Zatrudnienie i fundusz wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2014.6

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 2015 r.

DECYZJA Nr 448/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 grudnia 2013 r.
w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej

Departament Spraw Socjalnych

Na podstawie § 1 pkt 9 lit. d i h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz pkt 1 decyzji Nr 128/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie realizacji zadań związanych z przygotowaniem procesu wdrażania systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, w celu podwyższenia efektywności polityki zatrudnienia oraz zapewnienia właściwych warunków realizacji zadań przez resort obrony narodowej, ustala się, co następuje:

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Decyzja określa zadania w zakresie kształtowania zatrudnienia pracowników oraz gospodarowania funduszem wynagrodzeń w resorcie obrony narodowej.
§  2.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1)
dysponent środków budżetowych - dysponenta określonego stopnia, ustalonego na zasadach określonych w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
2)
dysponenci środków etatowych - osoby funkcyjne, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej, którym przydzielono środki etatowe oraz limit zatrudnienia bazowego wynikający z niniejszej decyzji;
3)
formowanie - proces tworzenia nowej jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
4)
fundusz wynagrodzeń - wynagrodzenia określone w myśl przepisów o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw;
5)
jednostka organizacyjna - jednostkę, niewchodzącą w skład Ministerstwa podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
6)
komórka organizacyjna - Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro wchodzące w skład Ministerstwa, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
7)
komórka wewnętrzna - część składową jednostki (komórki) organizacyjnej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
8)
limit zatrudnienia bazowego - nieprzekraczalną wielkość zatrudnienia pracowników wojska, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych, obejmującą pracowników zatrudnionych na stanowiskach etatowych i poza etatem;
9)
limit zatrudnienia bazowego pozostający w dyspozycji dysponenta części - wielkość zatrudnienia pracowników wojska wraz z odpowiadającymi środkami na wynagrodzenia, pozostająca w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej, przeznaczona na zabezpieczenie procesu zmian organizacyjnych;
10)
Minister, Ministerstwo, resort - Ministra Obrony Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, resort obrony narodowej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
11)
organ planujący - właściwy organ planujący, ustalony w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
12)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa - Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
13)
plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń - dokument ewidencyjno-planistyczny określający strukturę zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników wojska jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy;
14)
pracodawca - dowódca (szef, kierownik, dyrektor, komendant) jednostki organizacyjnej zatrudniającej pracowników, w rozumieniu przepisów prawa pracy;
15)
pracownik wojska - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub innej podstawie przewidzianej w Kodeksie pracy w jednostce budżetowej resortu obrony narodowej oraz innej jednostce organizacyjnej pozostającej na zaopatrzeniu jednostki budżetowej;
16)
przeformowanie - proces zmiany struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej (przekształcenie, łączenie, dzielenie) zgodnie z wydanymi dokumentami organizacyjnymi w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
17)
rozformowanie - proces zniesienia (likwidacji) jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej.

