Zatwierdzenie statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSWiA.2011.9.47
Akt utracił moc Wersja od: 11 lipca 2011 r.
DECYZJA Nr 113
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 11 lipca 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii, stanowiący załącznik do decyzji.§ 2.
Uchyla się decyzję nr 47A Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii.§ 3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie: 1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą"; 2)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615); 3)
obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych (M. P. Nr 77, poz. 691); 4)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.2.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.3.
Instytut może używać skróconej nazwy "IGiK" i nazwy anglojęzycznej "Institute of Geodesy and Cartography".4.
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.5.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw administracji publicznej.Postanowienia szczegółowe
§ 3.
1.
Celem działalności Instytutu jest: 1)
wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:a)
monitorowanie z wykorzystaniem geodezji, kartografii, fotogrametrii i teledetekcji oraz systemów informacji przestrzennej - zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa;b)
zapewnienie obsługi naukowej programom rządowym w dziedzinie geodezji i kartografii oraz dziedzinach pokrewnych dotyczących strategii i rozwoju państwa;c)
inspirowanie oraz prowadzenie prac naukowych i rozwojowych w zakresie działalności Instytutu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przestrzennej służącej powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy;d)
uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie; 2)
usprawnianie prac w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez tworzenie i implementowanie nowoczesnych metod i technologii; 3)
wspieranie działań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, a w szczególności:a)
wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;b)
opracowywanie analiz oraz ocen stanu i rozwoju geodezji i kartografii, a także dotyczących wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;c)
opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu informacji przestrzennej oraz geodezji i kartografii;d)
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii;e)
testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.2.
Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności: 1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie geodezji, geodynamiki, geofizyki, kartografii, systemów informacji przestrzennej, fotogrametrii, teledetekcji i katastru oraz przystosowanie wyników badań do ich wykorzystania w praktyce; 2)
prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych; 3)
udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych; 4)
udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej; 5)
współpracę z Polską Akademią Nauk, ze szkołami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w skoordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli geodezyjnej i kartograficznej; 6)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych; 7)
prowadzenie spraw związanych z wynalazczością oraz ochroną własności intelektualnej i przemysłowej w dziedzinie geodezji i kartografii; 8)
prowadzenie spraw związanych z certyfikowaniem jakości w geodezji i kartografii oraz prowadzenie akredytowanych laboratoriów badawczych i pomiarowych; 9)
prowadzenie studiów podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy, a także prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.§ 4.
Do podstawowej działalności Instytutu, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489), należą: 1)
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z); 2)
działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z); 3)
kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania (PKD 84.13.Z); 4)
działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z); 5)
pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B); 6)
działalność bibliotek (PKD 91.01.A).§ 5.
Instytut może prowadzić również działalność usługową bądź gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, na potrzeby kraju lub eksportu w zakresie: 1)
produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z); 2)
wydawania książek (PKD 58.11.Z); 3)
wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z); 4)
pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z); 5)
sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z); 6)
sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z); 7)
działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z); 8)
przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z); 9)
pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z); 10)
działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z); 11)
działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z); 12)
działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z); 13)
pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 63.99.Z); 14)
pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z); 15)
wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z); 16)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z); 17)
działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z); 18)
pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).§ 6.
1.
Jednostki organizacyjne Instytutu, ich nazwy oraz zakres działania, a także strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu ustanowiony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i działających w Instytucie organizacji związkowych.2.
Instytut tworzy fundusze: statutowy, rezerwowy i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.3.
Instytut może tworzyć fundusze: badań własnych, stypendialny, wdrożeń i nagród z zysku.4.
Dyrektor Instytutu, działając w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, ustala regulaminy: pracy, wynagrodzeń, funduszu świadczeń socjalnych.§ 7.
1.
Rada Naukowa liczy 22 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą: 1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 15; 2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 7.2.
Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 9.3.
Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 13.4.
Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2.5.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.6.
Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.§ 8.
Dyrektor Instytutu powołuje kolegium (kolegia) oraz może: 1)
powołać sekretarza naukowego Instytutu; 2)
powołać organ (organy) opiniodawczo-doradczy; 3)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.§ 9.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.2.
Konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia.3.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się, w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.4.
Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.5.
Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu.6.
Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.7.
Zwycięzca konkursu jest wyłaniany na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej.8.
Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.§ 10.
1.
W Instytucie powołuje się komisję dyscyplinarną I instancji.2.
Komisja dyscyplinarna I instancji składa się z 3 członków i jest wybierana w Instytucie w następujący sposób: 1)
dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji; 2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie; 3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej; 4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej i w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora; 5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów; 6)
w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymują kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym; 7)
komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi; 8)
dyrektor ogłasza wyniki wyborów.Postanowienia końcowe
§ 11.
1.
Wprowadzenie zmian w statucie, spowodowanych koniecznością dostosowania statutu do aktualnych przepisów prawnych lub warunków i potrzeb Instytutu, wymaga uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia tej uchwały przez ministra sprawującego nadzór nad Instytutem.2.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra sprawującego nadzór nad Instytutem.