Zatwierdzenie statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2015.237

Akt utracił moc
Wersja od: 6 sierpnia 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 25/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 4 sierpnia 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii"

Departament Polityki Zbrojeniowej

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii w dniu 25 marca 2015 r.
2.
Statut stanowi załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 30/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 czerwca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 13, poz. 173).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU CHEMII I RADIOMETRII

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym działającym w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
2)
innych przepisów odnoszących się do instytutów badawczych;
3)
uchwały Rady Ministrów nr 59/73 z dnia 16 marca 1973 r. w sprawie utworzenia Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii;
4)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut jest państwową jednostką organizacyjną, posiadającą osobowość prawną.
2.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Obrony Narodowej (Minister).
3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
4.
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą w otoku: "Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii".
5.
Oficjalnym skrótem nazwy Instytutu jest "WIChiR".
6.
Instytut używa następującego tłumaczenia nazwy w języku angielskim: "Military Institute of Chemistry and Radiometry".

Rozdział  II

Działalność Instytutu

§  3.
1.
Przedmiotem działalności podstawowej Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie sprzętu wojskowego na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym w szczególności zmierzających do zaspokojenia potrzeb resortu obrony narodowej, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz ich wdrażanie.
2.
W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1)
upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3)
opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
4)
prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
5)
prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
6)
prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7)
wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
8)
prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
9)
prowadzić studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, jeżeli posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych oraz odpowiednie zaplecze i warunki materialno-techniczne;
10)
prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające.
3.
Instytut, poza wykonywaniem zadań na rzecz resortu obrony narodowej, może podejmować działalność badawczą, badawczo-rozwojową i wdrożeniową, w tym nie związaną z obronnością, na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych.
4.
Instytut może prowadzić działalność inną niż określona w ust. 1-3.
5.
Działalność, o której mowa w ust. 4, jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1-3.
6.
Instytut może współdziałać z innymi instytutami badawczymi, szkołami wyższymi, placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz podmiotami krajowymi i zagranicznymi, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych i przepisów o ochronie własności intelektualnej.
7.
Instytut może przystępować do centrów przemysłowych, organizacji lub stowarzyszeń oraz inicjować ich powstanie, z zachowaniem przepisów wymienionych w ust. 6.
§  4.
1.
Przedmiot działalności Instytutu według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) obejmuje:
1)
działalność podstawową, a w tym:
a)
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19),
b)
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii (PKD 72.11),
c)
działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10),
d)
badania i analizy techniczne (PKD 71.20),
e)
obrona narodowa (PKD 84.22),
f)
bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne (PKD 84.24),
g)
ochrona przeciwpożarowa (PKD 84.25),
h)
badania i analizy związane z jakością żywności (PKD 71.20);
2)
inną działalność, o której mowa w § 3 ust. 4, w szczególności:
a)
działalność usługową w zakresie naprawy, konserwacji i przeglądów sprzętu specjalnego przeznaczenia, w tym sprzętu Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia (OPBMR) (PKD 33.13),
b)
pozostałe badania i analizy techniczne spoza zakresu prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20),
c)
wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20),
d)
wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń (PKD 77.39),
e)
doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22),
f)
prowadzenie pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19),
g)
świadczenie usług w zakresie transportu (PKD 49.41),
h)
wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11),
i)
działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.20),
j)
działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02),
k)
odsprzedaż zbędnych składników majątkowych (PKD 47.99);
3)
Szczegółowy zakres działalności podstawowej Instytutu obejmuje:
a)
