Zasady rachunkowości w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGPSP.2005.2.10

Akt utracił moc
Wersja od: 1 grudnia 2005 r.

Decyzja nr 16
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 30 września 2005 r.
w sprawie zasad rachunkowości w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.1) postanawiani, co następuje:
§  1.
1.
Księgi rachunkowe Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej w skrócie "KG PSP", prowadzone są w siedzibie jednostki.
2.
Rokiem obrachunkowym jest rok budżetowy, tj. od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego.
3.
Okresami sprawozdawczymi w rachunkowości są: miesiąc, kwartał, półrocze oraz rok.
4.
Sprawozdawczość w KG PSP prowadzona jest w oparciu o odrębne przepisy.
5.
Kwoty wykazane w sprawozdaniach wynikają z ewidencji księgowej, przy czym przyjmuje się, że dowody księgowe, które wpłynęły do Wydziału Finansowo-Księgowego Biura Finansów KG PSP po dacie sporządzenia sprawozdań, przyjmowane są do następnego okresu sprawozdawczego, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Kwoty wykazane w sprawozdaniach rocznych oraz bilansie KG PSP wynikają z zapisów księgowych ujętych w księgach rachunkowych do dnia sporządzenia tych sprawozdań.
7.
KG PSP stosuje wzór bilansu określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752 oraz z 2005 r. Nr 128, poz. 1069).
§  2.
1.
Księgi rachunkowe w KG PSP prowadzone są techniką komputerową, z zastosowaniem programu finansowo-księgowego FT-FK wersja 2.3 B opracowanego przez Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe "Fortech" sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Racławickiej 56, eksploatowanego od dnia 1 stycznia 2004 r. oraz programów pracujących autonomicznie:
1)
FT-FK Płace opracowanego przez Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe "Fortech" sp. z o.o. wersja 5.5, eksploatowanego od dnia 1 stycznia 2002 r., służącego do prowadzenia imiennych kart wynagrodzeń pracowników według składników wymaganych do obliczania płac, świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, potrąceń oraz podatków, ujmującego rozrachunki z pracownikami;
2)
programu ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych "Materiałówka" v. 2.00 opracowanego przez "Com-Center" s.c. z siedzibą w Lubrańcu, ul. Brzeska 34/24, eksploatowanego od 1 stycznia 2000 r., ujmującego środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz dokonywane od nich odpisy amortyzacyjne (umorzeniowe) w postaci kartotek ewidencji szczegółowej i tabel amortyzacyjnych;
3)
programu ewidencji materiałów w magazynie stanowiącego aplikację własną KG PSP opracowaną do pracy w środowisku Microsoft Access, eksploatowaną od dnia 1 stycznia 2002 r., służącą do prowadzenia kart przychodów i rozchodów materiałowych dla każdego z rodzajów materiałów oraz pokazującą aktualny stan materiału.

Programy posiadają dokumentację eksploatacyjną zawierającą opis podstawowych funkcji oraz algorytmów i parametrów. Zmianę wersji programu traktuje się jako zmianę programu.

