Zasady udzielania dotacji budżetowych dla spółdzielni rolniczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1984.7.19

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 1984 r.

ZARZĄDZENIE Nr 36
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 maja 1984 r.
w sprawie zasad udzielania dotacji budżetowych dla spółdzielni rolniczych.

Na podstawie § 3 uchwały nr 40 Rady Ministrów z dnia 19 marca 1984 r. w sprawie dotacji dla spółdzielni rolniczych na finansowanie produkcji wyrobów i świadczenia usług dla rolnictwa (Monitor Polski Nr 9, poz. 60), zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o uchwale, rozumie się przez to uchwałę nr 40 Rady Ministrów z dnia 19 marca 1984 r. w sprawie dotacji dla spółdzielni rolniczych na finansowanie produkcji wyrobów i świadczenia usług dla rolnictwa (Monitor Polski Nr 9, poz. 60).
2.
Przez użyte w zarządzeniu określenie "spółdzielnie" rozumie się również jednostki organizacyjne wymienione w § 1 ust. 1 i 2 uchwały.
§  2.
1.
Spółdzielniom świadczącym usługi rolnicze, przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie części uzasadnionych kosztów przyjętych w kalkulacji ceny tych usług powiększonych o zysk w wysokości obowiązującej przy ustalaniu regulowanych cen usług rolniczych. Rodzaj usług dotowanych oraz procentowe stawki dotacji określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, przysługuje spółdzielniom tylko wówczas, jeżeli zleceniodawcą, odbiorcą i płatnikiem danej usługi jest posiadacz gospodarstwa indywidualnego.
§  3.
1.
Spółdzielniom, produkującym lub pozyskującym wapno nawozowe ze źródeł lokalnych, przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie różnicy pomiędzy uzasadnionym kosztem produkcji lub pozysku każdej tony wapna sprzedanego do wysiewu, powiększonym o zysk w wysokości obowiązującej przy ustalaniu regulowanych cen usług rolniczych i pomniejszonym o obowiązującą urzędową cenę zbytu tego wapna.
2.
Sposób sporządzania kalkulacji należnej stawki dotacji do 1 tony sprzedanego wapna, określa załącznik nr 2 do zarządzenia; kalkulacje zatwierdza właściwa terytorialnie izba skarbowa.
3.
Przez źródła lokalne, o których mowa w ust. 1, rozumie się zakłady produkcyjne stanowiące własność spółdzielni, pozysk wapna z kopalni kredy jeziornej oraz z hałd odpadów przemysłowych, z wyjątkiem odstojników cukrowni.
§  4.
1.
Spółdzielniom transportującym wapno nawozowe z lokalnego miejsca pozysku oraz z odstojników cukrowni, zakładów przemysłu kluczowego i elektrowni do miejsca jego wyładowania u odbiorcy, to jest uspołecznionych oraz nie uspołecznionych gospodarstw rolnych, przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie kosztów transportu tego wapna w przeliczeniu na tonokilometr, zmniejszonych o różnicę pomiędzy obowiązującą ceną detaliczną a ceną zbytu ustaloną dla spółdzielni pozyskującej wapno. Obowiązujące stawki dotacji określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Przez uspołecznione gospodarstwo rolne, o którym mowa w ust. 1, rozumie się każdą uspołecznioną jednostkę prowadzącą produkcję rolną niezależnie od podporządkowania resortowego.
3.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, przysługuje również do wapna przyjętego przez spółdzielnie dokonujące jego transportu na stan na składowisku wiejskim, zorganizowanym z przeznaczeniem na przyszłe potrzeby wapnowania gleb. Dotacja podlega zwrotowi na rachunek dochodów budżetu centralnego właściwego urzędu skarbowego, jeżeli przyjęte na stan wapno nie zostało sprzedane gospodarstwom rolnym w okresie 2 lat od daty przyjęcia jego na stan.
4.
Dotacja za transport wapna nawozowego przysługuje spółdzielniom tylko wówczas, gdy jest on dokonywany zgodnie z planem wapnowania gleb, w którym uwzględniono minimalizację kosztu transportu wapna dotowanego z budżetu w przeliczeniu na 1 tonę czystego składnika. W odniesieniu do wapna zużytego na potrzeby gospodarstwa spółdzielni prowadzących jego produkcję, pozysk lub transport ze źródeł wymienionych w ust. 1, dotacja przysługuje do wysokości zużycia wapna, wynikającego z zaleceń stacji chemiczno-rolniczych.
5.
Maksymalna odległość transportu wapna nawozowego, za którą przysługuje dotacja budżetowa wynosi:
1)
do wapna defekacyjnego dokonywanego transportem ciągnikowym lub samochodowym z odstojników cukrowni oraz transportem ciągnikowym z zakładów przemysłu kluczowego i elektrowni - do 50 km,
2)
do pozostałego wapna nawozowego dokonywanego transportem ciągnikowym lub samochodowym z lokalnych źródeł pozysku oraz transportem samochodowym z zakładów przemysłu kluczowego i elektrowni - do 100 km, z tym że w wyjątkowych uzasadnionych przypadkach, za zgodą urzędu wojewódzkiego odległość ta może być przedłużona do 120 km.
6.
Dotacja za tonokilometr transportu wapna, o której mowa w ust. 1, przysługuje również na dojazd z bazy do miejsca pozysku wapna oraz z miejsca jego wyładunku do bazy; dojazdy te nie mogą łącznie przekraczać więcej niż o 40 km odległości przewozu wapna, o której mowa w ust. 5.