ochronę wojsk i ludności przed oddziaływaniem broni nuklearnej (jądrowej), biologicznej, chemicznej i radiacyjnej oraz środków biologicznych, chemicznych i promieniotwórczych,
b)
opracowywanie metod i zasad działania wojsk w warunkach zagrożenia skażeniami promieniotwórczymi, chemicznymi i biologicznymi oraz środkami niekonwencjonalnymi,
c)
opracowywanie metod i zasad działania oraz zarządzania w sytuacjach kryzysowych,
d)
opracowywanie metod oraz środków przeznaczonych do:
rozpoznania skażeń promieniotwórczych, chemicznych i biologicznych, kontroli dozymetrycznej oraz określania parametrów wybuchów jądrowych,
prognozowania i oceny rzeczywistej sytuacji skażeń, powstałych w wyniku użycia broni nuklearnej, biologicznej, chemicznej i radiacyjnej albo powstałych w wyniku awarii lub klęsk żywiołowych,
przeciwdziałania terroryzmowi, aktom sabotażu oraz przeciwdziałania użyciu broni niekonwencjonalnych,
likwidacji i degradacji skażeń,
indywidualnej i zbiorowej ochrony przed skażeniami,
ochrony przed impulsem świetlnym, środkami zapalającymi oraz pożarami,
maskowania pola walki,
długookresowego przechowywania sprzętu wojskowego,
szkolenia wojsk lub ludności w zakresie obrony przed bronią masowego rażenia oraz ochrony przed skażeniami lub pożarami,
detekcji specyficznych substancji, w tym materiałów wysokoenergetycznych i substancji odurzających oraz ich prekursorów,
ochrony zdrowia, w tym diagnostyki medycznej,
analiz kryminalistycznych,
broni nieśmiercionośnych,
e)
badania w zakresie fizykochemii środków trujących (toksycznych),
f)
opracowywanie środków dymnych i zapalających oraz urządzeń do ich stosowania,
g)
badania i ocenę sprzętu obrony przed bronią masowego rażenia oraz ochrony przed skażeniami,
h)
ochronę przed promieniowaniem jonizującym oraz metody badań i oceny jej skuteczności,
i)
ochronę środowiska naturalnego przed skażeniami, w tym wynikającymi z działalności wojsk,
j)
studia oraz prace prognostyczne w zakresie rozwoju podstawowych dziedzin naukowych lub technicznych dotyczących metod i środków ochrony wojsk przed bronią masowego rażenia, w tym badania nad możliwościami zastosowania osiągnięć nauki i techniki w praktyce,
k)
prowadzenie analiz oraz ocen przydatności użytkowej w wojsku środków i sprzętu obrony przed bronią masowego rażenia w świetle wymogów współczesnego pola walki oraz opracowywanie wniosków dotyczących ich rozwoju i modernizacji,
l)
wykonywanie ocen, prób i ekspertyz dotyczących eksploatacji sprzętu wojskowego i wyposażenia wojsk w środki obrony lub ochrony przed bronią masowego rażenia, skażeniami i środkami zapalającymi,
m)
modernizację sprzętu i środków obrony przed bronią masowego rażenia i skażeniami oraz doskonalenie systemów eksploatacyjnych,
n)
badania oraz analizy w zakresie ochrony środowiska,
o)
opracowywanie technologii otrzymywania nowych substancji (materiałów) oraz metod prowadzenia badań ich właściwości chemicznych i fizycznych,
p)
opracowywanie metod badań i oceny środków spożywczych, farmaceutycznych oraz suplementów diety,
q)
badania odporności na oddziaływanie czynników środowiskowych, w tym mikroorganizmów,
r)
badania palności materiałów oraz odporności sprzętu wojskowego, w tym wozów bojowych i środków transportowych, na palenie i działanie środków zapalających,
s)
opracowywanie technologii, prowadzenie badań oraz wytwarzanie, dla celów dozwolonych, substancji chemicznych objętych Konwencją o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o niszczeniu jej zapasów,
t)
sprzedaż licencji, patentów oraz know-how będących wynikami działalności naukowej lub rozwojowej Instytutu,
u)
produkcję i sprzedaż urządzeń oraz usług będących wynikami działalności naukowej lub rozwojowej Instytutu, w tym pomoc przy wdrażaniu wyników tej działalności,
v)
opracowywanie programów i metod szkolenia dotyczących użytkowania oraz obsługi wyposażenia przeznaczonego do ochrony lub obrony wojsk i ludności przed bronią masowego rażenia oraz sprzętu do wykrywania, rozpoznania lub monitoringu skażeń.
2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1)
współpracę z ministrem właściwym do spraw nauki, Ministerstwem Obrony Narodowej i innymi resortami, agendami NATO i Unii Europejskiej, szkołami wyższymi oraz innymi podmiotami;
2)
realizację projektów zlecanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej i inne resorty;
3)
realizację projektów zlecanych przez inne podmioty niż wymienione w pkt 2;
4)
realizację wspólnych projektów z zagranicznymi i krajowymi organizacjami i podmiotami, w tym z placówkami naukowo-badawczymi.
§  5.
Instytut może, w celu komercjalizacji wyników badań naukowych, a także w celu prowadzenia działań z zakresu transferu technologii i upowszechniania nauki oraz pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową, za zgodą Ministra, tworzyć spółki kapitałowe, obejmować lub nabywać udziały lub akcje w takich spółkach oraz osiągać przychody z tego tytułu.
§  6.
1.
Zmiana przedmiotu działalności Instytutu określonego w akcie o jego utworzeniu, w zakresie związanym z obronnością i bezpieczeństwem państwa, wymaga zgody Ministra.
2.
Podjęcie nowej działalności, nieobjętej treścią § 4, podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Rozdział  III