2.
Oznaczenie ksiąg rachunkowych obejmujących dziennik, konta księgi głównej, konta ksiąg pomocniczych oraz zestawienie obrotów i sald stanowiących zbiory systemu finansowo-księgowego Fortech 2.3 B oraz opis działania i struktury systemu FT-FK zawiera dokumentacja techniczna oprogramowania.
3.
Dziennik służy do wprowadzania zapisów w postaci dekretacji księgowej na kontach księgi głównej o rozbudowanej strukturze analitycznej. Wprowadzanie do programu danych o operacjach gospodarczych następuje ręcznie, przez operatorów, w oparciu o zdefiniowane wcześniej grupy dowodów z wyróżnionym dowodem "Bilans otwarcia". Wydruk dziennika grupuje wprowadzone dowody księgowe w układzie chronologicznym. Emisja dokonywana jest w postaci wydruku o nazwie "Wydruk dziennika za okres ...". Dziennik zapewnia chronologiczne ujęcie zdarzeń gospodarczych, kolejną numerację, ciągłość liczenia sum zapisów i umożliwienie jednoznacznego powiązania ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi.
4.
Zapisy w systemie FT-FK na kontach księgi głównej pochodzące z dowodów księgowych są prowadzone systematycznie w pełnym układzie analitycznym, tj. do najniższego poziomu określonego w zakładowym planie kont, zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Dokumenty nie mogą być księgowane wprost na konta księgi głównej, tj. bez uwzględnienia dekretacji według ich podziałów analitycznych. Zapisy na kontach księgi głównej ustala się jako zbiorcze sumy zapisów na składających się na nie kontach analitycznych. Na podstawie zbioru zaksięgowanych danych sporządza się na koniec każdego okresu sprawozdawczego zestawienie analityczne obrotów sald oraz zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej. Zestawienia te, dzięki przewidzianym w programie procedurom kontroli, wykazują pełną zgodność danych pomiędzy sobą, jak i w porównaniu z dziennikiem (obroty miesięczne i narastające). Emisja dokonywana jest w postaci wydruku o nazwie "Wykaz operacji kont analitycznych. Wydruk za okres ...".
5.
Księgi pomocnicze prowadzone są za pomocą:
1)
oprogramowania finansowo-księgowego FT-FK Fortech, jako zbiór wyodrębnionych danych w ramach księgi głównej o rozbudowanej strukturze syntetyczno-analitycznej; suma sald początkowych i obrotów na kontach ewidencji analitycznej stanowi saldo początkowe i obroty kont księgi głównej, zaś suma sald końcowych na kontach ewidencji analitycznej stanowi saldo końcowe konta księgi głównej;
2)
dziedzinowego modułu sprzedaży w oprogramowaniu finansowo-księgowym FT-FK Fortech, ujmującego operacje sprzedaży w postaci kolejno numerowanych własnych faktur, ze szczegółowością niezbędną dla celów podatku od towarów i usług;
3)
autonomicznie pracującego oprogramowania płacowego FT-FK Płace Fortech wersja 5.5, w postaci imiennych kart wynagrodzeń pracowników i funkcjonariuszy PSP według składników wymaganych do obliczania płac, naliczeń i świadczeń z tytułu ubezpieczenia społecznego oraz podatków, ujmującego rozrachunki z pracownikami;
4)
autonomicznie pracującego oprogramowania ewidencji środków trwałych, ujmującego środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz dokonywane od nich odpisy amortyzacyjne (umorzeniowe) w postaci kartotek ewidencji szczegółowej i tabel amortyzacji. Przychody i rozchody (obroty i salda) ewidencji środków trwałych są uzgadniane z odpowiadającą im ewidencją syntetyczną (obroty i salda) prowadzoną w systemie FT-FK z częstotliwością nie mniejszą niż raz na kwartał;
5)
autonomicznie pracującego oprogramowania ewidencji pozostałych środków trwałych. Przychody i rozchody (obroty i salda) ewidencji pozostałych środków trwałych są uzgadniane z odpowiadającą im ewidencją syntetyczną (obroty i salda) prowadzoną w systemie FT-FK z częstotliwością nie mniejszą niż raz na kwartał;
6)
autonomicznie pracującego oprogramowania ewidencji przychodów i rozchodów materiałów w magazynie.
6.
Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych i analitycznych jest drukowane na koniec każdego okresu sprawozdawczego. Emisja dokonywana jest w postaci wydruku o nazwach "Syntetyczne zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej. Wydruk za okres ...", "Analityczne zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej. Wydruk za okres ..." oraz "Wielopoziomowe zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej. Wydruk za okres ...".
7.
Bezpieczeństwo systemu zapewnia się poprzez:
1)
nadawanie użytkownikowi uprawnień dostępu do danych oraz dozwolonego zakresu działania;
2)
stosowanie tożsamości użytkowników;
3)
zastosowanie mechanizmu śledzenia i rejestracji bieżącej pracy systemu;
4)
automatyczne archiwizowanie bazy danych i oprogramowania;
5)
przechowywanie przez wymagany ustawowo okres dowodów księgowych, dokumentów inwentaryzacyjnych, sprawozdań finansowych oraz wydrukowanych zbiorów stanowiących księgi rachunkowe.