Rozdział  2

Zatrudnienie bazowe

§  3.
1. 1
Limit zatrudnienia bazowego w jednostkach (komórkach) organizacyjnych resortu obrony narodowej ustala się na poziomie: na dzień 1 stycznia 2015 r. - 45.462 i na dzień 1 stycznia 2016 r. - 45.475 stanowisk pracowników wojska.
2.
Limit zatrudnienia bazowego, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia stanowisk przewidzianych dla pracowników wojska wykonujących zadania poza granicami państwa, oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa.
§  4.
Limit zatrudnienia bazowego na dzień 1 lipca 2014 r., 1 stycznia 2015 r. oraz 1 stycznia 2016 r. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa oraz dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa i dowódców (dyrektorów, szefów, kierowników, komendantów) jednostek organizacyjnych, pozostających w bezpośredniej podległości Ministra, określa załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
§  5.
1.
Osoby, o których mowa w § 4, w ramach określonego dla nich limitu, stosownie do posiadanych kompetencji określą limit zatrudnienia bazowego na dzień 1 lipca 2014 r., 1 stycznia 2015 r. oraz 1 stycznia 2016 r.:
1)
dla bezpośrednio podporządkowanych tym osobom jednostek organizacyjnych;
2)
do dyspozycji dyrektorów (szefów) przyporządkowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa, którym zostały podporządkowane inne jednostki organizacyjne;
3)
do dyspozycji dowódców (dyrektorów, szefów, kierowników, komendantów) jednostek organizacyjnych resortu, którym zostały podporządkowane inne jednostki organizacyjne.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w ramach przyznanego limitu zatrudnienia bazowego, stosownie do posiadanych kompetencji, określą limit zatrudnienia bazowego na dzień 1 lipca 2014 r., 1 stycznia 2015 r. oraz 1 stycznia 2016 r. dla podporządkowanych tym osobom jednostek organizacyjnych.
3.
W trakcie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, należy uwzględniać zapisy dotyczące przedsięwzięć organizacyjnych, ujęte w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w planach zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych na dany okres planistyczny.
§  6.
1.
Określenia limitu zatrudnienia bazowego, o którym mowa w § 5, dokonuje się w formie decyzji (rozkazu). Kopie decyzji (rozkazów) wydanych przez osoby, o których mowa w § 5 przedstawia się w terminie 30 dni od dnia ich wydania Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz właściwemu organowi planującemu.
2.
Właściwe organy planujące, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, stosownie do przedłożonych decyzji (rozkazów), o których mowa w ust. 1, przedstawią Dyrektorowi Departamentu Budżetowego propozycje zmian funduszu wynagrodzeń na rok 2014 wynikające ze zmian limitów zatrudnienia bazowego, w terminie 90 dni od dnia opublikowania niniejszej decyzji, zgodnie z procedurami określonymi w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
3.
W kalkulacji zmian funduszu wynagrodzeń stosuje się zasady określone w § 11.

Rozdział  3

Zasady tworzenia stanowisk pracowników wojska

§  7. 2
W etatach jednostek organizacyjnych resortu tworzy się stanowiska etatowe przewidziane dla pracowników wojska zgodnie z zasadami określonymi w załączniku Nr 2 do decyzji.
§  8. 3
(uchylony).

