Zatwierdzenie statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MAiC.2015.46
Akt utracił moc Wersja od: 8 lipca 2015 r.
DECYZJA Nr 20
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
z dnia 7 lipca 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii, stanowiący załącznik do decyzji.§ 2.
Traci moc decyzja Nr 113 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 lipca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 9, poz. 47).§ 3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
Warszawa 2015
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym.§ 2.
Instytut działa na podstawie:1)
dekretu Rady Ministrów z dnia 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (Dz. U. Nr 11, poz. 58);2)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";3)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z późn. zm.);4)
obwieszczenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Administracji i Cyfryzacji lub przez niego nadzorowanych (M.P. poz. 457);5)
niniejszego statutu.§ 3.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.2.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.3.
Instytut może używać skróconej nazwy "IGiK" i nazwy anglojęzycznej "Institute of Geodesy and Cartography".4.
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.5.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Administracji i Cyfryzacji.Przedmiot i zakres działania Instytutu
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 4.
1.
Celem działalności Instytutu jest:1)
wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:a)
monitorowanie z wykorzystaniem geodezji, kartografii, fotogrametrii i teledetekcji oraz systemów informacji przestrzennej - zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa,b)
zapewnienie obsługi naukowej programom rządowym w dziedzinie geodezji i kartografii oraz dziedzinach pokrewnych dotyczących strategii i rozwoju państwa,c)
inspirowanie oraz prowadzenie prac naukowych i rozwojowych w zakresie działalności Instytutu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przestrzennej służącej powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy,d)
uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie;2)
usprawnianie prac w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez tworzenie i implementowanie nowoczesnych metod i technologii;3)
wspieranie działań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, a w szczególności:a)
wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,b)
opracowywanie analiz oraz ocen stanu i rozwoju geodezji i kartografii, a także dotyczących wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki,c)
opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu geodezji i kartografii oraz informacji przestrzennej,d)
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii,e)
testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.2.
Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności:1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie geodezji, geodynamiki, geofizyki, kartografii, systemów informacji przestrzennej, fotogrametrii, teledetekcji i katastru oraz przystosowanie wyników badań do ich wykorzystania w praktyce;2)
prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;3)
udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;4)
udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;5)
współpracę z Polską Akademią Nauk, ze szkołami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w skoordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli geodezyjnej i kartograficznej;6)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;7)
prowadzenie spraw związanych z wynalazczością oraz ochroną własności intelektualnej i przemysłowej w dziedzinie geodezji i kartografii;8)
prowadzenie spraw związanych z certyfikowaniem jakości w geodezji i kartografii oraz prowadzenie akredytowanych laboratoriów badawczych i pomiarowych;9)
prowadzenie studiów podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy, a także prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.§ 5.
Do podstawowej działalności Instytutu, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późn. zm.), należą:1)
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);2)
działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), w tym:a)
kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania (PKD 84.13.Z);b)
działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z);c)
pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B);d)
działalność bibliotek (PKD 91.01.A).§ 6.
Instytut może prowadzić również działalność usługową bądź gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, na potrzeby kraju lub eksportu w zakresie:1)
produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z);2)
wydawania książek (PKD 58.11.Z);3)
wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);4)
pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);5)
sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);6)
sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z);7)
działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);8)
przetwarzania danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z);9)
pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);10)
działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);11)
działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);12)
działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);13)
pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 63.99.Z);14)
pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);15)
wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z);16)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);17)
działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);18)
pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).Organizacja Instytutu
Organizacja Instytutu
§ 7.
1.
Jednostki organizacyjne Instytutu, ich nazwy oraz zakres działania, a także strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu ustanowiony przez Dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i działających w Instytucie organizacji związkowych.2.
Instytut tworzy fundusze: statutowy, rezerwowy i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.3.
Instytut może tworzyć fundusze: badań własnych, stypendialny, wdrożeń i nagród z zysku.4.
Dyrektor Instytutu, działając w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, ustala regulaminy: pracy, wynagrodzeń, funduszu świadczeń socjalnych.§ 8.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Naukowa.§ 9.
1.
Do zakresu działania Dyrektora Instytutu należy w szczególności:1)
kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz;2)
wykonywanie w stosunku do pracowników Instytutu czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżonych dla pracodawcy;3)
opracowywanie programów rozwoju naukowego i gospodarczego Instytutu;4)
ustalanie planu finansowego po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej;5)
przedstawianie Radzie Naukowej projektów programów, opinii i wniosków należących do jej zakresu działania;6)
przygotowywanie projektu schematu struktury organizacyjnej Instytutu;7)
ustalanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Instytutu;8)
ustalanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.2.
Dyrektor Instytutu może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:1)
funkcji sekretarza naukowego Instytutu;2)
kolegium lub innych organów opiniodawczo-doradczych Dyrektora Instytutu;3)
pełnomocników do realizacji określonych zadań.3.
W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor Instytutu powołuje na sekretarza osobę spełniającą wymagania określone w art. 27 ust. 5 ustawy i ustala, w drodze decyzji, zakres jego działania.4.
W przypadku ustanowienia kolegium lub innych organów opiniodawczo-doradczych Dyrektora Instytutu, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze decyzji, ich zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.5.
W przypadku ustanowienia pełnomocników, o których mowa w ust. 2 pkt 3, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze decyzji, zakres i czas umocowania.6.
Dyrektor Instytutu kieruje bieżącą działalnością Instytutu, odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami.§ 10.
1.
Rada Naukowa liczy 18 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 12;2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 6.2.
Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 dla osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy nie powinna być większa niż 6.3.
Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 dla osób posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 10.4.
Liczba miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 dla osób nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2.5.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.6.
Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.7.
Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.8.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.§ 11.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.2.
Konkurs ogłasza Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.3.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.4.
Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.5.
Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu.6.
Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.7.
Zwycięzca konkursu jest wyłaniany na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej.8.
Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.§ 12.
1.
W Instytucie powołuje się komisję dyscyplinarną I instancji.2.
Komisja dyscyplinarna I instancji składa się z 3 członków i jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:1)
Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków wybranych spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora Instytutu;5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;6)
w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymują kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym;7)
komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu;8)
Dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów.3.
Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego zapadają zwykłą większością głosów.4.
Kadencja komisji dyscyplinarnej trwa 4 lata.Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 13.
1.
Wprowadzenie zmian w statucie, spowodowanych koniecznością dostosowania statutu do aktualnych przepisów prawnych lub warunków i potrzeb Instytutu, wymaga uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia tej uchwały przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.2.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.