Zasady zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2016.34

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 kwietnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 27
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 26 lipca 2016 r.
w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych 2

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.  3
 Dla zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej wprowadza się do stosowania zasady zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
analizie ryzyka - należy przez to rozumieć czynności podjęte w celu zrozumienia charakteru i oszacowania możliwego wpływu zidentyfikowanego ryzyka na osiąganie celów i realizację zadań;
2)
dyrektorze generalnym - należy przez to rozumieć dyrektora generalnego służby zagranicznej;
3)
istotności ryzyka - należy przez to rozumieć wynik oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i oddziaływania ryzyka;
4) 4
 Kierownictwie Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Szefa Służby Zagranicznej i dyrektora generalnego;
5)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć komórkę wymienioną w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów nr 54 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych (M. P. poz. 443 oraz z 2015 r. poz. 812);
6)
kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
7)
mechanizmie kontrolnym - należy przez to rozumieć zasady określone przez przepisy prawa, polityki, standardy, procedury, fizyczne środki ochrony, które mają ograniczać prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka lub jego skutków;
8)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
9)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Spraw Zagranicznych;
10)
oddziaływaniu ryzyka - należy przez to rozumieć możliwe skutki lub konsekwencje wystąpienia ryzyka dla realizowanych celów i zadań;
11) 5
 placówce zagranicznej - należy przez to rozumieć placówkę zagraniczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 464, 1003 oraz z 2022 r. poz. 655);
12)
planie działalności - należy przez to rozumieć plan działalności Ministra, o którym mowa w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
13)
prawdopodobieństwie - należy przez to rozumieć szacowane prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia, stopień niepewności, co do możliwości wystąpienia zdarzenia;
14)
ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość zaistnienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań;
15)
rejestrze ryzyk - należy przez to rozumieć rejestr zidentyfikowanych ryzyk i działań zapobiegawczych;
16)
właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć kierującego właściwą komórką organizacyjną lub właściwą placówką zagraniczną odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem.

Rozdział  2

Cel i zakres zarządzania ryzykiem

§  3. 
1. 
Celem ustanowienia zasad zarządzania ryzykiem jest zapewnienie mechanizmów identyfikowania, określania oddziaływania, prawdopodobieństwa i istotności ryzyk oraz podejmowania adekwatnych działań zapobiegawczych w celu minimalizacji ryzyka, co powinno przyczynić się do poprawy efektywności i skuteczności realizacji celów i zadań Ministra.
2. 
Celem zarządzania ryzykiem jest zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji założonych celów i zadań, w szczególności poprzez:
1)
poprawę efektywności wykorzystania posiadanych zasobów;
2)
podniesienie jakości realizowanych zadań;
3)
wzmocnienie pamięci instytucjonalnej.
3. 
Kierownictwo Ministerstwa, kierujący komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi wspierają działania pracowników podejmowane w ramach zarządzania ryzykiem.
§  4. 
1. 
Zarządzanie ryzykiem odbywa się w odniesieniu do celów i zadań zawartych w planie działalności.
2. 
Zarządzanie ryzykiem obejmuje:
1)
identyfikowanie, analizowanie i dokumentowanie ryzyk, które mają istotny wpływ na realizację celów i zadań;
2)
określenie istotności ryzyk w odniesieniu do realizowanych celów z uwzględnieniem prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz potencjalnych skutków ryzyka, a także istniejących mechanizmów kontrolnych;
3)
projektowanie i wdrażanie działań zapobiegawczych;
4)
wskazanie osób odpowiedzialnych za podjęcie działań zapobiegawczych, ustalenie zakładanego terminu podjęcia tych działań i monitoring ich realizacji;
5)
prowadzenie rejestru ryzyk;
6)
monitorowanie poziomu ryzyka, w tym ocena funkcjonowania mechanizmów kontrolnych pod kątem ich adekwatności, skuteczności i efektywności;
7)
monitorowanie harmonogramu realizacji działań zapobiegawczych i ich skuteczności.
3. 
Odpowiedzialność za realizację zadań określonych w ust. 2 pkt 1-4, 6 i 7 ponosi właściciel ryzyka.
4. 
Zasady zarządzania ryzykiem w projektach i w zadaniach projektowych są uregulowane w przepisach o zarządzaniu projektowym w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.

