Zasady tworzenia planów finansowo-gospodarczych w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2005.9.62

Akt utracił moc
Wersja od: 9 września 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 58
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 9 września 2005 r.
w sprawie zasad tworzenia planów finansowo-gospodarczych w jednostkach organizacyjnych państwowego gospodarstwa leśnego Lasy Państwowe.

F-0337/17/2005

Na podstawie art. 33 ust. 1 i ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. nr 45 poz. 435), a także § 8 ust. 1 pkt. 2 statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18.05.1994 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe oraz w związku z § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6.12.1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. nr 134, poz. 692) ustalam zasady sporządzania planów finansowo-gospodarczych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zwanym dalej "Lasami Państwowymi".

§  1.
Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty tej działalności z własnych przychodów. Planowanie w Lasach Państwowych obejmuje:

1. roczne plany finansowo-gospodarcze,

2. syntetyczną informację o przewidywanej w okresie 3-letnim realizacji przez nadleśnictwa zadań z planu urządzenia lasu,

3. długookresową prognozę finansowo-gospodarczą dla Lasów Państwowych.

§  2.
1.
Podstawą działalności gospodarczej jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych są sporządzane przez nie roczne plany finansowo-gospodarcze. Wyróżnia się następujące plany finansowo-gospodarcze:
1)
plan Lasów Państwowych obejmujący plan biura Dyrekcji Generalnej LP, plany zakładów o zasięgu krajowym oraz plany regionalnych dyrekcji LP,
2)
plany regionalnych dyrekcji LP obejmujące plan biura regionalnej dyrekcji LP, plany nadleśnictw i plany zakładów o zasięgu regionalnym,
3)
plany nadleśnictw i plany zakładów,
2.
Plany finansowo-gospodarcze, o których mowa w ust. 1, zawierają:
1)
zadania rzeczowe,
2)
przychody własne, dotacje, dopłaty i inne przychody,
3)
koszty działalności,
4)
wynik finansowy,
5)
przychody i wydatki funduszu leśnego,
6)
źródła i kierunki przeznaczenia środków na cele rozwojowe,
7)
zadania finansowane ze środków budżetowych,
8)
zadania finansowane z innych źródeł.

Plany finansowo-gospodarcze sporządzane są z uwzględnieniem celów polityki leśnej państwa w oparciu o zadania określone w planach urządzenia lasu, potrzeby wynikające z bieżących uwarunkowań gospodarczych, sytuację na rynku drzewnym i rynku usług oraz makrowskaźniki, o których mowa w ust. 7.

Roczne plany finansowo-gospodarcze winny uwzględniać cele i priorytety wynikające z długookresowej prognozy dla Lasów Państwowych, o której mowa w § 4.

3.
Wielkości, o których mowa w ust. 2, odnoszące się do pkt. od 1 do 8 prezentowane są w tabelach zawierających:
1)
plan przychodów, kosztów i wyniku (załącznik 1), (załączników nie drukujemy- przyp. red.)
2)
zadania finansowane ze środków budżetowych oraz prognoza dochodów budżetu państwa (załącznik 1a),
3)
plan finansowania rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (załącznik 2),
4)
plan zatrudnienia i wynagrodzeń (załącznik 3),
5)
plan wybranych zadań rzeczowych (załącznik 4),
6)
plan rozrachunków wewnątrzbranżowych (załącznik 5),
7)
plan działalności jednostek finansowanych z narzutu na utrzymanie jednostek nadrzędnych - sporządzany odpowiednio na szczeblu regionalnej dyrekcji LP i Dyrekcji Generalnej LP (załącznik 6),
8)
plan działalności zakładu (załącznik 7),
9)
plan przychodów i wydatków funduszu leśnego - sporządzany na szczeblu Dyrekcji Generalnej LP (załącznik nr 8).

Informacje dodatkowe do wypełniania tabel druków planistycznych planu rocznego zawiera część I załącznika nr 9.