§  5.
1.
Dotacja, o której mowa w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1, przysługuje wówczas, gdy sprzedane wapno odpowiada obowiązującym parametrom określonym w normach dla danego typu wapna nawozowego.
2.
W uzasadnionych lokalnymi warunkami atmosferycznymi przypadkach uniemożliwiającymi doprowadzenie stanu wilgotności wapna do wymaganych norm, na wniosek spółdzielni właściwa terytorialnie izba skarbowa może wyrazić zgodę na okresowe przyznanie dotacji, o których mowa w ust. 1; w takim przypadku spółdzielniom przysługuje dotacja do sprzedaży masy towarowej o podwyższonej przez właściwą izbę skarbową wilgotności danego typu wapna.
§  6.
1.
Spółdzielniom produkującym mieszanki pasz treściwych, których parametry zgodne są z wartością pokarmową, określoną w recepturach obowiązujących w przemyśle paszowym, przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między łącznymi kosztami produkcji tych mieszanek a ich łączną wartością obliczoną według cen zbytu.
2.
Do łącznych kosztów produkcji mieszanek pasz treściwych, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1)
wartość surowców zużytych do produkcji mieszanek:
a)
własnych zbóż i śrut zbożowych - według urzędowych cen skupu zbóż, przy czym jakość zbóż powinna być udokumentowana atestem jakościowym, zgodnie z normą branżową; w wypadku braku atestu jakościowego przyjmuje się cenę skupu dla zbóż o jakości podstawowej, to jest odpowiadającej drugiemu stopniowi czystości i wilgotności od 15% do 18%,
b)
zbóż i śrut zbożowych nabytych od przedsiębiorstw lub innych producentów rolnych - według cen zakupu, jeżeli ceny te są niższe od urzędowych cen skupu lub według urzędowych cen skupu, jeżeli ceny zakupu są wyższe od tych cen,
c)
zbóż i śrut zbożowych nabytych od państwowych zakładów zbożowych lub od innych uspołecznionych jednostek - według obowiązujących urzędowych cen skupu powiększonych o należną marżę,
d)
suszu roślin zielonych i okopowych zarówno produkcji własnej, jak i pochodzących z innych źródeł oraz nasion roślin strączkowych własnych i nabytych od innych producentów rolnych - według cen określonych dla państwowych gospodarstw rolnych,
e)
pozostałych komponentów nabytych od jednostek uspołecznionych - według cen zakupu,
2)
koszty pozasurowcowe obejmujące również dosuszanie, śrutowanie i transport oraz zysk w wysokości zryczałtowanych stawek określonych dla państwowych gospodarstw rolnych.
§  7.
1.
Spółdzielniom produkującym przetwory produktów rolniczych przysługuje dotacja wyrównująca różnice między kosztem produkcji tych produktów a ich ceną zbytu w wysokości i na zasadach obowiązujących w przemyśle spożywczym.
2.
Za przetwory produktów rolniczych uważa się w szczególności:
1)
przetwory mleczarskie, w tym również mleko o zawartości tłuszczu odpowiadającej normie oraz mleko pasteryzowane,
2)
przetwory owocowo-warzywne,
3)
przetwory warzywno-mięsne.
§  8.
1.
Bank Gospodarki Żywnościowej przekazuje spółdzielniom dotacje, o których mowa w § 1 ust. 1 i 3 uchwały, w okresach miesięcznych w wysokości wynikającej z zestawienia faktycznie wykonanych usług i produkcji oraz obowiązujących stawek dotacji; dotacje są wypłacane w terminie 7 dni od daty złożenia zestawienia.
2.
Ostateczne rozliczenie należnych dotacji za okres roczny dokonywane jest na podstawie rocznego zestawienia należnych dotacji łącznie ze złożonym rocznym sprawozdaniem finansowym. W razie stwierdzenia w ostatecznym rozliczeniu przekroczenia należnych dotacji, kwoty nadebranej dotacji wraz z odsetkami podlegają zwrotowi do Banku w ciągu 5 dni od daty złożenia sprawozdania finansowego.
§  9.
Tryb udzielania i rozliczania dotacji dla spółdzielni, o których mowa w § 1 ust. 2 uchwały, regulują odrębne przepisy.
§  10.
1.
Dotacje, o których mowa w § 8 ust. 1, wypłacane spółdzielniom:
1)
zrzeszonym w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych są pokrywane z budżetu centralnego w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
2)
zrzeszonym w Krajowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych są pokrywane z budżetu centralnego w części dotyczącej Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.
2.
Tryb rozliczeń dotacji z budżetem regulują odrębne przepisy.
§  11.
1.
W razie ujawnienia przez organy kontroli rozliczeń z budżetem przekroczenia wysokości należnych dotacji, po złożeniu rocznego sprawozdania finansowego, kwoty przekraczające wysokość należnych dotacji podlegają zwrotowi na rachunek dochodów budżetu centralnego właściwego urzędu skarbowego, w terminie 3 dni od wydania decyzji o przypisaniu do zwrotu nienależnych dotacji.
2.
Łącznie z kwotami, o których mowa w ust. 1, przekazaniu podlegają odsetki od tych kwot za okres od dnia nieuzasadnionego pobrania dotacji do dnia przekazania w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1984 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

