Zasady wyznaczania i oznakowania stref ochronnych ILS.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2006.9.40

Akt utracił moc
Wersja od: 1 października 2007 r.

WYTYCZNE Nr 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2006 r.
w sprawie zasad wyznaczania i oznakowania stref ochronnych ILS

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 oraz Nr 170, poz. 1217) oraz w związku z Załącznikiem 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200 oraz z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się do stosowania zasady wyznaczania i oznakowania stref ochronnych ILS.
2.
Zasady, o których mowa w § 1, określa załącznik do niniejszych wytycznych.
§  2.
Użyte w załączniku, o którym mowa w § 1 ust. 2, pojęcie strefa ochronna ILS oznacza strefę krytyczną oraz strefę wrażliwą, w rozumieniu § 3 pkt 61 i 62 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 17 maja 2004 r. w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych (Dz. U. Nr 135, poz. 1444).
§  3.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Zasady wyznaczania i oznakowania stref ochronnych ILS

§ 1.
Strefę ochronną na płycie lotniska (w rejonie dróg kołowania) zaleca się oznaczać za pomocą znaków:
a)
pionowych (rys. 1)

grafika

Rys. 1. Znak miejsca oczekiwania statku powietrznego (pojazdu) przed strefą ochronną ILS.

W czasie użytkowania operacyjnego ILS, wieża kontroli lotniska może nakazać oczekiwanie statkowi powietrznemu (pojazdowi) przy znaku, aby zapobiec zakłócaniu sygnału ILS.

b)
poziomych (rys. 2-4)

grafika

Rys. 2. Znak granicy strefy ochronnej ILS. Znak jest umieszczany bezpośrednio przy znakach miejsc oczekiwania. Statek powietrzny (pojazd) musi znajdować się poza znakiem (po stronie przeciwnej znaku w stosunku do drogi startowej), gdy wykonywane jest podejście innego statku powietrznego.

grafika

Rys. 3. Znak miejsca oczekiwania statku powietrznego (pojazdu) przed strefą ochronną ILS. Wieża kontroli lotniska może nakazać zatrzymanie statku powietrznego (pojazdu) w czasie użytkowania operacyjnego ILS. Statek powietrzny (pojazd) po przekroczeniu znaku może powodować zakłócenia sygnału ILS.

grafika

Rys. 4. Znak granicy strefy ochronnej ILS. Umieszczany jest obok znaków miejsc oczekiwania statku powietrznego (pojazdu) i jest obserwowany przez pilota opuszczającego strefę ochronną ILS. Pilot powinien upewnić się, że cały statek powietrzny opuścił strefę ochronną ILS w czasie, gdy inny statek powietrzny podchodzi do lądowania.

§  2.
1.
Wymiary, kształty i parametry oświetlenia (luminancja) oraz zasady umieszczania znaków przy drogach przeznaczonych do ruchu naziemnego statków powietrznych określa:
1)
Załącznik 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. oraz;
2)
Podręcznik Służb Lotniskowych (Aerodrome Design Manual - ICAO Doc 9157).
2.
Strefę ochronną ILS w części trawiastej lotniska zaleca się oznaczać za pomocą słupków pionowych w kolorze czerwonym, malowanych farbą odblaskową umożliwiającą ich rozpoznanie w dzień i w nocy, o wysokości 1 m ponad teren, z tablicami, których wzór przedstawiony jest na rys. 5.

grafika

Rys. 5. Tablice znaków oznaczających granicę strefy ochronnej ILS w części trawiastej lotniska:

a) awers, b) rewers

3. 1
Słupki należy umieszczać na granicy strefy ochronnej i w jej wierzchołkach, w odległościach nie większych niż 30 m, z wyjątkiem granicy z krawędzią drogi startowej, awersem na zewnątrz strefy.
4.
Zaleca się, aby znaki były zamontowane stabilnie. Dopuszcza się montaż znaków w sposób umożliwiający ich łatwy demontaż na czas prac związanych z utrzymaniem nawierzchni lotniska (np. odśnieżanie, koszenie). W tym wypadku zaleca się, aby sposób zamontowania znaku uniemożliwiał zmianę ustawienia znaku po zakończeniu prac. Przykład mocowania znaków w gruncie przedstawia rys. 6.

grafika

Rys. 6. Strefy oznaczone są za pomocą znaków z tworzywa sztucznego umocowanych na drewnianych słupach o przekrojach uniemożliwiających zmianę orientacji znaków ostrzegawczych, które są umieszczane w specjalnie przygotowanych w ziemi otworach. Znaki są każdorazowo wyjmowane na czas koszenia trawy lub innych prac w pobliżu ILS.

5.
Zaleca się, aby znaki były wykonywane z tworzywa sztucznego i malowane farbą odblaskową umożliwiającą ich rozpoznanie w dzień i w nocy. Dolna krawędź tablicy powinna być umieszczona 0,6 m powyżej poziomu gruntu na słupku opisanym w ust. 2.
6.
W przypadku, gdy granica strefy ochronnej przecina drogę startową lub drogę kołowania (lub bezpośrednio z nimi graniczy) zaleca się, aby pierwszy znak był umieszczony w odległości 30 m od tej drogi.
7.
W przypadku graniczenia strefy ochronnej ILS z drogą dla pojazdów samochodowych zaleca się, aby znaki były umieszczane wzdłuż tej drogi.
8.
W przypadku, gdy droga dla pojazdów samochodowych lub choćby jej część narusza strefę ochronną ILS zaleca się, aby po obu stronach drogi, umieszczone zostały znaki zgodne z rys. 5.
§  3.
1.
Zaleca się, aby zarządzający urządzeniem (państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym) wyznaczał kształty i rozmiary stref ochronnych ILS oraz naniósł ten obszar wraz z wymiarami na mapę lotniska, którą przekazuje zarządzającemu lotniskiem.
2.
Zaleca się, aby zarządzający lotniskiem, na podstawie mapy, o której mowa w ust. 1, z zaznaczoną strefą ochronną, wykonywał, umieszczał i utrzymywał w należytym stanie odpowiednie znaki pionowe w pasie trawiastym i przy drogach kołowania oraz znaki poziome na drogach kołowania związane ze strefami ochronnymi ILS.
3.
Zaleca się, aby zarządzający lotniskiem opracował, w uzgodnieniu z zarządzającym urządzeniem (państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym), procedury dostępu do stref ochronnych ILS oraz umieścił odpowiednie zapisy w instrukcji operacyjnej lotniska.
4.
Zaleca się, aby zarządzający lotniskiem w instrukcji operacyjnej lotniska umieścił informację o zasięgu stref ochronnych, w szczególności w rejonie drogi startowej i dróg kołowania.
§  4.
1.
Zaleca się, aby zarządzający urządzeniem uzgodnił z zarządzającym lotniskiem wykonanie odpowiednich oznakowań strefy ochronnej w rejonie dróg kołowania oraz ich rozmieszczenie. Zaleca się, aby zarządzający lotniskiem wykonał oznakowania w pozostałych obszarach lotniska.
2.
Zaleca się, aby zarządzający lotniskiem utrzymywał w należytym stanie oznakowania związane ze strefami ochronnymi ILS.
1 Załącznik § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 wytycznych nr 1 z dnia 2 sierpnia 2007 r. (Dz.Urz.ULC.07.5.18) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 października 2007 r.