Zatwierdzenie statutu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2011.11.56

Akt utracił moc
Wersja od: 4 października 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 40
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 października 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa (Dz. Urz. MI Nr 5, poz. 28).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut badawczy o nazwie: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 października 2002 r. w sprawie podziału Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej oraz Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej i utworzenia Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa oraz Instytutu Rozwoju Miast (Dz. U. Nr 180, poz. 1503);
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000143027.
§  3.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
§  4.
Instytut może tworzyć zakłady zamiejscowe.
§  5.
Instytut może używać skróconej nazwy: IGPiM
§  6.
Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§  7.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

Rozdział  2

Postanowienia szczegółowe

§  8.
1.
Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z);
2)
przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowań praktycznych;
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących zagadnień: gospodarki przestrzennej, komunalnej, budownictwa i mieszkalnictwa;
4)
rozwój metod i technik współczesnego warsztatu planistycznego, podstaw planowania i zarządzania przestrzenią, w harmonizacji z działaniami państw Unii Europejskiej.
2.
Do zakresu działania Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a także wdrożeniowych dotyczących:
1)
ustrojowych, prawnych, społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych uwarunkowań i kierunków oraz programów i planów związanych z gospodarką przestrzenną i komunalną, warunków i zasad kształtowania środowiska w dokumentach strategicznych i planach zagospodarowania przestrzennego miast, gmin, województw, obszarów funkcjonalnych (PKD 71.11.Z);
2)
funkcjonowania gospodarki mieszkaniowej i gospodarki nieruchomościami oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego w miastach i na wsi;
3)
tworzenia i użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej oraz standaryzacji danych przestrzennych;
4)
rozwoju systemów informacyjnych planowania przestrzennego, w tym zasilanych informacją pozyskiwaną w procesach teledetekcji;
5)
monitoringu planowania i zagospodarowania przestrzennego.
3.
Przedmiot i zakres działalności podstawowej Instytut realizuje przez:
1)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez wykonywanie studiów i opracowań projektowych i planistycznych;
2)
prowadzenie doradztwa, konsultacji, opracowanie ekspertyz oraz homologacje i badania techniczne tramwajów i trolejbusów (71.20.B);
3)
współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, biurami projektowymi, organami administracji publicznej, jednostkami sektora finansów publicznych oraz stowarzyszeniami naukowo-technicznymi;
4)
branie udziału w sieciach i organizacjach badawczych, konsorcjach naukowych i przemysłowych;
5)
prowadzenie działalności wydawniczej i informacji naukowo-technicznej (PKD 58.11, 58.14.Z);
6)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenie innych form upowszechniania wyników badań;
7)
kształcenie kadry na potrzeby gospodarki przestrzennej, komunalnej i mieszkaniowej oraz administracji rządowej i samorządowej;
8)
prowadzenie szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego (PKD 85.59.B).
4.
Instytut prowadzi działalność inną niż wymieniona w ust. 1-3, która obejmuje doradztwo i sporządzanie ekspertyz w zakresie nauk technicznych (PKD 71). Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.
§  9.
1.
Rada naukowa składa się z 12 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 7;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 5.
2.
Liczba miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 3.
3.
Liczba miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 5.
4.
Liczba miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 2.
5.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 powinny spełniać warunki określone w przepisach ustawy.
§  10.
1.
Dyrektor może powołać:
1)
sekretarza naukowego;
2)
kolegium kierownicze jako organ doradczy;
2.
Dyrektor powołując organ, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 określi jego skład osobowy, zadania oraz tryb pracy.
§  11.
1.
Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określa ustawa, regulamin wynagradzania oraz regulamin pracy obowiązujące w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.
2.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem, który ogłasza dyrektor.
3.
Pracownikiem naukowym w Instytucie może być osoba, która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada nieposzlakowaną opinię;
2)
nie była skazana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3)
korzysta z pełni praw publicznych;
4)
posiada predyspozycje do pracy naukowej;
5)
posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe w dziedzinie, której dotyczy konkurs;
6)
prowadzi aktywną działalność naukową udokumentowaną dorobkiem obejmującym m.in. publikacje naukowe wyników badań lub prac rozwojowych w obszarze określonym w ogłoszeniu o konkursie.
4.
Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą pracownicy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową.
5.
Ogłoszenie o konkursie następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
6.
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1)
wymagania stawiane kandydatowi;
2)
wykaz wymaganych dokumentów;
3)
termin złożenia dokumentów;
4)
termin rozstrzygnięcia konkursu.
7.
Szczegółowe zasady postępowania konkursowego określa obowiązujący w Instytucie regulamin postępowania konkursowego przy zatrudnianiu pracownika naukowego ustanowiony przez dyrektora po zaopiniowaniu przez radę naukową.
§  12.
1.
Postępowanie w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych jest dwuinstancyjne.
2.
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu w składzie trzech członków wybranych w sposób określony w niniejszym paragrafie.
3.
Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 5 członków.
4.
Dyrektor zarządza wybory do komisji dyscyplinarnej i powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji.
5.
Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.
6.
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu w Instytucie, nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
7.
Kandydatury do komisji dyscyplinarnej zgłaszają osoby, o których mowa w ust. 5, do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora.
8.
Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
9.
Głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
10.
Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi.
11.
Dyrektor ogłasza wyniki wyborów.

Rozdział  3

Postanowienia końcowe

§  13.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.