Zatwierdzenie statutu Instytutu Kolejnictwa.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MI.2010.8.24
Akt utracił moc Wersja od: 27 lipca 2010 r.
ZARZĄDZENIE Nr 27
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 28 czerwca 2010 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Kolejnictwa
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Kolejnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 16 Ministra Infrastruktury z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa (Dz. Urz. MI Nr 4, poz. 19).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
Instytutu Kolejnictwa
Instytut Kolejnictwa kontynuuje działalność i tradycje Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa, powołanego w roku 1951 na bazie Referatu Doświadczalnego Parowozów Ministerstwa Komunikacji, przekształconego w roku 1958 w Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a w roku 1987 w Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Kolejnictwa, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie: 1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323), zwanej dalej "ustawą"; 2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 90, poz. 996); 3)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2010 r. w sprawie reorganizacji Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie (Dz. U. Nr 75, poz. 475); 4)
niniejszego statutu.§ 2.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.§ 4.
Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza siedzibą.§ 5.
Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.§ 6.
Instytut może używać znaku graficznego (symbolu) i skróconej nazwy "IK".§ 7.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.Rozdział 2
Przedmiot i zakres działania Instytutu
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 8.
1.
Instytut inicjuje i prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe ukierunkowane na:a)
rozwiązywanie złożonych problemów modernizacji infrastruktury kolejowej i miejskiego transportu szynowego,b)
doskonalenie technologii przewozów pasażerów i ładunków środkami transportu szynowego,c)
zmniejszanie ryzyka eksploatacji transportu szynowego w warunkach jego normalnego działania i w stanach zagrożeń,d)
naukowo-techniczne wsparcie projektowania, budowy i eksploatacji kolei dużych prędkości,e)
zintegrowanie polskiej sieci kolejowej z siecią europejską,f)
minimalizację oddziaływań transportu szynowego na środowisko naturalne oraz ułatwianie dostępu do tego transportu osobom niepełnosprawnym.2.
Zakresem działań, o których mowa w ust. 1, ukierunkowanych na wdrażanie i upowszechnianie wyników prowadzonych prac, są objęte następujące obszary:a)
dróg kolejowych i dróg miejskiego transportu szynowego,b)
pojazdów szynowych,c)
przewozów pasażerów i ładunków oraz logistyki i analiz rynku transportowego,d)
sterowania ruchem i automatyki,e)
telekomunikacji i teleinformatyki,f)
sieci trakcyjnej, zasilania trakcji elektrycznej oraz urządzeń i systemów nietrakcyjnych,g)
materiałów oraz elementów, zespołów i konstrukcji stosowanych w transporcie szynowym,h)
ochrony środowiska naturalnego oraz dostępności transportu szynowego dla osób niepełnosprawnych,i)
bezpieczeństwa publicznego i technicznego w transporcie szynowym,j)
wykorzystania transportu szynowego dla obronności kraju,k)
analiz ekonomicznych w transporcie szynowym,l)
modelowania systemów i procesów transportu szynowego.3.
Działania Instytutu obejmują w szczególności:a)
rozwijanie teorii i metod badawczych w obszarach objętych zakresem działalności Instytutu,b)
współuczestnictwo w kluczowych projektach dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w Polsce oraz rozwoju sieci komunikacyjnych w aglomeracjach,c)
udział w europejskiej przestrzeni badawczej poprzez uczestnictwo w programach i projektach UE,d)
rozwiązywanie problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego,e)
tworzenie nowych rozwiązań w zakresie transportu szynowego, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów, ładunków i środowiska naturalnego,f)
badanie nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,g)
opracowywanie i opiniowanie standardów oraz działania prenormatywne w zakresie elementów infrastruktury transportu szynowego, procesów transportowych i bezpieczeństwa przewozów,h)
opracowywanie wymagań dotyczących nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,i)
rozwój metod monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska,j)
opracowywanie ekspertyz dotyczących zagadnień technicznych, technologicznych i eksploatacyjnych transportu szynowego oraz wykonywanie innych prac usługowo-badawczych, w tym zadań doradczych oraz usług konsultacyjnych, objętych działalnością Instytutu,k)
sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości,l)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu rozwoju nauki i techniki w zakresie działalności Instytutu, a także propozycji dotyczących wykorzystania osiągnięć światowych,m)
wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Instytutu,n)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi,o)
udział w pracach legislacyjnych dotyczących polskiej i europejskiej sieci kolejowej,p)
sprawowanie nadzoru autorskiego nad wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych,q)
prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej, a także w zakresie metrologii, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.§ 9.
Instytut wnosi wkład do rozwoju i upowszechniania wiedzy z zakresu transportu szynowego poprzez: 1)
inicjowanie i prowadzenie kursów i szkoleń specjalistycznych z pełnym przygotowaniem materiałów dydaktycznych (książki, skrypty, wybrane zbiory tematyczne), 2)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez własne regularne wydawnictwa, 3)
organizowanie konferencji i sympozjów naukowych, 4)
współorganizowanie ze szkolnictwem wyższym studiów podyplomowych, 5)
udział pracowników Instytutu w procesie dydaktycznym szkół wyższych, 6)
szkolenie własnej kadry badawczej poprzez kursy metod badawczych, seminaria doktoranckie i seminaria specjalistyczne.§ 10.
1.
W zakresie swojego działania Instytut może wykonywać w sposób ciągły zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, zwłaszcza w zakresie związanym z bezpieczeństwem publicznym, obronnością i bezpieczeństwem kraju, a także edukacją i jakością życia obywateli, dotyczące zwłaszcza:a)
opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynków pracy, ochrony zdrowia, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego,b)
ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu,c)
standardów produktów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów,d)
monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej.2.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie działalności:a)
usługowej,b)
handlowej,c)
wytwórczej.Rozdział 3
Postanowienia szczególne
Postanowienia szczególne
§ 11.
1.
Rada Naukowa składa się z 14 członków.2.
Organizację, zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.§ 12.
Dyrektor Instytutu może: 1)
powołać Sekretarza Naukowego Instytutu; 2)
ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania; 3)
ustanowić prokurę.Rozdział 4
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 13.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.