Zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w stołówkach i bufetach pracowniczych prowadzonych przez jednostki organizacyjne resortu finansów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1979.3.6

Akt utracił moc
Wersja od: 19 marca 1979 r.

ZARZĄDZENIE Nr 16
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 lutego 1979 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w stołówkach i bufetach pracowniczych prowadzonych przez jednostki organizacyjne resortu finansów.

Na podstawie § 3 uchwały Nr 103 Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1974 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w handlu wewnętrznym (Monitor Polski Nr 16, poz. 102) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w stołówkach i bufetach pracowniczych, zwanych dalej "pracownikami stołówek" prowadzonych przez jednostki organizacyjne banków, zakładów ubezpieczeń oraz jednostki budżetowe podległe Ministrowi Finansów, zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi".
§  2.
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzeń zasadniczych oraz tabelę dodatków funkcyjnych, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
tabelę stanowisk i zaszeregowania, stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
tabelę dodatków funkcyjnych i zasady przyznawania dodatków funkcyjnych, stanowiące załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  3.
1.
Podstawę zakwalifikowania pracowników stołówek do odpowiednich stanowisk - funkcji i kategorii zaszeregowania stanowi taryfikator kwalifikacyjny wydany przez Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług.
2.
Dotychczasowe decyzje kierownika jednostki organizacyjnej dotyczące zwolnień od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach pracy - zachowują moc obowiązującą.
3.
Zwolnienia od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia, o których mowa w ust. 2, zachowują moc również w przypadkach przeniesienia służbowego albo przejścia do pracy na takie samo lub niższe stanowisko pracy w tej samej działalności w innej stołówce za zgodą obydwu zainteresowanych jednostek.
4.
Pracownicy zwolnieni od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia mogą być przeszeregowani do wyższej kategorii zaszeregowania w ramach kategorii przewidzianych dla zajmowanego stanowiska, jednak bez prawa awansowania na wyższe stanowisko.
5.
W wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, w razie braku kandydatów do pracy spełniających wymogi taryfikatora kwalifikacyjnego - kierownik jednostki organizacyjnej może po porozumieniu z radą zakładową przyjąć do pracy pracownika posiadającego wykształcenie wyższe od wymaganego na danym stanowisku i krótszy staż pracy.
6.
Do pracowników stołówek stosuje się odpowiednio zasady i tryb zaszeregowania i awansowania określone w uchwale nr 68 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1975 r. w sprawie zasad i trybu zaszeregowania i awansowania pracowników przedsiębiorstw i zjednoczeń (Monitor Polski Nr 12, poz. 68).
§  4.
1.
Pracownicy stołówek otrzymują premię za wykonanie zadań określonych w zakładowych regulaminach premiowania, wydanych przez kierownika jednostki organizacyjnej w uzgodnieniu z radą zakładową, a w szczególności za:
1)
realizację zadań w zakresie obrotu.
2)
jakość produkcji.
2.
Wysokość funduszu premiowego dla pracowników, o których mowa w ust. 1 nie może przekroczyć 25% planowanych wynagrodzeń zasadniczych tych pracowników.
3.
Wysokość miesięcznej premii indywidualnej nie może przekroczyć 30% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego pracownika.
4.
Zakładowe regulaminy premiowania, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać w szczególności:
1)
wykaz stanowisk objętych premiowaniem oraz wysokość maksymalnych indywidualnych premii dla poszczególnych grup pracowników,
2)
zadania stanowiące podstawę premiowania,
3)
sankcje premiowe w przypadkach, o których mowa w ust. 5.
5.
Premia za wykonanie zadań może być obniżona lub w ogóle nie przyznana w przypadku:
1)
niewłaściwej obsługi konsumentów niedowagi, złej jakości i wielkości porcji, stwierdzonych na podstawie wyników kontroli oraz zapisów w książce skarg i wniosków,
2)
naruszenia dyscypliny pracy,
3)
nieprzestrzegania przepisów ustawy o zwalczaniu alkoholizmu,
4)
niewłaściwego wykonywania obowiązków służbowych,
5)
niewykonania zadań premiowych.
6.
Wypłaty premii dokonywane są w okresach miesięcznych, łącznie z wynagrodzeniem za miesiąc następny, z tym że kierownik jednostki organizacyjnej po porozumieniu z radą zakładową może wprowadzić w zamian premiowania miesięcznego, premiowanie kwartalne.
§  5.
1.
Pracownikom stołówek przysługuje dodatek za wysługę lat w następującej wysokości:

- 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy,

- 10% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 10 latach pracy,

- 15% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 15 latach pracy.

