Zatwierdzenie statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2017.198

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 października 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 41/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 18 października 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej"

Departament Wojskowej Służby Zdrowia

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158 i 1452) zarządza się, co następuje:

§  1. 
1. 
Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w dniu 9 sierpnia 2017 r.
2. 
Statut stanowi załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 marca 2015 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 81).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

WOJSKOWEGO INSTYTUTU MEDYCYNY LOTNICZEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej jest kontynuatorem tradycji i celów Centrum Badań Lekarskich Lotnictwa, powołanego przez Ministra Spraw Wojskowych Marszałka Józefa Piłsudskiego rozkazem Nr 8/Org. 10970/27, zamieszczonym w Dzienniku Rozkazów Nr 1 / Rok XI / z dnia 7 stycznia 1928 r. i funkcjonującego także w okresie II Wojny Światowej.
2. 
Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, zwany dalej "Instytutem", utworzony został zarządzeniem Ministra Obrony Narodowej w 1958 r. w sprawie zmiany nazwy, z powołanego wcześniej w 1955 r. Wojskowego Instytutu Naukowo-Badawczego i Doświadczalnego Medycyny Lotniczej (Nr 04/MON z dnia 21 maja Dz. Rozk. Tajnych MON Nr 7, poz. 11) i uznania go za wojskową placówkę naukową - jest instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158), zwanej dalej "ustawą o instytutach badawczych" oraz podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1638 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o działalności leczniczej".
3. 
Instytut działa na podstawie:
1)
ustawy o instytutach badawczych;
2)
ustawy o działalności leczniczej;
3)
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1726 z późn. zm.);
4)
niniejszego statutu.
4. 
Instytut uczestniczy w systemie ochrony zdrowia na podstawie art. 3 ustawy o instytutach badawczych.
5. 
Instytut prowadzi działalność leczniczą na podstawie ustawy o działalności leczniczej.
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2. 
Instytut jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.
3. 
Instytut podlega wpisowi, jako instytut badawczy, do Krajowego Rejestru Sądowego oraz, jako podmiot wykonujący działalność leczniczą, do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez wojewodę właściwego dla siedziby Instytutu.
4. 
Instytut może, obok nazwy lub skrótu w języku polskim "WIML", używać odpowiednika swojej nazwy lub skrótu w językach obcych.
5. 
Instytut używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem Orła Białego, ustalonym dla godła państwowego, pośrodku i napisem w otoku "Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej".

Rozdział  2

Działalność Instytutu

§  3. 
Przedmiotem działania Instytutu jest:
1)
prowadzenie w sposób ciągły badań naukowych i prac rozwojowych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, obronności, bezpieczeństwa narodowego oraz na rzecz gospodarki narodowej, głównie transportu lotniczego i naziemnego, w zakresie: medycyny lotniczej oraz innych nauk medycznych, przyrodniczych i psychologii, a także nauk technicznych, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa transportu, głównie ruchu lotniczego, przez utrzymanie sprawności psychofizycznej personelu latającego do wykonywania lotów, oraz upowszechniania wyników tych prac;
2)
prowadzenie szkoleń specjalistycznych i kształcenia ustawicznego podyplomowego na potrzeby medycyny lotniczej i transportu;
3)
uczestniczenie w systemie ochrony zdrowia, szczególnie w odniesieniu do personelu lotniczego;
4)
prowadzenie innej działalności niż wymieniona w pkt 1-3, w tym działalności gospodarczej prowadzonej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz.1829, z późn. zm.) w zakresie i formach określonych w statucie;
5)
realizacja zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej.
§  4. 
1. 
Do zakresu działania Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie badań naukowych w zakresie fizjologii i patofizjologii, medycyny klinicznej, psychologii, ratownictwa medycznego oraz innych dziedzin nauk medycznych i przyrodniczych wykorzystywanych dla potrzeb medycyny lotniczej i orzecznictwa lotniczo-lekarskiego ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb obronności kraju;
2)
prowadzenie badań i prac rozwojowych w zakresie urządzeń i systemów do diagnostyki i treningu personelu latającego i zespołu współpracującego;
3)
prowadzenie treningu lotniczego z zastosowaniem symulatorów;
4)
prowadzenie kwalifikacyjnych i okresowych psychofizjologicznych badań cywilnego personelu lotniczego, osób kierujących pojazdami drogowymi, także osób które spowodowały wypadek oraz odwoławczych badań profilaktycznych medycyny pracy;
5)
opiniowanie i opracowywanie standardów diagnostyczno-leczniczo-orzeczniczych zdrowia fizycznego i psychicznego personelu lotniczego z uwzględnieniem zastosowania w obronności państwa;
6)
określanie zakresu niezbędnych badań laboratoryjnych i diagnostycznych przewidzianych do rutynowego stosowania dla potrzeb orzecznictwa lotniczo-lekarskiego;
7)
rozwój naukowy i kształcenie specjalistyczne kadr medycznych oraz innych zawodów mających zastosowanie w ochronie zdrowia i jej organizacji, w tym dla potrzeb resortu obrony narodowej, w szczególności kształcenie przeddyplomowe, podyplomowe, w tym specjalizacyjne i ustawiczne;
8)
kształcenie podyplomowe kadr medycznych w reprezentowanych specjalnościach;
9)
prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowo-technicznej oraz działalności wydawniczej;
10)
prowadzenie działalności w zakresie normalizacji, unifikacji, kodyfikacji, certyfikacji oraz wynalazczości i racjonalizacji, w tym zwłaszcza na rzecz medycyny lotniczej i transportu;
11)
uczestniczenie we współpracy międzynarodowej, w tym przynależność do organizacji międzynarodowych;
12)
realizowanie zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej;
13)
prowadzenie innej działalności wymienianej w przepisach ustawy o instytutach badawczych;
14)
prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w § 9.
2. 
Instytut organizuje:
1)
seminaria, sesje, zjazdy oraz konferencje naukowe i szkoleniowe;
2)
kursy specjalistyczne oraz szkolenia i warsztaty doskonalące w zakresie objętym przedmiotem działania Instytutu.
3. 
Instytut może podejmować badania naukowe, prace rozwojowe i wdrożeniowe oraz działalność szkoleniową i techniczno-usługową na rzecz kontrahentów krajowych i zagranicznych.

Działalność Instytutu w zakresie uczestnictwa w systemie ochrony zdrowia

§  5. 
1. 
Obszarem działania Instytutu, jako podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Celem działalności Instytutu, jako podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest:
1)
prowadzenie działalności szpitalnej oraz udzielanie świadczeń w zakresie specjalistycznej i podstawowej opieki zdrowotnej w warunkach ambulatoryjnych i domowych;
2)
profilaktyka i promocja zdrowia;
3)
uczestniczenie w kształceniu osób wykonujących zawód medyczny, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. 
W zakresie działalności, o której mowa w ust. 2, Instytut wykonuje funkcje szpitala klinicznego.
§  6. 
1. 
Do zadań własnych Instytutu, jako podmiotu wykonującego działalność leczniczą, należy:
1)
udzielanie świadczeń zdrowotnych, w szczególności w zakresie:
a)
badań i porad lekarskich,
b)
leczenia,
c)
badań i terapii psychologicznej,
d)
rehabilitacji leczniczej,
e)
badań diagnostycznych, w tym analityki medycznej,
f)
pielęgnacji chorych,
g)
medycznej pomocy doraźnej,
h)
ratownictwa medycznego,
i)
wykonywania badań specjalistycznych na potrzeby orzecznictwa lekarskiego,
j)
orzekania i opiniowania stanu zdrowia,
k)
leczenia stomatologicznego,
l)
wykonywania czynności technicznych z zakresu laboratoryjnej techniki stomatologicznej,
m)
zaopatrywania w środki i materiały medyczne,
n)
klinicznego zabezpieczenia medycznego badań i treningów z zastosowaniem symulatorów lotniczo-medycznych,
2)
prowadzenie badań i diagnostyki stanu zdrowia personelu lotniczego,
3)
okresowa aktualizacja postępowania zapobiegawczego wynikającego z § 5 ust. 2 pkt 2;
4)
uczestniczenie w kształceniu osób wykonujących lub przygotowujących się do wykonywania zawodu medycznego lub w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.
2. 
Działalność profilaktyczna, diagnostyczna, lecznicza i usługowa prowadzona jest przez Instytut na podstawie umów o udzielaniu świadczeń zdrowotnych, na warunkach określonych w tych umowach.

