
1.
Dyrektor sporządza i przedkłada Radzie Naukowej do końca pierwszego kwartału każdego roku sprawozdanie roczne za miniony rok z całokształtu działalności naukowo-badawczej, organizacyjnej i finansowej Instytutu.
2.
Rada Naukowa opiniuje sprawozdanie roczne z działalności Instytutu.
3.
Sprawozdanie roczne Dyrektor przesyła wraz z opinią Rady ministrowi sprawującemu nadzór do zatwierdzenia.
4.
Dyrektor sporządza i przedkłada Radzie Naukowej przed końcem roku plan rzeczowo-finansowy na rok następny.
5.
Rada Naukowa opiniuje plan rzeczowo-finansowy.
6.
Plan rzeczowo-finansowy Dyrektor przesyła wraz z opinią Rady Naukowej niezwłocznie ministrowi sprawującemu nadzór.
7.
Rokiem obrotowym w Instytucie jest rok kalendarzowy.
Art.  21.
1.
Z Instytutem współdziała Stowarzyszenie Instytut Zachodni zwane dalej "Stowarzyszeniem".
2.
Stowarzyszenie wspiera działalność naukową Instytutu w formie inicjatyw badawczych, opracowań naukowych swych członków, przeznaczonych do publikowania w wydawnictwach Instytutu, a także przez promocję wydawnictw Instytutu, współudział w konferencjach naukowych i w ich organizowaniu oraz przez wspieranie kontaktów Instytutu ze stowarzyszeniami, zwłaszcza zagranicznymi, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 6.
3.
Szczegółowe zasady współdziałania określa odrębne porozumienie zawarte przez Dyrektora z Kuratorium Stowarzyszenia.
Art.  22.
1.
Zmiana statutu Instytutu może nastąpić na mocy uchwały Rady Naukowej, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy jej członków, zatwierdzonej przez ministra sprawującego nadzór.
2.
Z inicjatywą zmiany statutu może wystąpić Dyrektor Instytutu, Rada Naukowa oraz minister sprawujący nadzór.
3.
Statut wchodzi w życie po zatwierdzeniu go w trybie określonym przez obowiązujące przepisy prawa.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego ogłoszono w Dz.U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1683, Nr 240, poz. 2052 oraz Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 104, poz. 711 oraz z 2007 r. Nr 134, poz. 934.