Zasady, tryb i terminy sporządzania sprawozdań z wykonania budżetu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1971.8.16

Akt utracił moc
Wersja od: 29 maja 1971 r.

INSTRUKCJA Nr 28/KS
z dnia 13 maja 1971 r.
w sprawie zasad, trybu i terminów sporządzania sprawozdań z wykonania budżetu.

Na podstawie artykułu 91 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) ustala się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Sprawozdania budżetowe składają:
1)
dysponenci kredytów - dysponentom wyższego stopnia,
2)
zakłady budżetowe - nadzorującym je dysponentom kredytów budżetowych,
3)
dysponenci główni - organom finansowym,
4)
organy finansowe - organom finansowym wyższego stopnia.
2.
Rozróżnia się sprawozdania:
1)
jednostkowe, sporządzane przez każdą jednostkę sprawozdawczą z własnych ksiąg,
2)
łączne, sporządzane przez dysponentów drugiego i pierwszego stopnia ze sprawozdań jednostek podległych i własnego sprawozdania jednostkowego,
3)
zbiorcze, sporządzane przez organy finansowe z wykonania budżetów zbiorczych.
3.
Sporządza się sprawozdania operatywne, półroczne i roczne.
4.
Sprawozdania sporządza się w sumach narastających, tj. w sumach od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
5.
Poszczególne egzemplarze sprawozdań przesyła się w takiej ilości egzemplarzy jaką ustali odbiorca sprawozdań.
§  2.
1.
Jednostki przyjmujące sprawozdania powinny przyjmowane sprawozdania zbadać pod względem prawidłowości rachunkowej, w szczególności czy:
1)
złożono wypełnione w należyty sposób wszystkie obowiązujące daną jednostkę sprawozdawczą formularze sprawozdawcze,
2)
sprawozdania nie zawierają błędów arytmetycznych,
3)
poszczególne sprawozdania są ze sobą powiązane w należyty sposób, pod względem liczbowym,
4)
sprawozdania zawierają prawidłową klasyfikację budżetową.
2.
W celu wykonania czynności, o których mowa w ust. 1, jednostki przyjmujące sprawozdania mogą żądać złożenia do wglądu wraz ze sprawozdaniami ksiąg i dokumentów przez siebie określonych.
§  3.
1.
Wszelkie nieprawidłowości ujawnione w trakcie badania sprawozdań jednostek niższego stopnia powinny być usunięte przed sporządzeniem sprawozdań łącznych (zbiorczych) w drodze właściwych księgowań w okresie sprawozdawczym.
2.
Nieprawidłowości, których usunięcie w terminie przewidzianym dla złożenia sprawozdań nie było możliwe, powinny być omówione w notatce objaśniającej, dołączonej do sprawozdania łącznego (zbiorczego) wraz z podaniem środków przedsięwziętych celem ich usunięcia w następnym okresie sprawozdawczym.

Rozdział  2

Sprawozdania operatywne o dochodach i wydatkach budżetów terenowych.

§  4.
1.
Organy finansowe budżetów terenowych sporządzają następujące zbiorcze sprawozdania operatywne z wykonania budżetów terenowych:

- o dochodach budżetowych,

- o wydatkach budżetowych.

2.
Sprawozdania o dochodach budżetowych sporządza się według stanu na koniec miesiąca: marca, maja, czerwca, sierpnia, września i grudnia.
3.
Sprawozdania o wydatkach budżetowych sporządza się według stanu na koniec miesiąca: marca, maja, września i grudnia.
4.
Dla potrzeb organów finansowych stopnia wojewódzkiego i powiatowego dopuszcza się możliwość sporządzania sprawozdań wymienionych w ust. 1 według stanu na koniec miesiąca października.
§  5.
Jednostki budżetowe sporządzają sprawozdania operatywne z wykonania budżetów terenowych z częstotliwością, szczegółowością oraz dokładnością określoną w niniejszej instrukcji dla sprawozdań zbiorczych sporządzanych przez organy finansowe.
§  6.
1.
Sprawozdania zbiorcze o dochodach budżetowych sporządza się w układzie według działów i rozdziałów (lub grup rozdziałów) klasyfikacji budżetowej, wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji.
2.
W zakresie działów: 40 - "Rolnictwo", 67 - "Gospodarka mieszkaniowa i komunalna", 94 - "Różna działalność", 99 - "Dochody z gospodarki nieuspołecznionej" i 00 - "Dochody od ludności i różne rozliczenia finansowe" oraz niektórych rodzajów dochodów pozabudżetowych sporządza się ponadto odrębne sprawozdanie w zakresie niektórych paragrafów klasyfikacji, wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej instrukcji.
3.
Sprawozdania zbiorcze o dochodach budżetowych według stanu na koniec miesiąca czerwca sporządza się tylko w zakresie określonym w ust. 2.
§  7.
1.
Sprawozdania zbiorcze o wydatkach budżetowych sporządza się w układzie według działów i rozdziałów (lub grup rozdziałów) klasyfikacji budżetowej, wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik Nr 3 do niniejszej instrukcji.
2.
W każdym dziale wykazuje się następujące paragrafy klasyfikacji wydatków budżetowych:

§ 11 - osobowy fundusz płac,

§ 12 - bezosobowy fundusz płac,

§ 35 - podróże służbowe i przeniesienia.

§  8.
1.
Technika sporządzania sprawozdań jest następująca:
1)
dla każdego działu klasyfikacji budżetowej dochodów lub wydatków przeznacza się osobny formularz (formularze) sprawozdawczy,
2)
w sprawozdaniu podaje się odpowiednie symbole klasyfikacji dochodów lub wydatków; nie wypełnia się rubryki "część"; w sprawozdaniu o dochodach budżetowych, sporządzanym według załącznika Nr 1, nie wypełnia się rubryki "paragraf", a w sprawozdaniu sporządzanym według załącznika Nr 2 wymieniony w tym załączniku symbol klasyfikacji podaje się w rubryce "rozdział",
3)
w sprawozdaniu o dochodach budżetowych nie wykazuje się wpływów realizowanych na rzecz innych wierzycieli (PZU, fundusz gromadzki, fundusz miejski),
4)
w sprawozdaniu o dochodach budżetowych (załącznik nr 2) w wierszu dotyczącym funduszu gromadzkiego wykazuje się wpływy w wysokości zarachowanych na rachunek tego funduszu a w wierszu dotyczącym dodatków za zwłokę - wpływy według ewidencji podatkowej,
5)
w sprawozdaniach o dochodach i wydatkach budżetowych wyprowadza się sumy ogólne działów klasyfikacji budżetowej,
6)
w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych pod sumą ogólną działu podaje się kwoty wydatków dotyczących paragrafów wymienionych w § 7 ust. 2.
2.
Sprawozdania zbiorcze sporządza się na formularzach Min. Fin. 7920 dostarczanych organom finansowym przez Ministerstwo Finansów.
3.
Dane liczbowe zaokrągla się:

- w sprawozdaniach z wykonania budżetów stopnia powiatowego - do pełnych złotych, odcinając dziesiątki i jednostki groszy w sumach wynikowych,

- w sprawozdaniach z wykonania budżetów stopnia wojewódzkiego - do tysięcy złotych, odcinając setki, dziesiątki i jednostki złotych w sumach wynikowych.

§  9.
1.
Ustala się następujące terminy doręczenia sprawozdań po upływie okresu sprawozdawczego:
1)
dla dysponentów trzeciego stopnia oraz prezydiów gromadzkich rad narodowych - do dnia 3-go,
2)
dla dysponentów głównych stopnia powiatowego, dla prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli oraz dla organów finansowych dzielnicowych rad narodowych (z wyjątkiem dzielnicowych rad narodowych miast wyłączonych z województw) - do dnia 5-go,
3)
dla dysponentów głównych stopnia wojewódzkiego i organów finansowych stopnia powiatowego - do dnia 8-go,
4)
dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego - do dnia 12-go.
2.
Terminy wymienione w ust. 1 są terminami doręczenia sprawozdań, co oznacza, że w dniu określonym w ust. 1 sprawozdania powinny się znaleźć - najpóźniej do końca dnia - w nadrzędnej jednostce sprawozdawczej. Wydziały finansowe stopnia wojewódzkiego obowiązane są wysłać sprawozdania pocztą dworcową najpóźniej dnia 11-go po upływie okresu sprawozdawczego.
§  10.
W sprawozdaniach za m-c grudzień należy ująć również dochody i wydatki okresu przejściowego danego roku, zrealizowane w okresie od 1-8 stycznia roku następnego. W związku z tym określone w § 9 ust. 1 terminy doręczania jednostkom wyższego stopnia sprawozdań za m-c grudzień należy liczyć od dnia 9 stycznia następnego roku.

Rozdział  3

Sprawozdania półroczne i roczne.

§  11.
1.
Sporządza się następujące sprawozdania półroczne i roczne:
1)
bilans sald Rb 49,
2)
sprawozdanie o dochodach budżetowych Rb 27,
3)
sprawozdanie o wydatkach budżetowych Rb 28,
4)
sprawozdanie o środkach specjalnych - zakładach budżetowych Rb 30,
5)
sprawozdanie o funduszach celowych Rb 26,
6)
sprawozdanie o gospodarstwach pomocniczych Rb 29,
7)
sprawozdanie z finansowania inwestycji i kapitalnych remontów Rb 37.
2.
Małe jednostki prowadzące księgowość uproszczoną sporządzają zamiast bilansu Rb 49 - sprawozdanie o stanie rachunków Rb 31.
3.
Biura gromadzkie, prowadzące księgowość uproszczoną, sporządzają zamiast bilansu Rb 49 - sprawozdanie o stanie rachunków Rb 38, zamiast sprawozdania o wydatkach budżetowych Rb 28 - sprawozdanie o wydatkach budżetowych Rb 39.

Bilans jednostek i zakładów budżetowych Rb 49

Bilans jednostkowy

§  12.
1.
Bilans jednostkowy sporządza się na podstawie podsumowanych, uzgodnionych i kompletnych zapisów księgowości syntetycznej.
2.
Salda początkowe powinny być zgodne z saldami końcowymi, wykazanymi w bilansie zamknięcia z poprzedniego roku, uwzględniającego ewentualne korekty dokonane w wyniku badania sprawozdania przez biegłych księgowych. Ewentualne różnice na poszczególnych kontach mogą wystąpić w przypadku zmian uzasadniających przekształcenie bilansu otwarcia (np. zmiana planu kont, organizacyjne przekształcenie jednostki budżetowej na zakład budżetowy).
3.
Jednostkowy bilans zawiera salda bilansu otwarcia, salda na koniec okresu sprawozdawczego i salda bilansu zamknięcia.
4.
W bilansie wykazuje się saldo konta 171 pomniejszone o saldo konta 172, którego w bilansie w odrębnej pozycji nie wykazuje się.
5.
Konta mające dwa salda wykazuje się na koniec okresu sprawozdawczego i w bilansie zamknięcia dwoma saldami.
6.
Konta zespołu 8 "Fundusze i wyniki" oraz konta 65 i 66 wykazuje się na koniec okresu sprawozdawczego dwoma saldami zgodnie z obrotami. Na kontach tych obowiązuje przestrzeganie zasady czystości obrotów. W bilansie zamknięcia wykazuje się na kontach zespołu 8 "Fundusze i wyniki", planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych, salda jednostronne.
7.
Do jednostkowego bilansu rocznego Rb 49 dołącza się wykazy należności i zobowiązań oraz rozliczenie wyników inwentaryzacji, zawierające wartość ujawnionych, w poszczególnych rodzajach składników majątkowych, niedoborów i nadwyżek oraz sposób ich rozliczenia (niedobory zawinione, niezawinione, kompensaty itp.).