Szczegółowy opis programowych i organizacyjnych zasad ochrony danych zawiera dokumentacja techniczna oprogramowania.

§  3.
1.
Ewidencję analityczną ilościowo-wartościową środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków trwałych w użytkowaniu prowadzi według cen nabycia Biuro Administracyjno-Gospodarcze KG PSP.
2.
Do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej przekraczającej wielkość ustaloną w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszty uzyskania przychodów, stosuje się zasady amortyzacji polegające na dokonywaniu odpisów stopniowo, przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wymienionej ustawie. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się raz w roku, w grudniu, naliczając odpisy nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.
3.
Do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszty uzyskania przychodów (pozostałe środki trwałe), stosuje się zasady amortyzacji polegające na dokonywaniu odpisów jednorazowych - w momencie przyjęcia tych środków do używania.
4.
Ustala się asortyment pozostałych środków trwałych o małej istotności dla majątku Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, podlegający ewidencji ilościowej prowadzonej przez Biuro Administracyjno-Gospodarcze KG PSP:
1)
Monitory oraz inne urządzenia i podzespoły informatyczne niewchodzące w skład zestawów komputerowych, w szczególności:
a)
modemy zewnętrzne,
b)
zasilacze,
c)
streamery,
d)
karty sieciowe i inne, dyski, napędy dysków, głośniki oraz inne elementy i akcesoria montowane dodatkowo lub podlegające wymianie w zestawach komputerowych zalicza się do materiałów wydanych do zużycia.

Wszystkie zmiany wyposażenia zestawów komputerowych rejestrowane są w ewidencji pomocniczej;

2)
Przedmioty stanowiące elementy dekoracyjne oraz elementy wyposażenia pomieszczeń, w szczególności:
a)
firany, zasłony, żaluzje,
b)
dywany,
c)
żyrandole, kinkiety,
d)
makaty, godła, obrazy,
e)
lustra,
f)
sztuczne kwiaty,
g)
przedmioty ze szkła i ceramiki użytkowej (talerze, szklanki, spodki, filiżanki, kieliszki) oraz sztućce stanowiące wyposażenie sekretariatów zalicza się do materiałów wydanych do zużycia;
3)
Przedmioty stanowiące wyposażenie gospodarcze i biurowe, w szczególności:
a)
wentylatory,
b)
nawilżacze,
c)
niszczarki,
d)
maszyny do pisania,
e)
grzejniki,
f)
radioodbiorniki, radiomagnetofony,
g)
aparaty telefoniczne,
h)
elementy nagłośnienia pomieszczeń (mikrofony, statywy, głośniki),
i)
bindownice, laminatory,
j)
lampki biurowe,
k)
wieszaki na ubrania,
l)
zegary,
m)
czajniki,
n)
termosy, dzbanki metalowe,
o)
żelazka,
p)
uchwyty na dokumenty (copy holdery),
q)
tablice ogłoszeń,
r)
kosze na śmieci,
s)
kwietniki;
4)
Przedmioty stanowiące wyposażenie osobiste, w szczególności:
a)
telefony komórkowe,
b)
ładowarki,
c)
kalkulatory,
d)
dyktafony,
e)
słuchawki,
f)
narzędzia, klucze i przyrządy pomiarowe,
g)
latarki,
h)
przenośne nośniki pamięci - typu dysk USB,
i)
torby, nesesery,
j)
akcesoria do kamer i aparatów fotograficznych;
5)
Odzież specjalna, robocza i ekwipunek osobisty;
6)
Sprzęt turystyczny i sportowy, w szczególności:
a)
piłki,
b)
narty, buty narciarskie,
c)
namioty turystyczne,
d)
sprzęt do ćwiczeń sportowych i rehabilitacyjnych;
7)
Przedmioty używane do celów gospodarczych, przeciwpożarowych i utrzymania czystości, w szczególności:
a)
szpadle, łopaty, grabie itp.,
b)
gaśnice, wyposażenie szafek hydrantowych,
c)
drabiny,
d)
taczki, wózki;
8)
Książki, słowniki i inne wydawnictwa, mapy.
5.
Szczegółowe zasady kwalifikacji i gospodarowania przedmiotami rzeczowego majątku trwałego ustala dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego KG PSP.
§  4.
1.
Ewidencję analityczną rzeczowych składników majątku obrotowego stanowi ewidencja ilościowo-wartościowa prowadzona w Biurze Administracyjno-Gospodarczym KG PSP, w której ujmuje się obroty i stany dla każdego składnika w jednostkach naturalnych i pieniężnych z zastosowaniem cen zakupu, oraz ewidencja ilościowa prowadzona w magazynach.
2.
Do wyceny rozchodów rzeczowych składników majątku obrotowego stosuje się ceny tych składników, które KG PSP pierwsze nabyła.
3.
Zużycie materiałów zalicza się w koszty w momencie zakupu. Wartość niezużytych do końca roku obrotowego materiałów ustala się w drodze inwentaryzacji przeprowadzonej według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku.
§  5.
Zasady weryfikacji stanu aktywów i pasywów należących do KG PSP określa instrukcja inwentaryzacyjna stanowiąca politykę rachunkowości w tym zakresie.
§  6.
1.
Ustala się dla Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej KG PSP, zakładowy plan kont obejmujący:
1)
konta syntetyczne (księgi głównej):
a)
Zespół 0 - "Majątek trwały":

