Zasady szkolenia i sprawdzania kwalifikacji operatora tankowania statków powietrznych prowadzonych przez pracodawcę.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2006.2.11

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 marca 2006 r.

WYTYCZNE Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad szkolenia i sprawdzania kwalifikacji operatora tankowania statków powietrznych prowadzonych przez pracodawcę

Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.1)) oraz w związku z § 37 lit. a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165 poz. 1603 z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się do stosowania wytyczne w sprawie zasad szkolenia i sprawdzania kwalifikacji operatora tankowania statków powietrznych prowadzonych przez pracodawcę, stanowiące załączniki nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 do wytycznych.
§  2.
Wytyczne wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r., Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 180, Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz.757, Nr 163, poz. 1362, Nr 180, poz. 1490.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 165, poz. 1603 oraz z 2005 r. Nr 70, poz. 632 i Nr 219, poz. 1867.

3) Załączniki są dostępne w postaci zapisu na płycie CD-ROM w Ośrodku Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa, tel. (22) 520-73-14, (22) 520-73-15.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

1.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1. Kwalifikacje personelu uczestniczącego w procesie zaopatrywania statków powietrznych w paliwo mają decydujące znaczenie dla prawidłowego wykonania zaplanowanych zadań i zachowania właściwego poziomu bezpieczeństwa transportu lotniczego.

1.2. Kwalifikacje operatorów tankowania statków powietrznych i kadry kierowniczej zarządzającej tymi procesami, powinny pozostawać przedmiotem stałego nadzoru i szkolenia przez pracodawcę.

1.3. Pracodawca powinien w szczególności zapewnić, aby:

a) zatrudniono dostateczną liczbę wykwalifikowanego personelu niezbędnego dla bezpiecznego prowadzenia działalności;

b) przestrzegano procedur wstępnego oceniania kwalifikacji zawodowych kandydata na wakujące stanowisko;

c) przestrzegano procedur okresowych kontroli kwalifikacji personelu;

d) niedopuszczano do wykonywania czynności wymagających posiadania specjalnych kwalifikacji i/lub uprawnień osób, które nie posiadają dokumentów potwierdzających posiadanie takich kwalifikacji.

1.4. Pracodawca zobowiązany jest zapewnić, aby personel uczestniczący w procesie zaopatrywania statków powietrznych w paliwo posiadał i utrzymywał kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe, właściwe dla zakresu wykonywanych przez ten personel funkcji i zadań, wymagane przepisami państwowymi oraz regulaminami wewnętrznymi

2.

ORGANIZACJA SZKOLEŃ

2.1. W zakresie zaopatrywania statków powietrznych w paliwo pracodawca zobowiązany jest prowadzić następujące rodzaje szkoleń:

a) podstawowe;

b) okresowe;

c) pomostowe.

2.2. Szkolenie podstawowe prowadzi się z nowoprzyjętymi pracownikami operatorami tankowania statków powietrznych nieposiadającymi wymaganych kwalifikacji i doświadczenia zawodowego.

2.3. Szkolenie podstawowe składa się ze szkolenia teoretycznego oraz praktycznego i musi być przeprowadzone przed dopuszczeniem operatora do samodzielnego pełnienia czynności związanych z zaopatrywaniem statków powietrznych w paliwo.

2.4. Szczegółowy program szkolenia podstawowego zawiera załącznik nr 1 do niniejszych wytycznych.

2.5. Szkolenie okresowe z pracownikami posiadającymi kwalifikacje związane z zaopatrywaniem statków powietrznych w paliwo; składa się ze szkolenia teoretycznego oraz praktycznego sprawdzenia umiejętności samodzielnego wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem statków powietrznych w paliwo.

2.6. Szkolenie okresowe jest realizowane w cyklu 24-miesięcznym, zgodnie ze szczegółowym programem, stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszych wytycznych.

2.7. Szkolenie pomostowe prowadzi się z nowoprzyjętymi pracownikami posiadającymi udokumentowane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, w celu zapoznania z obsługą urządzeń, technikami zaopatrywania statków powietrznych w paliwo oraz procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w danej jednostce organizacyjnej.

2.8. Szkolenie pomostowe powinno składać się ze szkolenia teoretycznego oraz praktycznego sprawdzenia umiejętności wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem statków powietrznych w paliwo.

2.9. Szczegółowy program szkolenia pomostowego określa pracodawca uwzględniając specyfikę organizacji, obowiązujące procedury oraz poziom kwalifikacji i doświadczenia zawodowego kandydata.