Rozdział  4

Zarządzanie limitami zatrudnienia bazowego i funduszem wynagrodzeń

§  9.
Właściwe organy planujące na etapie konstruowania budżetu na kolejny rok budżetowy określają fundusz wynagrodzeń uwzględniający zatrudnienie bazowe na dzień 1 stycznia danego roku planistycznego.
§  10. 4
Ustalone limity zatrudnienia bazowego lub funduszu wynagrodzeń mogą być zmienione w ciągu roku budżetowego, w przypadku:
1)
sformowania nowej jednostki (komórki) organizacyjnej;
2)
rozformowania jednostki (komórki) organizacyjnej;
3)
przeformowania jednostki (komórki) organizacyjnej;
4)
zmiany zakresu zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;
5)
przesunięcia (zwiększenia, zmniejszenia) funduszu wynagrodzeń jednostki (komórki) organizacyjnej nie mającego wpływu na wielkość funduszu wynagrodzeń w latach następnych;
6)
zmian wielkości funduszu wynagrodzeń jednostek (komórek) organizacyjnych stanowiących realizację decyzji Ministra Obrony Narodowej;
7)
zmian wynikających z przepisów prawa.
§  10a. 5
1.
Osoby wymienione w złączniku Nr 1 do decyzji, przedkładają wnioski o zmianę limitu zatrudnienia bazowego w sytuacjach określonych w § 10 - do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pana Macieja Jankowskiego.
2.
W przypadku przenoszenia limitów zatrudnienia bazowego pomiędzy dysponentami środków etatowych wnioski podlegają uzgodnieniu pomiędzy tymi dysponentami.
3.
Wnioski powinny zawierać szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian, a w przypadku zmian powodujących zwiększenia ogólnego limitu zatrudnienia bazowego powinny wskazywać źródła ich zabezpieczenia, zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§  11.
1.
Do dokonywania zmian w zakresie funduszu wynagrodzeń w sytuacjach określonych w § 10 przyjmuje się:
1)
w przypadku sformowania nowej jednostki (komórki) organizacyjnej lub przydzielenia jednostce organizacyjnej (komórce) nowych zadań skutkujących zwiększeniem zatrudnienia, fundusz wynagrodzeń przydzielany będzie z uwzględnieniem:
a)
wielkości przyznanego tej jednostce (komórce) limitu zatrudnienia bazowego,
b)
poziomu średniego wynagrodzenia występującego w porównywalnych pod względem specyfiki realizowanych zadań jednostkach (komórkach) organizacyjnych,
c)
struktury zatrudnienia tworzonej jednostki (komórki);
2)
w przypadku rozformowania jednostki organizacyjnej - limit zatrudnienia bazowego wraz z funduszem wynagrodzeń określonym w decyzji budżetowej na dany rok budżetowy dla wydatków klasyfikowanych w §§ 401-03,05,08,09, 402-01,03 dla danej jednostki organizacyjnej, przenoszony jest do planu finansowego dysponenta części 29 na wniosek Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała;
3)
w przypadku zmniejszenia zakresu realizowanych zadań - sumę kwot faktycznych wynagrodzeń określonych dla rozformowanej komórki lub stanowisk pracy w planie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała przed rozformowaniem;
4)
w przypadku zmian organizacyjno - etatowych polegających na przekazaniu (przejęciu) zadań do (od) innej jednostki organizacyjnej - sumę faktycznych wynagrodzeń określonych w planie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń na dany rok budżetowy dla przejmowanej lub przekazywanej wraz z limitami zatrudnienia bazowego komórki lub stanowisk pracy, w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała przed przekazaniem (przejęciem).
2.
Fundusz wynagrodzeń ustalony zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1. zwiększa się o wskaźnik 4% z przeznaczeniem na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz o wysokość składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w rozumieniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 127, poz. 721, z późn.zm.);
3.
Odejście od zasady określonej w ust. 1 możliwe jest w indywidualnych przypadkach wymagających szczegółowego uzasadnienia przedstawionego przez właściwy organ planujący, na wniosek właściwego dysponenta środków etatowych, uwzględniającego w szczególności strukturę zatrudnienia i rangę wykonywanych zadań danej jednostki organizacyjnej.
§  12. 6
Propozycje zmian funduszu wynagrodzeń wynikające ze zmian limitów zatrudnienia bazowego przedstawiają właściwe organy planujące na wniosek lub w uzgodnieniu z właściwymi dysponentami środków etatowych, w trybie decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§  13.
1.
Oszczędności funduszu wynagrodzeń wynikające z vacatów i absencji pracowników wojska nie mogą być przeznaczane na stałe składniki wynagrodzeń, skutkujące zwiększeniem wydatków na wynagrodzenia na lata następne oraz na tworzenie dodatkowych stanowisk pracy.
2.
Środki uzyskane z vacatów i absencji pracowników wojska, w tym nieobecności wynikających z przebywania pracownika na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie wychowawczym, dowódca (dyrektor, szef, kierownik, komendant) może przeznaczyć w szczególności na rzecz osoby (osób), której powierzono wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie pracownika wojska.
§  14. 7
1.
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie decyzji budżetowej dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej przekazują Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych informacje w zakresie planu wydatków na wynagrodzenia poszczególnych jednostek organizacyjnych, określonego w decyzji budżetowej na dany rok budżetowy w układzie paragrafów i pozycji klasyfikacji budżetowej, z wyszczególnieniem planu wydatków na PFRON (w formie papierowej i elektronicznej - w pliku excel) na adres wskazany w odrębnym trybie.
2.
W przypadku zmian limitów zatrudnienia i w funduszu wynagrodzeń poszczególnych jednostek organizacyjnych w trakcie roku budżetowego, mających wpływ na wysokość funduszu wynagrodzeń w skutkach stałych w latach przyszłych, właściwi dysponenci środków budżetowych przekazują zweryfikowany plan wydatków na wynagrodzenia w terminie 30 dni od daty dokonania zmian zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1.

Rozdział  5

Plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń

§  15. 8
1.
Pracodawcy sporządzają, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej, plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, zwany dalej "planem", wg wzoru określonego w załącznikach Nr 3 i 4 do decyzji.
2.
Przy sporządzaniu planu pracodawcy są zobowiązani do przestrzegania prawa pracy, w szczególności ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm. i aktów wykonawczych oraz układów zbiorowych pracy, określających zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników wojska oraz do zachowania zgodności wysokości funduszu wynagrodzeń z planem finansowym.
3.
Plan podlega bieżącej aktualizacji stosownie do wprowadzonych zmian funduszu wynagrodzeń mających wpływ na wysokość funduszu wynagrodzeń w skutkach stałych w latach następnych lub zmian w strukturze zatrudnienia.
4.
Pracodawca przedstawia plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń do zaopiniowania właściwej organizacji związkowej.
5.
Sporządzone plany podlegają przekazaniu w terminie 40 dni od dnia wejścia w życie decyzji budżetowej na dany rok kalendarzowy, a ich aktualizacje (w przypadku zmian w kolumnach 2-11 oraz w przypadku zmian funduszu wynagrodzeń powodujących skutki stałe w latach następnych) w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie zmiany, właściwym organom planującym, drogą służbową dysponentom środków etatowych oraz w formie elektronicznej (plik excel) Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych na adres wskazany w odrębnym trybie.
6.
Obowiązku określonego w ust. 5 nie stosuje się do Szefa Służby Wywiadu Wojskowego i Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego.

Rozdział  6

Zatrudnienie bazowe pozostające w dyspozycji dysponenta części

§  16.
Minister Obrony Narodowej corocznie, w decyzji budżetowej, określi limit zatrudnienia bazowego pracowników wojska wraz z odpowiadającymi środkami na wynagrodzenia, pozostającymi w dyspozycji dysponenta części 29, przeznaczonymi na zabezpieczenie zmian organizacyjno - etatowych i wydatków, których alokacja nie może być dokonana na etapie opracowywania budżetu.

Rozdział  7

Zasady działania pracodawcy w przypadku zmniejszenia zatrudnienia oraz współpracy ze związkami zawodowymi i instytucjami rynku pracy

§  17.
Przy podejmowaniu decyzji wynikających z przedsięwzięć, o których mowa w § 5, skutkujących zmniejszeniem zatrudnienia, pracodawcy uwzględnią łącznie:
1)
konieczność zabezpieczenia właściwego funkcjonowania jednostki organizacyjnej i realizacji określonych dla niej zadań;
2)
umiejętność i doświadczenie zatrudnionych pracowników, dotychczasowy przebieg ich zatrudnienia oraz wyniki i jakość ich pracy;
3)
zasady współżycia społecznego, w tym sytuację: rodzinną, materialną i osobistą pracowników;
4)
możliwość zmniejszenia zatrudnienia wśród grupy pracowników:
a)
posiadających dodatkowe, stałe źródło utrzymania, w tym osoby, które nabyły uprawnienia emerytalne,
b)
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na okres próbny i czas określony (w tym poprzez nie zawieranie kolejnych umów o pracę),
c)
posiadających uprawnienia do przejścia na emeryturę.
§  18.
W przypadku zmniejszenia zatrudnienia pracodawcy zobowiązani są do przestrzegania postanowień Kodeksu pracy, ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn.zm), ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675 oraz 829).
§  19.
1.
Pracodawcy nawiążą współpracę z właściwymi terytorialnie ośrodkami aktywizacji zawodowej w zakresie aktywizacji zawodowej zwalnianych pracowników wojska.
2.
Ośrodki aktywizacji zawodowej podejmą działania w zakresie wspierania pracodawców planujących zmniejszenie zatrudnienia w zakresie:
a)
nawiązywania współpracy z właściwymi terytorialnie urzędami pracy,
b)
prowadzenia działalności informacyjnej wśród pracodawców cywilnych dotyczącej możliwości zatrudnienia zwalnianych pracowników wojska,
c)
udzielania pomocy zwalnianym pracownikom wojska w obszarze doradztwa zawodowego oraz w poszukiwaniu zatrudnienia.

Postanowienia końcowe

§  20. 9
Upoważniam Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pana Macieja Jankowskiego, do:
1)
nadzoru nad realizacją postanowień decyzji;
2)
dokonywania zmian wielkości zatrudnienia bazowego w imieniu Ministra Obrony Narodowej, na wniosek osób wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji, w ramach wielkości określonej w § 3 ust. 1;
3)
dokonywania zmian dotyczących zasad tworzenia stanowisk pracowników wojska.
§  21.
Osoby o których mowa w § 4, określą limit zatrudnienia bazowego dla jednostek organizacyjnych, w których proces formowania, przeformowania, rozformowania zostanie zakończony przed dniem 1 lipca 2014 r., na dzień zakończenia tych zmian organizacyjnych.
§  22.
W decyzji Nr 231/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 sierpnia 2013 r. w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 213) uchyla się § 45.
§  23.
Traci moc decyzja Nr 88/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 marca 2010 r. w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 6, poz. 65).
§  24.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  10 Wielkość zatrudnienia bazowego na dzień 1 stycznia 2016 r.

Lp.WyszczególnienieZatrudnienie bazowe na dzień 01.01.2016 r.
124
1Dyrektor Generalny MON, w tym z przeznaczeniem dla:1 008
aUrzędu Ministra Obrony Narodowej849
bpozostałych jednostek organizacyjnych159
2Sekretarz Stanu w MON1 055
3Podsekretarz Stanu w MON pan Maciej Jankowski1 364
4Podsekretarz Stanu w MON pani Beata Oczkowicz92
5Szef Sztabu Generalnego WP2 146
6Dowódca Generalny RSZ, w tym z przeznaczeniem dla:35 772
aDowództwa Generalnego RSZ280
bInspektoratu Systemów Informacyjnych z podległymi jednostkami organizacyjnymi3 045
cInspektoratu Wsparcia SZ z podległymi jednostkami organizacyjnymi22 559
dPozostałych jednostek organizacyjnych9 888
7Dowódca Operacyjny RSZ425
8Dowódca Garnizonu Warszawa2 044
9Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej502
10Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii205
11Dyrektor Departamentu Kontroli30
12Biskup Polowy Wojska Polskiego48
13Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego12
14Naczelny Kapelan Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego6
15Naczelny Prokurator Wojskowy122
16Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego347
17Szef Służby Wywiadu Wojskowego166
18Dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej6
19Prezes Wojskowego Sądu Okręgowego w Warszawie20
20Prezes Wojskowego Sądu Okręgowego w Poznaniu14
21Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Warszawie19
22Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Lublinie12
23Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Olsztynie11
24Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego we Wrocławiu12
25Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Szczecinie13
26Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Poznaniu12
27Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Gdyni12
OGÓŁEM45 475

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  11 ZASADY I TRYB TWORZENIA STANOWISK PRACOWNIKÓW RESORTU OBRONY NARODOWEJ NA CZAS"P"

1. Strukturę zatrudnienia jednostki (komórki) organizacyjnej resortu obrony narodowej określa plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, o którym mowa w § 15 decyzji. W planie uwzględnia się stanowiska etatowe (określone w dokumencie etatowym danej jednostki), z uwzględnieniem postanowień decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie zasad budowy struktur dowództw i innych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz stanowiska poza etatem;

2. Zmiana struktury zatrudnienia jednostki (komórki) organizacyjnej resortu obrony narodowej może nastąpić jedynie w przypadku:

1) wprowadzenia zmian organizacyjno-etatowych;

2) zmiany zakresu zadań i sposobu ich realizacji przez jednostkę (komórkę) organizacyjną.

