Zatwierdzenie statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM).

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2008.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 23 stycznia 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 10 stycznia 2008 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM)

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 127 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDM) (Dz. Urz. MTiGM z 1993 r. Nr 1, poz. 2).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683, Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 134, poz. 934.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

INSTYTUTU BADAWCZEGO DRÓG I MOSTÓW

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych, (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia nr 108 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (M. P. z 1974 r. Nr 2, poz. 12);
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa. Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
§  4.
Instytut może używać skróconej nazwy "IBDiM".
§  5.
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§  6.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.

Rozdział  2

Postanowienia szczegółowe

§  7.
Szczegółowym przedmiotem działania Instytutu, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), są:
1)
prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych i przyrodniczych (73.10.G);
2)
prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk ekonomicznych (73.20.A);
3)
badania i analizy techniczne (74.30.Z);
4)
działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego (74.20.A);
5)
wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich (45.12.Z);
6)
unieszkodliwianie odpadów (90.00.B);
7)
działalność wspomagająca transport lądowy, pozostała (63.21.Z);
8)
działalność pomocnicza na rzecz administracji publicznej (75.14);
9)
kształcenie ustawiczne i pozostałe formy kształcenia, w szczególności organizacja szkoleń, seminariów i konferencji (80.4);
10)
działalność organizacji profesjonalnych (91.12.Z);
11)
działalność bibliotek innych niż publiczne (92.51.B);
12)
wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych (22.13.Z).
§  8.
Zakres działania Instytutu obejmuje w szczególności:
1)
działalność naukową i rozwojową dotyczącą:
a)
zasad projektowania, wykonywania i utrzymania nawierzchni dróg i lotnisk,
b)
zasad projektowania konstrukcji drogowych i kolejowych obiektów inżynierskich, łącznie z fundamentami,
c)
technologii budowy i utrzymania dróg oraz obiektów inżynierskich,
d)
mechanizacji oraz organizacji robót drogowych i mostowych,
e)
oceny stanu technicznego dróg oraz obiektów inżynierskich,
f)
metod badań doświadczalnych,
g)
geotechniki,
h)
ekonomiki,
i)
pozyskiwania i oceny przydatności materiałów dla potrzeb budownictwa komunikacyjnego,
j)
badań i oceny właściwości mechanicznych, fizycznych i chemicznych materiałów i wyrobów,
k)
wykorzystywania materiałów odpadowych,
l)
inżynierii ruchu,
m)
bezpieczeństwa ruchu,
n)
ochrony środowiska,
o)
kształtowania systemów zarządzania drogami
p)
telematyki komunikacyjnej,
r)
baz danych o drogach i obiektach inżynierskich;
2)
wykonywanie krajowych i międzynarodowych projektów badawczych;
3)
wykonywanie zamówionych badań naukowych oraz prac rozwojowych;
4)
analizowanie stanu techniki oraz wytyczanie kierunków rozwoju w obszarze działalności Instytutu;
5)
opracowywanie propozycji w zakresie wykorzystania osiągnięć światowej nauki i techniki;
6)
doskonalenie metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych;
7)
badania i analizy techniczne, ekonomiczne i organizacyjne;
8)
opracowywanie wytycznych, zaleceń, instrukcji, procedur i wymagań;
9)
opracowywanie opinii oraz ekspertyz technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych;
10)
opracowywanie koncepcji nowych rozwiązań technicznych i technologicznych;
11)
wdrażanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych;
12)
projektowanie i wytwarzanie prototypów oraz matoseryjna produkcja aparatury pomiarowej i sprzętu badawczego;
13)
walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
14)
prowadzenie i rozwój baz danych o transporcie i bezpieczeństwie;
15)
współpracę międzynarodową;
16)
udział w sieciach badawczych i platformach technologicznych krajowych oraz międzynarodowych;
17)
współpracę z krajowymi i branżowymi punktami kontaktowymi;
18)
rozwój kadry naukowej, badawczo-technicznej i inżynieryjno-technicznej;
19)
działalność w zakresie informacji patentowej oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej;
20)
działalność normalizacyjną;
21)
opracowywanie i wydawanie aprobat technicznych;
22)
działalność certyfikacyjną;
23)
działalność wydawniczą i informację naukowo-techniczną;
24)
działalność pomocniczą na rzecz administracji publicznej;
25)
doradztwo techniczne, ekonomiczne i organizacyjne;
26)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenie innych form upowszechniania wyników badań.
§  9.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
1)
prowadzenia szkoleń specjalistycznych i innych form kształcenia ustawicznego;
2)
projektowania obiektów budowlanych, a w szczególności dróg, lotnisk i obiektów inżynierskich;
3)
projektowania organizacji ruchu;
4)
wykonywania usług i robót w budownictwie;
5)
produkcji urządzeń i wyrobów stosowanych w budownictwie;
6)
gospodarki posiadanymi nieruchomościami;
7)
gospodarki urządzeniami.
§  10.
Rada naukowa składa się z 24 członków.
§  11.
Dyrektor Instytutu może:
1)
powołać sekretarza naukowego Instytutu;
2)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;
3)
ustanowić prokurę.

Rozdział  3

Postanowienie końcowe

§  12.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.