1.
Wykaz dotowanych usług rolniczych oraz wysokość stawek dotacji:
1)
chemiczna ochrona roślin

- upraw sadowniczych i ogrodniczych - 25%

- pozostałych upraw - 60%

2)
wapnowanie gleb

- w rejonach o glebach kwaśnych i bardzo kwaśnych - 60%

- pozostałych - 40%

3)
usługi zoosanitarne

- bielenie budynków inwentarskich, dezynfekcja itp. - 50%

4)
nawożenie organiczne i mineralne

- załadunek, wywóz i roztrząsanie obornika, torfu i kompostu, wywóz i rozlewanie gnojowicy, załadunek i rozsiew nawozów mineralnych, rozlewanie wody amoniakalnej - 50%

5)
zbioru traw i zielonek z gruntów ornych

- koszenie traw samojezdną kosiarką pokosową - 30%

- koszenie kosiarkoładowaczem i orkanem - 40%

- zbiór silosokombajnem doczepionym i kombajnem samojezdnym - 50%

6)
różne

- sortowanie ziemniaków - 20%

- parowanie ziemniaków - 50%

- ugniatanie kiszonki - 40%

2.
Oprócz dotacji, określonych w ust. 1 pkt 1 do 6, spółdzielniom do dnia 30 czerwca 1984 r. przysługują dotacje do:
1)
usług uprawowych

- orka i podorywka - 15%

- spulchnianie gleby pługofrezarką, kultywatorowanie, talerzowanie, wałowanie, bronowanie, obsypywanie, pielenie, spulchnianie gleby glebogryzarką - 10%

2)
sadzenie ziemniaków

- sadzenie ziemniaków sadzarką 2 i 4 rzędową - 40%.

W miejscowościach górskich i podgórskich, w których ponad 50% użytków rolnych jest położonych powyżej 350 m nad poziom morza, procentowy udział dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 oraz w ust. 2 - zwiększa się o 10 punktów.