3. Osoby uprawnione do wnioskowania organizacyjno-etatowego, decyzję o utworzeniu/likwidacji/ zmianie nazwy stanowiska etatowego podejmują na podstawie wniosku dowódcy (kierownika, szefa, komendanta) jednostki (komórki) organizacyjnej, w którym szczegółowo uzasadnia się potrzebę dokonania zmian.

4. Stanowiska etatowe tworzone są w:

1) komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;

2) Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych

3) Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych

4) Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych;

5) Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia;

6) Dowództwie Garnizonu Warszawa;

7) Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej;

8) Dowództwie Sił Specjalnych;

9) Narodowym Centrum Kryptologii;

10) Inspektoracie Uzbrojenia

11) Inspektoracie Systemów Informacyjnych;

12) Inspektoracie Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych;

13) dowództwach korpusów;

14) dowództwach dywizji;

15) dowództwach flotylli;

16) dowództwach skrzydeł;

17) centrach operacji - dowództwach komponentów;

18) wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury;

19) terenowych organach administracji wojskowej;

20) dowództwach brygad (pułków, baz) i jednostek równorzędnych ze względu na stopień etatowy stanowiska dowódcy (kierownika, szefa, komendanta) oraz w dowództwach samodzielnych batalionów (dywizjonów, eskadr) - w komórkach wewnętrznych: sztabu, szkolenia, ochrony informacji niejawnych oraz w komórkach wychowawczych a także stanowiska bezpośrednio podległe dowódcy (kierownikowi, szefowi, komendantowi) oraz stanowiska kierowników w pozostałych komórkach wewnętrznych;

21) w pozostałych jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej nie wymienionych w ppkt 1-20 (z wyłączeniem Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego), wyłącznie stanowiska kierowników jednostek organizacyjnych i ich zastępców, stanowiska bezpośrednio podległe dowódcy (kierownikowi, szefowi, komendantowi) jednostki organizacyjnej oraz stanowiska kierowników komórek wewnętrznych.

22) oddziałach wart cywilnych i wojskowych strażach pożarnych;

5. W jednostkach (komórkach) organizacyjnych wymienionych w pkt 4 ppkt 1-19 i 22 nie tworzy się stanowisk poza etatem.

6. Stanowiska poza etatem tworzone są w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej w ramach zatrudnienia bazowego z wyłączeniem komórek wewnętrznych oraz stanowisk wymienionych w pkt 4 ppkt 20-22.

7. Przy tworzeniu, likwidacji, zmianie nazwy stanowisk poza etatem, pracodawca obowiązany jest przestrzegać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pracy oraz zasad określonych w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej.

8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego może wprowadzić inne rozwiązania dotyczące zasad i trybu tworzenia stanowisk etatowych pracowników w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej niż wymienione w pkt 4-6.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 12

PLAN ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW NA ROK ...

...............................................................................................

(stopień, imię i nazwisko pracodawcy, data zatwierdzenia)

pełna nazwa jednostki organizacyjnej:
rozdział klasyfikacji budżetowej:
dysponenci środków etatowych (zgodnie z zał. Nr 1 do decyzji w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej):
dysponent środków budżetowych (zgodnie z decyzją w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej):

CZĘŚĆ I

Lp.Nazwa komórki wewnętrznejNazwa stanowiskaNumer identyfikacyjny stanowisk

(NIS)