2.10. Forma realizacji określonego szkolenia zależna jest od jego rodzaju, zakresu i wymagań formalnych ustanowionych dla tego szkolenia przepisami państwowymi lub procedurami wewnętrznymi i może nią być:

a) kształcenie na zorganizowanym szkoleniu w godzinach pracy;

b) kształcenie na zorganizowanym szkoleniu po godzinach pracy (np. kursy wieczorowe, zaoczne itp.);

c) szkolenie metodą konsultacyjną, oparte o materiały szkoleniowe, zajęcia praktyczne i inne techniki edukacyjne, właściwe dla tego rodzaju szkolenia;

d) szkolenie realizowane metodami mieszanymi, będącymi kombinacją ww. form i metod.

2.11. Szkolenia, o których mowa w pkt 2.10 lit. a) i b) powinny być realizowane w oparciu o następujące techniki:

a) wykłady;

b) ćwiczenia laboratoryjne;

c) seminaria tematyczne;

d) samokształcenie (w tym z zastosowaniem multimedialnych systemów komputerowych);

e) ćwiczenia praktyczne na symulatorach i/lub rzeczywistych urządzeniach służących do zaopatrywania statków powietrznych w paliwo.

2.12. Szkolenia, o których mowa w pkt 2.11 powinny być prowadzone w ramach 45 minutowych jednostek lekcyjnych, przedzielonych w zależności od potrzeb, przerwami trwającymi przynajmniej 10 minut.

2.13. W ramach szkolenia praktycznego możliwe jest łączenie do dwóch jednostek lekcyjnych.

2.14. Pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia środków na organizację szkoleń, zakup lub wypożyczenie podręczników i pomocy naukowych niezbędnych dla prawidłowej realizacji planowanego szkolenia i osiągnięcia założonych celów szkoleniowych.

2.15. W zakresie szkolenia operatorów tankowania statków powietrznych pracodawca jest odpowiedzialny w szczególności za:

a) planowanie potrzeb szkoleniowych oraz terminów realizacji szkoleń;

b) wyznaczenie kierownika szkolenia;

c) typowanie kandydatów na określone szkolenia;

d) organizację i realizację szkoleń w zakresie wyznaczonym planami i programami;

e) współpracę merytoryczną z Wiceprezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. Operacyjno Lotniczych w zakresie aktualizacji stosowanych programów i standardów szkoleniowych do bieżących wymagań odnośnych przepisów;

f) szczegółowy nadzór nad kwalifikowaniem kandydatów na szkolenia oraz prawidłowością realizacji szkoleń i egzaminami końcowymi;

g) indywidualną ocenę kwalifikacji nabytych przez każdego z uczestników szkolenia i uzyskanie przez nich uprawnień zawodowych;

h) analizę skuteczności stosowanej organizacji szkolenia, programów, technik i procesów szkoleniowych itd.;

i) rejestrowanie i archiwizację dokumentów potwierdzających kwalifikacje i uprawnienia formalne posiadane przez zatrudniony personel.

2.16. Kierownik szkolenia jest odpowiedzialny za przygotowanie organizacyjne planowanego szkolenia zgodnie z poleceniami pracodawcy i wymaganiami ustanowionymi dla tego szkolenia, a w szczególności za:

a) opracowanie konspektu i harmonogramu szkolenia;

b) przygotowanie, na podstawie dostarczonego przez wykładowców, instruktorów i egzaminatorów kompletu wzorcowego zestawu podręczników i pomocy naukowych dla uczestników szkolenia, w wystarczającej ilości i jakości;

c) informowanie pracodawcy o każdym stwierdzonym podczas realizacji danego programu odstępstwie od ustalonego standardu szkolenia lub warunków umowy;

d) nadzór nad prawidłowym i codziennym wypełnianiem dokumentacji (dziennika) szkolenia, w tym listy obecności uczestników na wykładach i zajęciach, realizacji poszczególnych punktów programu szkolenia w terminie i w sposób merytorycznie zgodny z zatwierdzonym planem szkolenia;

e) informowanie pracodawcy o przypadkach naruszenia dyscypliny przez uczestników szkolenia, brakach postępów w nauczaniu, dodatkowych potrzebach szkoleniowych i innych zdarzeniach związanych z realizowanym programem.

