Zatwierdzenie statutu Instytutu Kolejnictwa.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MIiB.2017.40
Akt obowiązujący Wersja od: 5 czerwca 2017 r.
ZARZĄDZENIE Nr 25
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 2 czerwca 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Kolejnictwa
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Kolejnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 7 Ministra Infrastruktury z dnia 10 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Kolejnictwa (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 12).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT
INSTYTUTU KOLEJNICTWA
STATUT
INSTYTUTU KOLEJNICTWA
Instytut Kolejnictwa kontynuuje działalność i tradycje Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa, powołanego w 1951 roku na bazie Referatu Doświadczalnego Parowozów Ministerstwa Komunikacji, przekształconego w 1958 roku w Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a w 1987 roku w Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Kolejnictwa, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311, 2260 oraz z 2017 r. poz. 202), zwanej dalej "ustawą";2)
zarządzenia Nr 7 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w Warszawie (Dz. Urz. Min. Trans. i Gosp. Mor. poz. 79);3)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2010 r. w sprawie reorganizacji Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie (Dz. U. poz. 475);4)
niniejszego statutu.§ 2.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.§ 4.
Instytut może używać znaku graficznego (symbolu) i skróconej nazwy "IK".§ 5.
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.§ 6.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.Rozdział 2
Przedmiot i zakres działania Instytutu
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 7.
1.
Do podstawowej działalności Instytutu należy inicjowanie i prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeby praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, ukierunkowanych na:1)
rozwiązywanie złożonych problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego;2)
doskonalenie organizacji i technologii przewozów pasażerów i ładunków środkami transportu szynowego;3)
zmniejszanie ryzyka eksploatacji transportu szynowego w warunkach jego normalnego działania i w stanach zagrożeń;4)
naukowo-techniczne wsparcie projektowania, budowy i eksploatacji kolei, w tym kolei dużych prędkości;5)
zintegrowanie polskiej sieci kolejowej z siecią europejską;6)
minimalizację oddziaływań transportu szynowego na środowisko naturalne oraz ułatwianie dostępu do tego transportu osobom niepełnosprawnym.2.
Zakresem działań, o których mowa w ust. 1, są objęte następujące obszary:1)
drogi kolejowe i drogi miejskiego transportu szynowego;2)
pojazdy szynowe;3)
przewozy pasażerów i ładunków oraz logistyka i analizy rynku transportowego;4)
sterowanie ruchem i automatyka;5)
telekomunikacja i teleinformatyka;6)
sieć trakcyjna, zasilanie trakcji elektrycznej oraz urządzenia i systemy nietrakcyjne;7)
materiały oraz elementy, zespoły i konstrukcje stosowane w transporcie szynowym;8)
bezpieczeństwo publiczne i techniczne w transporcie szynowym;9)
wykorzystanie transportu szynowego dla obronności kraju;10)
analizy ekonomiczne w transporcie szynowym;11)
modelowanie systemów i procesów transportu szynowego;12)
ochrona środowiska naturalnego;13)
dostępność transportu szynowego dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.3.
Działania Instytutu obejmują w szczególności:1)
rozwijanie teorii i metod badawczych w obszarach objętych zakresem działalności Instytutu;2)
współuczestnictwo w kluczowych projektach dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w Polsce oraz rozwoju sieci komunikacyjnych w aglomeracjach;3)
udział w europejskiej przestrzeni badawczej poprzez uczestnictwo w programach i projektach UE;4)
rozwiązywanie problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego;5)
tworzenie nowych rozwiązań w zakresie transportu szynowego, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów, ładunków i środowiska naturalnego;6)
badanie nowych i modernizowanych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska;7)
opracowywanie i opiniowanie standardów technicznych i eksploatacyjnych oraz działania prenormatywne w zakresie elementów infrastruktury transportu szynowego, procesów transportowych i bezpieczeństwa przewozów;8)
opracowywanie wymagań dotyczących nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska;9)
rozwój metod monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska;10)
opracowywanie ekspertyz dotyczących zagadnień technicznych, technologicznych i eksploatacyjnych transportu szynowego oraz wykonywanie innych prac usługowo-badawczych, w tym zadań doradczych oraz usług konsultacyjnych, objętych działalnością Instytutu;11)
sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów prowadzących postępowania administracyjne, sądowe i przygotowawcze;12)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu rozwoju nauki i techniki w zakresie działalności Instytutu, a także propozycji dotyczących wykorzystania osiągnięć światowych;13)
wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Instytutu;14)
współpracę z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi;15)
udział w pracach legislacyjnych dotyczących polskiego i europejskiego transportu szynowego;16)
sprawowanie nadzoru autorskiego nad wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych;17)
prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej, a także w zakresie metrologii, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.§ 8.