011 - Środki trwałe,

013 - Pozostałe środki trwałe w używaniu,

020 - Wartości niematerialne i prawne,

071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

080 - Inwestycje - Środki trwałe w budowie,

b) 1
Zespół 1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe":

101 - Kasa,

130 - Rachunek bieżący jednostek budżetowych,

132 - Rachunki dochodów własnych,

135 - Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia,

137 - Rachunki środków funduszy pomocowych,

Konto 138 - "Rachunki środków na prefinansowanie"

Konto 138 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na wyodrębnionych rachunkach bankowych otwartych dla potrzeb operacji finansowych dotyczących prefinansowania w ramach pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Na koncie 138 ujmuje się operacje dotyczące w szczególności:

1) wpływu pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa,

2) wykorzystania pożyczek,

3) zwrotu pożyczek.

Na koncie 138 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 138 między księgowością jednostki a księgowością banku. Na stronie Wn konta 138 ujmuje się wpływy środków na prefinansowanie oraz środki przeznaczone na ich spłatę. Na stronie Ma konta 138 ujmuje się wypłaty na cele określone w umowie oraz zwroty pożyczek. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 138 powinna zapewnić podział środków według rachunków bankowych oraz sposobu ich wykorzystania. Konto 138 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na wydzielonych rachunkach bankowych pożyczek na prefinansowanie.

Zapisy strony Wn konta 138

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Wpływy pożyczek na prefinansowanie228
2Odsetki od środków na rachunku bankowym750
3Omyłki w wyciągu bankowym249
4Przelewy środków między bankami140
5Wpływ środków za zgłoszony do wykupu czek140
6Wpłata należności przypisanych221

Zapisy strony Ma konta 138

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Przelewy środków z tytułu spłaty zobowiązań, nadpłaty należności201, 221, 234
2Przelew dochodów ze środków na prefinansowanie227
3Omyłki w wyciągu bankowym249
4Przelewy środków między bankami140

139 - Inne rachunki bankowe,

140 - Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne,

c) 2
Zespół 2 - "Rozrachunki i roszczenia":

201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami,

204 - Rozrachunki z dostawcami dot. realizacji projektów ze środków zagranicznych,

Konto 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych"

Konto 221 służy do ewidencji należności jednostek budżetowych z tytułu dochodów budżetowych, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Na stronie Wn konta 221 ujmuje się ustalone na dany rok budżetowy należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat. Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Na koncie 221 nie ujmuje się należnych subwencji i dotacji z budżetu państwa zaliczanych do dochodów budżetu. W Komendzie Głównej PSP na koncie 221 księguje się przypisane należności w szczególności z tytułu:

- kar umownych za nieterminowe wykonanie robót, dostaw i usług,

- odsetek od przeterminowanych płatności,

- zrealizowanych płatności z lat ubiegłych uprzednio zarachowanych na wznowienie wydatków lub dotyczących kosztów lat ubiegłych,

- zwrotów z tytułu nieprawidłowo wykorzystanych dotacji,

- kwoty należne płatnikowi składek ZUS,

- przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych.