Bilans łączny i zbiorczy

§  13.
1.
Bilans łączny stanowi sumę bilansów jednostkowych (łącznych). W bilansach łącznych nie należy kompensować sald; jeżeli w bilansach stanowiących podstawę sporządzania bilansu łącznego są wykazane na poszczególnych kontach salda debetowe i kredytowe, wówczas w bilansie łącznym wykazuje się sumy sald dwustronnie, a nie saldo sald.
2.
Między saldami łącznego bilansu otwarcia, a saldami łącznego bilansu zamknięcia z roku poprzedniego mogą zachodzić tylko różnice wynikające ze zmian organizacyjnych, polegających na włączeniu lub wyłączeniu z systemu sprawozdawczego jednostek podległych oraz z przyczyn, o których mowa w § 12 ust. 2, jak również w wyniku korekt dokonanych w jednostkowych bilansach zamknięcia na skutek badania sprawozdań przez biegłych księgowych. W przypadku zaistnienia takich zmian należy sporządzić załącznik do bilansu według następującego wzoru:
Treśćkonto 61konto 81konto 82konto 83konto 84konto 85
WnMaWnMaWnMaWnMaWnMaWnMa
Bilans zamknięcia w roku ubiegłym
Zwiększenia ze wskazaniem jednostek włączonych i przyczyn ich włączenia
Zmniejszenia ze wskazaniem jednostek wyłączonych i przyczyn ich wyłączenia
Inne zmiany (podać jakie)
Bilans otwarcia po uwzględnieniu zmian
3.
W danych uzupełniających do bilansu podaje się na podstawie części II sprawozdania Rb 38 oraz danych uzupełniających ze sprawozdania Rb 31, informacje dotyczące należności, zobowiązań, materiałów, środków trwałych i przedmiotów nietrwałych. Inne dane zawarte w sprawozdaniach Rb 31 i Rb 38 nie podlegają włączeniu do bilansu.
4.
Zakres i szczegółowość informacji o zmianach w funduszach ustala jednostka nadrzędna.
5.
Bilansów łącznych i zbiorczych dla potrzeb Ministerstwa Finansów nie sporządza się. Organy finansowe mogą stosować analogiczne zwolnienia w stosunku do organów finansowych niższego stopnia i głównych dysponentów kredytów a ministerstwa i urzędy centralne w stosunku do podległych dysponentów kredytów drugiego stopnia.

Sprawozdanie jednostkowe o dochodach budżetowych Rb 27

§  14.
1.
Sprawozdanie o dochodach budżetowych sporządza się na podstawie danych analitycznych księgowości dochodów budżetowych. W rubryce zatytułowanej "Należności" wykazuje się salda początkowe: zaległości minus nadpłaty oraz kwoty przypisów po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów. Jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę zaległości i przypisów wówczas różnicę wykazuje się zapisem czerwonym. W rubryce "Wpływy wykonane" wykazuje się wpływy po zmniejszeniu o dokonane zwroty; jeżeli suma zwrotów przewyższa sumę wpłat - różnicę wykazuje się zapisem czerwonym. W rubrykach zatytułowanych "Saldo końcowe" wykazuje się faktyczne zaległości i nadpłaty ustalone na podstawie kont analitycznych.
2.
Sprawozdanie o dochodach budżetowych powinno bilansować się w następujący sposób: należności minus wpływy równają się zaległościom końcowym minus nadpłaty końcowe.
3.
W sumach wykazanych w sprawozdaniu o dochodach budżetowych oraz w bilansie powinny zgadzać się:
1)
należności - z saldem końcowym konta 61,
2)
wpływy od początku roku - z saldem konta 06, a w jednostkach budżetów terenowych z sumą sald konta 06 i 62,
3)
kwoty zaległości i nadpłat końcowych - z odpowiednimi saldami konta 35.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o dochodach budżetowych Rb 27

§  15.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają za I półrocze sprawozdania łączne tylko w zakresie planu i wpływów.
2.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sporządzają zbiorcze sprawozdania o dochodach budżetowych za I półrocze w zakresie planu i wpływów w układzie informacji według wykazów, stanowiących załączniki Nr 1 i 4 do niniejszej instrukcji.
3.
Organy finansowe stopnia powiatowego sporządzają następujące sprawozdania o dochodach budżetów terenowych:
1)
sprawozdanie o dochodach budżetowych realizowanych w całości na rzecz budżetu wojewódzkiego, które przesyłają wydziałowi finansowemu p.w.r.n.; jeżeli wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej pobiera dochody budżetowe na rzecz miasta stanowiącego powiat, wówczas z tych dochodów sporządza osobne sprawozdanie i przesyła wydziałowi finansowemu prezydium rady narodowej tego miasta; do sprawozdań tych dołącza się sporządzone w sumach od początku roku wykazy zawierające stan wpływów na koniec okresu sprawozdawczego, kwoty przelane i kwoty pozostające do przelania,
2)
sprawozdanie o pozostałych dochodach (również w przypadku, gdy budżet wojewódzki uczestniczy częściowo w tych dochodach); do sprawozdania tego dołącza się sporządzone w sumach od początku roku wykazy, zawierające rozliczenie wpływów między poszczególne budżety - według niżej podanych wzorów:

Wzór wykazu rozliczenia wpływów budżetów terenowych między trzy szczeble budżetów (np. w podatkach i opłatach wiejskich):

Lp.Nazwa budżetu otrzymującego udziałStan wpływówUdział
% udziałunależnyprzelanypozostaje do przelania
1GromadaA10060605010
2"B20040806515
Razem300X14011525
Budżety:
wojewódzki500201008020
powiatowyXX605010
OgółemXX30024555

Wzór wykazu rozliczenia wpływów budżetów terenowych między budżetami szczebla powiatowego i wojewódzkiego:

Rodzaj dochodówStan wpływówZ kwoty wpływów przypada na rzecz budżetu
powiatowego

(miasta stanowiącego powiat)

wojewódzkiego
%suma%suma
Podatek dochodowy od przedsiębiorstw spółdzielczych7.000503.500503.500
Dopłata do cen napojów alkoholowych1.50020300801.200
Podatek od nabycia praw majątkowych100100100
Razem8.6003.9004.700
Przelano3.0003.500
Pozostało do przelania9001.200

Wydziały finansowe obejmują zarówno sprawozdaniami, jak i wykazami rozliczeń, tylko wpływy przez siebie realizowane, pomijając wpływy realizowane przez miasta nie stanowiące powiatu i osiedla.

Jednakże przy ustalaniu wysokości udziału należnego budżetowi wojewódzkiemu we wpływach z podatków i opłat miejskich należy przyjąć jako podstawę obliczania sumy wpływów z terenu całego powiatu. Okoliczność tę uwzględniono w przykładzie pierwszym, przyjmując, że kwota 500 zł składa się z wpływów osiągniętych przez wydział finansowy w kwocie 300 zł i miasta nie stanowiące powiatu - w kwocie 200 zł.

Wydziały finansowe wykazują sumy wpływów wykonanych w zakresie zobowiązania pieniężnego rolników w ułamku: w liczniku wpływy stanowiące dochody budżetu terenowego, w mianowniku wpływy przypadające na rzecz innych wierzycieli (PZU, fundusz gromadzki).

Wpływy z tytułu podatku obrotowego i dochodowego od rzemiosła należy wykazywać w sprawozdaniu w sposób następujący: w liczniku wpływy stanowiące dochody budżetowe, w mianowniku wpływy przypadające na rzecz funduszu miejskiego.

4.
Przy sporządzaniu zbiorczych sprawozdań o dochodach budżetowych powiatowe organy finansowe nie włączają do tych sprawozdań sum dochodów, wykazanych w sprawozdaniach prezydiów rad narodowych niższego stopnia z tytułu przekazanych im wpływów (udziałów) w dochodach.
5.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego sporządzają, na podstawie otrzymanych od powiatowych organów finansowych oraz własnych sprawozdań, półroczne i roczne sprawozdania łączne o dochodach budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki organów finansowych, odrębnie dla poszczególnych części budżetowych, według obowiązującej klasyfikacji dochodów budżetowych. Sprawozdania uzgodnione z Narodowym Bankiem Polskim przesyłają następnie w terminach ustalonych w §§ 26 i 29 niniejszej instrukcji dla dysponentów kredytów drugiego stopnia budżetu centralnego, właściwym ministerstwom i centralnym urzędom oraz centralom organizacji spółdzielczych, celem włączenia do sprawozdań łącznych z danej części budżetu centralnego.

Analogiczny tryb postępowania stosuje się w zakresie dochodów budżetu centralnego wpłacanych na rachunek Ministerstwa Finansów.

Sprawozdania sporządza się z dokładnością do tysięcy złotych.

6.
Do sprawozdań, o których mowa w ust. 5, powiatowe organy finansowe dołączają dodatkowe zestawienia według wzorów stanowiących załączniki Nr 7 i 8 do niniejszej instrukcji.

Organy finansowe stopnia wojewódzkiego sporządzają na podstawie otrzymanych zestawień oraz załączników sporządzonych do własnych sprawozdań zestawienia łączne, które przesyłają w terminach ustalonych w §§ 26 i 29 niniejszej instrukcji dla dysponentów kredytów drugiego stopnia budżetu centralnego, bezpośrednio Departamentowi Dochodów Państwa w Ministerstwie Finansów.

Sprawozdanie jednostkowe o wydatkach budżetowych Rb 28

§  16.
1.
W sprawozdaniu o wydatkach budżetowych podaje się w kolejności według paragrafów:
1)
wyjątki objęte kontem 01,
2)
koszty objęte kontem 11.
2.
Niewłaściwe obciążenia oraz uznania rachunków wydatków budżetowych należy wykazywać w sprawozdaniu, oznaczając je symbolem 99; niewłaściwe uznania należy wykazywać zapisem czerwonym.
3.
Sprawozdanie o wydatkach budżetowych w części dotyczącej wskaźników i norm budżetowych opracowuje się z uwzględnieniem niżej podanych wskazówek:
1)
Rubrykę "Stan na koniec okresu sprawozdawczego" wypełnia się tylko w przypadkach, gdy wskaźnik wyraża średni stan ilościowy przedmiotu wydatków, np. liczbę uczniów, etatów itp., wpisując do wymienionej rubryki faktyczny stan, np. uczniów uczęszczających do szkoły, faktyczny stan etatów obsadzonych, istniejący na koniec okresu sprawozdawczego,
2)
dane dotyczące zadań rzeczowych planowanych podaje się zgodnie z zatwierdzonymi planami wydatków budżetowych, po uwzględnieniu zmian powstałych w toku wykonywania budżetu,
3)
dane dotyczące zadań rzeczowych wykonanych wykazuje się w sposób następujący:
a)
jeżeli wskaźnik wyraża bezwzględną ilość jednostek miar (np. liczbę osobodni, kursogodzin itp.) podaje się bezwzględną ilość tych jednostek wykonanych od początku roku do końca okresu sprawozdawczego,
b)
w przypadku gdy wskaźnik budżetowy wyraża średni stan ilościowy przedmiotu wydatków podaje się średni stan ilościowy wykonany od początku roku do końca okresu sprawozdawczego; średni stan ilościowy przedmiotu wydatków otrzymuje się przez dodanie poszczególnych stanów ilościowych na koniec każdego miesiąca i podzielenie otrzymanej sumy ogólnej przez ilość miesięcy okresu sprawozdawczego, np. wskaźnik budżetowy wykonany w pierwszym półroczu (wyrażający średni stan) wynosi:
stan na koniec 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 miesiąca
6 ilość miesięcy
4)
przy obliczaniu teoretycznej liczby etatów na podstawie pracownikodniówek lub roboczodniówek, pracownikogodzin i roboczogodzin należy mieć na uwadze, że:
a)
ilość pracownikodniówek lub roboczodniówek przelicza się na pełne etaty, dzieląc ogólną liczbę pracownikodniówek lub roboczodniówek w danym miesiącu, kwartale, półroczu itd. przez 25 dni w miesiącu, 75 w kwartale, 150 w półroczu itd. (ilość pracownikodniówek lub roboczodniówek przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 300),
b)
liczbę pracownikogodzin przelicza się dzieląc ogólną ilość w danym okresie sprawozdawczym przez 175 w miesiącu, 525 w kwartale itd. (ilość pracownikogodzin przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 2.100). W stosunku do pracowników o innym wymiarze pracy niż 42 godziny tygodniowo stosuje się przy przeliczeniu na pełny etat przepisy resortowe,
c)
liczbę roboczogodzin przelicza się dzieląc ogólną ilość godzin przez 200 w miesiącu, 600 w kwartale itd. (ilość roboczogodzin przypadająca na 1 pełny etat w ciągu roku wynosi 2.400),
5)
normy budżetowe planowane na rok podaje się zgodnie z zatwierdzonymi planami wydatków budżetowych po uwzględnieniu zmian powstałych w toku wykonywania budżetu,
6)
normy budżetowe wykonane oblicza się dzieląc sumę kosztów objętych normami przez wskaźniki budżetowe wykonane; jednostki prowadzące księgowość uproszczoną, obliczają normy wykonane na podstawie dokonanych wydatków objętych normami,
7)
do kosztów objętych normami zalicza się §§ 11, 12, 14, 15, 22, 25, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 41, 42.
4.
W sprawozdaniu rocznym w zakresie rozdziału 6591 "Rozliczenia różnic w przecenie towarów" należy podać sumy planu, w wysokości dokonanych wydatków.
5.
Wykazane w sprawozdaniach dane dotyczące wskaźników budżetowych powinny być zgodne z danymi przekazywanymi w tym zakresie Głównemu Urzędowi Statycznemu i innym organom.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o wydatkach budżetowych Rb 28

