Zatwierdzenie statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEN.2017.29
Akt obowiązujący Wersja od: 18 października 2021 r.
ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 15 maja 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie z dnia 8 maja 2017 r., stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 7 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN poz. 8).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK 2
STATUT INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH W WARSZAWIE
z dnia 15 maja 2017 r.
STATUT INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH W WARSZAWIE
z dnia 15 maja 2017 r.
§ 1.
1.
Instytut Badań Edukacyjnych, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202), zwanej dalej "ustawą";2)
zarządzenia nr 21 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie przekształcenia Instytutu Badań Pedagogicznych w Instytut Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN Nr 5, poz. 31 oraz z 1994 r. Nr 5, poz. 25);3)
niniejszego Statutu, zwanego dalej "Statutem".2.
Instytut posiada osobowość prawną.3.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.4.
Instytut może używać skróconej nazwy "IBE".5.
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.6.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.7.
Instytut może przyznawać nagrody i wyróżnienia.§ 2.
Obszar działalności Instytutu obejmuje nauki społeczne i humanistyczne, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i jej powiązania z rynkiem pracy, a także dydaktyki ogólnej, dydaktyk szczegółowych ze wszystkich dziedzin edukacyjnych oraz rozwoju intelektualnego człowieka, zdobywania przez niego wiedzy, rozwijania kompetencji wraz z ich uwarunkowaniami.§ 3.
1.
Do podstawowej działalności Instytutu należy:1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;2)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.2.
W związku z prowadzoną działalnością Instytut może:1)
upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;2)
wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;3)
opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;4)
prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;5)
prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;6)
prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;7)
wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych i pomiarowych;8)
prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.3.
Instytut może ponadto wykonywać inne zadania z upoważnienia Ministra Edukacji Narodowej określone w art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64).§ 4.
1.
Instytut może prowadzić:1)
studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, jeżeli posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych oraz odpowiednie zaplecze i warunki materialno-techniczne;2)
inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające.2.
Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w § 3 i 4 ust. 1 wyodrębnioną pod względem finansowym i rachunkowym.§ 5.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Naukowa.§ 6.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Dyrektor podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania Rady Naukowej.3.
Dyrektor Instytutu może:1)
powołać Sekretarza Naukowego Instytutu,2)
powołać organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora Instytutu,3)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.§ 7.
1.
Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Rada Naukowa liczy' 20 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 9;2)
osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 11.3.
Osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej w liczbie nie większej niż 4 osoby. W przypadku, gdy liczba tych osób wynosi 4 lub mniej osób, wówczas wchodzą one w skład Rady Naukowej i nie przeprowadza się wyborów w celu ich powołania do Rady Naukowej.4.
Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 3 przekracza liczbę należnych im miejsc w Radzie Naukowej, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 5.5.
Członków Rady Naukowej nieposiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat w' liczbie nie mniejszej niż 5 osób. Jeżeli liczba pracowników', o których mowa w ust. 3 jest mniejsza niż 4 osoby, wówczas liczba członków' Rady Naukowej z niniejszej grupy pracowników ulega odpowiedniemu zwiększeniu w' taki sposób, aby łączna liczba członków Rady Naukowej określona w § 7 ust. 2 pkt 1 wynosiła 9 osób.6.
Tryb wyboru do Rady Naukowej określa regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.7.
W skład Rady Naukowej wchodzą również Dyrektor, zastępca Dyrektora do spraw naukowych oraz pozostali zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 3, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12-14 ustawy. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 2.8.
Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania spośród osób posiadających co najmniej stopień naukowy doktora oraz osób wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.§ 8.
1.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępców. Funkcji tych nie mogą pełnić dyrektor Instytutu, jego zastępcy ani główny księgowy. Przewodniczącego rady wybiera się spośród członków rady powołanych przez ministra nadzorującego.2.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią Regulamin.3.
Udział w posiedzeniach Rady Naukowej może odbywać się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz przewiduje się możliwość głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.§ 9.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.2.
Konkurs ogłasza Dyrektor.3.
Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:1)
nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy;2)
wymagania formalne, jakie powinien spełniać kandydat;3)
listę dokumentów, które kandydat jest obowiązany złożyć;4)
termin składania ofert, który nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.4.
Ogłoszenie o konkursie jest zamieszczane na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.5.
Dyrektor powołuje Komisję Konkursową w drodze zarządzenia.6.
Komisja Konkursowa przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami spełniającymi wymagania formalne.7.
Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej Komisja Konkursowa sporządza opinie o kandydatach.8.
Na podstawie opinii, o których mowa w ust. 7 oraz po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Dyrektor podejmuje ostateczną decyzję w sprawie zatrudnienia kandydata na stanowisku pracownika naukowego.9.
Konkurs może być nierozstrzygnięty. W takim wypadku Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.§ 10.
1.
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu w pierwszej instancji orzeka Komisja Dyscyplinarna w Instytucie, zwana dalej "Komisją Dyscyplinarną".2.
Komisja Dyscyplinarna składa się z trzech osób, wybranych na 4-letnią kadencję.3.
Komisja Dyscyplinarna jest wybierana w następującym trybie:1)
Dyrektor, w drodze zarządzenia, powołuje Komisję Wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego Komisji;2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym;3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej;4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego Komisji Wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora;5)
Komisja Wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;6)
głosowanie jest tajne. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;7)
Komisja Wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi;8)
Dyrektor ogłasza wyniki wyborów;9)
Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.§ 11.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1903).
2 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 października 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.122) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 2021 r.