2.
Zasady zaliczania okresów zatrudnienia uprawniających do dodatku za wysługę lat oraz wypłaty tych dodatków, określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  6.
Pracownikom zatrudnionym w stołówkach przysługują za długoletnią i nieprzerwaną pracę gratyfikacje jubileuszowe na zasadach obowiązujących w jednostkach organizacyjnych.
§  7.
Pracownicy stołówek mają prawo do korzystania z częściowo odpłatnych posiłków według zasad określonych przez Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług dla pracowników zatrudnionych w otwartej sieci zakładów gastronomicznych.
§  8.
Za czas pracy w porze nocnej pracownikom stołówek przysługuje dodatek w wysokości 15% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego według osobistego zaszeregowania.
§  9.
1.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy wynagradzani są proporcjonalnie do czasu ich pracy.
2.
Ustalone w sposób określony w ust. 1 wynagrodzenie zasadnicze dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, może być przez kierownika jednostki organizacyjnej podwyższone w granicach do 20%.
§  10.
Wynagrodzenia wypłacane na podstawie zarządzenia z osobowego funduszu płac wolne są od podatku od wynagrodzeń i składki na cele emerytalne.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 74 Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 1974 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w stołówkach i bufetach pracowniczych prowadzonych przez jednostki organizacyjne resortu finansów.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

I. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzeń zasadniczych.
Kategoria zaszeregowaniaMiesięczna kwota wynagrodzenia zasadniczego w złotych
11.600
21.650
31.700
41.800
51.900
62.100
72.300
82.500
92.800
103.100

II. Tabela dodatków funkcyjnych.

Szczebel dodatku funkcyjnegoKwota dodatku miesięcznego w złotych
1200
2300
3400
4600
5800
61.000

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Tabela stanowisk i zaszeregowania pracowników stołówek i bufetów pracowniczych.

I. Kierownicy stołówek i ich etatowi zastępcy.
Lp.Średnioroczny obrót stołówki według planu rocznego w tys. złKategorie zaszeregowania
kierownik stołówkizastępca kierownika stołówki
1powyżej 4008 - 107 - 9
2powyżej 160 do 4007 - 96 - 8
3do 1605 - 84 - 7

II. Pozostali pracownicy stołówek i bufetów.

Lp.Stanowisko - funkcjaKategorie zaszeregowania
1Kuchmistrz, mistrz cukierniczy, mistrz garmażeryjny7 - 9
2Kucharz, kucharz-garmażer, garmażer, cukiernik5 - 9
3Młodszy kucharz, młodszy cukiernik, młodszy garmażer, kierownik bufetu, barman, starszy kelner4 - 8
4Starszy kalkulator, starszy rozliczeniowy, dietetyczka4 - 7
5Starszy bufetowy, kelner3 - 7
6Kalkulator, rozliczeniowy3 - 6
7Wykwalifikowana pomoc kuchenna, bufetowy2 - 6
8Starsza kawiarka, kasjer, młodszy kelner2 - 5
9Pomoc kuchenna, kawiarka2 - 4
10Sprzątający ze stołu, zmywaczka, obieraczka jarzyn i warzyw, podający do stołu, pomoc w bufecie1 - 3

1. W przypadku, gdy przy stołówce prowadzony jest bufet, za podstawę do ustalenia miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego kierownika (jego etatowego zastępcy) przyjmuje się obroty łączne stołówki i bufetu.

2. W stołówkach czynnych ponad 13 godzin na dobę, miesięczne wynagrodzenia zasadnicze dla etatowych zastępców kierowników stołówek mogą być ustalane do wysokości miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego określonego dla kierowników stołówek.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Tabele dodatków funkcyjnych. Zasady przyznawania dodatków funkcyjnych.