§  17.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzają za I półrocze sprawozdania łączne w zakresie planu i wydatków oraz planu i wykonania zadań rzeczowych. Koszty wykazuje się tylko w zakresie § 11 "Osobowy fundusz płac".
2.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sporządzają sprawozdania o wydatkach budżetowych za I półrocze w zakresie planu i wydatków w układzie informacji według wykazów stanowiących załączniki Nr 3 i 5 do niniejszej instrukcji oraz planu i wykonania zadań rzeczowych. Koszty wykazuje się: w zakresie wszystkich działów § 11 - "Osobowy fundusz płac".

W zakresie działu 84 - "Ochrona zdrowia" i 87 - "Świadczenia społeczne" koszty wykazuje się we wszystkich podziałkach klasyfikacji wydatków budżetowych występujących w sprawozdaniach za I półrocze.

3.
W sprawozdaniach zbiorczych organy finansowe stopnia wojewódzkiego, a ministerstwa i centralne urzędy w sprawozdaniach łącznych nie podają norm budżetowych planowanych i wykonanych.

Organy finansowe oraz ministerstwa i centralne urzędy mogą udzielać analogicznych zwolnień w zakresie sprawozdań łącznych i zbiorczych opracowywanych przez podległe jednostki sprawozdawcze.

4.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego uzgadniają roczne zbiorcze sprawozdania w części dotyczącej etatów i funduszu płac administracji terenowej ze sprawozdaniami statystycznymi w następujący sposób:
1)
organy finansowe stopnia powiatowego łącznie ze sprawozdaniami z wykonania budżetu przedkładają organowi finansowemu stopnia wojewódzkiego komplet sprawozdań jednostkowych z wykonania planu zatrudnienia i płac w administracji terenowej Z-6; komplet ten powinien obejmować zarówno sprawozdania jednostek budżetu powiatu, jak i sprawozdania gromad, miast i osiedli,
2)
organy finansowe stopnia wojewódzkiego sprawdzają i potwierdzają sprawozdania jednostkowe Z-6 przedłożone przez powiatowe organy finansowe w zakresie informacji, występujących w sprawozdaniach o wydatkach budżetowych Rb 28, o środkach pozabudżetowych Rb 30 i gospodarstwach pomocniczych Rb 29, a mianowicie:

- w zakresie planowanych wydatków i kosztów §§ 11, 12, 14, 15, 23, 24, 25 (wiersz 1-4 oraz 8 i 9 sprawozdania Z-6),

- w zakresie planu i wykorzystanych etatów (wiersz 1, 3, 4 działu I sprawozdania Z-6);

sprawozdania Z-5 potwierdza się co zgodności i kompletności wykazanych informacji,

3)
organy finansowe stopnia wojewódzkiego sprawdzają i potwierdzają ponadto sprawozdania Z-6 z zakresu budżetu województwa,
4)
porównanie danych zawartych w sprawozdaniach Z-6 z danymi sprawozdań budżetowych powinno być dokonane po uprzednim zbadaniu prawidłowości tych ostatnich,
5)
zgodność i kompletność informacji zawartych w sprawozdaniach Z-6 potwierdza główny księgowy budżetu województwa lub osoba przez niego upoważniona,
6)
uzgodnione i potwierdzone sprawozdania Z-6 dotyczące budżetów poszczególnych powiatów, jak i budżetu województwa, organy finansowe stopnia wojewódzkiego przesyłają do wojewódzkich (miejskich) urzędów statystycznych w terminach uzgodnionych z tymi urzędami,
7)
w przypadku wprowadzenia jakichkolwiek zmian - po odesłaniu sprawozdań Z-6 - w sprawozdaniach budżetowych w zakresie danych uzgodnionych uprzednio, organy finansowe powinny niezwłocznie zawiadomić o tym wojewódzkie (miejskie) urzędy statystyczne podając wprowadzone zmiany.

Sprawozdanie jednostkowe o środkach specjalnych i o zakładach budżetowych Rb 30

§  18.
1.
Sprawozdania sporządza się na podstawie danych księgowości analitycznej, prowadzonej do kont: 13, 16, 19, 63 i 83 oraz w zakładach budżetowych - jednostkach badawczych - również na podstawie konta 89.
2.
W sprawozdaniu podaje się:
1)
w rubryce 3 i 6 - dochody objęte kontem 63 oraz koszty objęte kontem 13,
2)
w wierszu "Zwiększenie - zmniejszenie funduszu" - w rubryce 3 sumę zwiększeń funduszu, księgowanych na stronie Ma konta 83, oraz zyski nadzwyczajne księgowane na koncie 89, w rubryce 6 sumę zmniejszeń funduszu, księgowanych na stronie Wn konta 83 oraz straty nadzwyczajne księgowane na koncie 89,
3)
w wierszu "Stan na początek roku" w rubryce 3 - saldo sald początkowych kont 16, 19 i 83 (saldo debetowe wykazuje się zapisem czerwonym),
4)
w wierszu "Stan na koniec okresu" - różnicę bilansującą koszty z dochodami (różnicę ujemną podaje się zapisem czerwonym).

Sumy "Ogółem" rubryk 2 i 3 powinny bilansować się z sumami wykazanymi w rubrykach 5 i 6.

3.
Część sprawozdania dotyczącą wskaźników opracowuje się w sposób podany w § 16 ust. 3. Wykazywanie wskaźników obowiązuje tylko w zakresie zakładów budżetowych. Wykazuje się wskaźniki budżetowe, przewidziane dla odpowiedniego typu jednostek lub zadań budżetowych (załącznik Nr 6).
4.
W informacjach uzupełniających należy podać stan kredytu bankowego i wartość produkcji w toku na początek roku i na koniec okresu sprawozdawczego.
5.
W sprawozdaniach o zakładach gospodarki mieszkaniowej dochody § 42 - "Wpływy z czynszu najmu i dzierżawy" wykazuje się w rozbiciu na pozycje:

poz. 421 - czynsze i podatki za lokale mieszkalne,

poz. 422 - czynsze, świadczenia i podatki za lokale użytkowe.

6.
Jednostki badawcze sporządzają odrębne sprawozdania Rb 30 z działalności socjalnej i kulturalnej (konta 132, 638, 875).

Sprawozdania łączne i zbiorcze o środkach specjalnych i zakładach budżetowych Rb 30

§  19.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sporządzają sprawozdania o środkach specjalnych tylko na koniec roku. Nie sporządza się za I półrocze sprawozdań o zakładach budżetowych "Placówki akcji wczasów dla dzieci i młodzieży".
2.
Sprawozdania o zakładach budżetowych w zakresie budżetów terenowych za I półrocze w części dotyczącej kosztów sporządza się w szczegółowości paragrafów wydatków budżetowych, według wykazu stanowiącego załącznik Nr 5 do niniejszej instrukcji.
3.
W zakresie sprawozdań o środkach specjalnych sporządza się zbiorcze zestawienia do poszczególnych typów środków specjalnych, jeżeli w obrębie typu występuje więcej niż jedno sprawozdanie. Zestawienia te powinny obejmować wszystkie elementy występujące w poszczególnych sprawozdaniach.

Sprawozdanie jednostkowe o funduszach celowych Rb 26

§  20.
1.
Sprawozdania sporządza się na podstawie księgowości analitycznej prowadzonej do kont 02, 13, 63 i 83.
2.
W sprawozdaniu podaje się:
1)
w rubryce 4 - wpływy i wydatki objęte kontem 02,
2)
w rubryce 5 - dochody objęte kontem 63 oraz koszty objęte kontem 13,
3)
w wierszu "Zwiększenia funduszu" - sumę zwiększeń księgowanych na stronie Ma konta 83,
4)
w wierszu "Stan na początku roku" - w rubryce 4 saldo początkowe konta 02, w rubryce 5 saldo początkowe konta 83,
5)
w wierszu "Zmniejszenia funduszu" - sumę zmniejszeń księgowanych na stronie Wn konta 83,
6)
w wierszu "Stan na koniec okresu sprawozdawczego" - w rubryce 4 saldo końcowe konta 02, w rubryce 5 - różnicę bilansującą koszty z dochodami.
3.
Niewłaściwe obciążenia i uznania rachunków bankowych w zakresie funduszów celowych należy wykazywać jako wpływy lub wydatki oznaczając je symbolem 90.
4.
Rubrykę 2 sprawozdania Rb 26 wypełnia się tylko w przypadkach odrębnie określonych.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o funduszach celowych Rb 26

§  21.
1.
Ministerstwa i centralne urzędy sporządzają za I półrocze sprawozdania łączne o funduszach celowych, a organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sprawozdania zbiorcze tylko w zakresie planu oraz wpływów i wydatków.
2.
Sprawozdania o funduszu gromadzkim sporządza się w układzie dział - paragraf. W takim samym układzie sporządza się sprawozdania o funduszu miejskim, z wyjątkiem działu 67 - "Gospodarka mieszkaniowa i komunalna", w którym należy wykazać dane w układzie dział - rozdział - paragraf.
3.
W sprawozdaniach o powiatowych i miejskich funduszach mieszkaniowych dane wykazuje się według układu i planów finansowych tych funduszów wykorzystując dla bliższego określenia źródeł przychodów i kierunków wydatków rubrykę 2 sprawozdania Rb 26. Środki Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów przeznaczone na wyposażenie szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych (objęte odrębnymi planami finansowymi funduszu dobrowolnych świadczeń społecznych) podlegają wyodrębnieniu na oddzielnych formularzach sprawozdawczych.
4.
W zakresie sprawozdań Rb 26 sporządza się zbiorcze zestawienia do poszczególnych rodzajów funduszy celowych, jeżeli w obrębie rodzaju występuje więcej niż jedno sprawozdanie.

Zestawienia te powinny obejmować wszystkie elementy występujące w poszczególnych sprawozdaniach.

