Zatwierdzenie statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2015.238

Akt utracił moc
Wersja od: 21 września 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 4 sierpnia 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej" 1

Departament Polityki Zbrojeniowej

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w dniu 19 marca 2015 r.
2.
Statut stanowi załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 22/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 11, poz. 146).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNIKI PANCERNEJ I SAMOCHODOWEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, zwany dalej "Instytutem" działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";

2. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620);

3. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1788);

4. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1512);

5. uchwały Rady Ministrów Nr 104/65 z dnia 28 kwietnia 1965 r. w sprawie utworzenia wojskowych instytutów naukowo-badawczych podległych Ministrowi Obrony Narodowej (Dz. Rozk. Tajnych MON Nr 6, poz. 27, § 1 pkt 2;

6. niniejszego statutu.

§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Instytutu jest miejscowość Sulejówek, województwo mazowieckie.
§  4.
1.
Oficjalnym skrótem nazwy Instytutu jest "WITPiS".
2.
Instytut używa następującego tłumaczenia nazwy w języku angielskim: "Military Institute of Armoured and Automotive Technology".
§  5.
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§  6.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Obrony Narodowej. Czynności nadzoru nad Instytutem wykonuje wyznaczona przez Ministra Obrony Narodowej komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej.

Rozdział  2

Działalność Instytutu

§  7.
Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych

- w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z).
§  8.
Zakres działalności podstawowej Instytutu obejmuje, w szczególności:
1.
Badania i rozwój pojazdów a także ich wyposażenia, w tym:

1) studia analityczne i badanie tendencji rozwojowych sprzętu wojskowego (SpW) innych armii dla potrzeb rozwoju pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) prace studyjne, analizy i badania techniczno-ekonomiczne w zakresie rozwoju nowych pojazdów lub modernizacji już eksploatowanych;

3) doskonalenie oraz wdrażanie metodyk badawczych pojazdów z uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnego wyposażenia badawczego i przyrządów pomiarowych;

4) prace rozwojowe dotyczące konstrukcji, badań i eksploatacji pojazdów oraz ich wyposażenia;

5) badania, testy oraz oceny oferowanych wojsku wozów bojowych i innych pojazdów, w zakresie bezpieczeństwa, właściwości funkcjonalnych i niezawodnościowych.

2.
Badania i rozwój systemów i sprzętu zabezpieczenia technicznego eksploatacji pojazdów oraz procesu szkolenia załóg i personelu technicznego, w tym:

1) prace rozwojowe dotyczące metodyk oraz sprzętu potrzebnego do diagnozowania, obsługiwania oraz napraw pojazdów w warunkach stacjonarnych i polowych;

2) doskonalenie i wdrażanie nowoczesnych systemów sprzętu ratunkowego i ewakuacyjnego dla potrzeb pojazdów oraz SpW wojsk własnych;

3) badania i doskonalenie metodyk i sprzętu do przechowywania i ochrony czasowej pojazdów oraz SpW.

3.
Badania na rzecz bezpieczeństwa i ograniczenia negatywnego wpływu eksploatacji na ludzi i środowisko: pojazdów oraz sprzętu zabezpieczającego ich eksploatację, w tym:

1) doskonalenie i wdrażanie metodyk badawczych z zakresu ergonomii w pojazdach, a więc nadmiernego natężenia dźwięku, drgań, pól elektromagnetycznych, emisji zanieczyszczeń oraz innych czynników;

2) doskonalenie i wdrażanie metodyk badawczych do oceny oddziaływania czynników eksploatacyjnych na środowisko naturalne;

3) prace i badania studyjne dotyczące konstrukcji pojazdów, stosowania nowoczesnych technologii i materiałów w zakresie wypracowania danych do kierunków ich modernizacji;

4) badania i rozwój nowych technologii oraz materiałów;

5) badania, testy, ekspertyzy i oceny bezpieczeństwa użytkowników pojazdów i ich otoczenia.

4)
Badanie i rozwój wybranych problemów inżynierii materiałowej dla potrzeb konstrukcji i technologii pojazdów, w tym:

1) prace rozwojowe nowych konstrukcji i materiałów niezbędnych do podniesienia poziomu ochrony załóg pojazdów i transportowanych osób i ładunków;

2) doskonalenie metod badań, właściwości nowych konstrukcji i materiałów do ochrony załóg pojazdów i transportowanych osób i ładunków;

3) badania, testy i ekspertyzy w tym ocena pojazdów w czasie ich eksploatacji dla potrzeb banku informacji o niezawodności i funkcjonowaniu pojazdów, i na nim zamontowanego SpW.