2.17. W konspekcie, o którym mowa w pkt 2.16 lit. a), określa się w szczególności:

a) cel szkolenia;

b) formę organizacji zajęć;

c) techniki prowadzenia zajęć;

d) pomoce dydaktyczne;

e) materiał bibliograficzny;

f) przebieg zajęć, z uwzględnieniem czasu przewidzianego na poszczególne zagadnienia;

g) formę zaliczenia zajęć (np.: zaliczenie pisemne w formie testowej, zaliczenie pisemne w formie opisowej, zaliczenie ustne lub egzamin praktyczny);

h) materiały egzaminacyjne (zestaw pytań i zadań, przygotowanych przez wykładowcę i/lub kadrę instruktorską realizującą szkolenie, w formie pisemnej bądź ustnej lub scenariusza praktycznego).

2.18. Harmonogram szkolenia, o którym mowa w pkt 2.16 lit. a), sporządza się w formie wykazu, z uwzględnieniem elementów dotyczących:

a) tematu szkolenia;

b) terminu i miejsca jego realizacji;

c) podstawowych danych personalnych uczestników szkolenia;

d) podstawowych danych personalnych wykładowców i kadry instruktorskiej;

e) szczegółowego dziennego rozliczenia godzin szkolenia.

3.

KWALIFIKACJE I OBOWIĄZKI WYKŁADOWCÓW I INSTRUKTORÓW

3.1. Obowiązek określenia i/lub sprawdzenia kwalifikacji kadry instruktorskiej i wykładowców prowadzących szkolenia operatorów tankowania statków powietrznych spoczywa na pracodawcy organizującym dane szkolenie.

3.2 Kwalifikacje kadry instruktorskiej i wykładowców prowadzących szkolenia wymienione w pkt 2.1 powinny zostać określone przez pracodawcę organizującego dane szkolenie w formie pisemnej.

3.3. Wykładowcy, kadra instruktorska i egzaminatorzy uczestniczący w realizacji szkolenia, w szczególności są odpowiedzialni za:

a) przygotowanie wzorcowego kompletu podręczników i pomocy naukowych niezbędnych dla prawidłowej realizacji szkolenia;

b) przygotowanie planów-konspektów do poszczególnych zajęć i zatwierdzenie ich przez pracodawcę organizującego szkolenie;

c) przygotowanie slajdów, plansz, wykresów itp., niezbędnych do przeprowadzenia zajęć;

d) przygotowanie zestawów pytań kontrolnych i egzaminacyjnych dla sprawdzenia wiedzy uczestników szkolenia z prowadzonego przedmiotu nauczania;

e) przeprowadzenie wyznaczonej im części szkolenia w sposób fachowy, staranny i zgodny z ustaleniami programu szkolenia;

f) stałe śledzenie bieżących postępów uczestników szkolenia oraz informowanie kierownika szkolenia o tych uczestnikach, którzy wymagają dodatkowych zajęć dla prawidłowego opanowania materiału;

g) przeprowadzanie egzaminów i sprawdzianów zgodnie z ustalonym regulaminem i wymaganiami, w sposób rzetelny i bezstronny.

4.

EGZAMINY I DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE

4.1. Uczestnik szkolenia zobowiązany jest poddać się dyscyplinie nauczania oraz sprawdzania nabywanych wiadomości i umiejętności, zgodnie z wymaganiami programu szkolenia oraz procedurami organizacji prowadzącej szkolenie.

4.2. Zaliczenie szkolenia, o którym mowa w pkt 2.2, następuje poprzez złożenie egzaminu przeprowadzanego w formie:

a) pisemnej; oraz

b) sprawdzianu umiejętności praktycznych.

4.3. W celu zaliczenia szkolenia podstawowego jego uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70 % możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi i poprawne wykonanie czynności podczas sprawdzianu umiejętności praktycznych.

4.4. W przypadku niezaliczenia szkolenia jego uczestnik może, za zgodą pracodawcy, powtórzyć zaliczenie w terminie ustalonym przez kierownika szkolenia, jednak nie później niż w okresie trzech miesięcy od dnia zakończenia szkolenia.

4.5 Dokumentem poświadczającym ukończenie szkolenia podstawowego jest Świadectwo Ukończenia Szkolenia, wydane przez pracodawcę, po uzyskaniu przez szkolonego wyniku pozytywnego podczas egzaminu wewnętrznego po zakończeniu szkolenia.