Ewidencja szczegółowa do konta 221 jest prowadzona według dłużników, podziałek klasyfikacji budżetowej oraz rodzajów funduszy (np. środki z tytułu prefinansowania). Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych dochodach.

Zapisy strony Wn konta 221

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Przypis należności budżetowych750, 760
2Zwrot dochodów budżetowych nienależnie wpłaconych130, 138
3Przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych w wysokości raty przypadającej na dany rok budżetowy - równoległe księgowanie na koncie 840/760226

Zapisy strony Ma konta 221

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Wpłata należności z tytułu przypisanych dochodów budżetowych101, 130, 138
2Wartość odpisów pomniejszających dokonane poprzednio przypisy z tytułu dochodów budżetowych750, 760
3Odpisanie należności przedawnionych i umorzonych760
4Dobrowolne potrącenia z wynagrodzenia231
5Spłata należności czekiem gotówkowym140

222 - Rozliczenie dochodów budżetowych,

223 - Rozliczenie wydatków budżetowych,

225 - Rozrachunki z budżetami,

226 - Długoterminowe należności budżetowe,

227 - Rozliczenie dochodów ze środków pomocowych,

228 - Rozliczenie wydatków ze środków pomocowych,

229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne,

231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń,

234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami,

235 - Rozrachunki z tytułu kwot należnych od pracowników osobom trzecim,

237 - Rozrachunki z funduszy środków specjalnego przeznaczenia,

238 - Rozrachunki z tytułu niedoborów i szkód,

241 - Rozrachunki z działalności inwestycyjnej (krajowy system ratowniczo-gaśniczy),

Konto 244 - "Rozliczenie niedoborów i szkód"

Konto 244 służy do ewidencji ujawnionych niedoborów i szkód (w tym także inwestycyjnych i komunikacyjnych) i dotyczy wszystkich rodzajów działalności jednostki oraz ich rozliczenia. Ewidencja szczegółowa do konta powinna uwzględniać podział szkód na miejsce ich powstania (działy majątku) oraz wymagane sprawozdania. Saldo Wn konta 244 oznacza stan nierozliczonych (niezlikwidowanych) szkód.

Zapisy strony Wn konta 244

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Ujawnione niedobory i szkody w rzeczowych składnikach majątku (wartość początkowa) 011, 013, 310
2Ujawnione niedobory i szkody w działalności inwestycyjnej, w tym z tytułu inwestycji bez efektu gospodarczego080
3Ujawnione niedobory i szkody wartości niematerialnych i prawnych020
4Ujawnione niedobory i szkody środków pozostających w ewidencji ilościowej (z zakupu z lat ubiegłych) 760
5Ujawnione niedobory i szkody środków pozostających w ewidencji ilościowej (zakup roku bieżącego) 400
6Niedobór gotówki w kasie i papierach wartościowych101, 140
7Przedawnione należności z tytułu dostaw, robót i usług (ujęte jako szkody) 201
8Roszczenia do wyjaśnienia249

Zapisy strony Ma konta 244

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia pozostałych środków trwałych oraz pozostałych wartości niematerialnych i prawnych072
2Wyksięgcwanie dotychczasowego umorzenia podstawowych środków trwałych oraz podstawowych wartości niematerialnych i prawnych071
3Wyksięgowanie wartości nieumorzonej środków trwałych uznanych za niedobory niezawinione800
4Roszczenia z tytułu szkód, uznane przez osobę odpowiedzialną bądź przypisane prawomocnym orzeczeniem o odszkodowaniu238
5Orzeczenie o umorzeniu należności (szkody) bądź o uznaniu za niezawinioną760
6Kompensata nadwyżek z niedoborami (rzeczowe środki obrotowe) 248