Rozdział  3

Komitet do spraw zarządzania ryzykiem

§  5. 
1. 
Do zadań Komitetu do spraw zarządzania ryzykiem, zwanego dalej "Komitetem", należy:
1)
dokonywanie analizy i akceptacji projektu rejestru ryzyk w zakresie:
a)
zgodności z przepisami zarządzenia;
b)
adekwatności działań zapobiegawczych w stosunku do zidentyfikowanych ryzyk i zadań realizowanych przez właścicieli ryzyka;
c)
adekwatności i kompletności rejestru ryzyk w odniesieniu do celów i zadań Ministra ujętych w planie działalności;
d)
przypisania właścicieli ryzyka do poszczególnych ryzyk;
2)
przegląd wyników monitoringu realizacji działań zapobiegawczych;
3)
inicjowanie prac nad rejestrem ryzyk na kolejny rok;
4)
przygotowywanie informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych, zawierającej w szczególności wnioski dotyczące usprawniania procesu zarządzania ryzykiem i zestawienie działań zapobiegawczych zrealizowanych względem ryzyk wysokich.
2. 
Właściciel ryzyka na wniosek przewodniczącego Komitetu przedstawia Komitetowi informacje na temat realizacji zadań określonych w § 4 ust. 2 pkt 1-4, 6 i 7.
§  6.  6
1. 
Przewodniczącego oraz członków Komitetu powołuje lub odwołuje, w drodze decyzji, dyrektor generalny na wniosek kierującego komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
2. 
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem albo wskazany przez niego pracownik tej komórki organizacyjnej;
2)
członkowie - sześciu pracowników Ministerstwa.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Komitetu zwołuje posiedzenia i zapewnia organizację prac Komitetu.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu, jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego członek Komitetu.
3. 
Komitet obraduje na posiedzeniach.
4. 
Obecność przewodniczącego i członków Komitetu na posiedzeniach Komitetu jest obowiązkowa.
5. 
Członek Komitetu, który nie może wziąć udziału w jego posiedzeniu, jest zobowiązany poinformować przewodniczącego Komitetu o przyczynach swojej nieobecności.
6. 
Członkowie Komitetu na czas posiedzeń oraz realizacji zadań związanych z członkostwem w Komitecie są zwolnieni z wykonywania obowiązków służbowych realizowanych przez nich w komórkach organizacyjnych.
7. 
Członek Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, może złożyć przewodniczącemu Komitetu rezygnację z pełnionej funkcji.
8.  7
 W przypadku, o którym mowa w ust. 7, przewodniczący Komitetu, niezwłocznie wnioskuje do dyrektora generalnego o odwołanie członka, który złożył rezygnację oraz o powołanie nowego członka Komitetu. Przepis § 6 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
9. 
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący Komitetu ma prawo zaprosić do udziału w pracach Komitetu pracowników Ministerstwa, których wiedza i doświadczenie mogą mieć znaczenie dla realizacji określonego zadania.
§  8.  8
 Obsługę prac Komitetu zapewnia komórka organizacyjna właściwa w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.

Rozdział  4

Identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka oraz określanie działań zapobiegawczych

