Zasady zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych.
Dz.Urz.MSZ.2016.34
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 27
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 26 lipca 2016 r.
w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych 2
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Cel i zakres zarządzania ryzykiem
Cel i zakres zarządzania ryzykiem
Rozdział 3
Komitet do spraw zarządzania ryzykiem
Komitet do spraw zarządzania ryzykiem
Rozdział 4
Identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka oraz określanie działań zapobiegawczych
Identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka oraz określanie działań zapobiegawczych
Rozdział 5
Monitorowanie ryzyka, raportowanie ryzyka i aktualizacja rejestru ryzyk
Monitorowanie ryzyka, raportowanie ryzyka i aktualizacja rejestru ryzyk
Rozdział 6
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej
Rejestr ryzyk i działań zapobiegawczych na rok ...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
lp. | Cel [1] | Zadanie [2] | Ryzyko | Przyczyna wystąpienia ryzyka | Skutek wystąpienia ryzyka | Funkcjonujące mechanizmy kontrolne | Ocena prawdopodobieństwa ryzyka (w pkt 1-5) | Ocena oddziaływania ryzyka (w pkt 1-5) | Ocena istotności ryzyka (kol. 8x9) | Akceptacja ryzyka Tak/Nie[3] | Postępowanie z ryzykiem[4] | Właściciel ryzyka | Wymagane działanie zapobiegawcze | Osoba odpowiedzialna w komórce organizacyjnej | Data wykonania: |
...........................................................................
data i podpis
Przewodniczącego Komitetu ds. zarządzania ryzykiem
[1] Zgodnie z Planem działalności Ministra SZ (część Planu, nr celu)
[2] Zadania służące realizacji celów określone w Planie działalności Ministra SZ (część Planu, nr celu i zadania)
[3] Należy wpisać "Tak" dla przedziału punktowego: 1-4, "Nie" dla przedziału: 5-25
[4] Należy wpisać rodzaj postępowania z ryzykiem, jeżeli w kol. 11 wpisano Nie: T-tolerowanie, TR-transfer, P-przeciwdziałanie, PR-przesunięcie w czasie
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Liczba punktów - oszacowane ryzyko | Opis oddziaływania (skutków) |
1 - nieznaczne | Brak skutków finansowych i prawnych. Nie występuje zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. Ewentualne zakłócenia bez wpływu na realizację zadań i osiąganie celów. Ewentualne skutki ograniczane (neutralizowane) przez istniejące mechanizmy kontrolne. |
2 - małe | Nieznaczne skutki finansowe lub prawne. Małe zakłócenia pracy, ewentualne utrudnienia w realizacji zadań, nie mające wpływu na osiąganie celów. Istniejące mechanizmy kontrolne powinny ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń. Małe zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
3 - średnie | Znaczne skutki finansowe lub prawne. Średnie zakłócenia pracy. Potencjalne zagrożenia mogą doprowadzić do niewykonania podstawowych zadań w określonym czasie. Istniejące mechanizmy kontrolne tylko w pewnym stopniu mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń. Średnie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
4 - wysokie | Poważne skutki prawne lub finansowe. Poważne zakłócenia pracy; mogą doprowadzić do nie wykonania celów Ministerstwa cyklicznie (stałe zagrożenie). Niska skuteczność istniejących mechanizmów kontrolnych. Wysokie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
5 - bardzo wysokie | Bardzo poważne skutki prawne lub finansowe. Olbrzymie zakłócenia pracy ministerstwa. Zagrożenia spowodują brak zachowania ciągłości procesów działania, utrzymania funkcjonalności systemów niezbędnych do wykonywania podstawowych celów; brak osiągnięcia kluczowych celów. Brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych bądź istniejące mechanizmy okazują się nieskuteczne. Bardzo wysokie zagrożenie związane z utratą dobrego wizerunku Ministerstwa. Zagrożenie bezpieczeństwa ludzi. |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka
Liczba punktów/ oszacowane ryzyko | Opis prawdopodobieństwa |
1 - niskie | Może wystąpić w wyjątkowych sytuacjach. Obszar działania/proces nie dotyczy zadań strategicznych. Obszar działania/proces funkcjonuje w sposób stabilny od dłuższego czasu od wprowadzenia ew. zmian technologicznych, organizacyjnych i kadrowych. Istniejące mechanizmy kontrolne są skuteczne i adekwatne. |
2 - mało prawdopodobne | Ryzyko prawdopodobnie nie wystąpi. Istniejące mechanizmy kontrolne są najczęściej skuteczne i adekwatne. Obszar/proces w małym stopniu objęty jest regulacjami o charakterze zewnętrznym. |
3 - umiarkowane | Ryzyko może wystąpić w najbliższym roku. Realizacja zadań w ramach danego obszaru / procesu nie wymaga współpracy między wieloma komórkami, bądź z podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał ograniczonym zmianom organizacyjnym, technologicznym i kadrowym. Obszar/proces objęty w małym stopniu regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi, które mogły podlegać zmianom. |
4 - prawdopodobne | Istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w najbliższym roku. Obszar/proces wymaga współpracy miedzy wieloma komórkami organizacyjnymi bądź podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym, które mogą powodować konieczność działań dostosowawczych. Obszar/proces objęty dużą liczbą regulacji prawnych (zewnętrznych i wewnętrznych). Wdrożone mechanizmy kontrolne są w większości przypadków nieskuteczne. |
5 - prawie pewne | Ryzyko z pewnością wystąpi w ciągu najbliższego roku. Obszar/proces związany jest z działalnością większej liczby komórek organizacyjnych, wymaga współpracy z podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał istotnym zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym lub jest w trakcie zmian. Obszar działania/proces uregulowany jest dużą liczbą przepisów - wewnętrznych i zewnętrznych. Brak jest wdrożonych mechanizmów kontrolnych ograniczających ryzyko lub są nieskuteczne. Zagrożenia dotyczą zadań w ramach celów strategicznych i należących do priorytetowych czynności/obszarów generujących ryzyko. |