246 - Rozrachunki z tytułu sum na zlecenie,

247 - Rozrachunki z tytułu sum depozytowych,

248 - Rozliczenie nadwyżek,

249 - Rozliczenia różne,

257 - Należności z tytułu prefinansowania,

268 - Zobowiązania z tytułu prefinansowania,

290 - Odpisy aktualizujące należności,

d)
Zespół 3 - "Materiały i towary":

300 - Rozliczenie zakupu,

310 - Materiały,

e)
Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie":

400 - Koszty według rodzajów,

401 - Amortyzacja,

404 - Koszty projektów pomocowych,

490 - Rozliczenie kosztów,

f)
Zespół 6 - "Produkty":

640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów,

g) 3
Zespół 7 - "Przychody i koszty ich uzyskania":

700 - Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia,

730 - Sprzedaż towarów i wartość ich zakupu,

Konto 750 - "Przychody i koszty finansowe"

Konto 750 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych. Na stronie Wn konta 750 ujmuje się odpisy przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz koszty operacji finansowych, jak np. odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań (z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji - Wn konto 080), dyskonto przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe (z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji - Wn konto 080), w korespondencji z kontami zespołu 0, 1 i 2 oraz kontem 840. Na stronie Ma konta 750 ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych oraz kwoty należne z tytułu operacji finansowych, oraz odsetki za zwłokę w zapłacie należności, dodatnie różnice kursowe (z wyjątkiem zaliczanych do przychodów przyszłych okresów - Ma konto 840 lub inwestycji Ma konto 080) - w korespondencji z kontami zespołu 1, 2 i 840. Ewidencja szczegółowa do konta 750 zapewnia wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu lub:

- w zakresie przychodów finansowych - przychody z tytułu udziałów w innych podmiotach gospodarczych, należne jednostce odsetki od pożyczek i zapłacone odsetki za zwłokę od należności,

- w zakresie kosztów operacji finansowych - zarachowane odsetki od pożyczek i odsetki za zwłokę od zobowiązań.

Ewidencja szczegółowa umożliwia ponadto wyodrębnienie dochodów budżetowych według typów zadań realizowanych w ramach środków pomocy bezzwrotnej.

W końcu roku obrotowego przenosi się:

- przychody z tytułu dochodów budżetowych oraz przychody finansowe na stronę Ma konta 860 (Wn konto 750),

- koszty operacji finansowych na stronę Wn konta 860 (Ma konto 750).

Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.

Zapisy strony Wn konta 750

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Odpis lub zmniejszenie należności221
2Przedstawienie weksla obcego do dyskonta840
3Zapłacone odsetki za zwłokę od zobowiązań101, 130, 132
4Ujemne różnice kursowe od walut obcych101, 137, 138
5Ujemne różnice od należności w walutach obcych201, 204
6Przeniesienie przychodów finansowych na koniec roku860
7Utworzenie rezerwy840

Zapisy strony Ma konta 750

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Przychody z tytułu dochodów (przychodów) budżetowych przypisanych albo wpłaconych do kasy lub na rachunek bankowy221, 101, 130, 132, 138
2Dodatnie różnice kursowe od rozrachunków w walutach obcych201, 204
3Przypisanie należnych odsetek za zwłokę221
4Oprocentowanie własnych środków na rachunkach bankowych132, 137, 138, 139
5Przeniesienie zrealizowanych kosztów finansowych na koniec roku860
6Różnice kursowe walut na koniec kwartału101, 137
7Dyskonto od przyjętego weksla140

760 - Pozostałe przychody i koszty,

761 - Pokrycie amortyzacji,

h) 4
Zespół 8 - "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy":

Konto 800 - "Fundusz jednostki"

Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego, majątku obrotowego oraz ich zmian oraz stanu inwestycji finansowanych lub współfinansowanych ze środków pomocy bezzwrotnej. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:

