Zatwierdzenie statutu Instytutu Kolejnictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2010.8.24

Akt utracił moc
Wersja od: 27 lipca 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 27
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 28 czerwca 2010 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Kolejnictwa

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut Instytutu Kolejnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 16 Ministra Infrastruktury z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa (Dz. Urz. MI Nr 4, poz. 19).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Instytutu Kolejnictwa

Instytut Kolejnictwa kontynuuje działalność i tradycje Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa, powołanego w roku 1951 na bazie Referatu Doświadczalnego Parowozów Ministerstwa Komunikacji, przekształconego w roku 1958 w Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a w roku 1987 w Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Kolejnictwa, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323), zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 90, poz. 996);
3)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2010 r. w sprawie reorganizacji Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie (Dz. U. Nr 75, poz. 475);
4)
niniejszego statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§  4.
Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza siedzibą.
§  5.
Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§  6.
Instytut może używać znaku graficznego (symbolu) i skróconej nazwy "IK".
§  7.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.

Rozdział  2

Przedmiot i zakres działania Instytutu

§  8.
1.
Instytut inicjuje i prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe ukierunkowane na:
a)
rozwiązywanie złożonych problemów modernizacji infrastruktury kolejowej i miejskiego transportu szynowego,
b)
doskonalenie technologii przewozów pasażerów i ładunków środkami transportu szynowego,
c)
zmniejszanie ryzyka eksploatacji transportu szynowego w warunkach jego normalnego działania i w stanach zagrożeń,
d)
naukowo-techniczne wsparcie projektowania, budowy i eksploatacji kolei dużych prędkości,
e)
zintegrowanie polskiej sieci kolejowej z siecią europejską,
f)
minimalizację oddziaływań transportu szynowego na środowisko naturalne oraz ułatwianie dostępu do tego transportu osobom niepełnosprawnym.
2.
Zakresem działań, o których mowa w ust. 1, ukierunkowanych na wdrażanie i upowszechnianie wyników prowadzonych prac, są objęte następujące obszary:
a)
dróg kolejowych i dróg miejskiego transportu szynowego,
b)
pojazdów szynowych,
c)
przewozów pasażerów i ładunków oraz logistyki i analiz rynku transportowego,
d)
sterowania ruchem i automatyki,
e)
telekomunikacji i teleinformatyki,
f)
sieci trakcyjnej, zasilania trakcji elektrycznej oraz urządzeń i systemów nietrakcyjnych,
g)
materiałów oraz elementów, zespołów i konstrukcji stosowanych w transporcie szynowym,
h)
ochrony środowiska naturalnego oraz dostępności transportu szynowego dla osób niepełnosprawnych,
i)
bezpieczeństwa publicznego i technicznego w transporcie szynowym,
j)
wykorzystania transportu szynowego dla obronności kraju,
k)
analiz ekonomicznych w transporcie szynowym,
l)
modelowania systemów i procesów transportu szynowego.
3.
Działania Instytutu obejmują w szczególności:
a)
rozwijanie teorii i metod badawczych w obszarach objętych zakresem działalności Instytutu,
b)
współuczestnictwo w kluczowych projektach dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w Polsce oraz rozwoju sieci komunikacyjnych w aglomeracjach,
c)
udział w europejskiej przestrzeni badawczej poprzez uczestnictwo w programach i projektach UE,
d)
rozwiązywanie problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego,
e)
tworzenie nowych rozwiązań w zakresie transportu szynowego, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów, ładunków i środowiska naturalnego,
f)
badanie nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,
g)
opracowywanie i opiniowanie standardów oraz działania prenormatywne w zakresie elementów infrastruktury transportu szynowego, procesów transportowych i bezpieczeństwa przewozów,
h)
opracowywanie wymagań dotyczących nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,
i)
rozwój metod monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska,
j)
opracowywanie ekspertyz dotyczących zagadnień technicznych, technologicznych i eksploatacyjnych transportu szynowego oraz wykonywanie innych prac usługowo-badawczych, w tym zadań doradczych oraz usług konsultacyjnych, objętych działalnością Instytutu,
k)
sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości,
l)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu rozwoju nauki i techniki w zakresie działalności Instytutu, a także propozycji dotyczących wykorzystania osiągnięć światowych,
m)
wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Instytutu,
n)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi,
o)
udział w pracach legislacyjnych dotyczących polskiej i europejskiej sieci kolejowej,
p)
sprawowanie nadzoru autorskiego nad wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych,
q)
prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej, a także w zakresie metrologii, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.
§  9.
Instytut wnosi wkład do rozwoju i upowszechniania wiedzy z zakresu transportu szynowego poprzez:
1)
inicjowanie i prowadzenie kursów i szkoleń specjalistycznych z pełnym przygotowaniem materiałów dydaktycznych (książki, skrypty, wybrane zbiory tematyczne),
2)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez własne regularne wydawnictwa,
3)
organizowanie konferencji i sympozjów naukowych,
4)
współorganizowanie ze szkolnictwem wyższym studiów podyplomowych,
5)
udział pracowników Instytutu w procesie dydaktycznym szkół wyższych,
6)
szkolenie własnej kadry badawczej poprzez kursy metod badawczych, seminaria doktoranckie i seminaria specjalistyczne.
§  10.
1.
W zakresie swojego działania Instytut może wykonywać w sposób ciągły zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, zwłaszcza w zakresie związanym z bezpieczeństwem publicznym, obronnością i bezpieczeństwem kraju, a także edukacją i jakością życia obywateli, dotyczące zwłaszcza:
a)
opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynków pracy, ochrony zdrowia, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego,
b)
ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu,
c)
standardów produktów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów,
d)
monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej.
2.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie działalności:
a)
usługowej,
b)
handlowej,
c)
wytwórczej.

Rozdział  3

Postanowienia szczególne

§  11.
1.
Rada Naukowa składa się z 14 członków.
2.
Organizację, zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§  12.
Dyrektor Instytutu może:
1)
powołać Sekretarza Naukowego Instytutu;
2)
ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;
3)
ustanowić prokurę.

Rozdział  4

Postanowienia końcowe

§  13.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.