§  9. 
1. 
Proces identyfikacji i analizy ryzyka oraz określania działań zapobiegawczych rozpoczyna się niezwłocznie po przedstawieniu Prezesowi Rady Ministrów projektu planu działalności.
2. 
Zidentyfikowane ryzyka oraz proponowane działania zapobiegawcze są dokumentowane w formularzu rejestru ryzyk, określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§  10. 
W procesie identyfikacji ryzyka należy wziąć pod uwagę w szczególności:
1)
ryzyka związane z późn. zm. w Ministerstwie lub w jego otoczeniu;
2)
ryzyka związane z obowiązkiem zapewnienia efektywnego i skutecznego nadzoru nad jednostkami podległymi Ministrowi, w szczególności placówkami zagranicznymi;
3)
zagrożenia zidentyfikowane w dokumentach planistycznych i sprawozdawczych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;
4)
ustalenia audytu, kontroli wewnętrznych i zewnętrznych w Ministerstwie;
5)
ryzyka zasygnalizowane przez Komitet Audytu, o których mowa w art. 289 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6)
wyniki samooceny kontroli zarządczej przeprowadzanej na potrzeby oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej za dany rok.
§  11. 
1. 
Ryzyka podlegają analizie pod kątem ich wpływu na osiąganie celów i zadań określonych w planie działalności.
2. 
W ramach analizy ryzyka oceniane jest prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka i oddziaływanie ryzyka.
3. 
Ocena oddziaływania ryzyka polega na nadaniu ryzyku oceny w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo małe oddziaływanie a 5 bardzo duże oddziaływanie. Punktowa tabela oddziaływania ryzyka jest określona w załączniku nr 2 do zarządzenia.
4. 
Ocenę prawdopodobieństwa dokonuje się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo małe prawdopodobieństwo, a 5 bardzo duże prawdopodobieństwo. Punktowa tabela prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka jest określona w załączniku nr 3 do zarządzenia.
5. 
Przy ocenie wpływu ryzyka na osiąganie założonego celu i realizację zadania brane są pod uwagę skutki materialne i niematerialne.
6. 
Ocenę punktową istotności ryzyka stanowi iloczyn oceny punktowej prawdopodobieństwa i oceny punktowej oddziaływania.
§  12.  9
 W dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra definiuje się trzy poziomy ryzyka oparte na wyniku oceny punktowej istotności ryzyka, o której mowa w § 11 ust. 6:
1)
ryzyko niskie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 1-4;
2)
ryzyko średnie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 5-12;
3)
ryzyko wysokie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 15-25.
§  13. 
1. 
Przyjmuje się następujące poziomy akceptowalności ryzyka:
1)
ryzyko niskie - ryzyko akceptowalne, które należy monitorować i w miarę możliwości kontrolować;
2)
ryzyko średnie - ryzyko nieakceptowalne, które może wywierać istotny wpływ na działalność Ministerstwa i placówek zagranicznych; należy je monitorować i wprowadzać działania zapobiegawcze;
3)
ryzyko wysokie - ryzyko nieakceptowalne, stanowiące zagrożenie dla działalności Ministerstwa i placówek zagranicznych; w przypadku jego identyfikacji wymagane jest natychmiastowe działanie poprzez wprowadzenie skutecznych i efektywnych działań zapobiegawczych, w tym mechanizmów kontrolnych; podlega ciągłemu monitorowaniu; nie powinno być tolerowane.
2. 
Przyjmuje się następujące sposoby postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym:
1)
tolerowanie ryzyka - w przypadku, gdy istnieją obiektywne okoliczności do niepodejmowania przeciwdziałania ryzyku, a także, gdy koszty podjętych działań mogą przekroczyć przewidywane korzyści;
2)
transfer ryzyka - przeniesienie ryzyka na inną komórkę organizacyjną, placówkę zagraniczną lub podmiot zewnętrzny;
3)
przeciwdziałanie - podjęcie działań, które pozwolą na ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego;
4)
przesunięcie w czasie - zaniechanie w danym momencie działań, które rodzą zbyt duże ryzyko lub koszty tych działań przewyższają korzyści.
§  14. 
1. 
W stosunku do każdego ryzyka średniego i wysokiego, które nie będzie podlegało tolerowaniu lub przesunięciu w czasie, planowane i wdrażane są działania zapobiegawcze.
2. 
Przed przystąpieniem do określania działań zapobiegawczych, mających na celu ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego należy rozważyć:
1)
jakie mechanizmy kontrolne funkcjonują obecnie i czy są adekwatne do istotności ryzyka;
2)
jakie nowe mechanizmy kontrolne należy wdrożyć;
3)
jaki poziom ryzyka można osiągnąć po realizacji działań zapobiegawczych;
4)
jakie są koszty wprowadzenia działań zapobiegawczych;
5)
czy planowane działania zapobiegawcze są wykonalne.
§  15. 
1.  10
 Kierujący komórkami organizacyjnymi, we współpracy z kierującymi nadzorowanych placówek zagranicznych, do 31 stycznia każdego roku przedstawiają Komitetowi propozycje ryzyk i działań zapobiegawczych oraz inne informacje niezbędne do opracowania rejestru ryzyk na dany rok kalendarzowy.
2. 
Komitet dokonuje analizy propozycji, o których mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 5 ust. 1 pkt 1. W przypadku konieczności wprowadzenia do nich zmian, ostateczna wersja zapisów w rejestrze ryzyk jest uzgadniana z właściwym kierującym komórką organizacyjną.
3. 
Przewodniczący Komitetu przedstawia projekt rejestru ryzyk do akceptacji dyrektorowi generalnemu do dnia 28 lutego każdego roku, a następnie przekazuje go pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz właścicielom ryzyk.