I. Kierownicy stołówek.
Lp.Średniomiesięczny obrót stołówki według planu rocznego w tys. złSzczeble dodatku funkcyjnego
1powyżej 4002 - 6
2powyżej 160 do 4002 - 5
3powyżej 40 do 1601 - 4
4do 401 - 2

II. Pracownicy pełniący funkcje szefa kuchni.

Lp.Średniomiesięczny obrót produkcji kuchni w tys. złSzczeble dodatku funkcyjnego kierownika produkcji (szefa kuchni) w stopniu:
kuchmistrzakucharzamłodszego kucharza
1powyżej 3004 - 63 - 5-
2powyżej 100 do 3003 - 52 - 41 - 3
3do 1002 - 31 - 21

1. Dodatki funkcyjne w stosunku do etatowych zastępców kierowników stołówek określa się o 1 szczebel niżej niż dodatek funkcyjny ustalony dla kierownika danej stołówki. W przypadku ustalenia dla kierownika stołówki dodatku funkcyjnego w wysokości 200 zł, dodatek dla jego etatowego zastępcy określa się w wysokości 60% tej kwoty.

2. Dodatki funkcyjne w stosunku do etatowych zastępców kierowników produkcji (szefów kuchni) określa się o 1 szczebel niżej niż dodatek funkcyjny ustalony dla kierownika produkcji (szefa kuchni) w danej stołówce. W przypadku ustalenia dla kierownika produkcji (szefa kuchni) dodatku funkcyjnego w wysokości 200 zł, dodatek jego etatowego zastępcy określa się w wysokości 60% tej kwoty.

3. Dodatki funkcyjne w stosunku do nieetatowych zastępców kierowników stołówek pełniących stałe zastępstwo:

1) ponad 4 godziny na dobę - określa się w wysokości 60% kwot dodatków przyznanych dla kierowników,

2) ponad 2 do 4 godzin na dobę - określa się w wysokości 40% kwot dodatków przyznanych dla kierowników.

Funkcję nieetatowego zastępcy kierownika stołówki, kierownik jednostki organizacyjnej może powierzyć - na wniosek kierownika stołówki - w zasadzie następującym wykwalifikowanym pracownikom: kierownikowi bufetu, starszemu kelnerowi, starszemu bufetowemu.

4. Kierownik jednostki organizacyjnej może zwiększyć dodatek funkcyjny odpowiednio o 1 szczebel kierownikowi stołówki (jego etatowemu zastępcy) prowadzącemu co najmniej dwie stołówki.

5. Przy ustalaniu stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników, kierownik jednostki organizacyjnej kieruje się kryteriami w zakresie:

- wielkości obrotu (produkcji),

- liczebności zespołu bezpośrednio podlegającego pracownikowi,

- stopnia złożoności kierowania i zakresu odpowiedzialności,

- pracochłonności produkcji,

- zakresu i poziomu działalności stołówki itp.

6. Wysokość dodatku funkcyjnego dla pracowników stołówek ustala kierownik jednostki organizacyjnej po porozumieniu z radą zakładową.

7. Zmiana wysokości dodatku funkcyjnego może nastąpić w zasadzie w przypadku zmiany kryteriów służących jako podstawa ustalenia wysokości dodatku funkcyjnego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Zasady zaliczania okresów zatrudnienia uprawniających do dodatku za wysługę lat oraz wypłaty tego dodatku.

1. Prawo do dodatku za wysługę lat uzależnione jest od przepracowania odpowiedniego okresu w:

1) jednej stołówce,

2) jednostkach organizacyjnych resortu finansów oraz jednostkach handlowych innych resortów, jeżeli zmiana miesiąca pracy nastąpiła z zachowaniem warunków, o których mowa w ust. 2.

2. Okresy pracy w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się pod warunkiem przejścia pracownika z jednego zakładu pracy do drugiego:

1) na podstawie przeniesienia służbowego,

2) na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej, jeżeli jest ona wspólna dla obu zakładów pracy lub właściwych jednostek nadrzędnych w przypadku, gdy zakłady pracy podlegają różnym jednostkom nadrzędnym,

3) na mocy pisemnego porozumienia między zakładami pracy,

4) w wyniku przeprowadzenia się współmałżonka do innej miejscowości w związku ze zmianą jego zatrudnienia, o ile zmiana ta nastąpiła na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej lub porozumienia zakładów pracy,

5) na skutek zmian organizacyjnych polegających m. in. na całkowitej lub częściowej likwidacji zakładu pracy, deglomeracji, przekazania zakładu do innego zakładu pracy,

6) na skutek podjęcia pracy w miejscu zamieszkania lub w pobliżu, o ile pracownik był uprzednio zatrudniony w innej miejscowości lub w odległej dzielnicy w dużych -miastach i dojeżdżał do pracy,

7) w wyniku rozwiązania umowy o pracę z upływem czasu lub z dniem ukończenia pracy, dla której została zawarta,

- a przerwa w zatrudnieniu nie trwała dłużej niż trzy miesiące.

