Zasady przeprowadzania egzaminu dojrzałości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1991.7.35

Akt utracił moc
Wersja od: 28 listopada 1994 r.

ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 listopada 1991 r.
w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Egzamin dojrzałości – zwany dalej egzaminem – jest formą komisyjnej oceny poziomu wykształcenia ogólnego absolwentów szkół średnich z zakresu przedmiotów określonych regulaminem egzaminu dojrzałości.
2.
Egzamin składa się z części pisemnej i z części ustnej. Zakres przedmiotów części pisemnej i ustnej egzaminu, szczegółowe zasady jego przeprowadzania, warunki wydawania świadectw dojrzałości oraz zasady zabezpieczania dokumentacji egzaminacyjnej określa regulamin, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Do egzaminu mają prawo przystąpić absolwenci średnich szkół ogólnokształcących, średnich szkół zawodowych – publicznych oraz niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych.
2.
Do egzaminu mogą również przystąpić absolwenci klas czwartych liceów medycznych, kształcących w zawodzie pielęgniarka (pielęgniarz), którzy uzyskali promocję do klasy piątej, jeżeli zgodnie z obowiązującym w tych liceach planem nauczania kształcenie ogólne kończy się w klasie czwartej.
3.
Absolwenci szkół średnich niepublicznych, nie posiadających uprawnień szkół publicznych mogą przystąpić do egzaminu na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, po uprzednim zdaniu końcowych egzaminów klasyfikacyjnych w trybie eksternistycznym – zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  3.
1.
Egzamin przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna powoływana w każdej szkole średniej lub przy kuratorze oświaty.
2.
Kurator oświaty na trzy miesiące przed terminem pisemnych egzaminów powołuje przewodniczących państwowych komisji egzaminacyjnych spośród dyrektorów i wicedyrektorów szkół średnich lub nauczycieli szkół średnich i wyższych, upoważniając ich do powołania, w terminie 14 dni, pozostałych członków komisji.
3.
W skład państwowej komisji egzaminacyjnej wchodzą:

– przewodniczący,

– jeden lub dwaj zastępcy przewodniczącego,

– egzaminatorzy, którymi są nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres egzaminu.

4.
Przewodniczący dokonuje podziału komisji na zespoły egzaminacyjne.
5.
Jeżeli egzaminator z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie może wziąć udziału w egzaminie – przewodniczący wyznacza innego egzaminatora spośród członków komisji, a w przypadku braku nauczyciela tego przedmiotu w danej szkole powołuje nauczyciela tego przedmiotu z innej szkoły, powiadamiając kuratora oświaty.
6. 1
Na wniosek przewodniczącego, w przypadku dużej liczby absolwentów przystępujących do egzaminu w danej szkole (zespole szkół), kurator oświaty może wyrazić zgodę na powołanie trzeciego zastępcy przewodniczącego.
7. 2
W przypadku konieczności odwołania przewodniczącego z powodu jego choroby lub stwierdzenia uchybień w wypełnianiu obowiązków, kurator oświaty powołuje nowego przewodniczącego, powiadamiając o tym państwową komisję egzaminacyjną.
§  4.
1.
Absolwent ma prawo przystąpić do egzaminu przed państwową komisją egzaminacyjną powołaną w szkole lub przy kuratorze oświaty, jeśli taką kurator powołał. Wolę zdawania egzaminu przed wybraną komisją absolwent potwierdza w dniu ogłoszenia wyników końcowej klasyfikacji.
2.
W przypadku, gdy absolwent danej szkoły wyraził chęć zdawania egzaminu przed komisją powołaną przy kuratorze oświaty dyrektor szkoły, po przeprowadzeniu końcowej klasyfikacji, przekazuje przewodniczącemu tej komisji odpowiednio wypełnione "Protokoły egzaminu dojrzałości" zainteresowanych absolwentów – w terminie i trybie ustalonym przez kuratora oświaty.
3.
Po zakończeniu postępowania egzaminacyjnego przewodniczący komisji, o której mowa w ust. 2, przekazuje dyrektorowi macierzystej szkoły imienną listę tych, którzy przystąpili do egzaminu, wypełnione druki protokołów, pisemne prace egzaminacyjne oraz imienny skład komisji przeprowadzającej egzaminy.
4.
Świadectwo dojrzałości wystawia szkoła macierzysta, z tym, że wyniki egzaminu potwierdza podpisami na świadectwie dojrzałości państwowa komisja egzaminacyjna, która przeprowadziła egzamin. Obowiązującą dokumentację egzaminów przechowuje szkoła – zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym zarządzeniu.
5.
Imienną zbiorczą listę absolwentów, o których mowa w ust. 2, wraz z wynikami części pisemnej i ustnej egzaminów przewodniczący komisji przekazuje kuratorowi oświaty w ustalonym przez kuratora terminie.
§  5.
Państwowa komisja egzaminacyjna może prowadzić egzaminy łącznie z egzaminami wstępnymi, prowadzonymi przez wydziałową komisję rekrutacyjną szkoły wyższej, jeżeli zainteresowane szkoły zawrą takie porozumienie, z zachowaniem prawa do wyboru tej formy egzaminów przez absolwenta.
§  6.
Obserwatorami egzaminów mogą być: delegowani pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę – o ile nie jest nim organ sprawujący nadzór pedagogiczny, delegowani pracownicy resortów prowadzących szkoły oraz delegowani pracownicy naukowo–dydaktyczni szkół wyższych, nauczyciele–doradcy, a także wychowawcy klas, za zgodą przewodniczącego.
§  7.
Traci moc zarządzenie Nr 55 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 1989 r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 56 i 57 oraz z 1991 r. Nr 2, poz. 7).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 20 grudnia 1991 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN EGZAMINU DOJRZAŁOŚCI