Organy Instytutu

§  7.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor;
2)
rada naukowa.
§  8.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala plany działalności Instytutu;
2)
realizuje politykę kadrową;
3)
zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia Instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4 ustawy;
4)
odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutu;
5)
reprezentuje Instytut;
6)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej.
2.
Dyrektora powołuje, na okres 4 lat Minister, po zasięgnięciu opinii rady naukowej. Kandydata na dyrektora przedstawia Ministrowi komisja konkursowa w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy.
3.
Minister odwołuje dyrektora w przypadkach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy.
4.
Dyrektor jest odpowiedzialny, odpowiednio przed Ministrem i radą naukową, za prawidłowe kierowanie Instytutem i uzyskiwane wyniki ekonomiczne.
5.
Dyrektor odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
6.
Dyrektor kształtuje dyscyplinę żołnierzy pełniących służbę w Instytucie.
7.
Dyrektor może:
1)
powołać sekretarza naukowego Instytutu;
2)
powoływać kolegia i inne organy opiniodawczo-doradcze w zależności od potrzeb, lecz nie więcej niż 2;
3)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań ustalając zakres i czas ich umocowania;
4)
ustanawiać prokurę.
§  9.
1.
Zastępcę dyrektora, po uzyskaniu opinii rady naukowej, zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 4 oraz kierowników komórek organizacyjnych prowadzących badania naukowe lub prace rozwojowe, z zastrzeżeniem § 16, powołuje i odwołuje dyrektor. Odwołanie nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem Instytutu.
2.
Zastępca dyrektora, główny księgowy, kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach podległych bezpośrednio dyrektorowi ponoszą przed nim odpowiedzialność za wyniki działalności pionów i komórek Instytutu, którymi kierują oraz za użycie właściwych środków dla uzyskania tych wyników.
§  10.
1.
Dyrektor organizuje i kieruje działalnością Instytutu w zakresie zadań mobilizacyjnych oraz planowania badań naukowych i prac rozwojowych na czas wojny, przy pomocy wyznaczonych i upoważnionych do tych prac pracowników Instytutu.
2.
Wydatki związane z wykonywaniem zadań, o których mowa w ust. 1, podlegają finansowaniu na zasadach ogólnych przewidzianych dla bieżącej działalności Instytutu, zgodnie z art. 37 ust. 1 i 2 ustawy, a w wydzielonej części - ze środków budżetowych w ramach limitów wydatków obronnych, według ustaleń i w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§  11.
1.
Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu, w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Do zadań rady naukowej należy, w szczególności:
1)
uchwalanie Statutu Instytutu;
2)
przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora;
3)
występowanie z wnioskami do Ministra o powołanie lub odwołanie dyrektora,
4)
opiniowanie kandydatów na stanowisko zastępcy dyrektora Instytutu, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;
5)
opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;
6)
zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;
7)
opiniowanie wniosków w sprawie połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji Instytutu oraz stałej jego współpracy z innymi osobami prawnymi;
8)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
9)
opiniowanie rocznego planu finansowego;
10)
opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
11)
opiniowanie podziału zysku Instytutu;
12)
opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
13)
opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
14)
wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
15)
powoływanie rzecznika dyscyplinarnego;
16)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
3.
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 13, posiadają tylko członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł naukowy.
4.
Rada naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.
5.
Rada naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 9-13, w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
§  12.
1.
Rada naukowa liczy 13 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 9;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 4.
2.
Liczba miejsc w radzie naukowej należnych dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1, posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, nie powinna być większa niż 3.
3.
Liczba miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 5.
4.
Liczba miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 1 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego lub tytułu naukowego, wynosi 4.
5.
Członków rady naukowej, o których mowa w ust. 3, nieposiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego oraz w ust. 4, wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
6.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, o których mowa w ust. 2, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest równa lub mniejsza niż liczba należnych im miejsc w radzie naukowej. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie naukowej, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 5. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
7.
Tryb wyborów reguluje regulamin wyborów ustanowiony przez dyrektora po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
8.
W skład rady naukowej wchodzi dyrektor, zastępca dyrektora i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 2, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 12 i 13. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 1.
9.
Do rady naukowej wchodzą osoby spoza Instytutu posiadające co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, które powołuje Minister, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora.
10.
Członkowie rady naukowej zatrudnieni poza Instytutem są obowiązani do nieujawniania uzyskanych informacji, stanowiących tajemnicę Instytutu w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
11.
Rada naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
12.
Przewodniczącym rady naukowej może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
13.
W posiedzeniach rady naukowej biorą udział: dyrektor, jego zastępca, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych (rady pracowników) oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego rady naukowej.