- przeksięgowanie straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860 "Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy" (księgowanie w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego),

- przeksięgowanie zrealizowanych rocznych dochodów budżetowych z konta 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych" oraz zrealizowanych dochodów z konta 227 "Rozliczenie dochodów budżetowych ze środków funduszy pomocowych",

- przeksięgowanie rozliczenia wyniku finansowego jednostki z konta 820 "Rozliczenie wyniku finansowego" (księgowanie w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego),

- przeksięgowanie dotacji z budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810 "Dotacje budżetowe" (księgowanie w końcu roku obrotowego),

- pokrycie amortyzacji podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- różnice z aktualizacji środków trwałych,

- wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i inwestycji,

- wartość nieodpłatnie przekazanych środków obrotowych jednostkom budżetowym oraz na rzecz gospodarki pozabudżetowej.

Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:

- przeksięgowanie zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860 "Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy" (księgowanie w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego),

- przeksięgowanie zrealizowanych rocznych wydatków budżetowych z konta 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych",

- przeksięgowanie zrealizowanych rocznych wydatków z konta 228 "Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych",

- wpływ środków z budżetu (dotacji) i innych środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji,

- różnice z aktualizacji środków trwałych,

- umorzenie dotyczące sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych,

- nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji,

- nieodpłatne otrzymanie środków obrotowych od jednostek budżetowych oraz z gospodarki pozabudżetowej.

Fundusz jednostki może ulegać zmianom także z innych przyczyn, określonych każdorazowo w przepisach szczególnych. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki, w tym z tytułu inwestycji i korzyści wynikających z realizacji projektów ze środków zagranicznych. Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.

Zapisy strony Wn konta 800

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Przeksięgowanie straty bilansowej pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego860
2Przeksięgowanie zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych222, 227
3Przeksięgowanie na koniec roku przekazanych w danym roku dotacji810
4Wyksięgowanie wartości początkowej brutto środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) wskutek likwidacji, sprzedaży, nieodpłatnego przekazania011, 020
5Wartość umorzenia nieodpłatnie otrzymanych składników aktywów trwałych071
6Wyksięgowanie wartości nieumorzonej środków trwałych uznanych za niedobory niezawinione244
7Przeksięgowanie rocznego pokrycia wartości amortyzacji761
8Urzędowe zwiększenie umorzenia w związku z aktualizacją wyceny środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych071
9Urzędowa aktualizacja wartości początkowej środka trwałego zmniejszająca jego wartość011, 020
10Częściowe (całkowite) rozliczenie zadania inwestycyjnego (w tym przyjęcie sprzętu do użytkowania) 241
11Przeksięgowanie wartości nieodpłatnie przekazanych inwestycji080
12Wyksięgowanie kosztów sprzedanych inwestycji080
13Przeksięgowanie rozliczenia wyniku finansowego pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego820
14Wartość nieodpłatnie przekazanych składników aktywów obrotowych innym podmiotom310
15Rozliczenie strat nad zyskami inwestycyjnymi080

Zapisy strony Ma konta 800

Lp.Treść operacjiKonto przeciwstawne
1Przeksięgowanie zysku bilansowego pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego860
2Przeksięgowanie pod datą sprawozdania finansowego zrealizowanych wydatków budżetowych223, 228
3Otrzymane dotacje budżetowe oraz pozabudżetowe810
4Przeksięgowanie inwestycji po datą zapłaty faktury810
5Nieodpłatne otrzymanie:
- środków trwałych i wartości niematerialnych011, 020
i prawnych
- inwestycji080
6Udziały własne KBSS przekazane przez Bazy na rzecz inwestycji wieloletniej241
7Rozliczenie nadwyżek środków trwałych248
8Urzędowa aktualizacja wartości początkowej środka trwałego (wartości niematerialnej i prawnej) zwiększająca jego wartość011, 020
9Urzędowe zmniejszenie umorzenia w związku z aktualizacją wyceny środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych071
10Rozliczenie zysków nad stratami inwestycyjnymi080

810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje,

820 - Rozliczenie wyniku finansowego,

840 - Rezerwy i przychody przyszłych okresów,

851 - Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,

852 - Fundusz Socjalny Emerytów PSP,

860 - Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy;

2)
konta pozabilansowe:

996 - Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych,

997 - Zaangażowanie środków funduszy pomocowych,

998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego,

999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat.