Postanowienia ogólne
§  1.
Ilekroć w regulaminie jest mowa, bez bliższego określenia, o:

– egzaminie – należy przez to rozumieć egzamin dojrzałości;

– komisji – należy przez to rozumieć państwową komisję egzaminacyjną;

– przewodniczącym komisji – należy przez to rozumieć przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej;

– szkole – należy przez to rozumieć szkołę średnią ogólnokształcącą lub średnią szkołę zawodową, publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej;

– regulaminie – należy przez to rozumieć regulamin egzaminu dojrzałości.

§  2.
1.
Terminy przeprowadzania pisemnej części egzaminu oraz zakończenia całości egzaminów ustala Minister Edukacji Narodowej; terminy części ustnej poszczególnych egzaminów ustala przewodniczący, powiadamiając o nich przystępujących do egzaminów oraz kuratora oświaty.
2.
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani poinformować uczniów klas maturalnych o zakresach obowiązujących treści programów nauczania, stanowiących podstawę układania tematów egzaminacyjnych – najpóźniej na pięć miesięcy przed datą pisemnych egzaminów.

Zakres egzaminów

§  3.
1.
W części pisemnej egzamin obejmuje dwa przedmioty:
1)
język polski – we wszystkich typach szkół i profilach kształcenia,
2)
drugi przedmiot – w zależności od typu szkoły i profilu kształcenia, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)
historię – w klasach o profilu humanistycznym liceów ogólnokształcących,
b)
historię lub język łaciński (do wyboru przez ucznia) w klasach o profilu klasycznym liceów ogólnokształcących,
c)
biologię z higieną i ochroną środowiska lub matematykę (do wyboru przez ucznia) w klasach o profilu biologiczno–chemicznym liceów ogólnokształcących,
d)
matematykę – w klasach o profilu matematyczno-fizycznym liceów ogólnokształcących oraz w szkołach zawodowych kształcących w zawodach technicznych oznaczonych symbolem "21" w klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
e) 3
matematykę, historię, biologię z higieną i ochroną środowiska - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu ogólnym, pedagogicznym i innych profilach przyjętych dla liceum ogólnokształcącego, a nie wymienionych w lit. a-d, oraz w studiach nauczycielskich,
f) 4
matematykę, historię, biologię, biologię z (…) innymi dodatkowymi zakresami treści programowych, jeżeli program nauczania tego przedmiotu zawiera co najmniej treści programu nauczania biologii w klasach o profilu ogólnym liceum ogólnokształcącego (do wyboru przez ucznia) w szkołach zawodowych kształcących w innych zawodach niż określone lic. d.,
g) 5
do wyboru przez ucznia - jeden z następujących języków obcych:

język angielski, język francuski, język hiszpański, język łaciński, język niemiecki, język rosyjski, język włoski - według wymagań rozszerzonego programu nauczania danego języka, jeżeli wybrany przez ucznia język był ujęty w jego obowiązkowym planie nauczania - lub jeżeli uczeń z racji zmiany szkoły (oddziału) kontynuuje naukę jednego z wymienionych wyżej języków we własnym zakresie i zdał wymagane egzaminy kwalifikacyjne,

h)
chemię lub fizykę z astronomią – w klasach z indywidualnie zatwierdzonym, rozszerzonym programem nauczania tego przedmiotu albo (do wyboru przez ucznia) przedmiot wskazany dla danego profilu kształcenia (typu szkoły).
2. 6
Zainteresowani uczniowie z klas o profilu matematyczno-fizycznym, biologiczno-chemicznym, humanistycznym, klasycznym w liceach ogólnokształcących oraz zainteresowani uczniowie szkół zawodowych, kształcących w zawodach technicznych oznaczonych symbolem "21" - po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły - mają prawo wybrać drugi przedmiot w części pisemnej egzaminu według zasad określonych w ust. 1 pkt 2, lit. e. Wyrażenie zgody na zmianę wybory przedmiotu egzaminacyjnego należy odnotować w "Protokole egzaminu dojrzałości" danego absolwenta.
3.
W części ustnej egzamin obejmuje:
1)
w liceach ogólnokształcących trzy przedmioty:
a)
język polski,
b)
język obcy nowożytny,
c) 7
jeden z następujących przedmiotów do wyboru przez abiturienta:

– drugi język obcy nowożytny,

– język łaciński,

– język grecki,

– historię,

– geografię,

– biologię z higieną i ochroną środowiska,

– matematykę,

– fizykę z astronomią,

– chemię,

– informatykę – jeżeli był realizowany rozszerzony, indywidualnie zatwierdzony program nauczania tego przedmiotu,

– pedagogikę z historią wychowania,

– psychologię,

d) 8
absolwenci liceów ogólnokształcących dwujęzycznych mogą zdawać egzaminy z: matematyki, fizyki z astronomią, biologii z higieną i ochroną środowiska, chemii, historii, geografii - do wyboru przez abiturienta - w danym języku nauczania,
2) 9
w szkołach zawodowych dwa przedmioty:
a)
język polski,
b)
jeden z następujących przedmiotów - do wyboru przez abiturienta - jeżeli wybrany przedmiot był ujęty w obowiązkowym planie nauczania danej szkoły (oddziału):

– język obcy nowożytny,

– historię,

– geografię,

– biologię,

– biologię z (…) innymi dodatkowymi zakresami treści programowych, jeżeli program nauczania tego przedmiotu zawiera treści programu nauczania biologii z higieną i ochroną środowiska, obowiązujący w klasach o profilu ogólnym liceum ogólnokształcącego,

– matematykę,

– fizykę,

– chemię,

– informatykę, jeżeli był realizowany rozszerzony, indywidualnie zatwierdzony program nauczania tego przedmiotu.

4.
Absolwenci szkół z ojczystym językiem nauczania danej mniejszości narodowej poza przedmiotami wymienionymi w ust. 1 i 3 zdają ponadto egzamin pisemny i ustny z języka ojczystego.
5.
W przypadku egzaminu ustnego z języka obcego uczeń może wybrać ten język, którego uczył się w szkole lub zdał z wynikiem pozytywnym końcowy egzamin klasyfikacyjny z języka opanowanego poza szkołą – zgodnie z wymaganiami obowiązującego programu nauczania. Wynik egzaminu klasyfikacyjnego należy odnotować w arkuszu ocen ucznia w dziale przedmiotów obowiązkowych. Wyjątek stanowią uprawnienia finalistów i laureatów olimpiad języków obcych, o których mowa w § 14 ust. 2.
6.
Uczeń deklaruje wybór przedmiotów egzaminu pisemnego i ustnego w terminie ustalonym przez przewodniczącego w porozumieniu z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną. Wszelkie zmiany wyboru przedmiotów uczniowie uzgadniają z przewodniczącym – w ustalonym przez niego terminie.

Egzamin pisemny

§  4.
1.
Tematy egzaminów pisemnych ustala kurator oświaty. Zakresy wymagań egzaminacyjnych należy dostosować do obowiązujących programów nauczania:

– język polski – według wymagań programowych klas o profilu humanistycznym liceum ogólnokształcącego lub wymagań programowych dla danego typu szkoły (profilu kształcenia);

– pozostałe przedmioty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 – według obowiązujących wymagań programowych w danym typie (profilu kształcenia), a w przypadku § 3 ust. 2 – według wymagań programowych profilu podstawowego liceum ogólnokształcącego.

2.
Kurator oświaty przekazuje przewodniczącym komisji odpowiednio zabezpieczone tematy jako dokumenty oznaczone klauzulą "Poufne".
3.
Tematy egzaminacyjne są objęte zasadą ochrony tajemnicy służbowej.
§  5.
1.
Egzaminy pisemne przeprowadza się w wydzielonych salach, w warunkach zapewniających samodzielność pracy zdających. Przed rozpoczęciem egzaminów przewodniczący zespołów egzaminacyjnych przyjmuje od zdających potwierdzenie woli przystąpienia do egzaminów.
2.
W czasie egzaminu pisemnego w sali przebywają przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego przewodniczący zespołu egzaminacyjnego oraz co najmniej dwaj członkowie komisji.
3.
Egzamin rozpoczyna się z chwilą otwarcia koperty z tematami przez przewodniczącego w obecności członków zespołu egzaminacyjnego oraz zdających. Następnie przewodniczący ogłasza tematy i zapisuje je na tablicy. W przypadku stwierdzenia naruszenia pieczęci na kopercie lub stwierdzenia wcześniejszego ujawnienia tematów przewodniczący komisji zawiesza egzamin i powiadamia o tym kuratora oświaty. Postanowienia § 28 regulaminu stosuje się odpowiednio.
§  6.
Absolwenci niepełnosprawni przystępują do egzaminu w powszechnie obowiązującym terminie. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji wyraża zgodę na przeprowadzenie egzaminów pisemnych i ustnych w wydzielonej sali lub w domu absolwenta, ustalając sposób przeprowadzania egzaminów odpowiedni do jego możliwości mówienia, pisania i poruszania się.
§  7.
1.
Absolwent wybiera jeden spośród czterech tematów z języka polskiego, a z biologii z higieną i ochroną środowiska, biologii, biologii z (...), z historii oraz z języka ojczystego w szkołach, o których mowa w § 3 ust. 4, wybiera jeden spośród trzech tematów.
2.
Z języka łacińskiego i z języka obcego nowożytnego obowiązują wszystkie tematy zawarte w zestawie egzaminacyjnym.
3.
Spośród pięciu ogłoszonych tematów (zadań) z matematyki, fizyki z astronomią, chemii – zdający wybiera trzy tematy (zadania).
§  8.
1.
Na egzamin pisemny przeznacza się po pięć godzin zegarowych na każdy przedmiot, odliczając czas przeznaczony na podanie i zapisanie tematów.
2.
Na egzamin przewodniczący komisji przygotowuje dla zdających odpowiednią ilość arkuszy papieru, opatrzonych podłużną pieczęcią szkoły lub podłużną pieczęcią kuratorium oświaty. Ilość wydanych arkuszy papieru podlega rozliczeniu.
§  9.
1.
W czasie egzaminu pisemnego zdający nie powinien opuszczać sali. Przewodniczący komisji (zespołu egzaminacyjnego) może wyrazić zgodę na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się zdającego z innymi osobami (z wyjątkiem pracowników służby zdrowia – w uzasadnionych przypadkach).
2.
Na czas nieobecności, o której mowa w ust. 1, zdający przekazuje pracę jednemu z członków komisji, który zaznacza na niej czas trwania nieobecności.
3.
W czasie egzaminu zdający zobowiązani są do samodzielnej pracy. Dopuszczone jest korzystanie z tablic matematycznych, kalkulatorów i słowników języków obcych, przygotowanych przez komisję.
4.
Zdający, który podczas egzaminu korzysta z innych niedozwolonych form pomocy lub zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu, podlega skreśleniu z listy zdających na mocy decyzji przewodniczącego komisji. Mają tu odpowiednie zastosowanie przepisy § 24 ust. 2.
§  10.
1.
Po zakończeniu pracy zdający wręcza przewodniczącemu lub upoważnionym członkom komisji czystopis i brudnopis pracy egzaminacyjnej wraz ze wszystkimi niewykorzystanymi arkuszami papieru.
2.
Przed przekazaniem pracy egzaminatorowi należy zaznaczyć odmiennym kolorem w czystopisie lub brudnopisie (jeżeli zdający nie zdążył przepisać całej pracy) właściwy tekst, który służy za podstawę oceny pracy, zakreślić korekty i skreślenia dokonane przez zdających.
§  11.
Z przebiegu egzaminu pisemnego sporządza się protokół, w którym należy podać imienny skład komisji, czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu, stwierdzenie, czy kopertę z tematami dostarczono w stanie nienaruszonym, potwierdzenie gotowości przystąpienia zdających do egzaminu oraz inne ważne okoliczności, jakie zaszły w czasie egzaminu. Do protokołu dołącza się tematy prac pisemnych i listę zdających. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji (zespołu egzaminacyjnego).
§  12.
1.
Do egzaminu ustnego są dopuszczeni absolwenci, którzy z egzaminu pisemnego z języka polskiego otrzymali ocenę co najmniej mierną.
2. 10
W przypadku oceny niedostatecznej z drugiego przedmiotu egzaminu pisemnego oraz z egzaminu pisemnego z języka ojczystego, o którym mowa w § 3 ust. 4, zdający ma prawo przystąpić do poprawkowego egzaminu ustnego, jeżeli w dwóch ostatnich klasach (semestrach) - w przypadku nauczania danego przedmiotu w szkołach dla dorosłych - otrzymał z tego przedmiotu oceny końcowe co najmniej dobre. Ocena z poprawkowego egzaminu jest oceną końcową części pisemnej egzaminu z tego przedmiotu.
3.
Po ostatecznym ustaleniu wyników części pisemnej egzaminu przewodniczący ogłasza je wszystkim zdającym. Do części ustnej egzaminów dopuszczeni są ci, którzy z obu przedmiotów pisemnego egzaminu otrzymali oceny co najmniej mierne.
§  13.
1. 11
Absolwenci, którzy w pisemnej części egzaminu otrzymali ocenę celującą lub bardzo dobrą i w dwóch ostatnich klasach (semestrach – w przypadku nauczania danego przedmiotu w szkołach dla dorosłych) otrzymali z tego (z tych) przedmiotów oceny roczne co najmniej dobre – są zwolnieni z egzaminu ustnego z tego (z tych) przedmiotów.
2.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, oznacza uzyskanie z egzaminu ustnego tej samej oceny co z egzaminu pisemnego.
3.
Absolwent może zrezygnować z uprawnień, o których mowa w ust. 1 i przystąpić do egzaminu ustnego z danego przedmiotu zgodnie z postanowieniami regulaminu. Pisemną deklarację rezygnacji ze swych uprawnień składa przewodniczącemu komisji bezpośrednio po ogłoszeniu wyników części pisemnej egzaminu.
§  14.
1.
Finaliści i laureaci olimpiad przedmiotowych są zwolnieni z egzaminu dojrzałości na zasadach określonych w zarządzeniu w sprawie organizacji konkursów i olimpiad przedmiotowych.
2.
Finalistom i laureatom olimpiad języków obcych uprawnienia wymienione w ust. 1 przysługują w części ustnej egzaminu także wtedy, gdy dany język obcy nie był objęty planem nauczania danej szkoły (oddziału).
3.
Zwolnienie z egzaminu jest równoznaczne z wystawieniem oceny najwyższej.

Egzamin ustny

§  15.
1.
Po ogłoszeniu wyników egzaminu pisemnego i ustaleniu listy przystępujących do egzaminów ustnych przewodniczący ogłasza szczegółowy harmonogram egzaminów ustnych z poszczególnych przedmiotów – określając termin, godziny zdawania oraz składy zespołów egzaminacyjnych.
2.
W jednym dniu absolwent nie może być zobowiązany do zdawania więcej niż jednego egzaminu.
§  16.
Egzamin ustny z poszczególnych przedmiotów przeprowadza zespół egzaminacyjny składający się z przewodniczącego komisji lub jego zastępcy, nauczyciela-egzaminatora danego przedmiotu oraz drugiego nauczyciela tego lub pokrewnego przedmiotu.
§  17.
1.
Przed egzaminem ustnym należy wypełnić według obowiązującego wzoru "Protokół egzaminu dojrzałości" każdego absolwenta; przygotować zestawy tematów egzaminacyjnych oraz pomocy dydaktycznych koniecznych do rozwiązania zadań praktycznych zawartych w tematach egzaminów ustnych z poszczególnych przedmiotów.
2.
Zestawy tematów egzaminacyjnych przygotowują egzaminatorzy, a zatwierdza przewodniczący opatrując je podpisem oraz podłużną pieczęcią szkoły lub podłużną pieczęcią kuratorium oświaty. Tematy egzaminacyjne przechowuje przewodniczący, przestrzegając zasady ochrony tajemnicy służbowej.
3.
Zakres treści tematów egzaminacyjnych powinien być zgodny z obowiązującymi programami nauczania. Każdy zestaw (karta) egzaminacyjna zawiera trzy tematy (zadania) do omówienia lub rozwiązania przez zdającego.
4.
Zestawy tematów z egzaminów ustnych są przechowywane w szkole lub w miejscu określonym przez kuratora oświaty przez okres dwóch lat.
§  18.
1.
Z przygotowanego zestawu kart z tematami egzaminacyjnymi zdający losuje jedną kartę. Po wylosowaniu zamiana karty na inną jest niedozwolona.
2.
Zdający otrzymuje 20 minut na przygotowanie odpowiedzi, z tym, że po wylosowaniu karty egzaminacyjnej nie powinien opuszczać sali przed złożeniem egzaminu z tego przedmiotu. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu może wyrazić zgodę na opuszczenie sali po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się zdającego z innymi osobami. Opuszczenie sali w innych przypadkach – przed zakończeniem egzaminu – oznacza odstąpienie od egzaminu. Postanowienia § 24 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
Czas trwania egzaminu ustnego nie powinien przekraczać 20 minut. Zespół egzaminacyjny nie może w tym samym czasie egzaminować więcej niż jednego zdającego.

Ocena egzaminów

§  19.
1.
Ocenę pisemnej pracy egzaminacyjnej (zgodną z obowiązującą skalą ocen) egzaminator przedstawia do zatwierdzenia przewodniczącemu komisji. Każdą pracę egzaminator opatruje recenzją, która jest uzasadnieniem proponowanej oceny.
2.
W przypadku niezgodności ocen między przewodniczącym komisji a egzaminatorem, przewodniczący komisji poleca dokonanie jeszcze jednej oceny przez innego nauczyciela tego przedmiotu lub przedstawienie niezależnej opinii nauczyciela–doradcy. Po rozpatrzeniu wszystkich opinii przewodniczący komisji ustala ocenę pracy egzaminacyjnej.
2a. 12
Jeżeli przewodniczący komisji jest równocześnie egzaminatorem przedmiotu, przed ustaleniem niedostatecznej oceny powinien uzyskać recenzję pracy egzaminacyjnej drugiego nauczyciela egzaminatora przedmiotu z komisji tej (innej szkoły) lub komisji przy kuratorze oświaty.
3.
Przewodniczący komisji zatwierdza podpisem ustaloną ocenę każdej pracy egzaminacyjnej. Ocena zatwierdzona przez przewodniczącego komisji jest ostateczna.
§  20.
1.
Ocenę z egzaminu ustnego (według obowiązującej skali ocen) proponuje i uzasadnia egzaminator, uzgadniając ją z pozostałymi członkami zespołu egzaminacyjnego. W przypadku rozbieżności opinii decyduje większość głosów. Ocena wystawiona przez zespół egzaminacyjny, jest ostateczna. Ocenę niedostateczną należy krótko uzasadnić w "Protokole egzaminu dojrzałości".
2.
Wyniki egzaminu ustnego ogłasza w tym samym dniu przewodniczący w obecności członków komisji.
§  21.
Absolwent zdał egzamin dojrzałości, jeżeli ze wszystkich przedmiotów egzaminu otrzymał oceny co najmniej mierne.