Sprawozdanie jednostkowe o gospodarstwach pomocniczych Rb 29

§  22.
1.
W przychodach wykazuje się:
1)
w wierszu 1 - "Koszty produkcji towarowej" - obroty strony Wn konta 65 na koniec okresu sprawozdawczego,
2)
w wierszu 2 - "Koszty sprzedaży" - koszty sprzedaży księgowane na stronie Wn konta 66,
3)
w wierszu 3 - "Przyrost lub zmniejszenie stanu produkcji w toku" - różnicę między saldem na koniec okresu, a saldem bilansu otwarcia konta 16; jeżeli saldo na koniec okresu jest wyższe wówczas różnicę podaje się ze znakiem (+), natomiast w przypadku odwrotnym ze znakiem (-),
4)
w wierszu 4 - "Suma bilansowa" - sumę kwot wykazanych w wierszach od 1 do 3; w przypadku gdy w wierszu 3 występuje suma ze znakiem (-), wówczas kwotę tę przy sumowaniu odejmuje się,
5)
w wierszu 5 - "Dochody" - obroty strony Ma konta 66,
6)
w wierszu 6 - 10 - szczegółowe źródła dochodów według podziału ustalonego przez jednostkę nadrzędną; podział ten nie ma zastosowania w odniesieniu do gospodarstw, które nie ustalają dochodu ze sprzedaży produkcji oraz kosztu własnego sprzedaży według kierunków (rodzajów) działalności (np. gospodarstwa typu A),
7)
w wierszu 11 - "Zyski nadzwyczajne i pozaoperacyjne" - obroty strony Ma konta 89,
8)
w wierszu 12 - "Zwiększenie środków obrotowych" - obroty okresu sprawozdawczego strony Ma konta 84,
9)
w wierszu 15 - "Stan środków obrotowych na początku roku" - saldo początkowe konta 84.

Wiersze 1-4 wypełniają tylko gospodarstwa pomocnicze przemysłowe, realizujące produkcję towarową, tj. wytwarzające wyroby i wykonujące usługi przemysłowe.

2.
W rozchodach wykazują wszystkie gospodarstwa:
1)
w wierszu 17 - "Koszty" - saldo konta 15 na koniec okresu sprawozdawczego,
2)
w wierszu 18-22 - podział kosztów z wiersza 17 na rodzaje kosztów,
3)
w wierszu 23 - "Koszt własny sprzedaży" - obroty strony Wn konta 66,
4)
w wierszu 24-28 - dane dotyczące kosztu własnego sprzedaży w układzie analogicznym do dochodów z tytułu sprzedaży produkcji i usług (wiersz 6-10),
5)
w wierszu 29 - "Straty nadzwyczajne i pozaoperacyjne" - obroty strony Wn konta 89,
6)
w wierszu 30 - "Zmniejszenie środków obrotowych" - obroty okresu sprawozdawczego strony Wn konta 84,
7)
w wierszu 35 - "Stan środków obrotowych na koniec okresu sprawozdawczego" - saldo sald kont 66, 84 i 89,
8)
w wierszu 36 - "Fundusz obrotowy" - saldo konta 84 powiększone o odpisy z zysku,
9)
w wierszu 37 - "Straty lub zyski":
a)
w sprawozdaniu za I półrocze - saldo kont 66 i 89,
b)
w sprawozdaniu rocznym - saldo konta 89 wynikające z bilansu zamknięcia pomniejszone o odpisy z zysku,
10)
w wierszu 39 i 40 - wysokość dokonanych w ciężar kosztów (konto 15) odpisów amortyzacyjnych środków trwałych.
3.
Sumy bilansowe przychodów (wiersz 16) i rozchodów (wiersz 38) wykazane w sprawozdaniu o gospodarstwach pomocniczych powinny być sobie równe.

Sprawozdania łączne i zbiorcze o gospodarstwach pomocniczych Rb 29

§  23.
1.
Ministerstwa i centralne urzędy oraz organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego sporządzają tylko roczne sprawozdania o gospodarstwach pomocniczych.
2.
W sprawozdaniach łącznych i zbiorczych nie wypełnia się po stronie dochodów wierszy 6-10, a po stronie rozchodów wierszy 24-28, z wyjątkiem sprawozdania gospodarstwa pomocniczego typu "I - Kamieniołomy, żwirownie, wytwórnie prefabrykatów, asfaltownie i bazy sprzętu drogowego", w którym w wierszach 6-10 i 24-28 specyfikuje się dochody i koszty według rodzaju gospodarstw (kamieniołomy, żwirownie, wytwórnie prefabrykatów itd.). W przypadku wielu rodzajów działalności w jednym gospodarstwie zalicza się je do działalności przeważającej.
3.
W zakresie sprawozdań Rb 29 sporządza się zbiorcze zestawienia dla poszczególnych typów gospodarstw pomocniczych, jeżeli w obrębie typu występuje więcej niż jedno sprawozdanie. Zestawienia te powinny obejmować wszystkie elementy w zakresie przychodów i rozchodów występujące w poszczególnych sprawozdaniach.

Sprawozdanie z finansowania inwestycji i kapitalnych remontów Rb 37

§  24.
1.
W wierszach 1 do 13 sprawozdania Rb 37 wykazuje się salda na początek roku i na koniec okresu sprawozdawczego oraz obroty w okresie sprawozdawczym na kontach kredytów i rachunków bankowych środków oraz finansowania inwestycji i kapitalnych remontów:
1)
w rubryce 2 - dotyczące inwestycji budowlanych oraz zakupów inwestycyjnych jednostek i zakładów budżetowych - z wyjątkiem inwestycji mieszkaniowych i grupy "B",
2)
w rubryce 3 - dotyczące inwestycji mieszkaniowych,
3)
w rubryce 4 - dotyczące inwestycji grupy "B", tj. inwestycji finansowanych z funduszu lub mienia gromadzkiego, funduszu miejskiego, funduszu prewencyjnego i ze środków warsztatów szkolnych (inwestycji realizowanych bez udziału kredytu bankowego), oraz czynów społecznych, realizowanych przez jednostki budżetowe,
4)
w rubryce 5 - dotyczące kapitalnych remontów jednostek i zakładów budżetowych oraz w zakresie funduszu inwestycyjno-remontowego instytutów naukowo-badawczych, działających w formie zakładu budżetowego.

Do obrotów dolicza się również środki pieniężne w drodze, tj. przelewy na rachunki bankowe dokonywane wyłącznie przez jednostki podległe lub nadrzędne. Uważa się, że środki pieniężne znajdują się w drodze wówczas, gdy przelew następuje w końcu okresu sprawozdawczego, natomiast wpływ na rachunek bankowy objęty jest wyciągiem bankowym z datą następnego okresu sprawozdawczego.

W celu ustalenia rzeczywistego wykorzystania środków wszystkie wpływy i wydatki ujmuje się w wierszach 2 do 12 w wysokości netto, tj. po uwzględnieniu zmniejszających je zwrotów (np. otrzymane dotacje pomniejsza się o dotacje zwrócone, wydatki pomniejsza się o zwroty wydatków). Eliminuje się także przelewy dokonywane w ramach tej samej jednostki sprawozdawczej pomiędzy poszczególnymi rachunkami bankowymi (np. przelewy pomiędzy rachunkami akumulacji środków na inwestycje, a rachunkami finansowania inwestycji).

2.
W wierszu 1 - podaje się stan środków na rachunkach bankowych na początek roku (salda kont 051 - 057 pomijając ewentualne saldo kredytowe konta 053).
3.
W wierszu 3 - wykazuje się sumy kredytów bankowych wykorzystanych:
1)
bezpośrednio na finansowanie działalności inwestycyjnej,
2)
w drodze przekazania środków z rachunku kredytu bankowego na rachunek różnych rozliczeń z tytułu finansowania inwestycji (przy rozliczeniu zadania inwestycyjnego).

Dane te ustala się na podstawie zapisów na kontach kredytów bankowych (041-043).

Danych wykazywanych w wierszu 3 nie pomniejsza się o spłatę kredytów bankowych, która jest wykazywana w wierszu 10 "Spłata kredytów bankowych".

Nie wykazuje się w wierszu 3 równowartości kredytów przejętych do spłaty.

4.
W wierszu 4 podaje się środki budżetowe:
1)
otrzymane na:

- inwestycje budowlane finansowane bez udziału kredytu bankowego (konto 051),

- finansowanie zakupów inwestycyjnych nie związanych z budownictwem i na finansowanie kapitalnych remontów (konto 053),

2)
zużyte na spłatę kredytów bankowych na inwestycje z pominięciem rachunku środków na inwestycje.
5.
W wierszu 5 podaje się środki pozabudżetowe:
1)
otrzymane na:

- inwestycje budowlane finansowane bez udziału kredytu bankowego (konto 051),

- finansowanie zakupów inwestycyjnych nie związanych z budownictwem i na finansowanie kapitalnych remontów (konto 053),

2)
zużyte na spłatę kredytów bankowych na inwestycje z pominięciem rachunku środków na inwestycje.
6.
W wierszu 6 podaje się otrzymane od innych jednostek (Wn konto 051) udziały przeznaczone na finansowanie inwestycji wspólnych, w zakresie których jednostka sprawozdawcza pełni funkcję inwestora zastępczego (realizującego inwestycję wspólną).
7.
W wierszu 7 wykazuje się pozostałe nie ujęte w wierszach 3 do 6 wpływy środków.
8.
W wierszu 9 podaje się wszelkie wydatki związano z finansowaniem inwestycji i kapitalnych remontów oraz wydatki mające charakter strat, dokonane z rachunku kredytów bankowych, rachunków finansowania inwestycji, rachunku środków na zakupy inwestycyjne i kapitalne remonty oraz rachunków specjalnych różnych rozliczeń.

Wiersz 9 obejmuje wszystkie wydatki na inwestycje i kapitalne remonty, w tym również na przygotowanie inwestycji do realizacji - bez względu na to z jakich źródeł zostały sfinansowane.

Nie ujmuje się w wierszu 9 wydatków:

- z tytułu spłaty kredytów bankowych,

- z tytułu udziału w kosztach inwestycji realizowanych przez inne jednostki.

9.
W wierszu 10 wykazuje się spłatę kredytów bankowych w wysokości zapłaconych rat łącznie z odsetkami - bez względu na to, z jakich źródeł i rachunków zostały one pokryte.

Inwestorzy nie ujmują w wierszu 10 kredytów:

- spłaconych przez wydział finansowy z funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych,

- przejętych do spłaty przez inną jednostkę - dysponenta środków budżetowych lub pozabudżetowych, z których ma nastąpić spłata kredytu.

10.
W wierszu 11 podaje się wydatki z tytułu przekazanych udziałów w kosztach inwestycji, realizowanych przez inne jednostki; pozycją tą obejmuje się tylko udziały przekazane z rachunku środków na inwestycje.
11.
W wierszu 12 wykazuje się pozostałe, nie objęte wierszami 9 do 11 wydatki.
12.
W wierszu 13 ujmuje się stan środków na rachunkach bankowych (salda kont 051-057) na koniec okresu sprawozdawczego. Stan ten powinien odpowiadać następującemu wyliczeniu:

stan środków na początek roku (wiersz 1),

plus wpływy środków (wiersz 2),

minus wykorzystanie środków (wiersz 8).

13.
W danych uzupełniających wykazuje się:

- w wierszu 14 - karne odsetki od kredytów bankowych na inwestycje,

- w wierszu 15 - premie wypłacone pracownikom służby inwestycyjnej na podstawie §§ 36 i 42 uchwały nr 124 Rady Ministrów z dnia 15 lipca 1969 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (M. Pol. Nr 32, poz. 237 z późniejszymi zmianami),

- w wierszu 16 - koszty niewykorzystanej dokumentacji inwestycyjnej (spisanej na straty w okresie sprawozdawczym).