2.
Konta analityczne (konta ksiąg pomocniczych) prowadzi się za pomocą programu finansowo-księgowego FT-FK Fortech jako zbiory wyodrębnionych danych w ramach kont księgi głównej o rozbudowanej strukturze syntetyczno-analitycznej oraz modułu obsługującego operacje sprzedaży (kolejno numerowane faktury własne).
3.
Poza systemem finansowo-księgowym FT-FK Fortech (poza księgą główną) prowadzone są księgi pomocnicze, uszczegółowiające zapisy kont księgi głównej dla ewidencji:
1)
środków trwałych, w tym środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych;
2)
pozostałych środków trwałych;
3)
materiałów w magazynie;
4)
imiennej kartoteki wynagrodzeń;
4.
Konta ewidencji pozabilansowej tworzy się w zależności od potrzeb określonych w zasadach ewidencji księgowej operacji gospodarczych na kontach syntetycznych.
§  7.
W celu zapewnienia poprawności funkcjonowania stanu księgowości KG PSP przyjmuje się dodatkowo następujące założenia:
1)
księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego;
2)
księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy;
3)
zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe, z uwzględnieniem art. 13 ust. 2 i 3 ustawy o rachunkowości;
4)
przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera należy stosować właściwe procedury i środki chroniące przed zniszczeniem, modyfikacją lub ukryciem zapisu.
§  8.
Zapis księgowy zawiera co najmniej:
1)
datę dokonania operacji gospodarczej;
2)
określenie rodzaju i numer identyfikacyjny dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego datę, jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji;
3)
zrozumiały tekst, skrót lub kod opisu operacji, z tym że należy posiadać pisemne objaśnienia treści skrótów lub kodów;
4)
kwotę i datę zapisu;
5)
oznaczenie kont, których dotyczy.
§  9.
Stosownie do postanowień ustawy o rachunkowości zapisy księgowe są drukowane raz na koniec miesiąca oraz dodatkowo zabezpieczane na elektronicznych nośnikach informacji w ramach prac administracyjnych archiwizowania danych.
§  10.
Zasady funkcjonowania kont bilansowych i pozabilansowych zawiera załącznik do decyzji.
§  11.
Zobowiązuję głównego księgowego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej do wnioskowania w sprawie bieżącej aktualizacji przyjętych zasad rachunkowości, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i potrzeb.
§  12.
Decyzja ma zastosowanie do rachunkowości Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzonej od dnia 1 stycznia 2005 r.
§  13.
Traci moc decyzja nr 44 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie zasad rachunkowości w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP Nr 2, poz. 72).
§  14.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66.

2 Zmiany decyzji powołanej w przypisie zostały dokonane decyzją nr 46 KG PSP z dnia 22 grudnia 2003 r. zmieniającą decyzję w sprawie zasad rachunkowości w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (niepublikowana), decyzją nr 2 KG PSP z dnia 10 stycznia 2004 r. zmieniającą decyzję w sprawie zasad rachunkowości w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP Nr 1, poz. 2) oraz decyzją nr 9 KG PSP z dnia 25 maja 2005 r. zmieniającą decyzję w sprawie zasad rachunkowości w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (niepublikowana).

1 § 6 ust. 1 pkt 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 1 decyzji nr 21 z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.Urz.KGPSP.05.2.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2005 r.
2 § 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 2 i 3 decyzji nr 21 z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.Urz.KGPSP.05.2.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2005 r.
3 § 6 ust. 1 pkt 1 lit. g) zmieniona przez § 1 pkt 4 decyzji nr 21 z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.Urz.KGPSP.05.2.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2005 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 1 lit. h) zmieniona przez § 1 pkt 5 decyzji nr 21 z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.Urz.KGPSP.05.2.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2005 r.