Działalność Instytutu na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

§  7. 
1. 
Organizacja i realizacja na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi RP", następujących zadań, w tym zadań zleconych:
1)
organizacja i realizacja szkoleń podstawowych i doskonalących personelu latającego w zakresie medycyny lotniczej, zgodnie z przyjętymi porozumieniami standaryzacyjnymi i obowiązującymi przepisami;
2)
prowadzenie kwalifikacyjne badań lotniczo-lekarskich kandydatów do lotnictwa i pilotów przeszkalanych na nowe typy samolotów oraz kierowanych do wykonywania zadań w innych strefach klimatycznych i czasowych, w szczególności opracowania wytycznych do orzecznictwa lotniczo-lekarskiego. Spełnia przy tym rolę merytorycznego organu odwoławczego w obszarze działania komisji lotniczo-lekarskich;
3)
prowadzenie szkoleń lotniczych personelu latającego w zakresie medycyny lotniczej, teoretycznych i w symulatorach lotniczych z oceną poziomu tolerancji fizycznych i psychicznych czynników lotu, dla potrzeb orzeczniczych i osiągnięcia wysokiego stopnia wyszkolenia bojowego;
4)
prowadzenie ekspertyz dotyczących przyczyn przesłanek, wypadków i katastrof lotniczych oraz działalności profilaktycznej w zakresie objętym przedmiotem działania Instytutu;
5)
utrzymywanie, w gotowości do wykonania zadań, zespołu specjalistów do badania przyczyn wypadków i katastrof lotniczych;
6)
utrzymywanie w gotowości, unowocześnianie i opracowywanie nowych urządzeń i systemów do oceny stanu zdrowia oraz sprawności personelu latającego i kandydatów do lotnictwa;
7)
prowadzenie w jednostkach lotniczych szkoleń i wykładów z zakresu medycyny lotniczej i psychologii, w tym roli czynnika ludzkiego w zdarzeniach lotniczych;
8)
nawiązywanie i utrzymywanie współpracy z ośrodkami medycyny lotniczej w państwach członkowskich Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej "NATO" i innych;
9)
dostosowywanie i następnie wdrażanie procedur w zakresie medycyny lotniczej i psychologii zgodnie z porozumieniami standaryzacyjnymi NATO;
10)
prowadzenie doskonalenia zawodowego lekarzy, psychologów, inżynierów i instruktorów wojskowych pracujących na rzecz Sił Zbrojnych RP w zakresie objętym przedmiotem działania Instytutu;
11)
opracowywanie podstaw merytorycznych szkoleń personelu latającego, w zakresie objętym przedmiotem działania Instytutu, na rzecz Wojskowych Ośrodków Szkoleniowo-Kondycyjnych;
12)
prowadzenie szkoleń z zakresu ratownictwa lotniczego;
13)
opracowywanie specjalistycznych procedur w zakresie medycyny lotniczej na rzecz służby zdrowia jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP;
14)
wykonywanie badań specjalistycznych wojskowego personelu lotniczego dla potrzeb orzecznictwa lotniczo-lekarskiego;
15)
prowadzenie badań stanu zdrowia wojskowego personelu lotniczego, analizy występowania i przebiegu chorób związanych z uprawianiem zawodu oraz profilaktykę w tym zakresie;
16)
sprawowanie opieki medycznej nad wojskowym personelem lotniczym, służbą inżynieryjno-lotniczą oraz naziemnego zabezpieczenia lotów;
17)
wykonywanie badań okresowych żołnierzy zawodowych i badań profilaktycznych pracowników wojska;
18)
pełnienie funkcji konsultacyjnych dla innych wojskowych zakładów i placówek opieki zdrowotnej w zakresie objętym przedmiotem działania Instytutu;
19)
tworzenie oraz archiwizacja bazy danych personelu lotniczego dla celów orzeczniczych;
20)
propagowanie zachowań prozdrowotnych ogólnych oraz korporacyjnych;
21)
wykonywanie szczepień ochronnych;
22)
realizacja zadań mobilizacyjnych.
2. 
Procedury szkoleń i badań personelu lotniczego, wymienione w § 7 ust. 1 oraz uzyskane wyniki stanowią tajemnicę Instytutu i mogą być ujawniane tylko zgodnie z odpowiednimi przepisami.
3. 
Instytut może wykonywać na rzecz Sił Zbrojnych RP także inne zadania, w tym zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej, inne niż określone w ust. 1, o ile są one zgodne z ogólnym zakresem działalności Instytutu określonym w statucie, a ponadto gdy jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności.
4. 
Instytut może realizować programy zdrowotne i programy polityki zdrowotnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5. 
Zadania, o których mowa w ust. 3, Instytut wykonuje na podstawie umowy, która określa sposób ich realizacji i finansowania.
§  8. 
1. 
W zakresie realizacji zadań określonych w § 3-7, Instytut współpracuje na ogólnych zasadach i na podstawie odrębnych przepisów z:
1)
komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostkami podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanymi oraz jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej;
2)
ministerstwem właściwym do spraw nauki;
3)
ministerstwem właściwym do spraw zdrowia;
4)
Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych i Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
5)
zakładami opieki zdrowotnej;
6)
placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk i szkołami wyższymi;
7)
zagranicznymi placówkami naukowymi, w szczególności wojskowymi, państw członkowskich NATO i UE;
8)
innymi podmiotami.
2. 
Instytut może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych albo inicjować ich powstanie, a także współpracować z innymi instytutami badawczymi, naukowymi, akademiami i szkołami wyższymi w kraju i zagranicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. 
Instytut jest uprawniony do nadawania stopni naukowych i występowania o nadawanie tytułów naukowych według zasad i w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§  9. 
Przedmiot działalności Instytutu, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885, ze zm.), obejmuje następujące rodzaje działalności:

