Zatwierdzenie statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MIiB.2017.56
Akt utracił moc Wersja od: 3 sierpnia 2017 r.
ZARZĄDZENIE Nr 35
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc decyzja Nr 20 Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 7 lipca 2015 r. (Dz. Urz. MC z 2015 r. poz. 46).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
Warszawa 2017
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym.§ 2.
1.
Instytut został powołany dekretem Rady Ministrów z dnia 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (Dz. U. Nr 11, poz. 58).2.
Instytut działa na podstawie:1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158) zwanej dalej "ustawą";2)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, z późn. zm.);3)
obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 stycznia 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa lub przez niego nadzorowanych (M.P. poz. 67);4)
niniejszego statutu.§ 3.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.2.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.3.
Instytut może używać skróconej nazwy "IGiK" i nazwy anglojęzycznej "Institute of Geodesy and Cartography".4.
Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.5.
Instytut jest organizacją non profit.6.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.Rozdział II
Przedmiot i zakres działania Instytutu
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 4.
1.
Celem działalności Instytutu jest:1)
wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:a)
monitorowanie z wykorzystaniem geodezji, kartografii, fotogrametrii i teledetekcji oraz systemów informacji przestrzennej - zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa,b)
zapewnienie obsługi naukowej programom rządowym w dziedzinie geodezji i kartografii oraz dziedzinach pokrewnych dotyczących strategii i rozwoju państwa,c)
inspirowanie oraz prowadzenie prac naukowych i rozwojowych w zakresie działalności Instytutu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przestrzennej służącej powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy,d)
uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie.2)
usprawnianie prac w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez tworzenie i implementowanie nowoczesnych metod i technologii;3)
wspieranie działań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, w szczególności poprzez:a)
wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,b)
opracowywanie analiz oraz ocen stanu i rozwoju geodezji i kartografii, a także dotyczących wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki,c)
opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu geodezji i kartografii oraz informacji przestrzennej,d)
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii,e)
testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.2.
Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności:1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie geodezji, geodynamiki, geofizyki, kartografii, systemów informacji przestrzennej, fotogrametrii, teledetekcji i katastru, przystosowanie wyników badań i prac rozwojowych do ich wykorzystania w praktyce oraz ich wdrażanie;2)
prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;3)
udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;4)
udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;5)
współpracę z Polską Akademią Nauk, ze szkołami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w skoordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli geodezyjnej i kartograficznej;6)
gromadzenie i upowszechnianie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;7)
prowadzenie spraw związanych z wynalazczością oraz ochroną własności intelektualnej i przemysłowej w dziedzinie geodezji i kartografii;8)
prowadzenie spraw związanych z certyfikowaniem jakości w geodezji i kartografii oraz prowadzenie akredytowanych laboratoriów badawczych i pomiarowych;9)
prowadzenie studiów podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy, a także prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.§ 5.
Do podstawowej działalności Instytutu, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.), należą:1)
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);2)
działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), w tym:a)
kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania (PKD 84.13.Z),b)
działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z),c)
pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B),d)
działalność bibliotek (PKD 91.01.A).§ 6.
Instytut może prowadzić również działalność usługową bądź gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, na potrzeby kraju lub eksportu w zakresie:1)
produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z);2)
wydawania książek (PKD 58.11.Z);3)
wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);4)
pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);5)
sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);6)
sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z);7)
działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);8)
przetwarzania danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z);9)
pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);10)
działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);11)
działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);12)
działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);13)
pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 63.99.Z);14)
pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);15)
wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z);16)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);17)
działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);18)
pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).Rozdział III
Organizacja Instytutu
Organizacja Instytutu
§ 7.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Naukowa.§ 8.
1.
Jednostki organizacyjne Instytutu, ich nazwy oraz zakres działania, a także strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu ustanowiony przez Dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i działających w Instytucie zakładowych organizacji związkowych.2.
Dyrektor Instytutu, działając w porozumieniu z działającymi w Instytucie zakładowymi organizacjami związkowymi, ustala regulaminy: pracy, wynagrodzeń oraz funduszu świadczeń socjalnych.§ 9.
1.
Dyrektor Instytutu może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:1)
funkcji sekretarza naukowego Instytutu;2)
kolegium;3)
organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora Instytutu;4)
pełnomocników do realizacji określonych zadań.2.
W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor Instytutu, po uzyskaniu opinii Rady Naukowej, powołuje na tę funkcję osobę spełniającą wymagania określone w art. 27 ust. 5 ustawy i ustala, w drodze zarządzenia, zakres jego obowiązków.3.
W przypadku ustanowienia kolegium lub innego organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora Instytutu, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze zarządzenia, jego zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.4.
W przypadku ustanowienia pełnomocników, o których mowa w ust. 1 pkt. 4, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze zarządzenia, zakres i czas umocowania.5.
Dyrektor Instytutu kieruje bieżącą działalnością Instytutu i odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za przedstawianie Radzie Naukowej planów i sprawozdań z działalności Instytutu.§ 10.
1.
Rada Naukowa, powołana w trybie ustawowym, działająca na podstawie uchwalonego regulaminu, składa się z 12 osób.2.
W skład Rady Naukowej wchodzą:1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 6 osób, w tym:a)
posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego w liczbie 3 osób,b)
pozostali pracownicy w liczbie 3 osób.2)
osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 6 osób.3.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.4.
Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani na okres 4 lat w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.5.
Pierwsze posiedzenie Rady Naukowej zwołuje Dyrektor Instytutu.6.
W uzasadnionych przypadkach przewiduje się możliwość uczestniczenia członków Rady Naukowej w posiedzeniach Rady za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Głosowanie na tych posiedzeniach może się odbyć za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.§ 11.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego w Instytucie jest poprzedzone konkursem.2.
Konkurs ogłasza Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.3.
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronach internetowych Komisji Europejskiej (w europejskim portalu dla mobilnych naukowców). Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.4.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin i miejsce składania dokumentów.5.
Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.6.
Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne komisja konkursowa w składzie trzech członków, powołana w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu, przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne.7.
Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu.8.
Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku Dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.9.
Szczegółowy tryb organizacji konkursów określa Regulamin przeprowadzania konkursów na stanowiska naukowe w Instytucie wydawany w drodze zarządzenia Dyrektora Instytutu.§ 12.
1.
Komisja dyscyplinarna, działająca w Instytucie, składa się z 3 członków.2.
W celu powołania komisji dyscyplinarnej Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków wybranych spośród pracowników jednostek obsługi nauki i jednostek funkcjonalno-usługowych Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego komisji.3.
Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.4.
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.5.
Kandydatury należy zgłaszać przewodniczącemu komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów.6.
Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.7.
W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymują kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym.8.
Komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu.9.
Dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów.10.
Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego zapadają zwykłą większością głosów.Rozdział IV
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 13.
1.
Wszelkie zmiany w statucie wymagają uchwały Rady Naukowej, opinii działających w Instytucie zakładowych organizacji związkowych oraz zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.2.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094 oraz z 2017 r. poz. 1076).