Instytut wnosi wkład do rozwoju i upowszechniania wiedzy z zakresu transportu szynowego poprzez:1)
inicjowanie i prowadzenie kursów i szkoleń specjalistycznych z pełnym przygotowaniem materiałów dydaktycznych (książki, skrypty, wybrane zbiory tematyczne);2)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez własne regularne wydawnictwa;3)
organizowanie konferencji i sympozjów naukowych;4)
współorganizowanie ze szkolnictwem wyższym studiów podyplomowych;5)
udział pracowników Instytutu w procesie dydaktycznym szkół wyższych;6)
szkolenie własnej kadry badawczej poprzez kursy metod badawczych, seminaria doktoranckie i seminaria specjalistyczne.§ 9.
1.
W zakresie swojego działania Instytut może wykonywać w sposób ciągły zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, zwłaszcza w zakresie związanym z bezpieczeństwem publicznym, obronnością i bezpieczeństwem kraju, a także edukacją i jakością życia obywateli, dotyczące w szczególności:1)
opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynków pracy, ochrony zdrowia, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego;2)
ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu;3)
standardów produktów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów;4)
monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej.2.
Instytut może prowadzić również inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie działalności:1)
usługowej;2)
handlowej;3)
wytwórczej.Rozdział 3
Postanowienia szczegółowe
Postanowienia szczegółowe
§ 10.
1.
Rada naukowa liczy 18 (osiemnastu) członków. W skład rady naukowej wchodzą:1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 9 (dziewięciu);2)
osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 9 (dziewięciu).2.
Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 7 (siedem), w tym liczba miejsc dla członków rady naukowej posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy nie powinna być większa niż 4 (cztery).3.
Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2 (dwa).4.
Członkowie rady naukowej mogą brać udział w jej posiedzeniach za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz głosować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.§ 11.
Dyrektor Instytutu może powołać sekretarza naukowego Instytutu.§ 12.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem przeprowadzanym w następującym trybie:1)
konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia;2)
w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów;3)
ogłoszenie o konkursie jest publikowane na stronie internetowej Instytutu, a także na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców;4)
termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty publikacji ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;5)
kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu;6)
z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.2.
Kandydaci są oceniani na podstawie złożonych dokumentów, opinii rady naukowej Instytutu dotyczącej kwalifikacji kandydata i rozmowy kwalifikacyjnej, z uwzględnieniem następujących kryteriów:1)
osiągnięcia naukowe i badawcze kandydata;2)
przydatność specjalizacji kandydata dla rozwoju dorobku naukowo-badawczego Instytutu;3)
predyspozycje kandydata do pracy w określonym zespole.3.
Dyrektor informuje wszystkich kandydatów o wynikach konkursu oraz ogłasza je przez wywieszenie na tablicy informacyjnej i umieszczenie w intranecie Instytutu.4.
Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.§ 13.
Komisja dyscyplinarna do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych, składająca się z 3 (trzech) członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:1)
dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 (trzech) członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;6)
głosowanie jest tajne;7)
w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;8)
komisja sporządza protokół wyborów, który przekazuje dyrektorowi;9)
dyrektor ogłasza wyniki wyborów przez ich wywieszenie na tablicy informacyjnej oraz umieszczenie w intranecie Instytutu.Rozdział 4
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 14.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).