Zasady wykonywania nadzoru nad państwowymi instytucjami kultury.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2006.5.46

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 25
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 24 sierpnia 2006 r.
w sprawie zasad wykonywania nadzoru nad państwowymi instytucjami kultury.

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (DzU z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)), w związku z art. 35, art. 36, art. 41, art. 46 i art. 153 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) oraz z § 2 ust. 2 pkt 7 i § 22 pkt 21 zarządzenia nr 5 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 lutego 2006 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego (DzUrz. MKiDN Nr 1, poz. 5) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu zapewnienia prawidłowego sprawowania nadzoru nad instytucjami kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem, przejęciem przez Departament Ekonomiczny koordynacji nadzoru nad jednostkami podległymi i nadzorowanymi oraz w celu realizacji obowiązków dysponenta części 24 budżetu państwa w zakresie nadzoru kontroli przewidzianej w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319), wydaje się Instrukcję, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2006 r.
______

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (DzU Nr 131, poz. 911).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w DzU z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. i Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA

w sprawie zasad wykonywania nadzoru nad państwowymi instytucjami kultury
§ 1.
Ilekroć w niniejszej Instrukcji mowa jest o:
1)
departamencie nadzorującym - należy przez to rozumieć każdą komórkę organizacyjną Ministerstwa, której Regulamin Organizacyjny przypisał według właściwości przedmiotowej nadzór nad państwową instytucją kultury;
2)
instytucjach kultury - należy przez to rozumieć instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem.
§  2.
1.
Nadzór nad państwowymi instytucjami kultury wykonywany jest przez departamenty nadzorujące i polega w szczególności na:
1)
gromadzeniu dokumentacji związanej z tworzeniem, przekształcaniem, organizacją, finansowaniem, majątkiem i planem działalności instytucji kultury;
2)
monitorowaniu instytucji kultury, pozwalającym na ocenę ich działalności oraz prawidłowości funkcjonowania;
3)
udziale w opracowaniu materiałów realizujących obowiązki dysponenta części 24 budżetu państwa w zakresie nadzoru i kontroli nad podległymi i nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi, pozwalających na dokonywanie okresowych ocen:
a)
całości gospodarki finansowej instytucji kultury oraz przestrzegania przez nią realizacji procedur kontroli oraz zasad wstępnej oceny celowości ponoszonych wydatków,
b)
wykorzystania udzielonych im dotacji,
c)
realizacji zadań finansowanych z budżetu,
d)
przestrzegania przez nie realizacji procedur kontroli finansowej.

Przedmiotem nadzoru i kontroli dla potrzeb okresowej oceny powinna być w szczególności:

a)
zgodność wydatków z planowanym przeznaczeniem,
b)
prawidłowość wykorzystania środków finansowych, w tym zakres zrealizowanych zadań,
c)
prawidłowość wykorzystania przez instytucje kultury udzielonych dotacji, pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz wysokości wykorzystanej dotacji, a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją.
2.
Departament Ekonomiczny po ujawnieniu nieprawidłowości w monitorowanych państwowych instytucjach kultury kieruje do Ministra odpowiedni wniosek.
§  3.
Wszystkie komórki organizacyjne Ministerstwa zobowiązane są do przesyłania tworzonych przez siebie dokumentów związanych z podległymi instytucjami kultury do właściwych departamentów nadzorujących dane instytucje, chyba że dokument jest oficjalnie opublikowany lub jego udostępnienie ograniczają przepisy.
§  4.
Udział w opracowywaniu materiałów realizujących obowiązki dysponenta części 24 budżetu państwa w zakresie nadzoru i kontroli nad podległymi i nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi, o którym mowa w § 2 pkt 3, w zakresie dotyczącym instytucji kultury określa zarządzenie Nr 18 Ministra Kultury z dnia 6 lipca 2004 r. w sprawie trybu przeprowadzania okresowych ocen całości gospodarki finansowej jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Kultury (DzUrz. Nr 6, poz. 31).
§  5.
1.
Materiałem stanowiącym podstawę monitorowania działalności instytucji kultury jest Kwartalna Informacja o Instytucji Kultury przesyłana do departamentu nadzorującego przez instytucje kultury.
2.
Innymi materiałami wykorzystywanymi do sprawowania nadzoru są w szczególności: plany finansowo-rzeczowe wraz z częścią opisową sporządzane przez instytucje kultury na dany rok budżetowy, sprawozdania finansowe, w tym o stanie zobowiązań i należności, roczne sprawozdanie finansowe wraz z opiniami biegłych rewidentów, wyniki kontroli wewnętrznej i zewnętrznej, informacje własne departamentów nadzorujących oraz informacje z innych komórek Ministerstwa.
3.
Kwartalną Informację o Instytucji Kultury, którą stanowią załącznik Nr 1 oraz załącznik Nr 2 do Instrukcji, Departamenty nadzorujące zobowiązane są przedkładać do Departamentu Ekonomicznego w terminach wskazanych w § 9 pkt 1 zarządzenia Nr 18 Ministra Kultury z dnia 6 lipca 2004 r. w sprawie trybu przeprowadzania okresowych ocen całości gospodarki finansowej jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Kultury (DzUrz. Nr 6, poz. 31).
§  6.
1.
Koordynatorem całości nadzoru Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nad jednostkami organizacyjnymi podległymi i nadzorowanymi, w tym nad instytucjami kultury, jest Departament Ekonomiczny.
2.
Departamenty nadzorujące uzgadniają i konsultują z Departamentem Ekonomicznym wszystkie projektowane działania związane z nadzorem nad instytucjami kultury oraz przekazują mu Informację i materiały tworzone zgodnie z niniejszą Instrukcją.

Załącznik  Nr 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

WZÓR

KWARTALNA INFORMACJA O INSTYTUCJI KULTURY

grafika

Załącznik  Nr 2

WZÓR

WNIOSKI NADZORCZE

I.DEPARTAMENTU NADZORUJĄCEGO

..............................................................

1. OCENA REALIZACJI PLANU (ZADAŃ):

..............................................................

..............................................................

..............................................................

2. OCENA REALIZACJI W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM SZCZEGÓLNYCH

ZADAŃ ZLECONYCH:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

3. UCHYBIENIA I NIEPRAWIDŁOWOŚCI:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

4. DZIAŁANIA DYSCYPLINUJĄCE KIEROWNICTWO INSTYTUCJI W

PRZYPADKU OPÓŹNIEŃ REALIZACJI PLANU, POGORSZENIA SYTUACJI

FINANSOWEJ INSTYTUCJI, WZROSTU WYNAGRODZEŃ PONAD PRZYJĘTY

PLAN:

...................................

DYREKTOR DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO

II. STANOWISKO DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

........................

NADZÓR WŁAŚCICIELSKI

...................................

DYREKTOR DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO