Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2010.3.61

Akt utracił moc
Wersja od: 2 lipca 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 36/2010
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 2 lipca 2010 r.
w sprawie zasad przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Nadzór i kontrolę w sprawach skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministerstwem", sprawuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwany dalej "Ministrem".
2.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa koordynuje Departament Kontroli i Nadzoru, a w szczególności:
  1)
przyjmuje i przekazuje skargi i wnioski do załatwienia według właściwości do komórek organizacyjnych Ministerstwa, organów administracji rządowej i samorządowej lub innych instytucji;
  2)
prowadzi rejestr skarg i wniosków, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia;
  3)
monitoruje terminowość rozpatrywania skarg i wniosków;
  4)
przechowuje kopie skarg i wniosków oraz kopie udzielonych na nie odpowiedzi;
  5)
przyjmuje zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków.
§  2.
1.
Wyznaczeni przez Ministra członkowie Kierownictwa Ministerstwa przyjmują zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu spotkania. Wskazany przez członka Kierownictwa Ministerstwa lub Dyrektora Departamentu Kontroli i Nadzoru pracownik sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Wniosek o osobiste spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa musi być uzasadniony i dotyczyć spraw, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne Ministerstwa.
3.
Wnioski o osobiste spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa są weryfikowane przez Dyrektora Departamentu Kontroli i Nadzoru w porozumieniu z Dyrektorem Biura Ministra. Po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Biuro Ministra informuje wnioskodawcę o terminie spotkania.
4.
Wyznaczeni przez Dyrektora Departamentu Kontroli i Nadzoru pracownicy tego departamentu przyjmują zainteresowanych w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa w następujących dniach i godzinach:
  1)
poniedziałek - w godzinach 16:00-18:00;
  2)
czwartek - w godzinach 14:30-16:00.
5.
Pracownik przyjmujący ustną skargę lub wniosek sporządza protokół, o którym mowa w ust. 1, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek oraz ten pracownik.
6.
Informację o dniach i godzinach przyjęć zainteresowanych przez pracowników Departamentu Kontroli i Nadzoru umieszcza się w ogólnie dostępnym miejscu w siedzibie Ministerstwa oraz na stronie internetowej Ministerstwa.
§  3.
1.
Wpływające do Kancelarii Ogólnej Ministerstwa skargi i wnioski są przekazywane do Departamentu Kontroli i Nadzoru w celu ich rejestracji, a następnie są przekazywane do rozpatrzenia właściwym komórkom organizacyjnym Ministerstwa lub właściwym organom administracji rządowej i samorządowej albo innym instytucjom.
2.
Skargi lub wnioski, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej Ministerstwa, komórka ta przekazuje niezwłocznie do Departamentu Kontroli i Nadzoru, celem zarejestrowania i przekazania do rozpatrzenia według właściwości.
§  4.
1.
Minister podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu w Ministerstwie oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3.
Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników oraz w sprawach należących do zakresu działania tej komórki, w tym dotyczących jednostek podległych i nadzorowanych.
4.
Właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa, w uzasadnionych przypadkach wynikających z zakresu przedmiotowego lub podmiotowego skargi lub wniosku, podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski.
§  5.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa zobowiązane są do udzielania Departamentowi Kontroli i Nadzoru informacji lub wyjaśnień oraz przekazywania kopii materiałów dotyczących skarg i wniosków.
2.
Skargi i wnioski oraz związane z nimi dokumenty przechowuje komórka organizacyjna Ministerstwa, która udzieliła na nie odpowiedzi.
3.
Kopie odpowiedzi na skargi i wnioski, udzielanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa, są przekazywane do Departamentu Kontroli i Nadzoru.
4.
W przypadku niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie, komórka organizacyjna Ministerstwa zawiadamia skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
5.
Kopię zawiadomienia, o którym mowa w ust. 4, komórka organizacyjna Ministerstwa przekazuje do Departamentu Kontroli i Nadzoru.
§  6.
W terminie do dnia 31 marca każdego roku Departament Kontroli i Nadzoru przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia zbiorcze sprawozdanie ze sposobu rozpatrzenia skarg i wniosków w Ministerstwie oraz w jednostkach podległych i nadzorowanych, za rok poprzedni.
§  7.
W sprawach nieuregulowanych zarządzeniem stosuje się przepisy działu VIII Skargi i wnioski ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 169, poz. 1387 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539 oraz z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR

Rejestr Skarg i Wniosków

Departament Kontroli i Nadzoru

Lp.Nr

sprawy

i data

wpływu

Imię, nazwisko

(nazwa) i adres

skarżącego/wnio-

skodawcy

Przedmiot

skargi/wniosku

Podmiot właściwy

do rozpatrzenia

Sposób załatwienia (dot. rubr. 5)Termin załatwieniaUwagi
Komórka

organizacyjna

Ministerstwa

Jednostka

podległa/

nadzorowana

InnyPozytywnyNegatywnyInnyUstawowyRzeczywisty
12345678910111213

)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

PROTOKÓŁ

przyjęcia skargi/wniosku

W dniu .................................... do .............................................................................................................

zgłosił/a się Pan/Pani ................................................................................................................................

zam. ..........................................................................................................................................................

i przedstawił/a ustnie następującą skargę/wniosek:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Skarżącego/wnioskodawcę poinformowano o trybie załatwiania skarg i wniosków:

............................................................................................................
(podpis skarżącego/wnioskodawcy)(podpis osoby przyjmującej skargę/wniosek)

)