3. Pracownikowi posiadającemu wieloletni staż pracy w uspołecznionych zakładach pracy kierownik jednostki organizacyjnej może zaliczyć do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat okres pracy w innym, niż określone w ust. 1, uspołecznionym zakładzie pracy, jeżeli zmiana zatrudnienia nastąpiła z zachowaniem warunków określonych w ust. 2 i gdy przejście pracownika do stołówki było uzasadnione ważnymi względami, a w szczególności koniecznością uzupełnienia kadry kierowniczej pracownikami odpowiedniej specjalności.

4. W przypadkach przewidzianych w ust. 3, kierownik jednostki organizacyjnej może zaliczyć do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat:

1) okres zatrudnienia w zakładzie bezpośrednio poprzedzającym przejście do stołówki,

2) inne okresy zatrudnienia, jeżeli zostały poprzednio zaliczone w zakładzie bezpośrednio poprzedzającym przejście do stołówki.

5. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki organizacyjnej może zaliczyć okresy pracy w zakładach określonych w ust. 1 również wtedy, gdy rozwiązanie umowy o pracę z poprzednim zakładem (zakładami) nastąpiło w wyniku porozumienia stron, a przerwa w pracy nie przekraczała trzech miesięcy. Decyzje w tych sprawach mogą dotyczyć wyłącznie przypadków, które miały miejsce przed dniem 1 czerwca 1974 r.

6. Indywidualne decyzje podejmowane na podstawie przepisów ust. 3-5 powinny obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po ich podjęciu i nie mogą powodować przekroczenia osobowego funduszu płac pozostającego w dyspozycji jednostki organizacyjnej.

7. Do okresu uprawniającego do dodatku za wysługę lat zalicza się:

1) okresy nauki w szkołach, do których pracownik został skierowany przez zakład pracy lub przez jednostkę nadrzędną,

2) okresy prowadzenia punktów sprzedaży detalicznej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy na warunkach zlecenia,

3) okresy zatrudnienia w organizacjach politycznych i społecznych oraz zwolnień od pracy zawodowej i w związku z wyborem lub powołaniem pracownika do pełnienia funkcji państwowych i społecznych - na zasadach określonych wytycznymi nr 8 Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 17 czerwca 1975 r. (Dz. Urz. MPPiSS Nr 6, poz. 19),

4) okresy pracy w urzędach i innych jednostkach organizacyjnych znoszonych w związku ze zmianą podziału administracyjnego Państwa - na zasadach określonych uchwałą nr 91 Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie zatrudnienia pracowników znoszonych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski Nr 17, poz. 111),

5) okresy pracy w terenowych organach administracji państwowej - na zasadach określonych wytycznymi nr 21 Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 1 grudnia 1975 r. w sprawie zaliczania niektórym pracownikom okresów pracy w terenowych organach administracji państwowej do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat i nagrody jubileuszowej,

6) okres odbywania zasadniczej lub okresowej służby wojskowej - na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie szczególnych uprawnień żołnierzy i ich rodzin (Dz. U. z 1968 r. Nr 44, poz. 318, z 1973 r. Nr 29, poz. 164 i z 1975 r. Nr 10, poz. 61),

7) okres odbywania zawodowej służby wojskowej - na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 1970 r. Nr 16, poz. 134, z 1972 r. Nr 53, poz. 341 i 342 oraz z 1974 r. Nr 24, poz. 142 i Nr 47, poz. 282),

8) okres przeszkolenia wojskowego studentów - na zasadach określonych uchwałą nr 135 Rady Ministrów z dnia 31 maja 1974 r. w sprawie szczególnych uprawnień osób objętych szkoleniem wojskowym studentów (Monitor Polski Nr 22, poz. 128),

9) okres służby w Milicji Obywatelskiej - na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o służbie funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej (Dz. U. z 1973 r. Nr 23, poz. 136 i z 1974 r. Nr 44, poz. 264) w stosunku do funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej zwolnionych ze służby po dniu 1 stycznia 1973 r.,

10) okresy pozostawania pracownika bez pracy - bez względu na czas przerwy - jeżeli został przywrócony do pracy w danym zakładzie pracy na podstawie prawomocnego orzeczenia komisji odwoławczej d/s pracy lub wyroku sądowego,