14.
Sprawozdanie Rb 37 sporządzają zarówno jednostki i zakłady budżetowe będące inwestorami, jak i nie będące inwestorami lecz dokonujące spłaty kredytów bankowych z rachunków wydatków budżetowych lub środków pozabudżetowych po uprzednim przejęciu do spłaty tych kredytów. Kredyty spłacone wykazują te jednostki w wierszu 4 lub 5 po stronie przychodów oraz w wierszu 10 po stronie rozchodów. Kredytów przejętych do spłaty, a nie spłaconych na koniec okresu sprawozdawczego, nie wykazuje się w sprawozdaniu Rb 37.
15.
Wydziały finansowe p.r.n. w zakresie funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych wykazują w odrębnym sprawozdaniu, sporządzonym na formularzu Rb 37 i oznaczonym symbolem "FI", na podstawce danych z ewidencji na koncie 03:

- w wierszu 1 - stan środków pieniężnych na rachunku funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych na początek roku,

- w wierszu 4 - środki budżetowe otrzymane na rachunek funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych,

- w wierszu 5 - środki pozabudżetowe otrzymane na rachunek funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych,

- w wierszu 7 - pozostałe wpływy na rachunek funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych,

- w wierszu 10 - księgowaną na stronie Ma konta 03 spłatę kredytów bankowych wraz z odsetkami,

- w wierszu 11 - przekazane na rachunek inwestora zastępczego z rachunku funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych udziały na realizację inwestycji wspólnych,

- w wierszu 12 - pozostałe wydatki z funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych,

- w wierszu 13 - stan środków pieniężnych na rachunku funduszu inwestycyjnego jednostek budżetowych na koniec okresu.

Danych uzupełniających wydziały finansowe, jako dysponenci funduszu, nie wypełniają.

16.
Sprawozdaniem Rb 37 obejmuje się inwestycje jednostek i zakładów budżetowych planu centralnego i planu terenowego, budownictwo mieszkaniowe jednostek i zakładów budżetowych, budownictwo mieszkaniowe rad narodowych, inwestycje grupy B oraz kapitalne remonty jednostek i zakładów budżetowych.

Terenowy fundusz inwestycyjny i inne inwestycje, wyżej nie wymienione (np. inwestycje branżowe), choćby dla tych inwestycji inwestorami były jednostki budżetowe (np. zarządy inwestycji, dyrekcje inwestycji miejskich, dyrekcje budownictwa rolniczego) nie są objęte sprawozdaniem Rb 37 - sprawozdawczość z tych inwestycji reguluje Instrukcja Głównego Urzędu Statystycznego Nr IF-43.

17.
Sprawozdanie z finansowania inwestycji i kapitalnych remontów sporządza się - w budżecie centralnym według działów, w budżetach terenowych według części klasyfikacji budżetowej.
18.
Do sprawozdania Rb 37 dołącza się ogólne zestawienie obejmujące wszystkie części (w budżetach terenowych) lub działy (w budżecie centralnym).

Bilans organów finansowych

§  25.
1.
Bilans jednostkowy organu finansowego sporządza się na podstawie podsumowanych, uzgodnionych i kompletnych zapisów księgowości syntetycznej. Salda początkowe w bilansie powinny być uzgodnione z saldami końcowymi, wykazanymi w bilansie zamknięcia z poprzedniego roku.
2.
Bilans zbiorczy organu finansowego sporządza się przez dodanie do sum bilansu jednostkowego sum dotyczących budżetów niższego stopnia. Zasada dwustronnego wykazywania sald w bilansach zbiorczych, wyrażona w § 12, ma tu również zastosowanie. Saldo konta 81 należy podać w rozbiciu:

- konto 810 - Nadwyżka budżetowa

- konto 812 - Pozostałość mienia gromadzkiego

Między saldami początkowymi, a saldami końcowymi z roku poprzedniego mogą zachodzić tylko różnice, wynikające ze zmian granic terytorialnych powiatów i województw.

W przypadku takich zmian należy w danych uzupełniających do bilansu podać ich uzasadnienie, dotyczące wszystkich kont bilansu otwarcia ze wskazaniem sum otrzymanych i przekazanych do innych powiatów (województw), stosując odpowiednio wzór podany w § 13.

3.
Powiatowe organy finansowe włączają do bilansu zbiorczego salda kont 101, 103, 104, 107, 108, 109 i 110 z bilansów prezydiów rad narodowych niższego stopnia oraz inne dane. Podstawę włączenia stanowi wykaz sald w układzie analitycznym, według poniższego wzoru, który prezydia tych rad dołączają do bilansu:
Lp.TreśćSaldoWłącza się do kont bilansu organów finansowych
WnMa
Konto 10101
Konto 10307
Konto 104
1Środki na rachunkach dochodów jednostek05
2Wydatki na rachunkach wydatków jednostek04
3Zasiłki kasowe udzielone51
4Zasiłki kasowe otrzymane52
5Rozliczenia międzyokresowe47
6Inne rozrachunki49
Razem konto 104
1Konto 107
Wydatki budżetu21
2Środki przekazane innym budżetom25
Razem konto 107
1Konto 108
Dochody budżetu (bez dotacji, udziałów w dochodach budżetu centralnego i środków otrzymanych z innych budżetów)31
2Dotacje i środki otrzymane z innych budżetów oraz udziały w dochodach budżetu centralnego35
Razem konto 108
Konto 10981
Konto 11085
Ogółem

Informacje dodatkowe:

1. Należności od innych budżetów - Wn konto 41 - Ma konto 43.

2. Zobowiązania wobec innych budżetów - Wn konto 42 - Ma konto 41.

4.
Powiatowe organy finansowe włączają do sald końcowych bilansu organów finansowych ze sprawozdań biur gromadzkich dane dotyczące środków budżetowych; włączenia dokonuje się na podstawie sprawozdania o stanie rachunków oraz sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych w następujący sposób:
1)
saldo konta "Kasa": Wn konto 09,
2)
saldo konta "Bank": Wn konto 01,
3)
wydatki budżetowe (bez środków przekazanych innym budżetom): Wn konto 21,
4)
środki przekazane innym budżetom: Wn konto 25,
5)
dochody budżetowe (bez dotacji, środków otrzymanych z innych budżetów oraz udziałów w dochodach budżetu centralnego): Ma konto 31,
6)
dotacje, środki otrzymane z innych budżetów oraz udziały w dochodach budżetu centralnego: Ma konto 35,
7)
saldo niespłaconych zasiłków kasowych: Ma konto 52,
8)
saldo konta "Sumy w drodze": Wn lub Ma konto 09,
9)
salda konta "Rozliczenia międzyokresowe": Wn i Ma konto 47,
10)
sumę niewykorzystanej nadwyżki budżetowej: Ma konto 81,
11)
należności od innych budżetów: Wn konto 41 - Ma konto 43,
12)
zobowiązania wobec innych budżetów: Wn konto 42 - Ma konto 41,
13)
saldo konta "Sumy do rozliczenia" i "Sumy do odprowadzenia": Wn lub Ma konto 49.
5.
Biura gromadzkich rad narodowych na odwrocie sprawozdania o stanie rachunków Rb 38 w innych informacjach podają następujące dane o funduszu zasobowym:
1)
stan rachunku bankowego funduszu zasobowego (z konta "Bank"),
2)
stan funduszu zasobowego (z konta "Dochody"),
3)
stan udzielonych zasiłków kasowych (z konta "Pozostałe obroty").

Dane te powiatowe organy finansowe włączają do bilansu organu finansowego w następujący sposób:

1)
stan rachunku bankowego funduszu zasobowego: Wn konto 07,
2)
stan funduszu zasobowego: Ma konto 85,
3)
stan udzielanych zasiłków kasowych: Wn konto 51.
6.
Sumy aktywów i pasywów włączone do bilansu organów finansowych, zgodnie z ust. 4 i 5, powinny się bilansować.
7.
Powiatowe organy finansowe, niezależnie od zaksięgowania udziałów przypadających na rzecz budżetu powiatowego, włączają do zbiorczego bilansu organu finansowego (pozaksięgowo) do strony Wn konta 05 i do strony Ma konta 31 tę część udziałów, przypadających na rzecz budżetów niższego stopnia, która wykazana jest w wykazie rozliczenia wpływów jako nie przelana na r-ki tych budżetów.
8.
Do bilansu organu finansowego należy dołączyć zestawienie sporządzone według poniższego wzoru:
Lp.Rodzaje zmianNiedobór budżetowy konto 81Nadwyżka budżetowa konto 81Fundusz zasobowy konto 85
12345
1Stan na początek roku
2Zwiększenie funduszu zasobowego z nadwyżki budżetu własnegoX
3Zmniejszenie funduszu zasobowego na pokrycie niedoboru własnego budżetuX
4Zwiększenie funduszu zasobowego z nadwyżki budżetu niższego stopniaXX
5Przeznaczenie części nadwyżki budżetowej na fundusz zasobowy budżetu wyższego stopniaXX
6Pokrycie niedoboru budżetu niższego stopnia z funduszu zasobowego budżetu wyższego stopniaXX
7Przeznaczenie części funduszu zasobowego na pokrycie niedoboru w budżecie niższego stopniaXX
8Pokrycie niedoboru budżetu niższego stopnia z nadwyżki budżetu wyższego stopniaXX
9Przeznaczenie części nadwyżki budżetowej na pokrycie niedoboru w budżecie niższego stopniaXX
10Przeznaczenie funduszu zasobowego na pokrycie niedoboru środków obrotowych przedsiębiorstwXX
11Przeznaczenie nadwyżki budżetowej na pokrycie dodatkowych kredytówXX
12Stan na koniec okresu sprawozdawczego
Stan zwrotnych zasiłków kasowych udzielonych z funduszu zasobowegoXX

Uwaga: w zestawieniu za I półrocze 1971 r. w rubryce 5 - "Fundusz zasobowy" w wierszu 1 - "Stan na początek roku" należy wykazać stan na rachunku funduszu zasobowego na dzień 1 kwietnia 1971 r.

§  26.
Ustala się następujące terminy doręczania sprawozdań półrocznych jednostkom wyższego stopnia po upływie okresu sprawozdawczego:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 7,
b)
dla dysponentów kredytów drugiego stopnia:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 14,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 16,

c)
dla głównych dysponentów kredytów:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 20,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 25,

2)
w zakresie budżetów terenowych:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 5,
b)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia powiatowego, biur gromadzkich rad narodowych, prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli, dzielnicowych organów finansowych miast stanowiących powiaty oraz głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia wojewódzkiego nie posiadających jednostek podległych - do dnia 8,
c)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia wojewódzkiego posiadających jednostki podległe - do dnia 12,
d)
dla organów finansowych stopnia powiatowego - do dnia 15,
e)
dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego - do dnia 25.
§  27.
Za okres roczny sporządza się sprawozdania, wymienione w § 11, a ponadto następujące sprawozdania:
1)
sprawozdanie o wykonaniu budżetów terenowych Rb 56,
2)
sprawozdanie o podziale zrealizowanych dochodów i wydatków budżetów terenowych według budżetów Rb 57,
3)
sprawozdanie opisowo-analityczne.
§  28.
1.
Wszystkie roczne sprawozdania łączne i zbiorcze sporządza się w pełnym zakresie informacji.
2.
Sprawozdanie o wykonaniu budżetów terenowych Rb 56 oraz sprawozdanie o podziale zrealizowanych dochodów i wydatków budżetów terenowych według budżetów Rb 57 sporządzają tylko organy finansowe.
§  29.
1.
Ustala się następujące terminy doręczania liczbowych sprawozdań rocznych jednostkom wyższego stopnia:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 28 stycznia,
b)
dla dysponentów kredytów drugiego stopnia - do dnia 10 lutego,
c)
dla głównych dysponentów kredytów:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych - do dnia 20 lutego,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 28 lutego;

2)
w zakresie budżetów terenowych:
a)
dla dysponentów kredytów trzeciego stopnia i zakładów budżetowych - do dnia 20 stycznia,
b)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia powiatowego, biur gromadzkich rad narodowych, prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli, dzielnicowych organów finansowych miast stanowiących powiaty - do dnia 31 stycznia,
c)
dla głównych dysponentów kredytów budżetów stopnia wojewódzkiego i organów finansowych stopnia powiatowego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych oraz bilansów organów finansowych - do dnia 15 lutego,

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 20 lutego,

d)
dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego:

– dla sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych oraz bilansów organów finansowych - do dnia 5 marca

– dla pozostałych sprawozdań - do dnia 15 marca.