Rozdział  IV

Zatrudnianie pracowników naukowych

§  13.
1.
Pracownikiem naukowym Instytutu może być osoba posiadająca wymagane kwalifikacje naukowe, określone w art. 43 ustawy.
2.
Zatrudnienie pracownika naukowego zostaje poprzedzone konkursem.
3.
Konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia.
4.
Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
5.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne wobec kandydata, listę dokumentów, które składa kandydat, termin składania dokumentów i wskazanie komórki organizacyjnej, która dokumenty przyjmuje.
6.
Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
7.
Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu we wskazanej komórce organizacyjnej.
8.
Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne przeprowadzana jest przez dyrektora, jego zastępcę oraz kierownika komórki organizacyjnej, w której kandydat może być zatrudniony, rozmowa kwalifikacyjna. Z przeprowadzonej rozmowy sporządzana jest notatka, którą podpisują wszystkie osoby uczestniczące w rozmowie. Notatka załączana jest do dokumentów kandydata.
9.
Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej dyrektor wyłania zwycięzcę konkursu.
10.
Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
11.
Z pracownikiem naukowym nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniami przewidzianymi w ustawie.
12.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do żołnierzy zawodowych.

Rozdział  V

Komisja dyscyplinarna

§  14.
1.
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych na podstawie ustawy orzekają:
1)
w pierwszej instancji - komisja dyscyplinarna w instytucie w składzie trzech członków;
2)
w drugiej instancji - komisja dyscyplinarna do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów przy ministrze właściwym do spraw nauki.
2.
Komisja dyscyplinarna, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1)
dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą, składającą się z 3 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu, dla którego Instytut jest podstawowym miejscem zatrudnienia;
3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej, dla którego Instytut jest podstawowym miejscem zatrudnienia;
4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7)
komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8)
dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
3.
Komisja dyscyplinarna działa w oparciu o postanowienia ustawy oraz przepisów wykonawczych.

Rozdział  VI

Struktura organizacyjna

§  15.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu, określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
2.
Regulamin organizacyjny określa również zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Instytucie.
3.
Zmiany do regulaminu organizacyjnego wprowadzane są na drodze aneksów lub poprzez wydanie kolejnego tekstu jednolitego, uwzględniającego zmiany, przy zachowaniu postanowień ust. 1.
§  16.
1.
Żołnierzy zawodowych, pełniących służbę wojskową w Instytucie, wyznacza na stanowiska służbowe i zwalnia z tych stanowisk, Minister lub upoważniony przez niego organ, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.
2.
Żołnierze zawodowi mogą zostać oddelegowani do pełnienia służby w Instytucie.

Rozdział  VII

Łączenie, podział, reorganizacja i likwidacja Instytutu

§  17.
1.
Instytut może zostać połączony z innym instytutem, podzielony, zreorganizowany, przekształcony w instytucję gospodarki budżetowej działającą na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) lub zlikwidowany, jeżeli Minister uzna, że łączenie, podział, reorganizacja, przekształcenie lub likwidacja Instytutu są uzasadnione merytorycznie, organizacyjnie i finansowo.
2.
Łączenie, podział, reorganizacja lub likwidacja Instytutu może nastąpić również na wspólny wniosek rady naukowej i dyrektora po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych złożony Ministrowi.
3.
Rada Ministrów na wniosek Ministra, złożony po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw nauki, w drodze rozporządzenia, dokonuje połączenia, podziału, reorganizacji, przekształcenia lub likwidacji Instytutu.
4.
Przekształcenie, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie przepisów ustawy.
5.
W stosunku do Instytutu, może być ogłoszona upadłość.

Rozdział  VIII

Mienie Instytutu

§  18.
1.
Mienie Instytutu obejmuje własność i inne prawa majątkowe.
2.
Gospodarowanie mieniem Instytutu odbywa się zgodnie z zasadami legalności, rzetelności, celowości, gospodarności i oszczędności.
3.
W przypadku likwidacji Instytutu, jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością Skarbu Państwa. O przeznaczeniu majątku decyduje Minister w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw nauki oraz ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem art. 15 ustawy.