5)
W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut realizuje następujące prace:

1) upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z);

2) wykonuje badania i analizy oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B; PKD 72.19.Z; PKD 74.90.Z);

3) opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 72.19.Z; PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);

4) prowadzi działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną (PKD 71.20.B; PKD 72.19.Z);

5) prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania instytutu (PKD 72.19.Z; PKD 91.01.A);

6) prowadzi działalność w zakresie informacji naukowo-technicznej, w tym działalność biblioteczną w przedmiocie działania Instytutu (PKD 91.01.A);

7) wytwarza w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzi walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury (PKD 72.19.Z);

8) prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 58.19.Z);

9) prowadzi kształcenie w formie seminariów, szkoleń, kursów dokształcających i innych (PKD 85.59.B);

10) organizuje i uczestniczy w seminariach i konferencjach naukowych (PKD 82.30.Z);

11) prowadzi prace projektowe i inżynierskie w celu opracowania nowych technologii (PKD 74.10.Z);

12) prowadzi doradztwo naukowo-techniczne (PKD 71.12.Z);

13) realizuje pozostałą działalność w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych (PKD 74.90.Z);

14) prowadzi podnoszenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników (PKD 85.59.B).

§  9.
1.
Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:
1)
prowadzenie badań i analiz technicznych (PKD 71.20.B);
2)
opracowywanie opinii i ekspertyz nie mających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);
3)
wydawanie opinii oraz ocenę warunków organizacyjno-technicznych (PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);
4)
działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne nie związane z przystosowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki (PKD 71.12.Z.);
5)
prowadzenie badań bezpieczeństwa użytkowania wyrobów (PKD 74.90.Z; PKD 71.20.B);
6)
produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29.10.E, PKD 29.20.Z);
7)
konserwacja i naprawa pojazdów (PKD 45.20.Z);
8)
sprzedaż samochodów (PKD 45.11.Z, PKD 45.19.Z);
9)
demontaż wyrobów zużytych (PKD 38.31.Z);
10)
wynajem samochodów do przewozu osób i towarów (PKD 49.32.Z, PKD 49.41.Z, PKD 77.11.Z, PKD 77.12.Z);
11)
działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD 52.21.Z);
12)
wynajem maszyn i urządzeń (PKD 77.33.Z, PKD 77.39.Z);
13)
kupno i sprzedaż nieruchomości (PKD 68.10.Z);
14)
wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
15)
sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z);
16)
organizacja pokazów sprzętu, spotkań i imprez tematycznych (PKD 82.30.Z).
2.
Instytut uprawniony jest do przeprowadzania badań pojazdów mechanicznych i sprzętu technicznego oraz technologii na zgodność z stosownymi dokumentami.
3.
Instytut może podejmować działalność: badawczą, rozwojową i wdrożeniową, związaną z certyfikacją, homologacją, zabezpieczeniem eksploatacji oraz szkoleniową, na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, po uprzednim zabezpieczeniu potrzeb resortu obrony narodowej.
4.
Instytut może współdziałać z innymi instytutami badawczymi, szkołami wyższymi i placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz przedsiębiorcami krajowymi i zagranicznymi w prowadzonych badaniach naukowych i pracach rozwojowych, a także w zakresie innej działalności, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
5.
Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie.
6.
Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.
7.
Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może prowadzić działalność produkcyjną bądź usługową wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych w zakresie objętym statutowym przedmiotem działania.