Dotacje w wysokościach określonych w ust. 1 i 2 oraz miejscowościach górskich i podgórskich przysługują w przypadkach, gdy usługi te są rozliczane z rolnikiem w ujęciu akordowym, np. od ha, tony m2. W przypadku prowadzenia przez spółdzielnię rozliczeń godzinowych, stawki dotacji do poszczególnych usług są o 5 punktów niższe.

Dotacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się od dnia 1 stycznia 1985 r.; do dnia 31 grudnia 1984 r. stawka dotacji dla wszystkich gleb wynosi 50%.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Tabela kalkulacji kosztów oraz należnej dotacji budżetowej do 1 tony pozyskiwanego i sprzedanego wapna nawozowego z tzw. źródeł lokalnych.

Spółdzielnia ...................... woj. ...............

Nazwa wapna (według cennika) ................. t.

cena zbytu ............... zł/t

cena detaliczna ............... zł/t

Planowana sprzedaż w ciągu roku

(w przeliczeniu na wilgotność normatywną). ................. t.

Zakładowa norma pozysku kopalni

(w przeliczeniu na wilgotność normatywną). ............ t/godz.

Lp.Rodzaj kosztówzł/godz.zł/tonę
123
I.Koszty pozysku (wydobycia) wapna×
1.Amortyzacja środków trwałych
2.Remonty i konserwacja sprzętu×
3.Zużycie paliw, smarów, olejów i energii×
4.Płace pracowników z pochodnymi×
5.Razem koszty pozysku (wydobycia)

(Lp. 1 + 2 + 3 + 4)

II.Koszty dosuszania wapna×
1.Amortyzacja środków trwałych
2.Remonty i konserwacja sprzętu×
3.Zużycie paliw, smarów, olejów i energii×
4.Płace pracowników z pochodnymi×
5.Razem koszty dosuszania

(Lp. 1 + 2 + 3 + 4)

III.Inne własne koszty bezpośrednie spółdzielni×
IV.Koszty ogólne×
V.Koszty ogółem (Lp. I+II+III+IV)×
VI.Zysk ......% od Lp. V×
VII.Inne koszty bezpośrednie ponoszone przez spółdzielnie z tytułu usług wykonywanych przez inne jednostki×
VIII.Koszt zakupu złoża×
IX.Ogółem (Lp. V + VI + VII + VIII)×
X.Cena zbytu wapna×
XI.Stawka dotacji (Lp. IX-X)×

Sporządził: Zatwierdzono:

................ ................... .................

Główny Księgowy Dyrektor - Prezes Izba Skarbowa

Dnia ..........

Objaśnienia szczegółowe

I. Koszty pozysku (wydobycia) wapna.

W ramach kosztów pozysku należy uwzględnić:

1. Amortyzację środków trwałych.

Przy obliczaniu tej amortyzacji ujmuje się wyłącznie amortyzację sprzętu, maszyn i urządzeń zaangażowanych bezpośrednio przy pozysku (wydobyciu) wapna, tj. koparek jednonaczyniowych, koparek wieloczerpakowych (łącznie z taśmociągami i agregatem prądotwórczym), spycharek i ciągników z osprzętem spycharkowym. Sposób wyliczenia jednostkowych kosztów amortyzacji sprzętu zaangażowanego przy pozysku jest następujący:

a)
wartość początkowa maszyny (urządzenia) x obowiązująca stawka amortyzacji = roczna wartość amortyzacji;
b)
roczna wartość amortyzacji (lit. a): normatywną liczbę godzin pracy maszyny (urządzenia) w roku = wartość amortyzacji na 1 godzinę pracy.

Normatywna liczba godzin pracy każdej koparki powinna odpowiadać liczbie godzin pracy kopalni w roku, tj. z wyłączeniem okresów zimowych, w których niskie temperatury uniemożliwiają pozysk wapna ze względu na dużą jego wilgotność i zamarzanie.

Przyjęcie niższej liczby dni pracy kopalni, a tym samym i wykorzystania maszyny w roku jest możliwe także wówczas, gdy brak jest w tym terenie odpowiednio dużego zapotrzebowania na wapno uniemożliwiającego optymalne wykorzystanie zdolności pozysku kopalni. W takim przypadku wysokość zapotrzebowania powinna być potwierdzona przez urząd wojewódzki i odnotowana w kalkulacji. Normatywna liczba godzin pracy ciągników powinna być nieco wyższa, bowiem w okresach, np. mrozów powinny być one wykorzystywane także do innych prac poza kopalnią. Dotyczy to też koparek, ładowaczy, które oprócz pracy w kopalni są wykorzystywane przy przeładunku innych towarów.