Działalność podstawowa:

72.1 Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych, przyrodniczych i technicznych

72.2 Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych

71.2 Badania i analizy techniczne

74 Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna

86.1 Działalność szpitali

86.2 Praktyka lekarska

86.9 Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej 84.22 Obrona narodowa

84.24 Bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne

Działalność pozostała:

25 Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń

26.1 Produkcja elektronicznych elementów i obwodów drukowanych

26.2 Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych

26.4 Produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku

26.5 Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych; produkcja zegarków i zegarów

26.6 Produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznego

28.2 Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia

30.3 Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn

30.9 Produkcja sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana

32.3 Produkcja sprzętu sportowego

32.5 Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne

33.1 Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń

33.2 Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia

35.3 Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych

55.2 Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania

55.9 Pozostałe zakwaterowanie

56.2 Przygotowywanie żywności dla odbiorców zewnętrznych

58.1 Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania

58.2 Działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania

62.0 Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana

63.1 Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi

68.1 Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek

68.2 Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi

73.1 Reklama

77.1 Wynajem i dzierżawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli

77.3 Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych

77.4 Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim

82.3 Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów

85.5 Pozaszkolne formy edukacji

85.6 Działalność wspomagająca edukację

93.1 Działalność związana ze sportem

94.9 Działalność pozostałych organizacji członkowskich

95.1 Naprawa i konserwacja komputerów i sprzętu komunikacyjnego

96.04 Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

96.09 Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

91.01 Działalność bibliotek i archiwów

Rozdział  3

Nadzór nad działalnością Instytutu

§  10. 
1. 
Minister Obrony Narodowej sprawuje nadzór nad zgodnością działań Instytutu z przepisami prawa i statutem, realizacją przez Instytut podstawowych zadań Instytutu, oraz wydaje zalecenia pokontrolne, zobowiązując Dyrektora Instytutu i Przewodniczącego Rady Naukowej do ich realizacji, w zakresie przewidzianym w ustawie.
2. 
Dyrektor Instytutu w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego może zgłosić do Ministra Obrony Narodowej, na piśmie, zastrzeżenia do jego ustaleń i zaleceń.
3. 
W przypadku nałożenia na Instytut zadań realizowanych na rzecz Sił Zbrojnych, Minister Obrony Narodowej zapewnia środki finansowe na ich realizację.
4. 
Ocena poziomu naukowego Instytutu i jakości prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych oraz zgodności działalności Instytutu z zadaniami określonymi w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o instytutach badawczych należy do kompetencji ministra właściwego do spraw nauki.
§  11. 
1. 
Minister Obrony Narodowej może nałożyć na Instytut obowiązek wprowadzenia do jego planu zadania lub wyznaczyć poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym w statucie Instytutu, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej zapewnia Instytutowi środki do wykonania zadania, chyba że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy ze stroną finansującą wykonanie zadania.