4.6 W odniesieniu do szkoleń, po ukończeniu których nie jest wymagane zdanie egzaminów końcowych (kwalifikacyjnych), świadectwa ich ukończenia będą wydane jako zaświadczenia o uczestnictwie w szkoleniu.

5.

DOKUMENTACJA SZKOLEŃ

5.1. Dokumentacja szkolenia operatora tankowania statków powietrznych powinna składać się z niżej wymienionych elementów:

a) teczki personalnej szkolenia operatora tankowania statków powietrznych przechowywanej przez pracodawcę i zawierającej, w szczególności dokumenty dotyczące:

- wykształcenia,

- posiadanych kwalifikacji,

- ukończonych szkoleń,

- bieżących kwalifikacji lotniczych, instruktorskich i inspektorskich (audytorskich), oraz

- innych dokumentów, których przechowywanie w teczce pracodawca określi jako niezbędne,

b) konspektu szkolenia;

c) harmonogramu szkolenia;

d) dziennika szkolenia zawierającego w szczególności następujące dane:

- nazwę (tytuł) szkolenia,

- nazwisko kierownika szkolenia,

- nazwiska wykładowców i instruktorów,

- daty rozpoczęcia i zakończenia szkolenia,

- listę uczestników szkolenia i kontrolę obecności,

- potwierdzenie realizacji programu szkolenia w postaci wpisanych w dzienniku przez wykładowców tematów przeprowadzonych zajęć,

- kontrolę postępów nauczania, (jeśli jest przewidziana programem szkolenia); wyniki sprawdzianów (egzaminów) pośrednich i końcowego, (jeśli są przewidziane programem szkolenia).

5.2. Dokumentację, o której mowa w pkt 5.1 lit. a), pracodawca przechowuje przez okres zatrudnienia pracownika.

5.3. Dokumentację, o której mowa w pkt 5.1 lit. b) i d), pracodawca przechowuje przez okres 24 miesięcy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

PROGRAM SZKOLENIA OKRESOWEGO DLA OPERATORÓW TANKOWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH

MODUŁ I - PRAWO LOTNICZE 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO)4
2Krajowa władza lotnicza Urząd Lotnictwa Cywilnego
3Międzynarodowe organizacje lotnicze IATA(IFQP), ATA, JIG
4Konwencja Chicagowska Art. 37
5Ustawa Prawo lotnicze, Art. 137,160,173,188,209
6Załącznik 14 do Konwencji
7ICAO Doc. 9137, Część 1i8
8Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 Dz. U. Nr 165, poz. 1603 oraz z 2005 r. Nr 70, poz. 632.

MODUŁ II - INFRASTRUKTURA - INSTALACJE STAŁE 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Zbiorniki konstrukcja i materiały4
2Rurociągi
3Systemy hydrantowe
4Systemy filtracyjne
5Bocznice kolejowe i rampy
6Przepompownie
7Stanowiska badań pojazdów do tankowania

MODUŁ III - EKSPLOATACJA INFRASTRUKTURY STAŁEJ 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Zasady ogólne4
2Przyjmowanie paliw:
- z rurociągu dla jednego gatunku paliwa
- z rurociągu dla wielu gatunków paliw
- ze statków żeglugi śródlądowej
- z cysterny kolejowej lub samochodowej
3Właściwości antystatyczne paliw
4Magazynowanie
5Wydawanie paliw
6Zmiana rodzaju lub gatunku paliwa w zbiorniku
7Czyszczenie zbiorników
8Kontrola i konserwacja urządzeń:
- sprzęt filtrujący
- zawory
- węże
9Napełnianie cystern pojazdów do tankowania

MODUŁ IV - POJAZDY DO TANKOWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Konstrukcja - projektowanie i materiały5
2Podstawowe instalacje:
- węże
- przepływomierze
- głowice do tankowania
- pistolety do tankowania
- system "deadman"
- blokady
- aerometry i termometry
- filtry
- zawory
- wskaźniki.