11) okresy działalności kombatanckiej oraz okresy pobytu w obozach koncentracyjnych - na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 października 1975 r. o dalszym zwiększeniu świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych (Dz. U. Nr 34, poz. 186), przy czym okresy te zalicza się bez względu na tryb rozwiązania umowy o pracę, długości przerwy w zatrudnieniu oraz bez względu na to, czy pracownik przed wymienionymi okresami był zatrudniony,

12) inne okresy zaliczane do okresu pracy uprawniające do dodatku za wysługę lat na podstawie odrębnych przepisów.

8. Ciągłości pracy nie przerywają, lecz nie są wliczane do okresu pracy stanowiącego podstawę do przyznania dodatku, następujące okresy:

1) urlopu bezpłatnego, z wyjątkiem przypadków określonych szczególnymi przepisami,

2) przerw w pracy kobiet, nie przekraczających trzech lat, spowodowanych koniecznością sprawowania opieki nad dziećmi do lat czterech, powstałych przed dniem 24 maja 1968 r.,

3) pobierania renty inwalidzkiej lub renty chorobowej albo pobierania zasiłku chorobowego po rozwiązaniu umowy o pracę - wraz z trzymiesięcznym okresem po ustaniu prawa do tych świadczeń,

4) przerw w pracy z innych ważnych lub niezależnych od pracownika przyczyn, jeżeli okres przerwy nie przekroczył trzech miesięcy i jeżeli pracownik podjął pracę w tym samym zakładzie pracy.

9. Wymienione w ust. 8 pkt 3 okresy niewykonywania pracy nie przerywają ciągłości pracy pod warunkiem, że pracownik po ustaniu tych przerw przystąpił do pracy w tym samym zakładzie, chyba że zatrudnienie w innym zakładzie nastąpiło w związku z odmową ponownego zatrudnienia przez dotychczasowy zakład pracy.

10. Za podstawę obliczenia dodatku za wysługę lat przyjmuje się:

1) dla pracowników płatnych miesięcznie - wynagrodzenie zasadnicze lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego,

2) dla pracowników oddelegowanych do pracy w radach zakładowych - wynagrodzenie zasadnicze przyjęte do obliczenia wynagrodzenia zryczałtowanego - za wszystkie dni pracy i usprawiedliwionej nieobecności.

11. Dodatek za wysługę lat wypłaca się co miesiąc z dołu - łącznie z rozliczeniem wynagrodzenia za dany miesiąc.

12. Dodatek za wysługę lat przysługuje od dnia nabycia przez pracownika uprawnień do dodatku w odpowiedniej wysokości.

13. W przypadku rozwiązania umowy o pracę przed terminem wypłaty dodatku w drodze porozumienia stron lub z innych przyczyn niezależnych od pracownika - przysługuje mu dodatek za czas faktycznie przepracowany w okresie rozliczeniowym, za który pracownik otrzymał wynagrodzenie zasadnicze lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

14. Pracownikowi nie przysługuje dodatek w tym miesiącu, w którym opuścił bez usprawiedliwienia choćby jeden dzień pracy.

15. Kierownik jednostki organizacyjnej może pozbawić pracownika częściowo lub całkowicie prawa do otrzymania dodatku za wysługę lat za jeden miesiąc w przypadku:

1) nieprzestrzegania przez pracownika dyscypliny pracy (spóźnienia do pracy, znajdowania się w stanie świadczącym o użyciu alkoholu, opuszczenia stanowiska pracy itp.),

2) narażenia stołówki na straty z przyczyn zawinionych przez pracownika (niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń, zniszczenia lub uszkodzenia narzędzi pracy, aparatury, urządzeń, nadmiernego zużycia surowców, pogorszenia jakości produkcji, brak nadzoru itp.),

3) nieprzestrzegania przepisów regulaminu pracy.

16. Pozbawienie lub zmniejszenie dodatku za wysługę lat może nastąpić po uprzednim zawiadomieniu pracownika na piśmie przed terminem wypłaty dodatku.

17. Szczegółowe warunki, w których następuje utrata prawa do części lub całości dodatku za wysługę lat określające m. in. procentową wysokość potrąceń powinny być zawarte w regulaminach, które wymagają uzgodnienia z jednostką nadrzędną nad jednostką organizacyjną.