Postanowienia końcowe

§  22.
1.
Absolwent, który zdał egzamin, otrzymuje świadectwo dojrzałości.
2.
Zasady wystawiania świadectw i ich wypełniania oraz wydawania duplikatów określają odrębne przepisy.
3.
Absolwent, który nie przystąpił do egzaminu lub go nie zdał, otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły średniej. Absolwent klasy czwartej liceum medycznego kształcącego w zawodzie pielęgniarka (pielęgniarz), o którym mowa w § 2 ust. 2 zarządzenia i który nie przystąpił do egzaminu lub go nie zdał – otrzymuje świadectwo promocyjne do klasy piątej.
4. 13
(skreślony).
§  23.
1.
Wypełnione "Protokoły egzaminów dojrzałości" i świadectwa dojrzałości muszą być sprawdzone. Sprawdzenie należy odnotować na tych drukach i opatrzyć podpisem sprawdzającego (jednego z członków komisji).
2.
Dokumentację egzaminu przechowuje się w aktach szkoły według zasad określonych odrębnymi przepisami.
3.
Pisemne prace egzaminacyjne przechowuje się w aktach szkoły przez okres dwóch lat.
§  24.
1.
Absolwent, który otrzymał pozytywne oceny z obu przedmiotów pisemnej części egzaminu, a w części ustnej egzaminu otrzymał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, ma prawo powtórnie przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu w sesji poprawkowej, zorganizowanej przez komisję danej szkoły lub komisję przy kuratorze oświaty, w ostatnim tygodniu sierpnia, a w szkołach, w których nauka kończy się w I półroczu roku szkolnego, w ostatnim tygodniu lutego.
2.
Absolwent, który nie przystąpił do egzaminu lub go przerwał, albo który otrzymał więcej niż jedną ocenę niedostateczną, może przystąpić do egzaminu w kolejnych sesjach egzaminacyjnych w ciągu dwóch lat w tej samej szkole lub przed komisją przy kuratorze oświaty.
3.
Absolwent, o którym mowa w ust. 2 – w uzasadnionych przypadkach – za zgodą kuratora oświaty może przystąpić do egzaminu przed komisją prowadzącą egzaminy w innej szkole. Świadectwo dojrzałości wystawia szkoła, w której zdał egzamin.
4.
W czasie powtórnego egzaminu komisja zalicza część pisemną, jeżeli w poprzedniej sesji egzaminacyjnej z obu przedmiotów otrzymał oceny co najmniej mierne oraz te przedmioty z części ustnej egzaminu, z których w poprzednich sesjach otrzymał oceny co najmniej mierne. Absolwent zdaje powtórnie całość egzaminów części pisemnej, jeżeli z jednego lub dwóch przedmiotów otrzymał ocenę niedostateczną.
5.
Po upływie dwóch lat, licząc od daty zakończenia pierwszej sesji egzaminacyjnej, w której absolwent składał lub mógł składać egzamin dojrzałości, jest on zobowiązany do składania egzaminów ze wszystkich przedmiotów części pisemnej i ustnej określonych w § 3 regulaminu – zgodnie z obowiązującymi programami nauczania.
§  25.
Odstąpienie od egzaminu dojrzałości w części pisemnej lub ustnej oraz niestawienie się na egzamin z przyczyn nieusprawiedliwionych powoduje skreślenie absolwenta z listy zdających. Ponowne przystąpienie do egzaminu może nastąpić według zasad określonych w § 24 regulaminu.
§  26. 14
1.
Absolwent, który z usprawiedliwionych przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu w obowiązującym terminie sesji egzaminacyjnej bądź musiał go przerwać w części pisemnej lub ustnej, za zgodą kuratora oświaty może przystąpić do egzaminu przed komisją prowadzącą egzamin dla absolwentów danego typu szkoły, w terminie określonym przez kuratora, jednak nie później niż przed zakończeniem danego roku szkolnego.
2.
Uczennica, która z powodu ciąży, porodu lub połogu nie mogła przystąpić do egzaminu dojrzałości w obowiązującym terminie, może po uzyskaniu klasyfikacji końcowej przystąpić do egzaminu na zasadach określonych w ust. 1, w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od obowiązującego terminu egzaminu.
§  27.
Na zasadach określonych niniejszym regulaminem do egzaminu mogą również przystąpić:
1)
absolwenci, którzy ukończyli szkołę średnią w trybie egzaminu eksternistycznego lub przystępują do egzaminu po upływie czasu, o którym mowa w § 24 ust. 5,
2) 15
absolwenci zespołów przedmiotowych w liceach ogólnokształcących, którzy ukończyli naukę w trzecim zespole przedmiotowym oraz absolwenci innych typów szkół dla dorosłych.
§  28.
1.
Kontrolę nad organizacją i przebiegiem egzaminów sprawuje właściwy organ nadzoru pedagogicznego.
2.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów regulaminu, przewodniczący lub pracownik organu sprawującego nadzór pedagogiczny może zawiesić egzaminy; powiadamiając o tym właściwego kuratora oświaty.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, kurator oświaty powołuje specjalną komisję do wyjaśnienia okoliczności zdarzeń i ustalenia odpowiedzialności zdających oraz członków komisji. Na podstawie ustaleń komisji kurator oświaty zarządza kontynuację postępowania egzaminacyjnego lub unieważnia egzamin i zarządza jego ponowne przeprowadzenie. Unieważnienie egzaminu może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich zdających, jak i poszczególnych absolwentów.
4.
W przypadku niemożności ustalenia wyników egzaminu pisemnego spowodowanej zaginięciem prac lub innymi przyczynami losowymi, kurator oświaty – niezależnie od postępowania wyjaśniającego – zarządza ponowne przeprowadzenie egzaminu, powiadamiając o tym Ministerstwo Edukacji Narodowej.
5.
Termin ponownego egzaminu, o którym mowa w ust. 3 i 4, ustala kurator oświaty.
§  29.
Od oceny ustalonej zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu nie przysługuje odwołanie. Kwestie sporne między absolwentem a komisją wynikające ze stosowania przepisów regulaminu egzaminu rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
1 § 3 ust. 6 dodany przez § 1 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
2 § 3 ust. 7 dodany przez § 1 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
3 Załącznik, § 3 ust. 1 pkt 2 lit. e) zmieniona przez § 2 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
4 Załącznik, § 3 ust. 1 pkt 2 lit. f):