Stanowisko pracyWymiar czasu pracyKod klasyfikacji zawodów i specjalnościPrzepis płacowyKategoria zaszeregowania / Mnożnik kwoty bazowej*ZasadniczeWYNAGRODZENIELiczba osobomiesięcyRoczny fundusz wynagrodzeńUWAGI
DODATKI DO WYNAGRODZENIAWynagrodznie miesięczne ogółem
premia / dodatek specjalny*dodatek funkcyjnydodatek za wysługę latzwiększony dodatek za wysługę latdodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych lub szczególnie niebezpiecznychdodatek za pracę w porze nocnejinne dodatki
z etatupoza etatem%%%%
12345678910111212 a1313 a1414 a1515a16171819202122
1.
2.
3.
Razem:XXXXXX

Data sporządzenia: ............................

Sporządził (a): Szef Komórki Kadr Główny Księgowy

................................................ ................................. .................................

(imię, nazwisko, nr telefonu)

* Niewłaściwe skreślić

CZĘŚĆ II

KIERUNKI WYKORZYSTANIA FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ

Lp.WyszczególnieniePlan na rok bieżącyUwagi
1.Wydatki planowane na wynagrodzenia, w tym:
1.1wynagrodzenia
1.2podwyżki wynagrodzeń
1.3fundusz premiowy pracodawcy
1.4inne należności*
1.5fundusz nagród uznaniowych
2.Pozostałe należności, w tym:
2.1nagrody jubileuszowe**
2.2odprawy emerytalne i rentowe**
2.3ekwiwalent za niewykorzystany urlop
2.4Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
3.RAZEM FUNDUSZ WYNAGRODZEŃ
4.Inne wydatki z funduszu wynagrodzeń pracowników, nie mające pokrycia w planach wydatków na wynagrodzenia

* Wyspecyfikować rodzaj należności

** Dołączyć wykazy imienne pracowników, dla których zaplanowano wypłatę pozostałych należności

ZAŁĄCZNIK Nr  3a

  13 INSTRUKCJA SPORZĄDZANIA PLANU ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ

I.

§  1.
W części I planu zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, zwanego dalej "planem", wykazuje się:
1)
W kolumnie 2 - nazwę komórki wewnętrznej, w której jest zatrudniony pracownik, zgodną

z wewnętrzną strukturą organizacyjną instytucji, np. kierownictwo, pion ochrony informacji niejawnych, nazwa samodzielnej komórki (oddział, wydział, sekcja);

2)
W kolumnie 3 - wszystkie stanowiska (nazwa stanowiska zgodna z obowiązującym u danego pracodawcy przepisem płacowym) na które został przydzielony limit zatrudnienia bazowego;
3)
W kolumnie 4 - numer identyfikacyjny stanowiska (NIS) pracownika zatrudnionego na stanowisku etatowym; w odniesieniu do pracowników zatrudnionych poza etatem nadaje się kolejne numery stanowiące kontynuację numerów identyfikacyjnych stanowisk (NIS) w danej komórce wewnętrznej;
4)
W kolumnie 5-6 - pracowników zatrudnionych na stanowiskach etatowych i poza etatem;
5)
W kolumnie 7- wpisać wymiar czasu pracy w którym jest zatrudniony pracownik na danym stanowisku pracy;
6)
W kolumnie 8 - wpisać kod klasyfikacji zawodów i specjalności posługując się klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zawartą w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy;
5)
W kolumnie 9 - przepis płacowy, np. PUZP dla pracowników zatrudnianych opłacanych na podstawie "Ponadzakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników wojskowych jednostek organizacyjnych sfery budżetowej" (Kadr. 63/98 z późn. zm.);
6)
W kolumnie 10 - przyznaną kategorię zaszeregowania osobistego; w odniesieniu do pracowników korpusu służby cywilnej ustalony mnożnik kwoty bazowej;
7)
W kolumnie 11- ustaloną wysokość wynagrodzenia zasadniczego; w odniesieniu do pracowników korpusu służby cywilnej wysokość wynagrodzenia zasadniczego ustalonego z zastosowaniem mnożnika kwoty bazowej;
8)
W kolumnie 12-18 - dodatki do wynagrodzenia w ujęciu procentowym i kwotowym ustalone na podstawie właściwych przepisów Prawa pracy;
9)
W kolumnie 19 - wynagrodzenie miesięczne ogółem pracownika (suma kolumn 11, 12a, 13a, 14a, 15a,16, 17 i 18);
10)
W kolumnie 20 - liczbę osobomiesięcy (praca jednego pracownika przez liczbę miesięcy w roku, np. w przypadku pracownika zatrudnionego przez rok liczba osobomiesięcy wynosi 12 lub w przypadku stanowiska wakującego ilość miesięcy, w których dane stanowisko pozostało nieobsadzone);
11)
W kolumnie 21 - roczny fundusz wynagrodzeń, stanowiący iloczyn wynagrodzenia miesięcznego ogółem (kolumna 19) i liczby osobomiesięcy (kolumna 20).
§  2.
Chronologia zapisu stanowisk w planie powinna być zgodna z etatem i listą wynagrodzeń.
§  3.
Nieobsadzone stanowiska (vacaty) podlegają ujęciu w planie wraz z przewidywaną wysokością wynagrodzenia.

