Zatwierdzenie statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2011.1.29

Akt utracił moc
Wersja od: 18 kwietnia 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 18 kwietnia 2011 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się statut Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 17 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 października 1994 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN Nr 5, poz. 25).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH W WARSZAWIE

z dnia 31 marca 2011 roku

§ 1.
1.
Instytut Badań Edukacyjnych, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia nr 21 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie przekształcenia Instytutu Badań Pedagogicznych w Instytut Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN Nr 5, poz. 31 oraz z 1994 r. Nr 5, poz. 25);
3)
niniejszego Statutu, zwanego dalej "Statutem".
2.
Instytut posiada osobowość prawną.
3.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
4.
Instytut może używać skróconej nazwy "IBE".
5.
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
6.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
7.
Instytut może przyznawać nagrody i wyróżnienia.
§  2.
Obszar działalności Instytutu obejmuje nauki społeczne i humanistyczne, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i jej powiązania z rynkiem pracy, a także dydaktyki ogólnej, dydaktyk szczegółowych ze wszystkich dziedzin edukacyjnych oraz rozwoju intelektualnego człowieka, zdobywania przez niego wiedzy, rozwijania kompetencji wraz z ich uwarunkowaniami.
§  3.
1.
Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
2.
W związku z prowadzoną działalnością Instytut może:
1)
upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2)
wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy;
3)
opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
4)
prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
5)
prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
6)
prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7)
wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych i pomiarowych;
8)
prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.
§  4.
1.
Instytut może prowadzić:
1)
studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, jeżeli posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych oraz odpowiednie zaplecze i warunki materialno-techniczne;
2)
inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające.
2.
Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w § 3 i 4 ust. 1 wyodrębnioną pod względem finansowym i rachunkowym.
§  5.
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Naukowa.
§  6.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Dyrektor podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania Rady Naukowej.
3.
Dyrektor Instytutu może:
1)
powołać Sekretarza Naukowego Instytutu,
2)
powołać organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora Instytutu,
3)
ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§  7.
1.
Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Rada Naukowa liczy 25 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 15;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 10.
3.
Osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie, nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej w liczbie 9 osób.
4.
Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 3 przekracza liczbę należnych im miejsc w Radzie Naukowej, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 5.
5.
Członków Rady Naukowej nieposiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat.
6.
Tryb wyboru do Rady Naukowej określa regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
7.
W skład Rady Naukowej wchodzą również Dyrektor, zastępca Dyrektora do spraw naukowych oraz pozostali zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 3, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12-14 ustawy. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 2.
8.
Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania spośród osób posiadających co najmniej stopień naukowy doktora oraz osób wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
§  8.
1.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego zastępców. Funkcji tych nie mogą pełnić Dyrektor Instytutu ani jego zastępcy.
2.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią Regulamin.
§  9.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2.
Konkurs ogłasza Dyrektor.
3.
Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:
1)
nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy;
2)
wymagania formalne, jakie powinien spełniać kandydat;
3)
listę dokumentów, które kandydat jest obowiązany złożyć;
4)
termin składania ofert, który nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
4.
Ogłoszenie o konkursie jest zamieszczane na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
5.
Dyrektor powołuje Komisję Konkursową w drodze zarządzenia.
6.
Komisja Konkursowa przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami spełniającymi wymagania formalne.
7.
Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej Komisja Konkursowa sporządza opinie o kandydatach.
8.
Na podstawie opinii, o których mowa w ust. 7, oraz po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Dyrektor podejmuje ostateczną decyzję w sprawie zatrudnienia kandydata na stanowisku pracownika naukowego.
9.
Konkurs może być nierozstrzygnięty. W takim wypadku Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§  10.
1.
W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu w pierwszej instancji orzeka Komisja Dyscyplinarna w Instytucie, zwana dalej "Komisją Dyscyplinarną".
2.
Komisja Dyscyplinarna składa się z trzech osób, wybranych na 4-letnią kadencję.
3.
Komisja Dyscyplinarna jest wybierana w następującym trybie:
1)
Dyrektor, w drodze zarządzenia, powołuje Komisję Wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego Komisji;
2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym;
3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej;
4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego Komisji Wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora;
5)
Komisja Wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
głosowanie jest tajne. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7)
Komisja Wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi;
8)
Dyrektor ogłasza wyniki wyborów;
9)
Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
§  11.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.