Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2015.59

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2015 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 26 października 2015 r.
w sprawie zasad przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) oraz w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadzór i kontrolę w sprawach skarg, wniosków i petycji wpływających do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "ministerstwem", sprawuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwany dalej "ministrem".
§  2.
1.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających do ministerstwa koordynuje Departament Szkolnictwa Wyższego i Kontroli, który:
1)
przyjmuje i przekazuje skargi i wnioski do załatwienia według właściwości do komórek organizacyjnych ministerstwa, organów administracji rządowej i samorządowej lub innych instytucji;
2)
prowadzi elektroniczny rejestr skarg i wniosków w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, który zawiera w szczególności:
a)
imię i nazwisko albo nazwę skarżącego lub wnioskodawcy,
b)
adres skarżącego lub wnioskodawcy,
c)
datę wpływu skargi lub wniosku,
d)
przedmiot skargi lub wniosku,
e)
informację o sposobie załatwienia skargi lub wniosku;
3)
monitoruje terminowość rozpatrywania skarg i wniosków;
4)
przyjmuje zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków.
2.
Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji wpływających do ministerstwa koordynuje Biuro Ministra, które:
1)
przyjmuje i przekazuje petycje do załatwienia według właściwości do komórek organizacyjnych ministerstwa, organów administracji rządowej i samorządowej lub innych instytucji;
2)
prowadzi elektroniczny rejestr petycji w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, który zawiera w szczególności:
a)
imię i nazwisko albo nazwę wnoszącego petycję,
b)
adres wnoszącego petycję,
c)
datę wpływu petycji,
d)
przedmiot petycji,
e)
informację o sposobie załatwienia petycji;
3)
monitoruje terminowość rozpatrywania petycji;
4)
zamieszcza na stronie internetowej ministerstwa informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz - w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach - imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana oraz niezwłocznie aktualizuje tę informację o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.
§  3.
1.
Wyznaczeni przez ministra członkowie Kierownictwa ministerstwa przyjmują zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu spotkania. Wskazany przez członka Kierownictwa ministerstwa lub dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli pracownik sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Wniosek o osobiste spotkanie z członkiem Kierownictwa ministerstwa musi być uzasadniony i dotyczyć spraw, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne ministerstwa.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, jest weryfikowany przez dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli w porozumieniu z dyrektorem Biura Ministra. Po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa ministerstwa Biuro Ministra informuje wnioskodawcę o terminie spotkania.
4.
Wyznaczeni przez dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli pracownicy tego departamentu przyjmują zainteresowanych w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności komórek organizacyjnych ministerstwa w następujących dniach i godzinach:
1)
poniedziałek - w godzinach 16:00-18:00;
2)
czwartek - w godzinach 14:30-16:00.
5.
Pracownik przyjmujący ustną skargę lub wniosek sporządza protokół, o którym mowa w ust. 1, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek oraz ten pracownik.
6.
Informację o dniach i godzinach przyjęć zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków przez pracowników Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli zamieszcza się w ogólnie dostępnym miejscu w siedzibie ministerstwa oraz na stronie internetowej ministerstwa.
§  4.
1.
Wpływające do Kancelarii Ogólnej ministerstwa skargi i wnioski są przekazywane do Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli, a petycje do Biura Ministra.
2.
Skargi lub wnioski, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej ministerstwa, komórka ta przekazuje niezwłocznie do Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli w celu zarejestrowania i przekazania do rozpatrzenia według właściwości.
3.
Petycje, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej ministerstwa, komórka ta przekazuje niezwłocznie do Biura Ministra w celu zarejestrowania i zamieszczenia ich na stronie internetowej ministerstwa oraz przekazania do rozpatrzenia według właściwości.
§  5.
1.
Minister podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu w ministerstwie oraz Dyrektora Generalnego ministerstwa.
2.
Dyrektor Generalny ministerstwa podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych ministerstwa.
3.
Dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników oraz w sprawach należących do zakresu działania tej komórki, w tym dotyczących jednostek podległych lub nadzorowanych.
4.
Właściwy członek Kierownictwa ministerstwa, w uzasadnionych przypadkach wynikających z zakresu przedmiotowego lub podmiotowego skargi lub wniosku, podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski.
5.
Dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa podpisuje odpowiedzi na petycje w sprawach należących do zakresu działania tej komórki.
6.
Właściwy członek Kierownictwa ministerstwa, w przypadkach wynikających z zakresu przedmiotowego lub podmiotowego petycji, podpisuje odpowiedzi na petycje.
§  6.
1.
Komórki organizacyjne ministerstwa zobowiązane są do udzielania informacji lub wyjaśnień dotyczących:
1)
skarg i wniosków - Departamentowi Szkolnictwa Wyższego i Kontroli;
2)
petycji - Biuru Ministra.
2.
Skargi, wnioski i petycje oraz związane z nimi dokumenty są gromadzone i przechowywane w ministerstwie zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji dla celów archiwalnych.
3.
W przypadku niezałatwienia skargi, wniosku lub petycji w terminie, komórka organizacyjna ministerstwa zawiadamia skarżącego, wnioskodawcę albo podmiot wnoszący petycję, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
§  7.
1.
Departament Szkolnictwa Wyższego i Kontroli, corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca przedstawia ministrowi do zatwierdzenia zbiorcze sprawozdanie ze sposobu rozpatrzenia skarg i wniosków w ministerstwie oraz w jednostkach podległych lub nadzorowanych, za rok poprzedni.
2.
Biuro Ministra, corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca zamieszcza na stronie internetowej ministerstwa zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim.
§  8.
W sprawach nieuregulowanych zarządzeniem w zakresie rozpatrywania:
1)
skarg i wniosków - stosuje się przepisy działu VIII Skargi i wnioski ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46);
2)
petycji - stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
§  9.
Traci moc zarządzenie Nr 36/2010 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie zasad przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW Nr 3, poz. 61).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

PROTOKÓŁ

przyjęcia skargi lub wniosku

W dniu .............................. do ......................................................................................................

zgłosił/a się Pan/Pani ...................................................................................................................

zam. ..............................................................................................................................................

i przedstawił/a ustnie następującą skargę/wniosek:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Skarżącego/wnioskodawcę poinformowano o trybie załatwiania skarg i wniosków.

...................................................... ..................................................................

(podpis skarżącego/wnioskodawcy) (podpis osoby przyjmującej skargę/wniosek)

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1259).