4.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych opracowują plany z wykorzystaniem systemu informatycznego Lasów Państwowych (ACER, System LAS, hurtownia danych oraz innych dostępnych programów).
5.
Proces planowania obejmuje dwa etapy:
1)
sporządzenie wersji operacyjnej planu,
2)
sporządzenie wersji zasadniczej planu.
6.
Szczegółowy zakres czynności oraz terminy realizacji poszczególnych etapów planowania określa harmonogram sporządzania rocznego planu finansowo-gospodarczego, stanowiący załącznik nr 10.
7.
Makrowskaźniki, o których mowa w pkt. 4 harmonogramu (załącznik nr 10) obejmują m.in.:
1)
wskaźnik odpisu na fundusz leśny,
2)
narzut na utrzymanie jednostek nadrzędnych,
3)
wskaźnik udziału kosztów w przychodach, zwany również "wskaźnikiem k/p",
4)
wskaźnik przyrostu przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
8.
Zatwierdzenie planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych następuje po ustaleniu przez Ministra właściwego ds. środowiska, na wniosek Dyrektora Generalnego LP, wysokości odpisu podstawowego na fundusz leśny oraz wysokości wpłat na koszty utrzymania Dyrekcji Generalnej LP i regionalnych dyrekcji LP obciążających koszty działalności nadleśnictw.
9.
Zatwierdzenie planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych poprzedza uzyskanie opinii Kolegium Lasów Państwowych.
10.
Zatwierdzanie planów finansowo-gospodarczych, o których mowa w ust. 1 i 5, dla poszczególnych szczebli dokonywane jest przez kierowników określonego szczebla odpowiednio do uprawnień zawartych w statucie Lasów Państwowych, w drodze zarządzenia.
11.
W ramach sprawowanego nadzoru Dyrektor Generalny LP i dyrektorzy regionalnych dyrekcji LP bieżąco monitorują przebieg realizacji planów.
12.
Dopuszcza się wprowadzanie zmian w zatwierdzonych planach w trakcie roku, dla którego zostały one opracowane. Zmiany te podlegają akceptacji Dyrektora Generalnego LP.
§  3.
1.
Syntetyczna informacja o przewidywanej w okresie 3-letnim realizacji zadań z planu urządzenia lasu, zwaną dalej "syntetyczną informacją" służy:
1)
monitorowaniu realizacji planu urządzenia lasu,
2)
umożliwieniu oceny skutków finansowych realizacji planu urządzenia lasu w celu zachowania wskaźnika udziału kosztów w przychodach w dłuższym okresie czasu,
3)
przeprowadzeniu procedur przetargowych dla zadań w działalności podstawowej, których realizacja nastąpi w okresach dłuższych niż jednoroczne.
2.
Syntetyczną informację, o której mowa w ust. 1 tworzy się z uwzględnieniem:
1)
zadań wynikających z planów urządzenia lasu,
2)
zadań określonych w długookresowej prognozie,
3)
makrowskaźników wymienionych w § 2 ust. 7 utrzymanych na poziomie obowiązującym w roku bazowym,
4)
sytuacji na rynku drzewnym,
5)
płynności finansowej jednostek Lasów Państwowych.
3.
Syntetyczna informacja o przewidywanej realizacji zadań sporządzana jest w ujęciu rzeczowo-finansowym wg wzoru określonego w załączniku nr 11, z uwzględnieniem:
1)
stałych cen osiągniętych w okresie pierwszych 5 m-cy roku, w którym odbywa się planowanie,
2)
wielkości sprzedaży drewna, która jest równa wielkości drewna pozyskanego,
3)
kosztów jednostkowych na poziomie stosowanym w planie operacyjnym obowiązującym w roku, w którym syntetyczna informacja jest sporządzana.

Wskazówki dodatkowe do sporządzania syntetycznej informacji zawiera część II załącznika nr 9.

4.
Syntetyczna informacja podlega corocznej aktualizacji.
5.
Syntetyczna informacja opracowywana jest łącznie z wersją operacyjną planu finansowo-gospodarczego nadleśnictwa.
6.
Syntetyczna informacja podlega zatwierdzeniu w trybie przewidzianym dla wersji operacyjnej planu finansowo-gospodarczego nadleśnictwa.
§  4.
1.
Długookresowa prognoza dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe sporządzana jest w Dyrekcji Generalnej LP na okres 10-letni.
2.
Długookresowa prognoza zawiera podstawowe zamierzenia perspektywiczne oraz wyznacza długookresowe cele, które winny być uzyskane przez Lasy Państwowe, w tym w szczególności:
1)
prognozę sytuacji gospodarczej i finansowej Lasów Państwowych,
2)
określenie podaży drewna w układzie użytkowym,
3)
poziom zatrudnienia,
4)
strukturę majątku.

Realizacja powyższych celów umożliwia utrzymanie przez Lasy Państwowe prawidłowych relacji ekonomicznych i finansowych wskazanych w art. 8 i 50 ustawy o lasach.

3.
Długookresowa prognoza opracowywana jest wg cen stałych i podlega aktualizacji nie rzadziej niż co 5 lat.
4.
Długookresowa prognoza przekazywana jest do regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśnictw.
§  5.
Traci moc zarządzenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 29.01.2001 r. w sprawie planowania finansowo-gospodarczego w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (zn. spr. G-0130 poz. 382).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i ma zastosowanie w odniesieniu do planów finansowo-gospodarczych opracowywanych w Lasach Państwowych, poczynając od planów na rok 2006.