- zmieniona przez § 2 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.

- zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 22 z dnia 21 listopada 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 listopada 1994 r.

5 Załącznik, § 3 ust. 1 pkt 2 lit. g) zmieniona przez § 2 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
6 Załącznik, § 3 ust. 2 zmieniony przez § 2 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
7 Załącznik, § 3 ust. 3 pkt 1 lit. c) zmieniona przez § 2 pkt 1 lit. c) tiret pierwsze zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
8 Załącznik, § 3 ust. 3 pkt 1 lit. d) dodana przez § 2 pkt 1 lit. c) tiret drugie zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
9 Załącznik, § 3 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 2 pkt 1 lit. c) tiret trzecie zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
10 Załącznik, § 12 ust. 2 zmieniony przez § 2 pkt 2 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
11 Załącznik, § 13 ust. 1:

- zmieniony przez § 2 pkt 3 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 22 z dnia 21 listopada 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 listopada 1994 r.

12 Załącznik, § 19 ust. 2a zmieniony przez § 2 pkt 4 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
13 Załącznik, § 22 ust. 4 skreślony przez § 2 pkt 5 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.
14 Załącznik, § 26 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 10 z dnia 20 kwietnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.5.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1993 r.
15 Załącznik, § 27 pkt 2 zmieniony przez § 2 pkt 6 zarządzenia nr 14 z dnia 5 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.