Rozdział  4

Organy Instytutu

§  12. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor Instytutu;
2)
Rada Naukowa.
§  13. 
1. 
Dyrektor Instytutu kieruje całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz i odpowiada za wyniki działalności Instytutu.
2. 
Dyrektor Instytutu, działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do kompetencji Rady Naukowej.
3. 
Do zadań Dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
zapewnienie sprawnego funkcjonowania i wykonywania zadań Instytutu oraz jego rozwoju, przestrzegania obowiązujących aktów normatywno-prawnych, a zwłaszcza dotyczących ochrony informacji niejawnych, ochrony własności intelektualnej i przemysłowej oraz utrzymania porządku i dyscypliny pracy w Instytucie;
2)
ustalanie wieloletnich i rocznych planów działalności Instytutu oraz sposobów realizacji zadań wynikających z tych planów;
3)
zatwierdzanie planów działalności komórek organizacyjnych Instytutu;
4)
ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu oraz innych regulaminów przewidzianych w odrębnych przepisach;
5)
realizowanie polityki kadrowej poprzez zatrudnianie pracowników właściwych dla profilu Instytutu oraz tworzenie, w zależności od potrzeb, stanowisk pracy niezbędnych dla funkcjonowania Instytutu w ramach posiadanych środków finansowych;
6)
występowanie z wnioskami o wyznaczenie żołnierzy zawodowych i mianowanie pracowników naukowych na stanowiska w Instytucie oraz czuwanie nad podnoszeniem kwalifikacji przez żołnierzy zawodowych i pracowników zajmujących te stanowiska;
7)
działanie na rzecz zapewnienia odpowiednich warunków zdrowotnych, bezpieczeństwa i higieny pracy w Instytucie, egzekwowanie ścisłego ich przestrzegania oraz utrzymania właściwego stanu sanitarno-higienicznego obiektów;
8)
dysponowanie środkami finansowymi i materiałowymi Instytutu zgodnie z odpowiednimi przepisami w tym zakresie;
9)
sprawowanie nadzoru nad racjonalnym wykorzystaniem i zabezpieczeniem aparatury, sprzętu oraz innych środków pozostających w dyspozycji Instytutu;
10)
organizowanie i kierowanie działalnością Instytutu obejmującą przedsięwzięcia w zakresie przygotowań organizacyjno-mobilizacyjnych, przy pomocy wyznaczonych i upoważnionych do tych prac pracowników Instytutu;
11)
ustalanie, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
§  14. 
Dyrektora Instytutu:
1)
będącego żołnierzem zawodowym wyznacza na stanowisko i zwalnia ze stanowiska Minister Obrony Narodowej;
2)
niebędącego żołnierzem zawodowym powołuje i odwołuje Minister Obrony Narodowej.
§  15. 
1. 
Rada Naukowa Instytutu jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. 
Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.
3. 
Do zadań Rady Naukowej należy w szczególności:
1)
uchwalanie statutu Instytutu;
2)
opiniowanie wniosków dotyczących połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy z innymi osobami prawnymi;
3)
zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej oraz proponowanie kierunków kształcenia podyplomowego prowadzonych w Instytucie;
4)
opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań Dyrektora Instytutu z wykonania zadań;
5)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska: zastępcy Dyrektora Instytutu do spraw naukowych, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym, odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych;
7)
opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego żołnierzy zawodowych i pracowników zajmujących te stanowiska;
8)
opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
9)
opiniowanie rocznego planu finansowego;
10)
opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
11)
opiniowanie podziału zysku Instytutu;
12)
opiniowanie programów prowadzonych przez Instytut studiów podyplomowych i doktoranckich;
13)
przeprowadzanie postępowania o nadanie tytułu naukowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
14)
przeprowadzanie przewodów doktorskich i habilitacyjnych w zakresie posiadanych uprawnień;
15)
wnioskowanie do Dyrektora Instytutu o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
16)
wybieranie ze swego grona, elektorów do Rady Głównej Instytutów Badawczych;
