Zatwierdzenie statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiT.2024.16

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 czerwca 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 18 czerwca 2024 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 9 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 23 lutego 2023 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 9).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym utworzonym na mocy dekretu Rady Ministrów z dnia 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (Dz. U. Nr 11, poz. 58), działającym na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534), zwanej dalej "ustawą" oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych;
2)
uchwały nr 291-55 Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 1955 r. w sprawie zmiany nazwy i statutu Geodezyjnego Instytutu Naukowo-Badawczego;
3)
ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm. 2 );
4)
niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2. 
Instytut może używać skróconej nazwy "IGiK" i nazwy anglojęzycznej "Institute of Geodesy and Cartography".
3. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, zwany dalej "ministrem nadzorującym".

Rozdział  2

Przedmiot i zakres działania Instytutu

§  3. 
1. 
Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno -technicznych w zakresie geodezji, geodynamiki, grawimetrii, geofizyki, metrologii geodezyjnej i grawimetrycznej, teledetekcji, systemów informacji przestrzennej, kartografii, fotogrametrii i katastru oraz przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do ich wykorzystania w praktyce i ich wdrażanie;
2)
prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie działalności Instytutu;
3)
udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;
4)
udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;
5)
współpraca z Polską Akademią Nauk, uczelniami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w koordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli w zakresie działalności Instytutu.
2. 
W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1)
upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie działalności Instytutu, w szczególności na zamówienie Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;
3)
opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności mające na celu wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:
a)
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii,
b)
zapewnienie obsługi naukowej w zakresie działalności Instytutu programom rządowym dotyczącym strategii i rozwoju państwa,
c)
monitorowanie zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa,
d)
inspirowanie oraz prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych służących powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy, w szczególności w zakresie informacji przestrzennej,
e)
uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie;
4)
wspierać działania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, w szczególności poprzez:
a)
wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
b)
opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu geodezji i kartografii oraz informacji przestrzennej,
c)
testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej;
5)
prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
6)
prowadzić laboratoria badawcze i pomiarowe;
7)
prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
8)
wytwarzać, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
9)
prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
10)
prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.
3. 
Instytut, poza zadaniami, o których mowa w ust. 1 i 2, może prowadzić kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 ustawy, a także prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.
4. 
Instytut może prowadzić również działalność gospodarczą na potrzeby kraju lub eksportu. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1-3.

Rozdział  3

Tryb pracy organów Instytutu

§  4. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Naukowa.
§  5. 
1. 
Dyrektor może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:
1)
funkcji sekretarza naukowego Instytutu;
2)
kolegium lub innych organów opiniodawczo-doradczych Dyrektora w liczbie 3.
2. 
Dyrektor może ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań i czynności oraz określać zakres ich umocowania.
3. 
W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor, po uzyskaniu opinii Rady Naukowej, powołuje na tę funkcję osobę spełniającą wymagania określone w art. 27 ust. 5 ustawy.
4. 
W przypadku ustanowienia kolegium lub innego organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora, Dyrektor ustala ich zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.
§  6. 
1. 
W skład Rady Naukowej wchodzi 14 osób spełniających warunki określone w ustawie.
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 7 osób, w tym:
a)
4 osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej,
b)
2 osoby posiadające stopień naukowy doktora,
c)
1 osoba posiadająca tytuł magistra;
2)
7 osób niebędących pracownikami Instytutu, powoływanych przez ministra nadzorującego.
2. 
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Naukowej, Rada Naukowa działa w ograniczonym składzie do czasu jej uzupełnienia.
3. 
Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Naukowej zwołuje Dyrektor.
4. 
Dopuszcza się możliwość udziału w posiedzeniach Rady Naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
§  7. 
1. 
Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk określa ustawa, zakładowy układ zbiorowy pracy obowiązujący w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.
2. 
Zatrudnienie pracownika naukowego na stanowisku profesora, profesora Instytutu, adiunkta i asystenta, jest poprzedzone konkursem, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustawy.
3. 
Konkurs ogłasza Dyrektor w drodze zarządzenia.
4. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców. Ogłoszenie może zostać zamieszczone także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.
5. 
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin i miejsce składania dokumentów.
6. 
Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
7. 
Dyrektor powołuje komisję konkursową liczącą trzech członków i wyznacza jej przewodniczącego.
8. 
Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie, komisja konkursowa przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne.
9. 
Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej komisja konkursowa wyłania kandydata.
10. 
W przypadku nierozstrzygnięcia konkursu i niewyłonienia kandydata, Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
11. 
Wyniki konkursu ogłasza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej.
§  8. 
1. 
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna w Instytucie w składzie trzech członków.
2. 
W celu przeprowadzenia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej w Instytucie, Dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z trzech członków wybranych spośród pracowników jednostek obsługi nauki i jednostek funkcjonalno-usługowych Instytutu oraz wskazuje jej przewodniczącego.
3. 
Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.
4. 
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
5. 
Kandydatów zgłaszają pracownicy naukowi i badawczo-techniczni do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów.
6. 
Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej w Instytucie, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
7. 
W skład komisji dyscyplinarnej w Instytucie wchodzą kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym.
8. 
Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi.
9. 
Dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
10. 
Komisja dyscyplinarna w Instytucie na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego komisji dyscyplinarnej.
11. 
W przypadku rezygnacji członka komisji dyscyplinarnej w Instytucie, śmierci, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z Instytutem, w jego miejsce do końca trwającej kadencji wstępuje kandydat, który uzyskał w wyniku przeprowadzonych wyborów kolejną największą liczbę głosów.

Rozdział  4

Gospodarka finansowa Instytutu

§  9. 
1. 
Gospodarowanie mieniem Instytutu odbywa się na zasadach i w sposób określony w ustawie.
2. 
Instytut sporządza sprawozdanie finansowe na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120,295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619).
3. 
Wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego dokonuje minister nadzorujący.

Rozdział  5

Postanowienia końcowe

§  10. 
1. 
Statut został uchwalony przez Radę Naukową w dniu 21 maja 2024 r.
2. 
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 124 i 227.