Rozdział  3

Organy Instytutu

§  10.
Organami instytutu są:
1)
dyrektor;
2)
rada naukowa.
§  11.
Dyrektor:
1)
kieruje instytutem i reprezentuje go na zewnątrz;
2)
ustala plany działalności instytutu;
3)
kreuje polityką kadrową;
4)
zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4 ustawy;
5)
odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej instytutu;
6)
odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
7)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;
8)
organizuje i kieruje działalnością Instytutu w zakresie planowania badań naukowych i prac rozwojowych na czas wojny, przy pomocy wyznaczonych i upoważnionych do tych prac pracowników Instytutu;
9)
dokonuje mianowania pracownika naukowego posiadającego tytuł naukowy profesora, z którym ma nawiązać stosunek pracy na czas nieokreślony na stanowisku profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
10)
kształtuje dyscyplinę żołnierzy pełniących służbę w Instytucie.
§  12.
1.
Rada naukowa co najmniej na 3 miesiące przed upływem okresu, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, lub w terminie 30 dni od dnia, w którym zaistniała konieczność powołania dyrektora, zarządza konkurs.
2.
Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez radę naukową, działająca zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem. W skład komisji konkursowej wchodzą dwie osoby wskazane przez radę naukową, zatrudnione w instytucie, jedna osoba wskazana przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki i jeden przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej.
3.
Ogłoszenie o konkursie instytut publikuje co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej instytutu.
4.
Komisja konkursowa:
1)
sprawdza spełnienie wymagań konkursowych przez kandydatów;
2)
udostępnia kandydatom spełniającym wymagania konkursowe informacje o instytucie, w zakresie umożliwiającym równe szanse w konkursie wszystkim kandydatom, z wyłączeniem informacji prawnie chronionych;
3)
podejmuje uchwałę o przedstawieniu ministrowi nadzorującemu kandydata na dyrektora.
5.
Od uchwały komisji konkursowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, kandydatowi przysługuje odwołanie do ministra nadzorującego w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
6.
Minister Obrony Narodowej powołuje dyrektora na okres 4 lat, po zasięgnięciu opinii rady naukowej. Kandydata na dyrektora przedstawia ministrowi nadzorującemu komisja konkursowa w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy.
7.
Minister Obrony Narodowej w akcie o powołaniu dyrektora określa także wysokość jego wynagrodzenia.
8.
Minister Obrony Narodowej odmawia powołania na dyrektora kandydata wskazanego przez komisję konkursową, jeżeli konkurs został przeprowadzony z naruszeniem prawa lub kandydat nie spełnia kryteriów określonych w art. 24 ust. 6 ustawy. Odmowa powołania wymaga uzasadnienia.
9.
W przypadku niepowołania dyrektora rada naukowa zarządza ponowne przeprowadzenie konkursu. Do czasu powołania nowego dyrektora minister nadzorujący powołuje do pełnienia obowiązków dyrektora jednego z jego zastępców.
10.
Dyrektorem może być osoba, która:
1)
posiada co najmniej stopień naukowy doktora;
2)
korzysta z pełni praw publicznych;
3)
posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
4)
posiada znajomość języka angielskiego, niemieckiego lub francuskiego w stopniu umożliwiającym swobodne komunikowanie się w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
5)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
11.
Funkcję dyrektora można pełnić nie dłużej niż przez dwa następujące po sobie okresy, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12.
12.
Minister Obrony Narodowej, na wniosek rady naukowej, może wyrazić zgodę na przystąpienie do konkursu na okres kolejnych 4 lat osobie, która pełniła funkcję dyrektora przez dwa następujące po sobie okresy.
§  13.
1.
Minister Obrony Narodowej odwołuje dyrektora w przypadku:
1)
niespełniania warunków określonych w art. 24 ust. 6 pkt 2 i 5 ustawy;
2)
złożenia przez niego rezygnacji;
3)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
4)
niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 35 ust. 3 ustawy.
2.
Minister Obrony Narodowej może odwołać dyrektora w przypadku działania niezgodnego z zasadami praworządności, rzetelności i gospodarności w czasie zajmowania stanowiska.
3.
W przypadku odwołania dyrektora instytutu minister sprawujący nadzór nad instytutem wyznacza spośród jego zastępców osobę pełniącą funkcję kierownika instytutu na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy.
4.
Zastępcy dyrektora, główny księgowy, kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach podległych bezpośrednio dyrektorowi ponoszą odpowiedzialność przed dyrektorem za wyniki działalności pionów i komórek Instytutu, którymi kierują oraz za użycie właściwych środków dla uzyskania tych wyników.
§  14.
Rada naukowa liczy 12 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 4.
§  15.
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 3.
§  16.
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 4.
§  17.
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 4.
§  18.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza niż liczba należnych im miejsc w radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§  19.
Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§  20.
Do rady naukowej wchodzą osoby spoza instytutu posiadające co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością instytutu, które wskazuje Minister Obrony Narodowej, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora.
§  21.
1.
Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Do zadań rady naukowej należy:
1)
uchwalanie statutu;
2)
przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora;
3)
występowanie z wnioskami do ministra nadzorującego o powołanie lub odwołanie dyrektora;
4)
opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępców dyrektora, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;
5)
opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych instytutu, a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;
6)
zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;
7)
opiniowanie wniosków w sprawie połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji instytutu oraz stałej współpracy instytutu z innymi osobami prawnymi;
8)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
9)
opiniowanie rocznego planu finansowego;
10)
opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
11)
opiniowanie podziału zysku instytutu;
12)
opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo- technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
13)
opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
14)
przeprowadzanie przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz postępowań o nadanie tytułu naukowego w zakresie posiadanych uprawnień;
15)
wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
16)
opiniowanie programów prowadzonych przez instytut studiów podyplomowych i doktoranckich;
17)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań i prac naukowych i prac rozwojowych.
3.
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 13, mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł naukowy.
4.
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 14, mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
5.
W przypadku uzyskania przez WITPiS uprawnień do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego lub występowania o nadanie tytułu, skład Rady Naukowej WITPiS zostaje, w trakcie przeprowadzania przewodu doktorskiego lub habilitacyjnego, postępowania o nadanie tytułu, rozszerzony o:
1)
pracowników WITPiS nie będących członkami Rady Naukowej a posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora;
2)
osoby spoza WITPiS, które w przewodzie doktorskim, habilitacyjnym lub w postępowaniu o nadanie tytułu pełnią rolę recenzentów.
6.
Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności instytutu. Stanowiska Rady są podejmowana w formie uchwał.
7.
Rada Naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 9-13, w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
8.
Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
§  22.
Dyrektor instytutu może:
1)
powołać sekretarza naukowego instytutu;
2)
powołać 1 kolegium;
3)
powołać 2 zespoły opiniodawczo-doradcze;
4)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań ustalając zakres i czas ich umocowania.
§  23.
1.
Sekretarza naukowego powołuje i odwołuje dyrektor, w uzgodnieniu z radą naukową.
2.
Sekretarzem naukowym może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
3.
Szczegółowy zakres działania, obowiązki i uprawnienia sekretarza naukowego określa regulamin organizacyjny.
4.
Regulamin pracy powołanego kolegium i zespołu doradczo-opiniodawczego ustala dyrektor.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna

§  24.
1.
Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor.
2.
Zastępcą dyrektora do spraw naukowych może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
§  25.
1.
Instytut zatrudnia pracowników:
1)
naukowych;
2)
badawczo-technicznych;
3)
inżynieryjno-technicznych;
4)
administracyjno-ekonomicznych;
5)
bibliotecznych i pracowników dokumentacji naukowej;
6)
na stanowiskach robotniczych;
7)
obsługi i innych.
2.
Pracownikiem naukowym instytutu może być osoba posiadająca wymagane kwalifikacje naukowe, określone w art. 43 ustawy.
3.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem:
1)
konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia jednocześnie powołując komisje konkursową, składającą się z 5 osób, spośród pracowników naukowych Instytutu;
2)
w skład komisji konkursowej wchodzi dyrektor Instytutu;
3)
komisja konkursowa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego komisji;
4)
funkcja przewodniczącego komisji konkursowej nie może by łączona ze stanowiskiem dyrektora Instytutu;
5)
w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów;
6)
ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;
7)
kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;
8)
komisja konkursowa na podstawie złożonych dokumentów, rozmowy kwalifikacyjnej dokonuje oceny i wyłania zwycięzcę konkursu, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
a)
dorobku naukowego i badawczego oraz osiągnięć kandydata,
b)
przydatność specjalizacji kandydata dla rozwoju podstawowej działalności Instytutu,
c)
predyspozycje kandydata do pracy w określonym zespole;
9)
konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
4.
Na stanowisku badawczo-technicznym może być zatrudniona osoba posiadająca wykształcenie wyższe. Dodatkowe kwalifikacje na stanowiska badawczo-techniczne ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
§  26.
1.
Żołnierzy zawodowych w Instytucie wyznacza na stanowiska służbowe, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz zwalnia z tych stanowisk, Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.
2.
Wykaz stanowisk przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych określony jest w wykazie stanowisk służbowych Instytutu, opracowanym przez Sztab Generalny Wojska Polskiego.
§  27.
1.
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych orzekają:
1)
w pierwszej instancji - komisja dyscyplinarna w instytucie w składzie trzech członków;
2)
w drugiej instancji - komisja dyscyplinarna do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów przy ministrze właściwym do spraw nauki.
2.
Przewodniczącym składu orzekającego powinien być pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku nie niższym niż obwiniony.
§  28.
Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1)
dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7)
komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8)
dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
§  29.
1.
Strukturę organizacyjną odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi działania Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora.
2.
Struktura organizacyjna jest uaktualniana według potrzeb, w oparciu o wyniki badania jej przydatności pod względem efektywności realizowanych zadań, sprawnego zarządzania Instytutem oraz uzyskiwania optymalnych efektów ekonomicznych.
§  30.
1.
Szczegółowy zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Instytucie określa regulamin organizacyjny.
2.
W Instytucie nie może istnieć stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
3.
Dyrektora Instytutu, jego zastępców oraz głównego księgowego obowiązują regulacje, opisane w art. 28 ustawy.
4.
Regulamin organizacyjny Instytutu ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