17)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
18)
przypisywanie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, z uwzględnieniem art. 21 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2016 r. poz. 64);
19)
podejmowanie decyzji o włączeniu do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, uwzględniając informacje, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji;
20)
występowanie do ministra właściwego, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, z wnioskiem o włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
21)
uchwalanie regulaminu komisji konkursowej, o której mowa w § 21 ust. 3.
4. 
Rada Naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 3 pkt 2, 4, 6 oraz pkt 7 - 11, w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
5. 
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 3 pkt 7-8, mają członkowie Rady posiadający stopień lub tytuł naukowy.
6. 
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 3 pkt 14, mają członkowie Rady posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
§  16. 
1. 
Rada Naukowa Instytutu liczy 24 osoby. W jej skład wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni w liczbie 12 osób, co stanowi 50% składu Rady;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 12 osób, co stanowi 50% składu Rady.
2. 
W skład Rady wchodzą osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, w liczbie nie większej niż 9 osób.
3. 
Osoby spoza Instytutu, spełniające wymagania określone w ustawie, powołuje Minister Obrony Narodowej, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
4. 
Członków Rady nie posiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych, w liczbie nie mniejszej niż 3 osoby, wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat.
5. 
Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 2 przekracza liczbę należnych im miejsc w Radzie, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 4.
6. 
Tryb wyborów określa regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej. Rada Naukowa kończąca kadencję ustala, z zastrzeżeniem ust. 1, liczbę osób wybieranych do Rady Naukowej następnej kadencji.
7. 
W skład Rady Naukowej wchodzi Dyrektor Instytutu, zastępca dyrektora Instytutu do spraw naukowych oraz inni zastępcy dyrektora Instytutu i główny księgowy, jeżeli spełniają warunki określone w ust. 2, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w § 15 ust. 3 pkt 7, 8, 13 i 14. Osoby te nie są wliczane do liczby osób określonej w ust. 1.
8. 
Członkowie Rady Naukowej, o których mowa w ust. 3, zobowiązani są do nieujawniania informacji stanowiących tajemnicę Instytutu.
9. 
Rada Naukowa wybiera ze swego składu, w głosowaniu tajnym, przewodniczącego i jego zastępców. Przewodniczącego Rady Naukowej wybiera się spośród członków Rady powołanych przez Ministra Obrony Narodowej.
10. 
Funkcję przewodniczącego Rady Naukowej może pełnić osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.
11. 
Funkcja zastępcy przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona ze stanowiskiem Dyrektora Instytutu, jego zastępcy lub głównego księgowego.
12. 
Przewodniczący Rady Naukowej przekazuje Ministrowi Obrony Narodowej uchwały Rady w sprawach, o których mowa w § 15 ust. 3 pkt 2-5, pkt 9-11 oraz pkt 17-19, w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
13. 
W posiedzeniach Rady Naukowej biorą udział: Dyrektor Instytutu, przedstawiciele organizacji związkowych oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady Naukowej.
14. 
Rada Naukowa wybiera komisję dyscyplinarną Instytutu w składzie trzech członków orzekającą w pierwszej instancji sprawy dyscyplinarne pracowników naukowych i badawczo-technicznych.
15. 
Komisja dyscyplinarna wybierana jest spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzi co najmniej jedna osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
16. 
Rada Naukowa powołuje rzecznika dyscyplinarnego w Instytucie.
17. 
Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
18. 
W posiedzeniach Rady Naukowej można brać udział za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz głosować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.