II.

 W części II planu zatrudnienia "Kierunki wykorzystania funduszu wynagrodzeń", wykazuje się:

1) W wierszu 1 - sumę planu finansowego z wierszy 1.1 - 1.5, zgodną z kwotą określoną w decyzji właściwego dysponenta środków budżetowych o podziale budżetu na wynagrodzenia i fundusz nagród (§§ 401-03,05,08,09, 402-01,03) na rok budżetowy, dla danej jednostki organizacyjnej.

2) W wierszu 1.1 - wielkość wynagrodzenia określonego w kol. 21 I części planu, wyliczoną ogółem za wszystkich pracowników,

3) W wierszu 1.2 - wielkość kwoty naliczonej na podwyżki wynagrodzeń,

4) W wierszu 1.3 - fundusz premiowy oraz rezerwa na zwiększenie wydatków wynikających ze wzrostu wysokości dodatków za wysługę lat,

5) W wierszu 1.5 - wielkość naliczonego funduszu nagród dla danej jednostki organizacyjnej,

6) W wierszu 2. - suma wielkości wypłat przewidywanych w danym roku budżetowym z tytułu nagród jubileuszowych (wiersz 2.1), odpraw emerytalnych (wiersz 2.2) wraz z załączonymi do planu zatrudnienia wykazami imiennymi pracowników, potwierdzonymi przez organy kadrowe oraz należności z tytułu ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy (wiersz 2.3).

7) W wierszu 2.4 - kwota planowana na pokrycie składek na PFRON,

8) W wierszu 3 - sumę wydatków z wiersza 1 i 2, zgodną z ogólnym funduszem wynagrodzeń przyznanym w decyzji właściwego dysponenta środków budżetowych o podziale budżetu na wynagrodzenia na rok budżetowy dla danej jednostki organizacyjnej (§§ 401, 402, 403).

9) W wierszu 4 - kwotę uzasadnionych wydatków z funduszu wynagrodzeń pracowników, na które jednostka organizacyjna nie otrzymała budżetu (np. niedoszacowanie funduszu na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne).

1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
2 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
3 § 8 uchylony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
5 § 10a dodany przez § 1 pkt 5 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 6 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
7 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 7 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
8 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 8 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
9 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 9 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
10 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 2 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 480/MON z dnia 8 grudnia 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.384) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 grudnia 2014 r.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 221/MON z dnia 18 czerwca 2015 r. (Dz.Urz.MON.2015.174) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 czerwca 2015 r.

11 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 2 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
12 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 2 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.
13 Załącznik nr 3a zmieniony przez § 2 decyzji nr 283/MON z dnia 8 lipca 2014 r. (Dz.Urz.MON.2014.235) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 lipca 2014 r.