Zasady wykonywania audytu wewnętrznego w Wyższym Urzędzie Górniczym.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.WUG.2004.8.36
Akt utracił moc Wersja od: 6 października 2004 r.
DECYZJA Nr 7
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 6 października 2004 r.
w sprawie zasad wykonywania audytu wewnętrznego w Wyższym Urzędzie Górniczym
Na podstawie § 11 ust. 2 regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 1 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG Nr 1, poz. 2, z 2003 r. Nr 4, poz. 15 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 24), postanawia się, co następuje:
§ 1.
Ustala się zasady wykonywania audytu wewnętrznego w Wyższym Urzędzie Górniczym, stanowiące załącznik do decyzji.§ 2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
ZASADY WYKONYWANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
ZASADY WYKONYWANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
1.
Ogólnym celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest dostarczenie kierownictwu Wyższego Urzędu Górniczego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli wewnętrznej funkcjonują prawidłowo.2.
Celem audytu wewnętrznego jest niezależna i obiektywna ocena procesów, systemów oraz procedur i poprzez to wniesienie wartości dodanej dla Wyższego Urzędu Górniczego.3.
Audyt wewnętrzny obejmuje czynności o charakterze oceniającym, zapewniającym oraz doradczym. Podstawowym zadaniem audytu wewnętrznego są czynności o charakterze oceniającym i zapewniającym. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich charakter nie narusza zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.4.
Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i określaniu potencjalnego ryzyka, mogącego się pojawiać w ramach działalności Wyższego Urzędu Górniczego, oraz na badaniu i ocenianiu prawidłowości i efektywności systemów kontroli wewnętrznej, mających na celu eliminowanie lub ograniczanie takiego ryzyka. W szczególności audyt wewnętrzny obejmuje: 1)
przegląd ustanowionych w Wyższym Urzędzie Górniczym mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych; 2)
ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych Wyższego Urzędu Górniczego; 3)
ocenę zabezpieczenia mienia Wyższego Urzędu Górniczego; 4)
ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Wyższego Urzędu Górniczego; 5)
przegląd programów i założonych projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego z planowanymi wynikami i celami.5.
Audyt wewnętrzny może objąć zakresem swojego badania wszystkie obszary działania Wyższego Urzędu Górniczego.6.
Zakresem audytu wewnętrznego można objąć również działalność podległych jednostek organizacyjnych z uwagi na brak wyodrębnienia budżetów tych jednostek i gromadzenie oraz wydatkowanie środków pieniężnych przez Wyższy Urząd Górniczy.7.
Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny niezwłocznie powiadamia kierownictwo Wyższego Urzędu Górniczego o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu wewnętrznego, polegających na odmowie udzielenia informacji, ograniczeniu dostępu do dokumentów, próbie niezgodnego z przepisami wpływania na treść ustaleń, wniosków i zaleceń.8.
Audytor wewnętrzny ma dostęp do wszelkich niezbędnych informacji, w tym: 1)
ma prawo dostępu do wszelkich dokumentów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego i związanych z funkcjonowaniem komórki Wyższego Urzędu Górniczego lub jednostki podległej, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny; 2)
ma prawo dostępu do pomieszczeń Wyższego Urzędu Górniczego lub jednostki podległej z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych; 3)
ma prawo żądania od kierownika i pracowników audytowanej komórki Wyższego Urzędu Górniczego lub jednostki podległej informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia efektywnego i wydajnego przeprowadzania audytu wewnętrznego.9.
Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy poddawane audytowi wewnętrznemu oraz za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w Wyższym Urzędzie Górniczym lub w jednostce podległej, ale poprzez swoje badanie, wnioski i uwagi wspomaga kierownictwo Wyższego Urzędu Górniczego we właściwej realizacji tych procesów.10.
Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa.11.
Audytor wewnętrzny w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje w razie potrzeby z audytorami zewnętrznymi oraz kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli.12.
Audytor wewnętrzny działa niezależnie i obiektywnie, co przejawia się między innymi w tym, iż: 1)
Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego sprawuje nad nim bezpośredni nadzór merytoryczny; 2)
jest niezależny w wykonywaniu swoich działań i podlega tylko przepisom prawa oraz regulacjom wewnętrznym Wyższego Urzędu Górniczego; 3)
postępuje zgodnie ze "Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" oraz "Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych", określonymi przez Ministra Finansów; 4)
nie bierze udziału w działaniach podlegających lub mogących podlegać jego ocenie.13.
Audytor wewnętrzny dysponuje swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.14.
Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i wnioski poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.15.
Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego ma pełny wgląd w każdym momencie w akta bieżące audytu wewnętrznego dotyczące zrealizowanych bądź realizowanych zadań.16.
Kierownicy audytowanych komórek Wyższego Urzędu Górniczego lub jednostek podległych mają wgląd w akta zadań realizowanych w ich komórkach zarówno w trakcie audytu, jak i po jego zakończeniu.