Rozdział  5

Monitorowanie ryzyka, raportowanie ryzyka i aktualizacja rejestru ryzyk

§  16. 
1. 
Proces monitorowania ryzyka jest realizowany w ramach kontroli zarządczej na każdym szczeblu zarządzania w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.
2. 
Proces monitorowania ryzyka jest procesem ciągłym i obejmuje:
1)
wykonanie przeglądu ryzyk w celu określenia, czy ryzyka uległy zmianie;
2)
sprawdzenie, czy punktowa ocena istotności ryzyka jest wciąż odpowiednia;
3)
sprawdzenie skuteczności dotychczasowych mechanizmów kontrolnych;
4)
określenie, czy działania zapobiegawcze są realizowane.
§  17. 
1. 
Każdy pracownik ma obowiązek informowania przełożonego o ryzykach, które mogą zakłócić realizację celów i zadań Ministra i negatywnie wpłynąć na wizerunek Ministerstwa lub placówek zagranicznych.
2. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi mogą zgłaszać propozycje zmian w rejestrze ryzyk, wraz z uzasadnieniem.
3. 
Propozycje, o których mowa w ust. 2, są akceptowane przez Komitet, który przekazuje projekt zaktualizowanego rejestru ryzyk do zatwierdzenia, zgodnie z przepisami § 15 ust. 3.
§  18. 
Właściciel ryzyka przygotowuje, każdorazowo na wniosek przewodniczącego Komitetu, informację w zakresie realizowanych działań zapobiegawczych.
§  19. 
1.  11
 Przewodniczący Komitetu przygotowuje informację w zakresie zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
2. 
Projekt informacji, o której mowa w ust. 1, przewodniczący komitetu przedstawia do akceptacji dyrektorowi generalnemu, a następnie przekazuje pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz właścicielom ryzyk.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

§  20. 
1. 
Tworzy się Komitet do spraw zarządzania ryzykiem.
2. 
W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra wystąpi z wnioskiem do dyrektora generalnego o powołanie nowych członków Komitetu.
§  21. 
Traci moc zarządzenie nr 42 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 72 oraz z 2015 r. poz. 4).
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zatwierdzam:………………………

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej

Rejestr ryzyk i działań zapobiegawczych na rok ...

12345678910111213141516
lp.Cel [1]Zadanie [2]RyzykoPrzyczyna wystąpienia ryzykaSkutek wystąpienia ryzykaFunkcjonujące mechanizmy kontrolneOcena prawdopodobieństwa ryzyka (w pkt 1-5)Ocena oddziaływania ryzyka (w pkt 1-5)Ocena istotności ryzyka (kol. 8x9)Akceptacja ryzyka Tak/Nie[3]Postępowanie z ryzykiem[4]Właściciel ryzykaWymagane działanie zapobiegawczeOsoba odpowiedzialna w komórce organizacyjnejData wykonania:

...........................................................................

data i podpis

Przewodniczącego Komitetu ds. zarządzania ryzykiem

[1] Zgodnie z Planem działalności Ministra SZ (część Planu, nr celu)

[2] Zadania służące realizacji celów określone w Planie działalności Ministra SZ (część Planu, nr celu i zadania)

[3] Należy wpisać "Tak" dla przedziału punktowego: 1-4, "Nie" dla przedziału: 5-25

[4] Należy wpisać rodzaj postępowania z ryzykiem, jeżeli w kol. 11 wpisano Nie: T-tolerowanie, TR-transfer, P-przeciwdziałanie, PR-przesunięcie w czasie

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Liczba punktów - oszacowane ryzykoOpis oddziaływania (skutków)
1 - nieznaczneBrak skutków finansowych i prawnych.

Nie występuje zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

Ewentualne zakłócenia bez wpływu na realizację zadań i osiąganie celów.

Ewentualne skutki ograniczane (neutralizowane) przez istniejące mechanizmy kontrolne.

2 - małeNieznaczne skutki finansowe lub prawne.

Małe zakłócenia pracy, ewentualne utrudnienia w realizacji zadań, nie mające wpływu na osiąganie celów.

Istniejące mechanizmy kontrolne powinny ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń.

Małe zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

3 - średnieZnaczne skutki finansowe lub prawne.

Średnie zakłócenia pracy. Potencjalne zagrożenia mogą doprowadzić do niewykonania podstawowych zadań w określonym czasie.

Istniejące mechanizmy kontrolne tylko w pewnym stopniu mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń.

Średnie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

4 - wysokiePoważne skutki prawne lub finansowe.

Poważne zakłócenia pracy; mogą doprowadzić do nie wykonania celów Ministerstwa cyklicznie (stałe zagrożenie).

Niska skuteczność istniejących mechanizmów kontrolnych.

Wysokie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

5 - bardzo wysokieBardzo poważne skutki prawne lub finansowe.

Olbrzymie zakłócenia pracy ministerstwa.

Zagrożenia spowodują brak zachowania ciągłości procesów działania, utrzymania funkcjonalności systemów niezbędnych do wykonywania podstawowych celów; brak osiągnięcia kluczowych celów.

Brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych bądź istniejące mechanizmy okazują się nieskuteczne.

Bardzo wysokie zagrożenie związane z utratą dobrego wizerunku Ministerstwa.

Zagrożenie bezpieczeństwa ludzi.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka

Liczba punktów/ oszacowane ryzykoOpis prawdopodobieństwa
1 - niskieMoże wystąpić w wyjątkowych sytuacjach.

Obszar działania/proces nie dotyczy zadań strategicznych.

Obszar działania/proces funkcjonuje w sposób stabilny od dłuższego czasu od wprowadzenia ew. zmian technologicznych, organizacyjnych i kadrowych.

Istniejące mechanizmy kontrolne są skuteczne i adekwatne.

2 - mało prawdopodobneRyzyko prawdopodobnie nie wystąpi.

Istniejące mechanizmy kontrolne są najczęściej skuteczne i adekwatne.

Obszar/proces w małym stopniu objęty jest regulacjami o charakterze zewnętrznym.

3 - umiarkowaneRyzyko może wystąpić w najbliższym roku.

Realizacja zadań w ramach danego obszaru / procesu nie wymaga współpracy między wieloma komórkami, bądź z podmiotami zewnętrznymi.

W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał ograniczonym zmianom organizacyjnym, technologicznym i kadrowym.

Obszar/proces objęty w małym stopniu regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi, które mogły podlegać zmianom.

4 - prawdopodobneIstnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w najbliższym roku.

Obszar/proces wymaga współpracy miedzy wieloma komórkami organizacyjnymi bądź podmiotami zewnętrznymi.

W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym, które mogą powodować konieczność działań dostosowawczych.

Obszar/proces objęty dużą liczbą regulacji prawnych (zewnętrznych i wewnętrznych).

Wdrożone mechanizmy kontrolne są w większości przypadków nieskuteczne.

5 - prawie pewneRyzyko z pewnością wystąpi w ciągu najbliższego roku.

Obszar/proces związany jest z działalnością większej liczby komórek organizacyjnych, wymaga współpracy z podmiotami zewnętrznymi.

W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał istotnym zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym lub jest w trakcie zmian.

Obszar działania/proces uregulowany jest dużą liczbą przepisów - wewnętrznych i zewnętrznych.

Brak jest wdrożonych mechanizmów kontrolnych ograniczających ryzyko lub są nieskuteczne.

Zagrożenia dotyczą zadań w ramach celów strategicznych i należących do priorytetowych czynności/obszarów generujących ryzyko.

1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).
2 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
3 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
4 § 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1 3 z dnia 21 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MSZ.2022.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 kwietnia 2022 r.
5 § 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 1 3 z dnia 21 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MSZ.2022.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 kwietnia 2022 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
7 § 7 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
8 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
9 § 12 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
10 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.
11 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 20 z dnia 23 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.MSZ.2020.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 czerwca 2020 r.