MODUŁ V - EKSPLOATACJA POJAZDÓW DO TANKOWANIA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Konstrukcja - projektowanie i materiały4
2Podstawowe instalacje:
- węże
- przepływomierze
- głowice do tankowania
- pistolety do tankowania
- system "deadman"
- blokady
- aerometry i termometry
- filtry
- zawory

MODUŁ VI - PROCEDURY TANKOWANIA I ROZTANKOWANIA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Poruszanie się pojazdami po lotniskach5
2Oznakowanie i zabezpieczenia
3Połączenia statek powietrzny - źródło paliwa
4Tankowanie
Zasady ogólne
Tankowanie:
- pod ciśnieniem z hydrantu
- pod ciśnieniem z autocysterny
- grawitacyjne pistoletem
- z pasażerami na pokładzie
- przy pracującym agregacie pomocniczym (APU)
- przy pracującym agregacie naziemnym (GPU)
- przy pracującym klimatyzatorze
- przy pracującym jednym silniku samolotu
- w hangarze
- samolotu porwanego
5Roztankowanie

MODUŁ VII - PROCEDURY KONTROLI JAKOŚCI PALIW 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Pobieranie próbek i ich badanie4
- rodzaje próbek
- pojemniki na próbki laboratoryjne
- pojemniki na próbki pobierane w terenie
- pakowanie i transport próbek.
- badanie okresowe certyfikat badania okresowego
2Badanie próbek i wystawianie certyfikatów
- badanie w rafinerii certyfikat jakości w rafinerii
- analiza chemiczna certyfikat analizy
- recertyfikacja certyfikat recertyfikacji
3Techniki badania próbek
- wizualna
- kolorymetryczna
- grawimetryczna
- chemiczna
4Przechowywanie próbek

MODUŁ VIII - BEZPIECZEŃSTWO 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Program Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Środowiska4
2Szkolenie w zakresie:
- podstawowych obowiązków
- sytuacji niebezpiecznych
- udzielania pierwszej pomocy
3Zdarzenia niebezpieczne z udziałem statków powietrznych
- wypadki lotnicze
- incydenty lotnicze
- system powiadamiania i dokumentacja powypadkowa
4Zagrożenie zdrowia i życia
- alkohol i narkotyki
- materiały niebezpieczne
- środki ochronne
- daltonizm
5Procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych

MODUŁ IX - DOKUMENTACJA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji4
2Rodzaje dokumentów:
- raporty kontroli jakości paliwa
- raporty z przeprowadzonych inspekcji
- raporty z testów
- rejestry parametrów pracy urządzeń pomocniczych i

wskazań

- inne druki używane w procesie zaopatrywania w

paliwo.

MODUŁ X - CZYNNIK LUDZKI 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Czynniki wpływające na jakość wykonywania obowiązków służbowych:4
- zachowanie
- stan zdrowia
- kwalifikacje
- obciążenie pracą
- projektowanie pojazdów i urządzeń
- środowisko
- przepływ informacji
SZKOLENIE PRAKTYCZNE: 50 TANKOWAŃ POD NADZOREM INSTRUKTORA

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

PROGRAM SZKOLENIA POMOSTOWEGO DLA OPERATORÓW TANKOWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH

MODUŁ III - EKSPLOATACJA INFRASTRUKTURY STAŁEJ 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Zasady ogólne1
2Przyjmowanie paliw:
- z rurociągu dla jednego gatunku paliwa
- z rurociągu dla wielu gatunków paliw
- ze statków żeglugi śródlądowej
- z cysterny kolejowej lub samochodowej
3Właściwości antystatyczne paliw
4Magazynowanie
5Wydawanie paliw
6Zmiana rodzaju lub gatunku paliwa w zbiorniku
7Czyszczenie zbiorników
8Kontrola i konserwacja urządzeń:
- sprzęt filtrujący
- zawory
- węże
9Napełnianie cystern pojazdów do tankowania

MODUŁ V - EKSPLOATACJA POJAZDÓW DO TANKOWANIA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Konstrukcja - projektowanie i materiały
2Podstawowe instalacje:1
- węże
- przepływomierze
- głowice do tankowania
- pistolety do tankowania
- system "deadman"
- blokady
- aerometry i termometry
- filtry
- zawory

MODUŁ VI - PROCEDURY TANKOWANIA I ROZTANKOWANIA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Poruszanie się pojazdami po lotniskach2
2Oznakowanie i zabezpieczenia
3Połączenia statek powietrzny - źródło paliwa
4Tankowanie
Zasady ogólne
Tankowanie:
- pod ciśnieniem z hydrantu
- pod ciśnieniem z autocysterny
- grawitacyjne pistoletem
- z pasażerami na pokładzie
- przy pracującym agregacie pomocniczym (APU)
- przy pracującym agregacie naziemnym (GPU)
- przy pracującym klimatyzatorze
- przy pracującym jednym silniku samolotu
- w hangarze
- samolotu porwanego
5Roztankowanie