Rozdział  5

Mienie Instytutu

§  31.
1.
Instytut gospodaruje samodzielnie przydzielonym i nabytym mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2.
Instytut gospodarując przydzielonym i nabytym mieniem, zapewnia jego ochronę.
3.
Instytut może zadysponować składnikami majątku trwałego, stosując przepisy dotyczące państwowych osób prawnych.
§  32.
W przypadku likwidacji Instytutu, jego majątek, po zaspokojeniu wierzycieli, staje się własnością Skarbu Państwa, a o jego przeznaczeniu decyduje Minister Obrony Narodowej sprawujący nadzór w zgodzie z przepisami ustawy.

Rozdział  6

Gospodarka Instytutu

§  33.
1.
Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zadania określone przez Ministra Obrony Narodowej.
§  34.
1.
Instytut występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
2.
Instytut odpowiada za swe zobowiązania.
3.
Instytut prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, księgowość i na jej podstawie sporządza roczne sprawozdanie finansowe.
4.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, po zaopiniowaniu przez radę naukową, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.
§  35.
1.
Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1)
przychody z realizowanych prac;
2)
przychody z wdrażania i upowszechniania wyników działalności;
3)
dotacje budżetowe i pozabudżetowe, uzyskiwane zgodnie z odrębnymi przepisami;
4)
przychody z działalności produkcyjnej lub usługowej;
5)
przychody z patentów, praw ochronnych oraz licencji na stosowanie wynalazków i wzorów użytkowych;
6)
inne przychody pozyskiwane na działalność statutową Instytutu.
2.
Instytut pokrywa koszty działalności z uzyskiwanych przychodów.
§  36.
Instytut tworzy i dysponuje funduszami na zasadach określonych w art. 19 ustawy o instytutach badawczych oraz w odrębnych przepisach.

Rozdział  7

Nadzór nad działalnością Instytutu

§  37.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Obrony Narodowej.
§  38.
1.
Minister Obrony Narodowej ma prawo nałożyć na Instytut obowiązek wprowadzenia do jego planu zadania lub wyznaczyć zadania poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym w statucie Instytutu, jeżeli jest to niezbędne do realizacji szczególnie ważnych celów gospodarczych lub społecznych, ze względu na potrzeby obrony kraju, w przypadku klęski żywiołowej, bądź w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej zapewnia Instytutowi środki do wykonania nałożonego zadania, chyba że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy zawartej między Instytutem a jednostką organizacyjną wskazaną przy nakładaniu zadania.

Rozdział  8

Przedstawicielstwo Instytutu

§  39.
Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy dyrektora działają w granicach ich umocowania.
§  40.
1.
Pełnomocników ustanawia i odwołuje dyrektor.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3.
Dyrektor w pełnomocnictwie określa zakres i sposób realizacji umocowania pełnomocników.
4.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictw do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.

Rozdział  9

Postanowienia końcowe

§  41.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem, mają zastosowania przepisy ustawy o instytutach badawczych, aktów wykonawczych do ustawy, kodeksu cywilnego.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 35/MON z dnia 17 września 2015 r. (Dz.Urz.MON.2015.268) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 września 2015 r.