2.
Terminy doręczenia sprawozdań opisowo-analitycznych Ministerstwa Finansów są następujące:
1)
w zakresie budżetu centralnego:

- dla głównych dysponentów kredytów wymienionych w § 33 uchwały Rady Ministrów z dnia 12 października 1965 r. w sprawie przeprowadzania analiz ekonomicznych w gospodarce narodowej (M. Pol. Nr 59, poz. 301) - terminy ustalone w § 40 powołanej wyżej uchwały, zmienione uchwałą nr 22 z dnia 18 stycznia 1969 r. Mon. Pol. Nr 2, poz. 9),

- dla pozostałych głównych dysponentów kredytów nie wymienionych w uchwale - do dnia 15 kwietnia,

2)
w zakresie budżetów terenowych:

- dla organów finansowych stopnia wojewódzkiego - terminy określone w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).

Rozdział  4.

Uzgadnianie sprawozdań z bankami.

§  30.
1.
Sprawozdania półroczne i roczne podlegają uzgodnieniu z właściwymi oddziałami NBP w następującym zakresie:
1)
bilanse jednostkowe - co do zgodności sald na wszystkich rachunkach bankowych prowadzonych w NBP,
2)
sprawozdania jednostkowe i łączne o dochodach budżetowych Rb 27 oraz o wydatkach budżetowych Rb 28, w zakresie budżetu centralnego - co do zgodności ogólnych sum zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych; ogólne kwoty dochodów i wydatków w sprawozdaniach łącznych dysponentów kredytów drugiego stopnia, oddziały wojewódzkie NBP poświadczają na życzenie tych dysponentów.
2.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego oraz Ministerstwo Finansów uzgadniają z właściwymi oddziałami NBP sprawozdania Rb 27 o dochodach budżetowych objętych resortowymi częściami budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki tych organów. Uzgodnieniu podlega ogólna kwota wpływów wykazana w sprawozdaniu odrębnym dla każdej części budżetu centralnego.
3.
Uzgodnienie sprawozdań oddziały banków potwierdzają odciskiem stempla dziennego na właściwych sprawozdaniach.
§  31.
1.
NBP potwierdza zgodność sprawozdań półrocznych:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
oddziały operacyjne - w okresie od 1 do 7 dnia po upływie półrocza,
b)
oddziały wojewódzkie - w okresie od 10 do 14 dnia po upływie półrocza,
c)
centrala - w okresie od 17 do 20 dnia po upływie półrocza,
2)
w zakresie budżetów terenowych:

oddziały operacyjne - w okresie od 1 do 5 dnia po upływie półrocza.

2.
NBP potwierdza zgodność sprawozdań rocznych:
1)
w zakresie budżetu centralnego:
a)
oddziały operacyjne - w okresie od 9 do 26 stycznia,
b)
oddziały wojewódzkie - w okresie od 1 do 9 lutego,
c)
centrala - w okresie od 15 do 20 lutego,
2)
w zakresie budżetów terenowych oddziały operacyjne potwierdzają sprawozdania:

- jednostkom i zakładom budżetowym - w okresie od 9 do 20 dnia po upływie roku,

- biurom gromadzkich rad narodowych, prezydiom rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli oraz dzielnicowym organom finansowym miast stanowiących powiaty - w okresie od 9 do 30 stycznia po upływie roku.

3.
W przypadku nie uzgodnienia sprawozdań w obowiązujących terminach NBP może wstrzymać wypłaty z rachunków właściwych jednostek.

Rozdział  5.

Sprawozdania banków.

§  32.
Narodowy Bank Polski przedstawia Ministerstwu Finansów następujące sprawozdania z wykonania budżetu:
1)
sprawozdania o stanach kont bilansowych, na których są ewidencjonowane środki budżetu Państwa - w terminach ustalonych odrębnymi przepisami,
2)
sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetu centralnego - w układzie i terminach ustalonych odrębnie,
3)
sprawozdanie roczne o dochodach i wydatkach budżetu centralnego w układzie według części klasyfikacji budżetowej - do dnia 5 po uzgodnieniu rachunków budżetowych z głównymi dysponentami kredytów.

Rozdział  6.

Przesyłanie sprawozdań.

§  33.
1.
Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego jednocześnie z doręczeniem sprawozdań zbiorczych jednostce wyższego stopnia doręczają w 2 egzemplarzach kopie półrocznych i rocznych sprawozdań o dochodach budżetowych Rb 27 oraz o wydatkach budżetowych Rb 28 właściwym wydziałom prezydium rady narodowej.
2.
Wydziały przesyłają sprawozdania, wymienione w ust. 1 nadrzędnym jednostkom.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do sprawozdań o środkach pozabudżetowych, określonych przez właściwe jednostki nadrzędne.
4.
Odpisy wszystkich sprawozdań półrocznych i rocznych główni dysponenci kredytów budżetu centralnego przesyłają Najwyższej Izbie Kontroli, a organy finansowe stopnia wojewódzkiego - właściwym delegaturom Najwyższej Izby Kontroli.
5.
Odpisy sprawozdań z finansowania inwestycji i kapitalnych remontów przesyłają:
1)
jednostki - bankom finansującym inwestycje,
2)
główni dysponenci kredytów budżetu centralnego - centralom banków finansujących inwestycje i Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
3)
organy finansowe stopnia wojewódzkiego - oddziałom wojewódzkim banków finansujących inwestycje i Głównemu Urzędowi Statystycznemu.
§  34.
Ministerstwa i urzędy centralne przesyłają łączne, a organy finansowe prezydiów rad narodowych zbiorcze sprawozdania do urzędów i instytucji, jak następuje:
1)
sprawozdania Rb 26 o miejskich i powiatowych funduszach mieszkaniowych oraz zakładowych funduszach mieszkaniowych: organy finansowe stopnia wojewódzkiego - oddziałowi wojewódzkiemu i centrali właściwego banku, a ministerstwa i urzędy centralne - centrali banku finansującego inwestycje mieszkaniowe; obowiązek ten dotyczy tylko sprawozdań rocznych,
2)
sprawozdania Rb 26 o funduszach dobrowolnych świadczeń społecznych: organy finansowe stopnia wojewódzkiego oraz ministerstwa i urzędy centralne - do Głównego Urzędu Statystycznego,
3)
sprawozdania Rb 26 o funduszu prewencyjnym: organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego - właściwym komórkom organizacyjnym Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, a ministerstwa i urzędy centralne - centrali Państwowego Zakładu Ubezpieczeń,
4)
sprawozdania Rb 27 o dochodach budżetowych objętych resortowymi częściami budżetu centralnego, wpłacanych na rachunki organów finansowych: organy finansowe stopnia wojewódzkiego oraz Ministerstwo Finansów - właściwym ministerstwom, urzędom centralnym oraz centralom organizacji spółdzielczych.

Rozdział  7.

Przepisy ogólne.

§  35.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne mogą w zakresie budżetu centralnego wprowadzić obowiązek sporządzania sprawozdań za III kwartał.
2.
Zakres informacji sprawozdań łącznych dysponentów głównych budżetów terenowych za I półrocze ustalają organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego, a dysponentów drugiego stopnia budżetu centralnego - dysponenci główni.
3.
Do sprawozdań łącznych i zbiorczych Rb 27 i 28 sporządza się zestawienia w układzie według części i według działów.
4.
Jednostki organizacyjne, działające według zasad rozrachunku gospodarczego obowiązane są sporządzać sprawozdania z wykonania planów finansowych zadań budżetowych według zasad obowiązujących jednostki i zakłady budżetowe. Jednostki te powinny sporządzać sprawozdania o dochodach budżetowych Rb 27, o wydatkach budżetowych Rb 28, o środkach specjalnych i zakładach budżetowych Rb 30 i o funduszach celowych Rb 26. Sprawozdania te jednostki składają właściwym jednostkom finansującym, które włączają je do łącznej sprawozdawczości budżetowej na ogólnych zasadach, jednak bez włączania do bilansu jednostek i zakładów budżetowych. Sprawozdania Rb 30 dotyczące przyzakładowych urządzeń socjalnych, dotowanych z budżetów terenowych, przedsiębiorstwa składają wydziałom prezydiów rad narodowych, udzielającym im dotacji z budżetów terenowych.
5.
Sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych oraz wszystkie inne sprawozdania gromad, miast nie stanowiących powiatu, osiedli i dzielnic (w miastach stanowiących powiaty) włącza się do sprawozdań zbiorczych z uwzględnieniem obowiązującej klasyfikacji budżetowej w zakresie części. Za podstawę włączenia dochodów i wydatków do poszczególnych części przyjmuje się podział zadań, występujący w budżecie powiatowym.
6.
Otrzymane sprawozdania z biur gromadzkich prowadzących księgowość uproszczoną podlegają uzupełnieniu w następujący sposób:

- sprawozdanie o wydatkach budżetowych Rb 39 - koszty w wysokości dokonanych wydatków,

- sprawozdanie o funduszach celowych Rb 26 - dochody i koszty w wysokości wpływów i wydatków, stan na koniec okresu w wysokości różnicy między wpływami a wydatkami.

7.
Dla zapewnienia kontroli prawidłowości preforowania danych sprawozdawczych na kartach (taśmach) dziurkowanych stosuje się w sprawozdaniach łącznych (ministerstw i urzędów centralnych) i zbiorczych (wydziałów finansowych stopnia wojewódzkiego) o dochodach i wydatkach budżetowych odpowiednie liczby kontrolne:
1)
dla sprawozdań o dochodach budżetowych:
a)
liczbę kontrolną pierwszą stanowi suma symboli paragrafów w ramach danej części; zamieszcza się ją w rubryce zatytułowanej "Rozdział" w wierszu następnym poniżej wiersza, w którym podaje się ogólną sumę części,
b)
liczbę kontrolną drugą stanowi suma symboli paragrafów i rozdziałów w ramach danej części; zamieszcza się ją bezpośrednio pod liczbą kontrolną, ustaloną według pkt 1 lit. a,
2)
dla sprawozdań o wydatkach budżetowych:
a)
liczbę kontrolną pierwszą stanowi suma symboli paragrafów (wykazywanych dwucyfrowo) w ramach danego rozdziału; zamieszcza się ją obok tytułu "Wskaźniki budżetowe" z lewej strony tych wyrazów,
b)
liczbę kontrolną drugą stanowi suma symboli paragrafów i rozdziału w ramach każdego rozdziału; zamieszcza się ją obok tytułu "Wskaźniki budżetowe" z prawej strony tych wyrazów.
8.
Składanie podpisów przez głównego księgowego i kierownika jednostki wymagane jest na sprawozdaniach jednostkowych, natomiast w sprawozdaniach łącznych i zbiorczych można się ograniczyć do podpisania jedynie zestawień zbiorczych. Jako zestawienie zbiorcze należy traktować formularz sprawozdawczy zawierający porządkowe zestawienie sum ogólnych poszczególnych sprawozdań w odrębnej danej części, działu i innych podziałek klasyfikacji budżetowej (np. w sprawozdaniu o dochodach i wydatkach budżetowych), a także zestawienie o cechach sprawozdania jednostkowego zawierające w poszczególnych elementach sprawozdawczych sumy łączne (np. bilans, zestawienie zbiorcze do sprawozdania o gospodarstwach pomocniczych, środkach pozabudżetowych itp.).
9.
Jednostki sprawozdawcze zatrzymują u siebie oryginały sprawozdań finansowych. Odbiorcom przesyła się kopie sprawozdań. Należy zapewnić aby kopie sprawozdań były czytelne.
10.
Wszystkie sprawozdania przedkładane Ministerstwu Finansów sporządza się w zaokrągleniu do tysięcy złotych, z wyjątkiem bilansu organu finansowego, który sporządza się bez zaokrągleń.
11.
Główni dysponenci kredytów budżetu centralnego oraz organy finansowe stopnia wojewódzkiego składają Ministerstwu Finansów wszystkie sprawozdania w dwóch egzemplarzach.
§  36.
Wykaz symboli jednostek miary (wskaźników budżetowych) ustala załącznik Nr 6.