Sprzęt bezpośrednio zaangażowany przy pozysku wapna, jego wartość początkową, stawkę amortyzacji, wykorzystanie w roku, jak i odpowiednio wyliczoną wartość amortyzacji należy wyszczególnić według poniższego wzoru:

Lp.Wyszczególnienie sprzętu (nazwa - typ)Wartość początkowa w złotychStawka amortyzacji w procentachRoczna wartość amortyzacji w złotychNormatywne wykorzystanie w roku w godzinachWartość amortyzacji zł/godz.
123456
1...............
2...............
Razem

Suma jednostkowych kosztów amortyzacji wyszczególniona w rubryce 6 tego wzoru stanowi wartość amortyzacji środków trwałych, którą wpisuje się do Lp. I - 1, rubryka 2 tabeli.

2. Remonty i konserwację sprzętu.

Przy obliczaniu kosztów remontów i konserwacji sprzętu używanego przy pozysku (wydobyciu) wapna, przyjmuje się wskaźnik remontów i konserwacji w wysokości 30% wartości zakupu tego sprzętu według aktualnie obowiązujących cen, przy czym wskaźnik ten należy traktować jako maksymalny. Jeżeli faktycznie poniesione przez jednostkę koszty remontu i konserwacji sprzętu są niższe od tego wskaźnika, koszty te powinny być odpowiednio skorygowane. Koszty te powinny być wyliczone po kosztach bezpośrednich, tj. bez zysku i narzutów na koszty ogólne.

Sposób wyliczenia kosztów jednostkowych remontów i konserwacji jest następujący:

a)
wartość zakupu maszyny (urządzenia) x wskaźnik remontów i konserwacji = wartość remontów i konserwacji maszyny (urządzenia) w skali roku;
b)
wartość remontów i konserwacji w skali roku (lit. a) : normatywną liczbę godzin pracy maszyny (urządzenia) w roku = wartość remontów i konserwacji na 1 godzinę pracy.

Wykaz sprzętu, wskaźniki remontów i konserwacji, normatywną liczbę godzin pracy tego sprzętu, jak i odpowiednio wyliczoną wartość remontów i konserwacji należy wyszczególnić według poniższego wzoru:

Lp.Wyszczególnienie sprzętuWartość w cenach aktualn. w złotychWskaźnik remontów i konserwacji w procentachWartość remontów i konserwacji w złotychNormatywne wykorzystanie w godzinachWartość remontów i konserwacji zł/godz.
123456
1...............
2...............
Razem

Suma jednostkowych kosztów remontów i konserwacji sprzętu, obliczonych dla poszczególnych maszyn (urządzeń) stanowi koszt remontów i konserwacji sprzętu zaangażowanego przy pozysku (wydobyciu) wapna, którą wpisuje się do Lp. I - 2, rubryka 2 tabeli.

3. Zużycie paliw, smarów i energii.

Koszty zużycia paliw, smarów i energii oblicza się według norm fabrycznych lub zakładowych zużycia na 1 godzinę pracy maszyny (urządzenia) przy zastosowaniu aktualnych cen materiałów - według poniższego wzoru:

Lp.Wyszczególnienie sprzętuPaliwa (energii *)Smary i olejeWartość zł/godz.
Norma 1/godz.Cena zł/t.Wartość zł/godz.Norma 1/godz.Cena zł/l.Wartość zł/godz.
12345678
1.................
2.................
Razem

*) przy energii jednostka w kilowatogodzinach

Sumę jednostkowych kosztów obliczonych dla poszczególnych maszyn (urządzeń) wpisuje się w Lp. I - 3, rubryka 2 tabeli.

4. Płace pracowników wraz z pochodnymi.

Sposób kalkulowania kosztów 1 godziny pracy osób zatrudnionych bezpośrednio przy pozysku (wydobyciu) wapna jest analogiczny, jak przy kalkulowaniu kosztu 1 godziny pracy traktorzysty w pracach polowych, transportowych, pracownika zatrudnionego w warsztacie, itp., z tym że uwzględnia się wyłącznie koszty bezpośrednie, tj. bez narzutu kosztów pośrednich i ogólnych oraz zysku na podstawie stawek zaszeregowania pracowników zatrudnionych przy pozysku wapna lub stawek średnich dla całej jednostki gospodarczej oraz dopłat (godziny nadliczbowe, rekompensaty, itp.) faktycznie ponoszonych. Przy obliczaniu tych kosztów nie uwzględnia się pracowników dozoru. Koszty te należy wyszczególnić według poniższego wzoru.