Rozdział  5

Organizacja Instytutu

§  17. 
1. 
Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi działania Instytutu, określa regulamin organizacyjny.
2. 
W strukturze organizacyjnej Instytutu uwzględnia się ramową strukturę organizacyjną, którą stanowi etat wojskowy Instytutu na czas "P" i "W" określający stanowiska służbowe wojskowe, opracowany przez Sztab Generalny Wojska Polskiego.
3. 
Struktura organizacyjna jest dostosowywana na bieżąco, w oparciu o wyniki badania jej przydatności pod względem realizowanych zadań, sprawnego zarządzania Instytutem oraz uzyskiwania optymalnych efektów ekonomicznych.
§  18. 
W Instytucie może być utworzone stanowisko sekretarza naukowego.
§  19. 
1. 
Szczegółowy zakres działania, podział czynności i odpowiedzialności osób pełniących w Instytucie, funkcje kierownicze i samodzielne określa regulamin organizacyjny.
2. 
Regulamin organizacyjny Instytutu ustala Dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
§  20. 
1. 
Zastępców dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister Obrony Narodowej.
2. 
Sekretarza naukowego i kierowników komórek organizacyjnych prowadzących badania naukowe - z wyjątkiem żołnierzy zawodowych wyznaczanych na stanowiska przez Ministra Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ - powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej. Odwołanie nie powoduje rozwiązania stosunku pracy wobec pracownika Instytutu.
3. 
Głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych, nie wymienionych w ust. 1, zatrudnia Dyrektor Instytutu.
4. 
Żołnierzy zawodowych w Instytucie wyznacza na stanowiska służbowe oraz zwalnia z tych stanowisk, z zastrzeżeniem § 14, a także zawiesza w czynnościach służbowych Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ w trybie i na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.
5. 
Instytut może zatrudniać pracowników naukowych, badawczo-technicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjno-ekonomicznych, bibliotecznych i dokumentacji naukowej, pracowników wykonujących zawody medyczne, pracowników na stanowiskach robotniczych oraz pracowników obsługi i innych,
6. 
Stosunek pracy z pracownikiem naukowym nawiązuje się na podstawie zawarcia umowy o pracę. Nawiązanie stosunku pracy na czas nieokreślony na stanowisku profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego z pracownikiem naukowym posiadającym tytuł naukowy profesora może nastąpić na postawie mianowania. Mianowania dokonuje Dyrektor Instytutu.
7. 
Na stanowiska, o których mowa w ust. 6, można zatrudnić na czas określony, na podstawie umowy o pracę, osoby spełniające warunki ustawowe.
8. 
Rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami naukowymi następuje zgodnie z postanowieniami ustawy.
9. 
Wykonywanie przez pracownika naukowego, badawczo-technicznego i inżynieryjno-technicznego dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub prowadzenie działalności gospodarczej, bez uzyskania wcześniejszej zgody Dyrektora Instytutu, stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem, jeżeli Instytut jest podstawowym miejscem pracy.
10. 
Pracowników wymienionych w ust. 9 obowiązuje zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej.
11. 
Przepisy ust. 8-9 stosuje się do Dyrektora Instytutu, jego zastępcy oraz głównego księgowego, z tym że Dyrektor Instytutu obowiązany jest uzyskać zgodę Ministra Obrony Narodowej.
§  21. 
1. 
Zatrudnienie pracownika naukowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych, jest poprzedzone konkursem.
2. 
Pracownikiem naukowym w instytucie może być osoba, która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada nieposzlakowaną opinię;
2)
nie była skazana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3)
korzysta w pełni z praw publicznych;
4)
posiada predyspozycje do pracy naukowej;
5)
posiada udokumentowany dorobek naukowy w dziedzinie określonej w ogłoszeniu.
3. 
Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez Dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą pracownicy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez Radę Naukową.
4. 
Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
5. 
Informacja o konkursie powinna zawierać:
1)
wymagania stawiane kandydatowi;
2)
sposób oceny spełniania przez kandydata wymagań w zakresie predyspozycji do pracy naukowej oraz dorobku naukowego w dziedzinie określonej w ogłoszeniu;
3)
wykaz wymaganych dokumentów, w tym:
a)
obligatoryjnie: życiorys naukowy i informację o dorobku zawodowym i naukowym,
b)
opcjonalnie: dwie opinie pracowników Instytutu posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego;
4)
termin złożenia wymaganych dokumentów;
5)
termin konkursu.
6. 
Komisja konkursowa działa na podstawie regulaminu ustanowionego przez Radę Naukową.
§  22. 
1. 
Dyrektor Instytutu może powoływać kolegium lub inne organy opiniodawczo-doradcze Dyrektora Instytutu w liczbie nie większej niż 5 oraz ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań. Dyrektor Instytutu może ustanowić również prokurę.
2. 
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. 
Dyrektor Instytutu ustanawiając pełnomocnika, określa w pełnomocnictwie zakres i czas jego umocowania.
4. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictw do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.
5. 
Członków organów wymienionych w ust. 1 powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu.
6. 
Regulamin pracy powołanych organów doradczych i opiniodawczych ustala Dyrektor Instytutu.

