Zatwierdzenie statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MAiC.2015.46

Akt utracił moc
Wersja od: 8 lipca 2015 r.

DECYZJA Nr 20
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
z dnia 7 lipca 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Traci moc decyzja Nr 113 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 lipca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 9, poz. 47).
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII

Warszawa 2015

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym.
§  2.
Instytut działa na podstawie:
1)
dekretu Rady Ministrów z dnia 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (Dz. U. Nr 11, poz. 58);
2)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
3)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z późn. zm.);
4)
obwieszczenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Administracji i Cyfryzacji lub przez niego nadzorowanych (M.P. poz. 457);
5)
niniejszego statutu.
§  3.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3.
Instytut może używać skróconej nazwy "IGiK" i nazwy anglojęzycznej "Institute of Geodesy and Cartography".
4.
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Administracji i Cyfryzacji.

Przedmiot i zakres działania Instytutu

§  4.
1.
Celem działalności Instytutu jest:
1)
wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:
a)
monitorowanie z wykorzystaniem geodezji, kartografii, fotogrametrii i teledetekcji oraz systemów informacji przestrzennej - zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa,
b)
zapewnienie obsługi naukowej programom rządowym w dziedzinie geodezji i kartografii oraz dziedzinach pokrewnych dotyczących strategii i rozwoju państwa,
c)
inspirowanie oraz prowadzenie prac naukowych i rozwojowych w zakresie działalności Instytutu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przestrzennej służącej powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy,
d)
uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie;
2)
usprawnianie prac w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez tworzenie i implementowanie nowoczesnych metod i technologii;
3)
wspieranie działań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, a w szczególności:
a)
wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
b)
opracowywanie analiz oraz ocen stanu i rozwoju geodezji i kartografii, a także dotyczących wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki,
c)
opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu geodezji i kartografii oraz informacji przestrzennej,
d)
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii,
e)
testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.
2.
Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie geodezji, geodynamiki, geofizyki, kartografii, systemów informacji przestrzennej, fotogrametrii, teledetekcji i katastru oraz przystosowanie wyników badań do ich wykorzystania w praktyce;
2)
prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;
3)
udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;
4)
udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;
5)
współpracę z Polską Akademią Nauk, ze szkołami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w skoordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli geodezyjnej i kartograficznej;
6)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;
7)
prowadzenie spraw związanych z wynalazczością oraz ochroną własności intelektualnej i przemysłowej w dziedzinie geodezji i kartografii;
8)
prowadzenie spraw związanych z certyfikowaniem jakości w geodezji i kartografii oraz prowadzenie akredytowanych laboratoriów badawczych i pomiarowych;
9)
prowadzenie studiów podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy, a także prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.
§  5.
Do podstawowej działalności Instytutu, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późn. zm.), należą:
1)
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);
2)
działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), w tym:
a)
kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania (PKD 84.13.Z);
b)
działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z);
c)
pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B);
d)
działalność bibliotek (PKD 91.01.A).
§  6.
Instytut może prowadzić również działalność usługową bądź gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, na potrzeby kraju lub eksportu w zakresie:
1)
produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z);
2)
wydawania książek (PKD 58.11.Z);
3)
wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
4)
pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);
5)
sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);
6)
sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z);
7)
działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);
8)
przetwarzania danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z);
9)
pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);
10)
działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);
11)
działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);
12)
działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);
13)
pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 63.99.Z);
14)
pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);
15)
wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z);
16)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
17)
działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);
18)
pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).

Organizacja Instytutu

§  7.
1.
Jednostki organizacyjne Instytutu, ich nazwy oraz zakres działania, a także strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu ustanowiony przez Dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i działających w Instytucie organizacji związkowych.
2.
Instytut tworzy fundusze: statutowy, rezerwowy i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
3.
Instytut może tworzyć fundusze: badań własnych, stypendialny, wdrożeń i nagród z zysku.
4.
Dyrektor Instytutu, działając w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, ustala regulaminy: pracy, wynagrodzeń, funduszu świadczeń socjalnych.
§  8.
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Naukowa.
§  9.
1.
Do zakresu działania Dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz;
2)
wykonywanie w stosunku do pracowników Instytutu czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżonych dla pracodawcy;
3)
opracowywanie programów rozwoju naukowego i gospodarczego Instytutu;
4)
ustalanie planu finansowego po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej;
5)
przedstawianie Radzie Naukowej projektów programów, opinii i wniosków należących do jej zakresu działania;
6)
przygotowywanie projektu schematu struktury organizacyjnej Instytutu;
7)
ustalanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Instytutu;
8)
ustalanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
2.
Dyrektor Instytutu może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:
1)
funkcji sekretarza naukowego Instytutu;
2)
kolegium lub innych organów opiniodawczo-doradczych Dyrektora Instytutu;
3)
pełnomocników do realizacji określonych zadań.
3.
W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor Instytutu powołuje na sekretarza osobę spełniającą wymagania określone w art. 27 ust. 5 ustawy i ustala, w drodze decyzji, zakres jego działania.
4.
W przypadku ustanowienia kolegium lub innych organów opiniodawczo-doradczych Dyrektora Instytutu, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze decyzji, ich zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.
5.
W przypadku ustanowienia pełnomocników, o których mowa w ust. 2 pkt 3, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze decyzji, zakres i czas umocowania.
6.
Dyrektor Instytutu kieruje bieżącą działalnością Instytutu, odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  10.
1.
Rada Naukowa liczy 18 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 12;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 6.
2.
Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy nie powinna być większa niż 6.
3.
Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 dla osób posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 10.
4.
Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 dla osób nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2.
5.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
6.
Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
7.
Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.
8.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§  11.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2.
Konkurs ogłasza Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.
3.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.
4.
Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
5.
Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu.
6.
Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.
7.
Zwycięzca konkursu jest wyłaniany na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej.
8.
Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§  12.
1.
W Instytucie powołuje się komisję dyscyplinarną I instancji.
2.
Komisja dyscyplinarna I instancji składa się z 3 członków i jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1)
Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków wybranych spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora Instytutu;
5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymują kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym;
7)
komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu;
8)
Dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów.
3.
Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego zapadają zwykłą większością głosów.
4.
Kadencja komisji dyscyplinarnej trwa 4 lata.

Postanowienia końcowe

§  13.
1.
Wprowadzenie zmian w statucie, spowodowanych koniecznością dostosowania statutu do aktualnych przepisów prawnych lub warunków i potrzeb Instytutu, wymaga uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia tej uchwały przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.
2.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.