Lp.Wyszczególnienie pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy pozysku wapnaStawka osobistego zaszeregowania zł/godz.Koszt pracy wyliczony według poniższego wzoru zł/godz.
123
1...........................
2...........................
Razem

Sumę jednostkowych kosztów wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla poszczególnych pracowników zatrudnionych przy pozysku (wydobyciu) wapna wpisuje się w Lp. I - 4, rubryka 2 tabeli.

Wzór kalkulacji kosztów pracy wraz z pochodnymi 1 godz. przy pozysku wapna.

Lp.Wyszczególnieniezłotych
1.Płaca zasadnicza ..... zł, skorygowana przez współczynnik przeliczeniowy ..... (wolne soboty) ............
2.Dodatek za staż pracy (.....% płacy zasadniczej) ............
3.Dopłata za..... godziny nadliczbowe............
4.Razem............
5.Fundusz mistrzowski (.....% od Lp. 4) ............
6.Razem............
7.Dodatek trudnościowy (.....% od Lp. 1) ............
8.Ekwiwalenty (mleko, mieszkanie, działka) ............
9.Dodatek za prace szkodliwe dla zdrowia............
10.Posiłki regeneracyjne, ekwiwalent za pranie odzieży (.....% od Lp. 1) ............
11.Wynagrodzenie poza planowanym funduszem płac (.....% od Lp. 1)............
12.Razem............
13.Podatek od funduszu płac (.....% od Lp. 12) ............
14.Narzut ZUS i składka emerytalna (.....% od Lp. 12) ............
15.Fundusz socjalny na 1 zatrudnionego na 1 godzinę............
16.Fundusz mieszkaniowy na 1 zatrudnionego na 1 godzinę............
17.Wydatki na BHP (.....% od Lp. 12) ............
18.Fundusz współzawodnictwa (.....% od Lp. 12 minus Lp. 10 i 11) ............
19.Razem koszty efektywnego czasu pracy............
20.Nieefektywny uzasadniony czas pracy (przeglądy OC, przestoje, dojazdy, czas na posiłki, urlopy) .....% czasu pracy ogółem, tj. Lp. 20............
21.Czas pracy ogółem............
22.Rekompensata za pieczywo, żywność, opał*)............

............

23.OGÓŁEM KOSZT KALKULACYJNY

*) - jeżeli nie jest już wkalkulowana do płacy zasadniczej w Lp. 1.

5. Razem koszty pozysku.

Sumę kosztów pozysku zawartą w Lp. I - 4, rubryka 2 tabeli w zł/godz. dzielimy przez zakładową normę pozysku wapna w kopalni w t/godz., będącej sumą wydajności wszystkich koparek pracujących bezpośrednio przy pozysku (w przeliczeniu na wilgotność normatywną) i otrzymujemy koszt pozysku wapna w zł/t, który wpisuje się w Lp. I - 4, rubryka 3 tabeli. Normę pozysku wapna dla kopali wylicza się według poniższego wzoru:

Lp.Wyszczególnienie koparekNorma pozysku w t/godz.
wapna o wilgotności pozyskiwanejwapna w przeliczeniu na wilgotność normatywną
123
1...................
2...................
Razem

Przy ustalaniu zakładowej (oddzielnie dla każdej jednostki) normy wydajności sprzętu należy uwzględnić: warunki eksploatacji złoża, przeciętne warunki atmosferyczne, fabryczną normę wydajności sprzętu, itp. Zakładowa norma wydajności koparki powinna odnosić się w tym przypadku do wapna przeliczonego już na wilgotność normatywną, tj. dla:

a)
kredy jeziornej - 30% wg PN - 74C - 87007,
b)
wapna posodowego - 40% wg PN - 74 C - 87007.
c)
wapna pocelulozowego - 25% wg PN-74 C-87007,
d)
wapna po flotacji siarki - 25% wg PN-74 C-87007,
e)
wapna poazotniakowego - 25% wg ZN-80/MP.Ch P-65),
f)
wapna poneutralizującego - 30% wg ZN-81/MPCh/TF-2618-ZTiF "Pronit").