Rozdział  8.

Przepisy końcowe.

§  37.
1.
Traci moc instrukcja Nr 13/KS Ministra Finansów z dnia 21 listopada 1969 r. w sprawie sporządzania półrocznych i rocznych sprawozdań budżetowych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15/5 gr, poz. 35).
2.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wykaz szczegółowości sprawozdań zbiorczych z wykonania dochodów budżetów terenowych za I półrocze oraz sprawozdań operatywnych

Symbol klasyfikacjiNazwa
1401Przedsiębiorstwa przemysłu terenowego materiałów budowlanych
1742Meblarskie spółdzielnie pracy
2351Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi spółdzielczości mleczarskiej
2412Młyny gospodarcze
2801Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi spółdzielczości pracy
2902Różne spółdzielnie
2970Laboratoria badawcze i biura konstrukcyjne przemysłu terenowego oraz zjednoczenia i przedsiębiorstwa przemysłowe (2892, 2901)
2980Nie wymienione rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (0981, 2996)
2990Nie wymienione rozdziały działu 01 – Przemysł dotyczące działalności budżetowej
3222Budowlano-montażowe spółdzielnie pracy
3470Przedsiębiorstwa budownictwa terenowego, Śląski Zarząd Budownictwa Miejskiego (3484, 3485)
3731Pracownie, zespoły urbanistyczne, zespoły usług projektowych
3960Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, pomocnicze i usługowe gospodarki komunalnej, przedsiębiorstwa geodezyjne i wiertniczo-geologiczne, przedsiębiorstwa projektowania budownictwa i biura projektów (3221, 3611, 3881)
3970Wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw melioracyjnych, wojewódzkie biura projektów budownictwa wiejskiego (3451, 3882)
3990Nie wymienione rozdziały działu 31 – Budownictwo dotyczące działalności budżetowej
3993Szkody górnicze
3996Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
4013Wojewódzkie zjednoczenia państwowych gospodarstw rolnych
4325Wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa
4480Nie wymienione rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (4014, 4015, 4016, 4326, 4379, 4496)
4490Rozdziały działu 40 – Rolnictwo dotyczące działalności budżetowej
4590Rozdziały działu 45 – Leśnictwo dotyczące działalności budżetowej
5111Wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS
6090Rozdziały działu 50 – Transport i łączność dotyczące działalności budżetowej
6096Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
6104Wojewódzkie przedsiębiorstwa aptek
6131Rozliczenia z przedsiębiorstwami terenowymi (dotyczącymi MHW)
6132Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi spółdzielni "Społem"
6133Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi spółdzielni "Samopomoc Chłopska"
6334Przedsiębiorstwa zaopatrzenia szkół
6335Przedsiębiorstwa zaopatrzenia drobnej wytwórczości
6336Wojewódzkie przedsiębiorstwa handlu sprzętem medycznym
6341Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi spółdzielczości ogrodniczej
6342Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi rzemieślniczej spółdzielczości zaopatrzenia i zbytu
6590Rozdziały działu 61 – Handel wewnętrzny dotyczące działalności budżetowej
6596Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek na rozrachunku gospodarczym
6780Nie wymienione rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (6711, 7396)
6790Nie wymienione rozdziały działu 67 – Gospodarka mieszkaniowa i komunalna dotyczące działalności budżetowej gospodarki mieszkaniowej
7091Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej
7131Jednostki ochrony przeciwpożarowej
7211Dyrekcje inwestycji miejskich
7390Nie wymienione rozdziały działu 67 – Gospodarka mieszkaniowa i komunalna dotyczące działalności budżetowej gospodarki komunalnej
7690Rozdziały działu 76 – Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie dotyczące działalności budżetowej
7790Rozdziały działu 77 – Szkolnictwo zawodowe dotyczące działalności budżetowej
7890Rozdziały działu 78 – Szkolnictwo wyższe dotyczące działalności budżetowej
8211Muzea
8380Rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (8311, 8312, 8321, 8351, 8396)
8390Nie wymienione rozdziały działu 81 – Kultura i sztuka dotyczące działalności budżetowej
8411Szpitale
8421Zakłady dla nerwowo i psychicznie chorych
8442Uzdrowiska
8511Lecznictwo otwarte
8632Zakłady dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji
8680Nie wymienione rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (8512, 8696)
8690Nie wymienione rozdziały działu 84 – Ochrona zdrowia dotyczące działalności budżetowej
8711Domy pomocy społecznej
8790Nie wymienione rozdziały działu 87 – Świadczenia społeczne dotyczące działalności budżetowej
8821Jednostki i urządzenia turystyczne
8890Rozdziały działu 88 – Kultura fizyczna, turystyka i wypoczynek dotyczące działalności budżetowej
8980Rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (8913, 8916, 8922)
9190Rozdziały działu 91 – Administracja państwowa dotyczące działalności budżetowej
9590Rozdziały działu 94 – Różna działalność dotyczące działalności budżetowej
9796Podatki od przedsiębiorstw organizacji społecznych
9911Podatki i opłaty z indywidualnej gospodarki rolnej
9912Podatki i opłaty z gospodarki nieuspołecznionej nie rolnej
0010Udziały w dochodach budżetu centralnego
0020Dotacje wyrównawcze i celowe z budżetu centralnego (0021, 0023)
0030Rozliczenia między budżetami województw
0052Różne podatki i opłaty od ludności
0071Nadwyżka budżetu z roku ubiegłego (łącznie z nadwyżką mienia gromadzkiego)
0072Wpływy do wyjaśnienia
0090Pozostałe wpływy z tytułu dotacji i rozliczeń międzybudżetowych
W sprawozdaniach za I półrocze wykazuje się ponadto:
2999Inwestycje i kapitalne remonty
3999Inwestycje i kapitalne remonty
4499Inwestycje i kapitalne remonty
6099Inwestycje i kapitalne remonty
7099Inwestycje i kapitalne remonty gospodarki komunalnej
7199Inwestycje i kapitalne remonty ochrony przeciwpożarowej
7799Inwestycje i kapitalne remonty
7899Inwestycje i kapitalne remonty
7999Inwestycje i kapitalne remonty
8399Inwestycje i kapitalne remonty
8699Inwestycje i kapitalne remonty
8799Inwestycje i kapitalne remonty
8899Inwestycje i kapitalne remonty
9199Inwestycje i kapitalne remonty
9799Inwestycje i kapitalne remonty

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wykaz szczegółowości sprawozdań z wykonania niektórych rodzajów dochodów

Symbol klasyfikacjiNazwa
4034Podatki i opłaty wiejskie od spółdzielni produkcyjnych
4035Podatki i opłaty wiejskie od jednostek gospodarki uspołecznionej
6731Podatek od nieruchomości jednostek gospodarki uspołecznionej
9436Podatki obrotowy i dochodowy od przedsiębiorstw organizacji społecznych
9951Podatki i opłaty wiejskie od gospodarstw indywidualnych
9952Podatki obrotowy i dochodowy od rzemiosła
9953Podatki obrotowy i dochodowy od gospodarki nieuspołecznionej poza rzemiosłem
0055Podatek od nieruchomości i od lokali
0056Podatek od nabycia praw majątkowych
0057Podatek wyrównawczy i różne podatki i opłaty*)
0058Opłata skarbowa
0065Dopłata do cen napojów alkoholowych
0068Dodatki za zwłokę
9500Obowiązkowe wpłaty na rzecz funduszu gromadzkiego
______

*) Podaje się wpływy z tytułu różnych podatków i opłat.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wykaz szczegółowości sprawozdań zbiorczych z wykonania wydatków budżetów terenowych za I półrocze oraz sprawozdań operatywnych

Symbol klasyfikacjiNazwa
1401Przedsiębiorstwa przemysłu terenowego materiałów budowlanych
2412Młyny gospodarcze
2970Laboratoria badawcze i biura konstrukcyjne przemysłu terenowego oraz zjednoczenia i przedsiębiorstwa przemysłowe (2892, 2901)
2990Nie wymienione rozdziały działu 01 – Przemysł dotyczące działalności budżetowej
2994Nagrody za akcje wyodrębnione
2997Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
2999Inwestycje i kapitalne remonty
3470Przedsiębiorstwa budownictwa terenowego, Śląski Zarząd Budownictwa Miejskiego (3484, 3485)
3731Pracownie, zespoły urbanistyczne, zespoły usług projektowych
3960Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, pomocnicze i usługowe gospodarki komunalnej, przedsiębiorstwa geodezyjne i wiertniczo-geologiczne, przedsiębiorstwa projektowania budownictwa i biura projektów (3221, 3611, 3881)
3970Wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw melioracyjnych, wojewódzkie biura projektów budownictwa wiejskiego (3451, 3882)
3990Nie wymienione rozdziały działu 31 – Budownictwo dotyczące działalności budżetowej
3993Szkody górnicze
3997Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
3998Nagrody za akcje wyodrębnione
3999Inwestycje i kapitalne remonty
4013Wojewódzkie zjednoczenia państwowych gospodarstw rolnych
4325Wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa
4480Nie wymienione rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (4014, 4015, 4016, 4326, 4379, 4494)
4490Nie wymienione rozdziały działu 40 – Rolnictwo dotyczące działalności budżetowej
4497Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
4499Inwestycje i kapitalne remonty
4590Nie wymienione rozdziały działu 45 – Leśnictwo dotyczące działalności budżetowej
4999Inwestycje i kapitalne remonty
5111Wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS
5621Jednostki dróg publicznych lokalnych
6090Nie wymienione rozdziały działu 50 – Transport i łączność dotyczące działalności budżetowej
6094Nagrody za akcje wyodrębnione
6097Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
6099Inwestycje i kapitalne remonty
6131Rozliczenia z przedsiębiorstwami terenowymi (dotyczy M.H.W.)
6590Nie wymienione rozdziały działu 61 – Handel wewnętrzny dotyczące działalności budżetowej
6594Nagrody za akcje wyodrębnione
6699Inwestycje i kapitalne remonty
6711Przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej
6790Nie wymienione rozdziały działu 67 – Gospodarka mieszkaniowa i komunalna dotyczące działalności budżetowej gospodarki mieszkaniowej
6799Inwestycje i kapitalne remonty gospodarki mieszkaniowej
7091Przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej
7099Inwestycje i kapitalne remonty gospodarki komunalnej
7131Jednostki ochrony przeciwpożarowej
7199Inwestycje i kapitalne remonty ochrony przeciwpożarowej
7211Dyrekcje inwestycji miejskich
7390Nie wymienione rozdziały działu 67 – Gospodarka mieszkaniowa i komunalna dotyczące działalności budżetowej gospodarki komunalnej
7394Nagrody za akcje wyodrębnione
7397Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
7399Miejskie i powiatowe fundusze mieszkaniowe
7490Nie wymienione rozdziały działu 74 – Nauka dotyczące działalności budżetowej
7599Inwestycje i kapitalne remonty
7611Szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży
7621Licea ogólnokształcące dla młodzieży
7697Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
7699Inwestycje i kapitalne remonty
7981Zakłady opiekuńczo-wychowawcze
7990Nie wymienione rozdziały działu 76 – Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie dotyczące działalności budżetowej
7999Inwestycje i kapitalne remonty
7711Szkoły zasadnicze
7712Technika i licea zawodowe
7715Szkoły przysposobienia rolniczego
7716Licea pedagogiczne i wychowawczyń przedszkoli
7717Studia nauczycielskie
7751Internaty przy szkołach zawodowych
7790Nie wymienione rozdziały działu 77 – Szkolnictwo zawodowe dotyczące działalności budżetowej
7791Stypendia dla uczniów szkół zawodowych
7797Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
7799Inwestycje i kapitalne remonty
7890Nie wymienione rozdziały działu 78 – Szkolnictwo wyższe dotyczące działalności budżetowej
7899Inwestycje i kapitalne remonty
8211Muzea
8222Biblioteki powszechne miejskie
8223Biblioteki powszechne wiejskie
8241Świetlice, kluby i wiejskie domy kultury
8251Stowarzyszenia muzyczne, artystyczne i kulturalne
8311Teatry, opery i operetki
8312Estrady
8321Filharmonie, orkiestry, chóry, kapele
8351Kina
8390Nie wymienione rozdziały działu 81 – Kultura i sztuka dotyczące działalności budżetowej
8397Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nie inwestycyjnych
8399Inwestycje i kapitalne remonty
8411Szpitale
8421Zakłady dla nerwowo i psychicznie chorych
8431Sanatoria przeciwgruźlicze
8442Uzdrowiska
8511Lecznictwo otwarte
8513Lecznictwo otwarte przyzakładowe
8583Leki dla uprawnionych
8621Stacje krwiodawstwa
8632Zakłady dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji
8690Nie wymienione rozdziały działu 84 – Ochrona zdrowia dotyczące działalności budżetowej
8697Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
8699Inwestycje i kapitalne remonty
8711Domy pomocy społecznej
8790Nie wymienione rozdziały działu 87 – Świadczenia społeczne dotyczące działalności budżetowej
8791Zasiłki i pomoc w naturze
8792Akcja interwencyjna
8799Inwestycje i kapitalne remonty
8811Jednostki i urządzenia kultury fizycznej
8814Ośrodki sportu, turystyki i wypoczynku
8851Organizacje sportowe i turystyczne
8880Rozdziały dotyczące przedsiębiorstw (8821, 8894)
8890Nie wymienione rozdziały działu 88 – Kultura fizyczna, turystyka i wypoczynek dotyczące działalności budżetowej
8897Pomoc państwa w realizacji czynów społecznych nieinwestycyjnych
8899Inwestycje i kapitalne remonty
9137Prezydia i administracja gromadzkich rad narodowych
9190Nie wymienione rozdziały działu 91 – Administracja państwowa dotycząca działalności budżetowej
9191Kolegia karno-administracyjne
9192Komisje poborowe
9193Komisje egzaminacyjne
9194Wynagrodzenia prowizyjne z tytułu inkasa podatków
9197Wynagrodzenia sołtysów
9199Inwestycje i kapitalne remonty
9583Zadania wyodrębnione
9584Dotacje na fundusz socjalny przedsiębiorstw państwowych
9590Nie wymienione rozdziały działu 94 – Różna działalność dotyczące działalności budżetowej
9799Inwestycje i kapitalne remonty
0024Rozliczenia między budżetami różnych stopni (odprowadzenia z budżetów terenowych do budżetu centralnego)
0030Rozliczenia między budżetami województw
0050Odprowadzenia na fundusz miejski
0081Rezerwy ogólne
0090Pozostałe wydatki z tytułu dotacji i rozliczeń międzybudżetowych
0099Rezerwy inwestycyjne i na kapitalne remonty