Rozdział  IX

Gospodarka finansowa Instytutu

§  19.
1.
Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, zawiera zadania określone przez Ministra lub jednostkę bezpośredniego nadzoru.
3.
Instytut występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
4.
Instytut odpowiada za swoje zobowiązania.
5.
Instytut prowadzi rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami i na jej podstawie sporządza roczne sprawozdanie finansowe.
6.
Sprawozdanie finansowe Instytutu, po zaopiniowaniu przez radę naukową podlega zatwierdzeniu przez jednostkę bezpośredniego nadzoru.
7.
Instytut nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa ani innych osób prawnych. Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania Instytutu.
8.
Do czynności prawnych dokonywanych przez Instytut stosuje się przepisy art. 5a-5c ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224, z późn. zm.).
§  20.
1.
Instytut osiąga przychody w związku z prowadzoną działalnością, w tym ze sprzedaży:
1)
wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
patentów, praw ochronnych oraz licencji na stosowanie wynalazków i wzorów użytkowych;
3)
prac wdrożeniowych, w tym nadzoru autorskiego;
4)
produkcji urządzeń i aparatury oraz innej produkcji lub usług.
2.
Instytut osiąga przychody z dotacji na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z późn. zm.) i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz z innych źródeł (w tym dywidend).
3.
Instytut pokrywa koszty działalności z uzyskiwanych przychodów.
4.
Instytut tworzy fundusze:
1)
statutowy, który stanowi równowartość majątku według stanu na dzień rozpoczęcia działalności;
2)
rezerwowy, który tworzy się z nie mniej niż 8 % zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
3)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, który tworzy się na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 111, z późn. zm.);
4)
fundusz na nagrody uznaniowe i zapomogi dla żołnierzy zawodowych, zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1414, z późn. zm.) oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy (rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 września 2014 r. w sprawie wysokości funduszu na nagrody uznaniowe i zapomogi dla żołnierzy zawodowych - Dz. U. z 2014 r. poz. 1365).
5.
Instytut może tworzyć fundusze:
1)
badań własnych, który tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
2)
stypendialny, który tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
3)
wdrożeń, który tworzy się ze środków przekazanych Instytutowi na podstawie umów przez przedsiębiorców wdrażających wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych Instytutu, z tytułu osiągnięcia wymiernych efektów ekonomicznych wdrożenia;
4)
nagród, który tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy.
6.
Fundusze, o których mowa w ust. 1 i 2, zmniejsza się lub zwiększa na zasadach określonych w ustawie.
7.
Dyrektor przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi wniosek dotyczący podziału zysku, po zaopiniowaniu przez radę naukową. Minister, mając na względzie dbałość o prawidłowe funkcjonowanie Instytutu, może dokonać innego niż wnioskowany podziału zysku.
8.
Niewykorzystane w danym roku kalendarzowym środki funduszów Instytutu przechodzą na rok następny.
§  21.
1.
Dyrektor, w ramach możliwości finansowych ustala wielkość środków na wynagrodzenia.
2.
Wysokość wynagrodzenia dyrektora ustala Minister.

Rozdział  X

Nadzór nad działalnością Instytutu

§  22.
1.
Minister sprawuje nadzór nad zgodnością działań Instytutu z przepisami prawa i statutem oraz realizacją przez Instytut podstawowych zadań określonych w art. 2 ust. 1 ustawy. Minister może żądać informacji i wyjaśnień od organów Instytutu, a także dokonywać audytu i doraźnej kontroli działalności Instytutu.
2.
Czynności nadzoru nad Instytutem wykonuje wyznaczona przez Ministra komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej.
§  23.
1.
Minister ma prawo nałożyć na Instytut obowiązek wprowadzenia do jego planu zadania lub wyznaczyć zadanie poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym w statucie Instytutu, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister lub jednostka bezpośredniego nadzoru zapewnia Instytutowi środki do wykonania zadania, chyba, że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy zawieranej ze stroną finansującą wykonanie zadania.

Rozdział  XI

Przedstawicielstwo Instytutu

§  24.
Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępca dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich umocowania.
§  25.
1.
Pełnomocników ustanawia i odwołuje dyrektor.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3.
Dyrektor w pełnomocnictwie określa zakres i sposób realizacji umocowania.
4.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictw do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.

Rozdział  XII

Postanowienia końcowe

§  26.
Zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
§  27.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem, mają zastosowanie przepisy ustawy, aktów wykonawczych do ustawy oraz przepisy innych aktów prawnych dotyczących państwowych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw państwowych.