MODUŁ VII - PROCEDURY KONTROLI JAKOŚCI PALIW 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Pobieranie próbek i ich badanie1
- rodzaje próbek
- pojemniki na próbki laboratoryjne
- pojemniki na próbki pobierane w terenie
- pakowanie i transport próbek
- badanie okresowe certyfikat badania okresowego
2Badanie próbek i wystawianie certyfikatów
- badanie w rafinerii certyfikat jakości w rafinerii
- analiza chemiczna certyfikat analizy
- recertyfikacja certyfikat recertyfikacji
3Techniki badania próbek
- wizualna
- kolorymetryczna
- grawimetryczna
- chemiczna
4Przechowywanie próbek

MODUŁ VIII - BEZPIECZEŃSTWO 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Program Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Środowiska1
2Szkolenie w zakresie:
- podstawowych obowiązków
- sytuacji niebezpiecznych
- udzielania pierwszej pomocy
3Zdarzenia niebezpieczne z udziałem statków powietrznych
- wypadki lotnicze
- incydenty lotnicze
- system powiadamiania i dokumentacja powypadkowa
4Zagrożenie zdrowia i życia
- alkohol i narkotyki
- materiały niebezpieczne
- środki ochronne
- daltonizm
5Procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych

MODUŁ X - CZYNNIK LUDZKI 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Czynniki wpływające na jakość wykonywania obowiązków służbowych:2
- zachowanie
- stan zdrowia
- kwalifikacje
- obciążenie pracą
- projektowanie pojazdów i urządzeń
- środowisko
- przepływ informacji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

PROGRAM SZKOLENIA POMOSTOWEGO DLA OPERATORÓW TANKOWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH

MODUŁ III - EKSPLOATACJA INFRASTRUKTURY STAŁEJ 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Zasady ogólne2
2Przyjmowanie paliw:
- z rurociągu dla jednego gatunku paliwa
- z rurociągu dla wielu gatunków paliw
- ze statków żeglugi śródlądowej
- z cysterny kolejowej lub samochodowej
3Właściwości antystatyczne paliw
4Magazynowanie
5Wydawanie paliw
6Zmiana rodzaju lub gatunku paliwa w zbiorniku
7Czyszczenie zbiorników
8Kontrola i konserwacja urządzeń:
- sprzęt filtrujący
- zawory
- węże
9Napełnianie cystern pojazdów do tankowania

MODUŁ IV - POJAZDY DO TANKOWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Konstrukcja - projektowanie i materiały2
2Podstawowe instalacje:
- węże
- przepływomierze
- głowice do tankowania
- pistolety do tankowania
- system "deadman"
- blokady
- aerometry i termometry
- filtry
- zawory
- wskaźniki

MODUŁ V - EKSPLOATACJA POJAZDÓW DO TANKOWANIA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Konstrukcja - projektowanie i materiały1
2Podstawowe instalacje:
- węże
- przepływomierze
- głowice do tankowania
- pistolety do tankowania
- system "deadman"
- blokady
- aerometry i termometry
- filtry
- zawory
- wskaźniki

MODUŁ VI - PROCEDURY TANKOWANIA I ROZTANKOWANIA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Poruszanie się pojazdami po lotniskach3
2Oznakowanie i zabezpieczenia
3Połączenia statek powietrzny - źródło paliwa
4Tankowanie
Zasady ogólne
Tankowanie:
- pod ciśnieniem z hydrantu
- pod ciśnieniem z autocysterny
- grawitacyjne pistoletem
- z pasażerami na pokładzie
- przy pracującym agregacie pomocniczym (APU)
- przy pracującym agregacie naziemnym (GPU)
- przy pracującym klimatyzatorze
- przy pracującym jednym silniku samolotu
- w hangarze
- samolotu porwanego
5Roztankowanie

MODUŁ IX - DOKUMENTACJA 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji2
2Rodzaje dokumentów:
- raporty kontroli jakości paliwa
- raporty z przeprowadzonych inspekcji
- raporty z testów
- rejestry parametrów pracy urządzeń pomocniczych i

wskazań

- inne druki używane w procesie zaopatrywania w

paliwo.

MODUŁ X - CZYNNIK LUDZKI 

Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
1Czynniki wpływające na jakość wykonywania obowiązków służbowych:2
- zachowanie
- stan zdrowia
- kwalifikacje
- obciążenie pracą
- projektowanie pojazdów i urządzeń
- środowisko
- przepływ informacji.