Zatwierdzenie statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2017.29

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 października 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 15 maja 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie z dnia 8 maja 2017 r., stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 7 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN poz. 8).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 2  

STATUT INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH W WARSZAWIE

z dnia 15 maja 2017 r.

§  1. 
1. 
Instytut Badań Edukacyjnych, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia nr 21 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie przekształcenia Instytutu Badań Pedagogicznych w Instytut Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN Nr 5, poz. 31 oraz z 1994 r. Nr 5, poz. 25);
3)
niniejszego Statutu, zwanego dalej "Statutem".
2. 
Instytut posiada osobowość prawną.
3. 
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
4. 
Instytut może używać skróconej nazwy "IBE".
5. 
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
6. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
7. 
Instytut może przyznawać nagrody i wyróżnienia.
§  2. 
Obszar działalności Instytutu obejmuje nauki społeczne i humanistyczne, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i jej powiązania z rynkiem pracy, a także dydaktyki ogólnej, dydaktyk szczegółowych ze wszystkich dziedzin edukacyjnych oraz rozwoju intelektualnego człowieka, zdobywania przez niego wiedzy, rozwijania kompetencji wraz z ich uwarunkowaniami.
§  3. 
1. 
Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
2. 
W związku z prowadzoną działalnością Instytut może:
1)
upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3)
opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
4)
prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
5)
prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
6)
prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7)
wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych i pomiarowych;
8)
prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.
3. 
Instytut może ponadto wykonywać inne zadania z upoważnienia Ministra Edukacji Narodowej określone w art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64).
§  4. 
1. 
Instytut może prowadzić:
1)
studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, jeżeli posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych oraz odpowiednie zaplecze i warunki materialno-techniczne;
2)
inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające.
2. 
Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w § 3 i 4 ust. 1 wyodrębnioną pod względem finansowym i rachunkowym.
§  5. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Naukowa.
§  6. 
1. 
Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Dyrektor podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania Rady Naukowej.
3. 
Dyrektor Instytutu może:
1)
powołać Sekretarza Naukowego Instytutu,
2)
powołać organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora Instytutu,
3)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§  7. 
1. 
Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. 
Rada Naukowa liczy' 20 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 9;
2)
osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 11.
3. 
Osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej w liczbie nie większej niż 4 osoby. W przypadku, gdy liczba tych osób wynosi 4 lub mniej osób, wówczas wchodzą one w skład Rady Naukowej i nie przeprowadza się wyborów w celu ich powołania do Rady Naukowej.
4. 
Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 3 przekracza liczbę należnych im miejsc w Radzie Naukowej, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 5.
5. 
Członków Rady Naukowej nieposiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat w' liczbie nie mniejszej niż 5 osób. Jeżeli liczba pracowników', o których mowa w ust. 3 jest mniejsza niż 4 osoby, wówczas liczba członków' Rady Naukowej z niniejszej grupy pracowników ulega odpowiedniemu zwiększeniu w' taki sposób, aby łączna liczba członków Rady Naukowej określona w § 7 ust. 2 pkt 1 wynosiła 9 osób.
6. 
Tryb wyboru do Rady Naukowej określa regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
7. 
W skład Rady Naukowej wchodzą również Dyrektor, zastępca Dyrektora do spraw naukowych oraz pozostali zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 3, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12-14 ustawy. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 2.
8. 
Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania spośród osób posiadających co najmniej stopień naukowy doktora oraz osób wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
§  8. 
1. 
Rada Naukowa wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępców. Funkcji tych nie mogą pełnić dyrektor Instytutu, jego zastępcy ani główny księgowy. Przewodniczącego rady wybiera się spośród członków rady powołanych przez ministra nadzorującego.
2. 
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią Regulamin.
3. 
Udział w posiedzeniach Rady Naukowej może odbywać się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz przewiduje się możliwość głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
§  9. 
1. 
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. 
Konkurs ogłasza Dyrektor.
3. 
Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:
1)
nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy;
2)
wymagania formalne, jakie powinien spełniać kandydat;
3)
listę dokumentów, które kandydat jest obowiązany złożyć;
4)
termin składania ofert, który nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
4. 
Ogłoszenie o konkursie jest zamieszczane na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
5. 
Dyrektor powołuje Komisję Konkursową w drodze zarządzenia.
6. 
Komisja Konkursowa przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami spełniającymi wymagania formalne.
7. 
Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej Komisja Konkursowa sporządza opinie o kandydatach.
8. 
Na podstawie opinii, o których mowa w ust. 7 oraz po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Dyrektor podejmuje ostateczną decyzję w sprawie zatrudnienia kandydata na stanowisku pracownika naukowego.
9. 
Konkurs może być nierozstrzygnięty. W takim wypadku Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§  10. 
1. 
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu w pierwszej instancji orzeka Komisja Dyscyplinarna w Instytucie, zwana dalej "Komisją Dyscyplinarną".
2. 
Komisja Dyscyplinarna składa się z trzech osób, wybranych na 4-letnią kadencję.
3. 
Komisja Dyscyplinarna jest wybierana w następującym trybie:
1)
Dyrektor, w drodze zarządzenia, powołuje Komisję Wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego Komisji;
2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym;
3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej;
4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego Komisji Wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora;
5)
Komisja Wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
głosowanie jest tajne. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7)
Komisja Wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi;
8)
Dyrektor ogłasza wyniki wyborów;
9)
Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
§  11. 
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1903).
2 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 października 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.122) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 2021 r.