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Wykaz paragrafów (grup paragrafów) występujących w zbiorczych sprawozdaniach o dochodach budżetów terenowych za I półrocze

Paragraf

(grupa)

Nazwa
11Podatek obrotowy
12Wpłaty z zysku
13Wpłaty z zysków niezależnych i nieprawidłowych
14Oprocentowanie środków trwałych
16Podatek dochodowy
17Podatki zryczałtowane od spółdzielczych zakładów usługowych
18Udziały w marżach handlowych
19Różne rozliczenia
30Suma paragrafów 34, 35, 37
33Podatki od kółek rolniczych
40Suma paragrafów 42, 44, 45
43Wpływy z usług dla ludności
64Różne opłaty, zwrot kosztów postępowania administracyjnego
65Dopłata do cen napojów alkoholowych
72Nadwyżki zakładów budżetowych, środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych
73Rozliczenia z lat ubiegłych
76Grzywny, kary i odsetki za zwłokę
77Różne dochody
89Inne nie wymienione paragrafy
97Różne przelewy

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Wykaz paragrafów (grup paragrafów) występujących w zbiorczych sprawozdaniach o wydatkach budżetów terenowych za I półrocze

Paragraf

(grupa)

Nazwa
11Osobowy fundusz płac
12Bezosobowy fundusz płac
14Fundusz prowizji
15Nagrody i inne wynagrodzenia
20Suma paragrafów 22 i 25
23Stypendia dla uczniów i studiujących
31Materiały i przedmioty nietrwałe
32Środki żywności
33Leki i środki pomocnicze
35Podróże służbowe i przeniesienia
36Usługi materialne
37Usługi niematerialne
40Wydatki różne (suma paragrafów 41–46 i 49)
47Dotacje (dla zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych i funduszów)
48Dotacje dla organizacji społecznych i inne
51Finansowanie środków obrotowych
52Finansowanie strat
53Finansowanie funduszów
55Dotacje przedmiotowe nie limitowane
57Różne dotacje dla przedsiębiorstw dotyczące akumulacji
58Różne dotacje celowe
70Dotacje na inwestycje (suma paragrafów 71–76 i 78)
77Dotacje na kapitalne remonty
82Rezerwy na czyny społeczne nieinwestycyjne
89Inne nie wymienione paragrafy
96Przelewy redystrybucyjne

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

Wykaz jednostek miary (wskaźników)

SymbolNazwaZastosowanie w rozdziałach
bcbt
01km rzek i kanałów4321
02km wałów przeciwpowodziowych objętych konserwacją4321
03wodociąg4322
04studnia publiczna4322
05etat inspektora nadzoru4323, 7211
06wartość nadzorowanego przerobu4323, 7211
07krowa (locha) objęta oceną użytkowości4381
08krowa objęta inseminacją4381
09próba nasion4384
10doświadczenie4384
11plantacja objęta klasyfikacją4384
12tona nasion zbóż4386
13tona ziemniaków sadzeniaków na wymianę4386
14etat agronoma i zootechnika gromadzkiego4493
15etat asystenta4493
16
17
18
19km odnowy nawierzchni5621
20m2 remontu cząstkowego5621
21tys. m2 ulic, chodników, mostów itp.6821
22punkt elektryczny6822
23punkt gazowy6822
24tys. m27021
25ha7031
26etat straży zawodowej7131
27ochotnicza straż pożarna7131
28
29
30
31oddział7711, 7712, 7713, 77177611, 7621, 7631, 7632, 7641, 7711, 7712, 7713, 7714, 7715, 7716, 7717, 7731
32uczeń7711, 7712, 7713, 7717, 7718, 7721
33uczeń szkolony zaocznie7631, 7632
34uczeń – słuchacz7718
35uczeń – słuchacz szkolony zaocznie7717, 7721
36słuchacz7721
37student7811, 7891
38korzystający7661, 7751, 78917661, 7751,

7981, 7984

39korzystający z kolonii i obozów79837983
40korzystający z półkolonii7983
41korzystający z wczasów w mieście7983
42korzystający z wycieczek7983
43stypendium77917691, 7791
44świetlica79117911
45ogród7912
46plac zabaw7912
47dom7982
48ognisko7982
49miejsce7661, 7751, 7891, 86418641, 8642, 8711
50dziecko79147913, 7914, 7915
51dziecko w rodzinie zastępczej7991
52dziecko w rodzinie własnej7991
53osobodzień7741, 8411, 8412, 8421, 8431, 8432, 8441, 8442, 8481, 8482, 8483, 8484, 86417741, 7913, 7914, 7915, 7981, 7984, 8411, 8421, 8431, 8432, 8441, 8481, 8482, 8483, 8484, 8641, 8642, 8711
54osobodzień na kolonii i obozie7983
55osobodzień na wczasach w mieście7983
56osobodzień na wycieczkach7983
57kursogodzina77417741
58
59
60
61etat personelu7891
62etat personelu szkół7811
63etat personelu działalności podstawowej8511, 85828511, 8513
64łóżko8411, 8412, 8421, 8431, 8432, 8441, 8442, 8481, 8482, 8483, 84848411, 8421, 8431, 8432, 8441, 8481, 8482, 8483, 8484
65punkt położniczy8582
66dobokaretka86118611
67godzina lotu86118611
68tys. km8612
69litr krwi pobranej8621
70proteza86818681
71
72
73skazany i tymczasowo aresztowany9231
74wychowanek9232
75etat9111, 9112, 9113, 9114, 9121, 9122, 9195, 9211, 9212, 9213, 9214, 3215, 9216, 9221, 9222, 9231, 92329132, 9133, 9134, 9135, 9136, 9137
Uwaga: W rozdziałach agregowanych oznaczonych symbolami umownymi (według załącznika Nr 3) wskaźników występujących w rozdziałach wchodzących w skład grupy nie wykazuje się, z wyjątkiem działu 91 - "Administracja państwowa", w którym wykazuje się wskaźnik budżetowy "etat" łącznie dla wszystkich rozdziałów zagregowanych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

........................

(stempel jednostki)

Załącznik do sprawozdania o dochodach budżetowych

wzór Rb 27

za okres ...... 19.... r.

w tys. zł

CzęśćRozdziałParagraf 11

Wpłaty za lata ubiegłe

11
w tym:0231
0311
12
w tym:0611
0671
0711
0751
1011
13
w tym:0631
0741
0771
0811
0822
0941
0951
1021
1061
1111
1121
1151
14
w tym:0241
0752
1211
1221
1231
1241
1271
1311
*1321
1341
1361
1371
15
w tym:1911
1921
1922
1923
1931
1941
2011
2021
2111
2211
2881
16
w tym:0781
1351
2311
2411
2431
2441
2451
2461
2481
2491
2511
2521
2551
2561
2611
18
w tym:1411
1612
1501
20
0821
1712
1721
1741
1811
1821
4511
4611
Pozostałe ministerstwa i urzędy centralne

Razem

paragraf 11

..................

(data i podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

........................

(stempel jednostki)

Załącznik do sprawozdania o dochodach budżetowych

wzór Rb 27

za okres ............. 19... r.

w tys. zł

CzęśćRozdziałWpłaty za lata ubiegłe
Paragrafy
1415
1234
11
w tym:0111
0141X
0221X
0231X
0311X
0721X
1481X
1711X
3212X
12
w tym:0421
0511
0611
0671
0711
0751X
0871X
1011X
1051X
1471X
13
w tym:0631
0741X
0771X
0791X
0811
0822X
0941
0951
1021
1061
1111X
1121
1151
6331X
14
w tym:0241X
0752
1211X
1221X
1231X
1241X
1271X
1311
1321X
1341X
1361X
1371
6321X
6322X
15
w tym:1911X
1921X
1922X
1923X
1931X
1941X
2011
2021X
2111
2211X
16
w tym:0781X
1351X
2311
2331X
2411
2431X
2441X
2451
2461X
2481X
2361X
17X
18
w tym:0301X
1421X
1431X
1441X
1451
1461X
1501X
1612X
3101X
19
20
w tym:1712X
1721X
1741X
1011X
21
22
23
24
35
61
62
Pozostałe ministerstwa i urzędy centralne
RAZEM

Objaśnienia:

W rubrykach 3 i 4 wpisuje się wpłaty za lata ubiegłe mieszczące się w kwotach wykazywanych w rubryce "Wpływy wykonane od początku roku" sprawozdania Rb 27. Podziałek oznaczonych przez "X" nie" należy wypełniać.

.......................

(data i podpis)