Fakt opracowania normy zakładowej powinien być odnotowany w odpowiednim dokumencie (protokole), sporządzonym komisyjnie w oparciu o rzeczywiste w danych warunkach przy prawidłowej organizacji pracy wydobycie ton wapna na 1 godzinę.

II. Koszty dosuszania wapna.

Koszty dosuszania wapna pozyskanego (wydobytego) obejmują:

- transport wapna z miejsca pozysku (wydobycia) do miejsca dosuszenia;

- pryzmowanie wapna na składowisku w celu dosuszenia;

- załadunek wapna dosuszonego na środki transportowe odbiorcy.

W ramach tych kosztów dla pracującego przy dosuszaniu sprzętu wraz z obsługą, oblicza się tak, jak przy pozysku (wydobyciu) wapna:

1)
amortyzację,
2)
remonty i konserwację,
3)
zużycie paliw, surowców, olejów i energii,
4)
płace pracowników.

Koszty te należy następnie przenieść do poszczególnych Lp. II, rubryka 2 tabeli. Przy obliczaniu tych kosztów należy zwrócić uwagę, aby liczba sprzętu przy dosuszeniu była skoordynowana z normatywami wydobycia wapna w kopalni w t/godz.

III. i VII. Inne koszty bezpośrednie.

Przy obliczaniu tych kosztów należy dokonać indywidualnej, oddzielnej dla każdego źródła pozysku wapna kalkulacji, innych nie wymienionych w Lp. I i II kosztów bezpośrednio związanych z pozyskiem i dosuszaniem wapna. Koszty te powinny uwzględniać m.in. przygotowanie złoża do eksploatacji, opracowanie dokumentacji zagospodarowania złoża, badanie próbek wapna na wilgotność, przekładanie i naprawę dróg technologicznych, dojazdowych oraz placów składowych, zlecone odstrzały skały wapiennej, amortyzację budynków bezpośrednio związanych z pozyskiem wapna, koszt zatrudnienia pracowników dozoru bezpośredniego i inne koszty uzasadnione związane bezpośrednio z pozyskiem wapna.

W przypadku wykonywania usług wewnętrznych (w ramach danej spółdzielni) na rzecz zakładu pozysku wapna w Lp. III należy wykazywać wartość tych usług po kosztach własnych, tj. bez kosztów ogólnych oraz zysku, gdyż są one ujęte w formie narzutów w Lp. IV i VI tabeli. Globalną kwotę ustalonych w wyżej podany sposób kosztów dzieli się przez wielkość planowanej sprzedaży wapna w roku bieżącym. Otrzymaną w ten sposób wartość kosztów na 1 tonę sprzedanego wapna wpisuje się w Lp. III, rubryka 3 tabeli. W przypadku korzystania przez spółdzielnię pozyskującą wapno z usług innych jednostek gospodarczych, np. w zakresie transportu wapna do miejsca dosuszania, naprawy dróg, remontów, itp. - w kalkulacji kosztów pozysku należy wykazywać faktycznie ponoszone opłaty z tego tytułu i nie naliczać dodatkowo narzutów na koszty ogólne (Lp. IV) oraz zysku (Lp. VI). Globalną kwotę tych kosztów dzieli się przez wielkość planowanej sprzedaży wapna w roku bieżącym. Otrzymaną w ten sposób wartość kosztów bezpośrednich na 1 tonę sprzedanego wapna wpisuje się w Lp. VII, rubryka 3 tabeli. W przypadku budowy dróg dojazdowych lub zakupu i montowania różnych płyt utwardzeniowych, które będą służyć przez kilka lat funkcjonowania kopalni - koszty te należy rozłożyć na każdą tonę wapna pozyskanego i sprzedanego w okresie ich użytkowania.

IV. Koszty ogólne.

Wielkość kosztów ogólnych przyjmuje się w postaci narzutu do sumy kosztów bezpośrednich w takim samym stosunku procentowym, w jakim występują one w całokształcie działalności spółdzielni z wyłączeniem kosztów nieuzasadnionych.

VI. Zysk.

Zysk należy przyjąć w wysokości obowiązującej przy ustalaniu regulowanych cen usług rolniczych.

