Zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w transporcie samochodowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPiPS.1982.7.22

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1982 r.

ZARZĄDZENIE Nr 44
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 17 sierpnia 1982 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w transporcie samochodowym.

Na podstawie § 3 pkt 1 i 2 uchwały nr 135 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie dostosowania niektórych zasad wynagradzania pracowników przedsiębiorstw państwowych do reformy gospodarczej (Monitor Polski Nr 17, poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy zarządzenia mają zastosowanie do kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników oraz innych robotników objętych:
1)
taryfikatorem kwalifikacyjnym dla robotników zaplecza technicznego jednostek organizacyjnych prowadzących transport samochodowy,
2)
taryfikatorem kwalifikacyjnym dla robotników zatrudnionych w jednostkach Państwowej Komunikacji Samochodowej i Przedsiębiorstwie Spedycji Krajowej,

do których nie stosuje się przepisów uchwały nr 135 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie dostosowania niektórych zasad wynagradzania pracowników przedsiębiorstw państwowych do reformy gospodarczej (Monitor Polski Nr 17, poz. 138).

§  2.
1.
Zaszeregowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników do poszczególnych kategorii należy dokonywać zgodnie z tabelą zaszeregowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników oraz konduktorów autobusowych stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Podstawę zaszeregowania robotników stanowi taryfikator kwalifikacyjny, o którym mowa w § 1.
3.
Wysokość godzinowych widełkowych stawek płac zasadniczych kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników oraz robotników określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3.
Kierowcy samochodów osobowych mogą otrzymywać ryczałtowe wynagrodzenie według zasad określonych w załączniku nr 3 zarządzenia.
§  4.
Tracą moc:
1)
§ 2 ust. 3 zarządzenia nr 11 Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 18 marca 1974 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w transporcie samochodowym, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej (Dz. Urz. MPPiSS z 1974 r. Nr 5, poz. 10 i z 1980 r. Nr 7, poz. 12);
2)
§ 2 ust. 2, § 4-7, § 9-10, § 12 i § 14 zarządzenia nr 29 Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 17 września 1980 r. w sprawie zmiany niektórych zasad wynagradzania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników, motorniczych tramwajów oraz konduktorów autobusowych i tramwajowych (Dz. Urz. MPPiSS z 1980 r. Nr 7, poz. 12 i z 1981 r. Nr 5, poz. 8).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą od dnia 1 sierpnia 1982 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA

zaszeregowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników oraz konduktorów autobusowych
Lp.Rodzaj pojazduKategoria zaszeregowania
123
1.Kierowcy prowadzący stale:V-X
-autobusy w komunikacji publicznej powyżej 15 miejsc siedzących,
-pojazdy samochodowe w transporcie międzynarodowym z wyłączeniem autobusów do 15 miejsc siedzących,
-samochody ciężarowe (pojazdy członowe) i specjalne o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 20 ton,
-ciągniki balastowe o łącznym dopuszczalnym ciężarze całkowitym pojazdu z przyczepą powyżej 40 ton,
-autocysterny do przewozu materiałów pędnych,
-pojazdy służące do przewozu materiałów wybuchowych.
2.Kierowcy prowadzący stale:IV-VIII
-autobusy w komunikacji publicznej do 15 miejsc siedzących,
-autobusy i samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób powyżej 15 miejsc siedzących poza komunikacją publiczną,
-samochody ciężarowe (pojazdy członowe) i specjalne o dopuszczalnym ciężarze całkowitym pojazdu ciągnącego powyżej 13 ton do 20 ton,
-ciągniki balastowe o łącznym dopuszczalnym ciężarze całkowitym pojazdu z przyczepą do 40 ton.
3.Kierowcy prowadzący stale:III-VII
-autobusy i samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób do 15 miejsc siedzących poza komunikacją publiczną,
-samochody ciężarowe (pojazdy członowe) i specjalne o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony do 13 ton,
-samochody uprzywilejowane w ruchu i ciągniki rolnicze w transporcie drogowym.
4.Kierowcy prowadzący stale:II-VI
-samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 5,5 tony,
-samochody osobowe w przewozach publicznych i karetki sanitarne.
5.Kierowcy prowadzący stale samochody osoboweII-V
6.Pomocnicy kierowcówI-III
7.Konduktorzy autobusowiI-V

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

TABELA

godzinowych widełkowych stawek płac zasadniczych kierowców autobusów, samochodów ciężarowych, osobowych i innych robotników
Kategoria zaszeregowaniaStawki płac

(w złotych na godzinę)

od-do
I15,7020,00
II15,7022,00
III15,7024,00
IV16,0026,00
V16,3028,00
VI18,6030,00
VII19,7032,00
VIII20,8034,00
IX21,9036,00
X23,0038,00

W związku z uchwałą nr 158 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. w sprawie najniższych wynagrodzeń pracowników (Monitor Polski Nr 19, poz. 164) - z dniem 1 września 1982 r. najniższe godzinowe stawki płac zasadniczych przewidziane w tabeli dla kategorii zaszeregowania I - V podwyższa się do kwoty 18,00 zł.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Zasady przyznawania wynagrodzeń ryczałtowych kierowcom samochodów osobowych.

1. Kierowcom samochodów osobowych może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki płac (wynagrodzenie zasadnicze, premię indywidualną, dopłaty za godziny nadliczbowe i nocne) uwzględniające liczbę godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca - w przypadkach gdy faktyczny czas pracy tych kierowców w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętej do obliczenia wynagrodzenia.

2. Kwota wynagrodzenia zryczałtowanego powinna być ustalona w oparciu o stosowane w danej jednostce organizacyjnej stawki osobistego zaszeregowania kierowców samochodów osobowych określone w załączniku nr 2.