Rozdział  6

Gospodarka Instytutu

§  23. 
1. 
Podstawą gospodarki Instytutu jest plan finansowy, ustalony przez Dyrektora Instytutu, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową.
2. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zadania określone przez jednostkę sprawującą bezpośredni nadzór nad Instytutem.
§  24. 
1. 
Instytut występuje we własnym imieniu i na własny rachunek.
2. 
Instytut odpowiada za swoje zobowiązania.
3. 
Instytut nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa, ani innych osób prawnych.
4. 
Instytut prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, rachunkowość i na jej podstawie sporządza bilans.
5. 
Sprawozdanie finansowe Instytutu, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.
§  25. 
1. 
Źródłami finansowania działalności Instytutu są przychody uzyskane w związku z prowadzoną działalnością, w tym:
1)
przychody ze sprzedaży:
a)
badań naukowych i prac rozwojowych oraz ich wyników,
b)
patentów, praw ochronnych, licencji na stosowanie wynalazków i wzorów użytkowych, projektów wynalazczych stanowiących własność Instytutu oraz innych rezultatów naukowych i technicznych,
c)
prac z zakresu działalności wspomagających badania,
d)
prac wdrożeniowych, w tym nadzoru autorskiego,
e)
produkcji doświadczalnej,
f)
urządzeń i aparatury oraz innej produkcji lub usług;
2)
przychody z działalności leczniczej, profilaktycznej, diagnostycznej i usługowej, prowadzonej na podstawie umów;
3)
środki budżetowe na realizację zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej;
4)
darowizny.
2. 
Źródłem przychodów Instytutu może być także dotacja budżetowa podmiotowa, przedmiotowa lub celowa, przeznaczona na finansowanie lub dofinansowanie działalności lub realizacji zadań, przyznawana zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. 
Instytut pokrywa koszty bieżącej działalności z uzyskiwanych przychodów.
§  26. 
Instytut tworzy fundusze i dysponuje nimi na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

Rozdział  7

Przedstawicielstwo Instytutu

§  27. 
Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu Instytutu upoważniony jest Dyrektor Instytutu oraz zastępcy dyrektora Instytutu i pełnomocnicy instytutu działający w granicach ustalonych pełnomocnictw.

Rozdział  8

Postanowienia końcowe

§  28. 
Statut, po uchwaleniu przez Radę Naukową Instytutu, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.
§  29. 
Statut wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Ministra Obrony Narodowej.