VIII. Koszty zakupu złoża.

Przy obliczaniu tych kosztów należy uwzględnić:

1)
koszt związany z opłatami ponoszonymi przez spółdzielnię z tytułu zmiany użytkowania gruntów i przeznaczania ich pod eksploatację złóż kredy jeziornej;
2)
cenę wapna nawozowego faktycznie płaconą zakładom przemysłowym, jednak nie wyższą, niż wynosi cena loco zwał, zgodnie z obowiązującym cennikiem na nawozy sztuczne i wapniowe oraz wapniowo magnezowe - ustalonym przez Urząd Cen.

Dla wyliczenia kosztu jednostkowego - w przypadku kredy jeziornej (pkt 1) należy kwotę opłaty, ustaloną przez urząd gminy, na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów podzielić przez planowaną wielkość sprzedaży wapna w całym okresie eksploatacji złoża, określoną w dokumentacji zagospodarowania złoża kopalni.

Wielkość sprzedaży wapna powinna odnosić się do jego normatywnej wilgotności.

WYJAŚNIENIA DODATKOWE

Dotacją nie jest objęty pozysk wapna defekacyjnego z osadników cukrowni. Obowiązek załadunku wapna i pokrycia kosztów z tym związanych należy do cukrowni, bowiem opróżnianie tych osadników stanowi jeden z ciągów procesu produkcyjnego. Natomiast spółdzielnie odbierające wapno rozliczają z budżetem jedynie dotacje do jego transportu.

W kalkulacji nie należy ujmować kosztów rekultywacji złoża, bowiem na ten cel spółdzielnia otrzymuje środki finansowe z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i Leśnych będących w dyspozycji wojewody.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Tabela stawek za tonokilometr oraz zryczałtowanych kwot należności za czas postoju środka transportu wraz z obsługą przeznaczony na załadunek i rozładunek 1 tony wapna nawozowego na środek transportu.

Lp.ZestawStawka dotacji
zł/1 tkmzł/t (za i wyładunek)
123
I.Ciągnik o mocy od 30 do 60 KM
1.z 1 przyczepą:
a) wywrotką o ładowności do 4,5 t12,0179
b) wywrotką o ładowności do 6,0 t9,2183
c) technologiczną o ładowności do 6,0 t10,5209
2.z 2 przyczepami:
a) wywrotkami o ładowności do 4,5 t każda6,6199
b) wywrotkami o ładowności od 6,0 t. każda5,2206
II.Ciągniki o mocy od 61 KM do 100 KM
1.z 2 przyczepami:
a) wywrotkami o ładowności do 4,5 t każda7,9235
b) wywrotkami o ładowności do 6,0 t każda6,1243
2.z 1 przyczepą o ładowności od 9,0 t - stawka dotacji jak dla ciągnika tej samej mocy z 2 przyczepami o ładowności do 4,5 t każda7,9235
3.z 1 przyczepą o ładowności do 12,0 t oraz z 2 przyczepami o ładowności do 9,0 t każda - stawka dotacji jak dla ciągnika o tej samej mocy z 2 przyczepami o ładowności do 6,0 t każda6,1243
Transport wapna nawozowego zestawem ciągnikowym z 1 przyczepą, o którym mowa w Lp. I - 1tabeli - może być dokonywany w szczególnie uzasadnionych przypadkach (śliskie jezdnie, zła jakość dróg itp.) przy czym dotyczy to jedynie transportu dokonywanego z miejsca jego pozysku bezpośrednio na pole usługobiorcy na odległość nie większą niż 40 km.

Decyzja w tej sprawie powinna być podjęta przez spółdzielnię przed przystąpieniem do transportu wapna komisyjnie, z udziałem członka zarządu spółdzielni, głównego księgowego i przedstawiciela rady spółdzielni. Stanowisko Komisji powinno być zawarte w protokole; numer protokołu i jego datę wpisuje się do karty drogowej ciągnika.

Stawki zawarte w tabeli należy stosować przy przestrzeganiu zasady pełnego wykorzystania dopuszczalnej ładowności zestawu transportowego.

Koszty transportu wapna nawozowego transportem samochodowym do celów dotacyjnych należy obliczać zgodnie z obowiązującą w dniu dokonywania tego transportu taryfą towarową transportu samochodowego i spedycji wydaną przez Ministerstwo Komunikacji.