Zasady przeprowadzania egzaminu dojrzałości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1989.6.56

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 1991 r.

ZARZĄDZENIE NR 55
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 4 września 1989 r.
w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości

Na podstawie art. 36a ust. 2 pkt 7 i art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253 oraz z 1989 r. Nr 92, poz. 155 i Nr 35, poz. 192)
zarządza się, co następuje:
§  1.
Egzaminy dojrzałości przeprowadza się w liceach ogólnokształcących oraz w średnich szkołach zawodowych. Zdanie egzaminu stanowi podstawę wydania świadectwa dojrzałości.
§  2.
Zasady przeprowadzania egzaminu dojrzałości określa regulamin, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 kwietnia 1982 r. w sprawie zasad i trybu składania egzaminu dojrzałości w średnich szkołach ogólnokształcących i zawodowych (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 40 i Nr 13, poz. 141, z 1985 r. Nr 7-8, poz. 22, z 1987 r. Nr 1, poz. 1 oraz z 1989 r. Nr 2, poz. 11).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1989 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN EGZAMINU DOJRZAŁOŚCI

I.

Postanowienia ogólne

§  1.
Do egzaminu dojrzałości według zasad niniejszego regulaminu - mają prawo przystąpić absolwenci liceów ogólnokształcących oraz średnich szkół zawodowych.
§  2.
1.
Terminy zakończenia obowiązkowych zajęć dydaktycznych w klasach programowo najwyższych oraz terminy pisemnej części egzaminu ustala corocznie Minister Edukacji Narodowej.
2.
Terminy ustnej części egzaminów ustala przewodniczący państwowej komisji egzaminacyjnej powiadamiając o nich abiturientów oraz kuratora oświaty i wychowania.
§  3.
W przerwie między zakończeniem zajęć w klasach programowo najwyższych a egzaminami, dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć z przedmiotów objętych regulaminem, zgodnie z potrzebami uczniów. Prowadzenie tych zajęć można także powierzyć pracownikom naukowo-dydaktycznym szkół wyższych.

II.

Państwowa Komisja Egzaminacyjna

§  4.
1.
Egzaminy dojrzałości przeprowadzają państwowe komisje egzaminacyjne powoływane w każdej szkole średniej.
2.
W skład komisji wchodzą:

- przewodniczący,

- dyrektor szkoły, jeżeli nie został wyznaczony na przewodniczącego,

- zastępcy (zastępcy przewodniczącego),

- nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres egzaminu.

§  5.
Kurator oświaty i wychowania na cztery miesiące przed terminem egzaminu dojrzałości powołuje przewodniczących państwowych komisji egzaminacyjnych i upoważnia ich do powołania pozostałych członków komisji.
§  6.
1.
Przewodniczący powołuje pozostałych członków komisji na trzy miesiące przed terminem egzaminu dojrzałości.
2.
Przewodniczący ma prawo dokonać podziału komisji na zespoły egzaminacyjne. Skład zespołów powinien zapewniać kompetentne i obiektywne przeprowadzenie egzaminów dojrzałości.
3.
W przypadku, gdy dyrektor szkoły nie jest powołany na przewodniczącego, funkcję tę należy powierzyć zastępcy dyrektora tej szkoły albo dyrektorowi lub nauczycielowi innej szkoły tego samego typu.
4.
Jeżeli egzaminator z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie może wziąć udziału w egzaminie, przewodniczący powołuje innego egzaminatora spośród nauczycieli tej lub innej szkoły.
§  7.
1.
Dopuszcza się - na zasadach eksperymentu - powołanie państwowej komisji egzaminacyjnej, składającej się z nauczycieli-egzaminatorów szkoły średniej, w której prowadzony jest egzamin dojrzałości oraz nauczycieli akademickich powołanych przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną.
2.
Tryb prowadzenia egzaminów przez komisje, o której mowa w ust. 1, zakresy przedmiotów oraz sposób ich dokumentowania określa się w założeniach eksperymentu.
§  8.
W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów: delegowani pracownicy naukowo-dydaktyczni szkół wyższych, instytutów naukowych, nauczyciele metodycy, pracownicy sprawujący nadzór pedagogiczny, delegowani przedstawiciele resortów nadzorujących szkoły zawodowe, a także - za zgodą przewodniczącego - wychowawcy klas.

III.

Zakres egzaminów

§  9.
Egzamin dojrzałości składa się z części pisemnej i ustnej.
§  10.
1.
W części pisemnej egzamin obejmuje dwa przedmioty:

- język polski - we wszystkich typach szkół i profilach kształcenia,

- drugi przedmiot - w zależności od typu i profilu szkoły (oddziału):

a)
historię w liceach ogólnokształcących - w klasach o profilu humanistycznym,
b)
historię lub język łaciński (do wyboru przez ucznia) w liceach ogólnokształcących w klasach o profilu klasycznym,
c)
biologię z higieną i ochroną środowiska lub matematykę (do wyboru przez ucznia) w liceach ogólnokształcących w klasach o profilu biologiczno-chemicznym,
d) 1
matematykę - w klasach o profilu matematyczno-fizycznym w liceach ogólnokształcących - oraz w szkołach zawodowych kształcących w zawodach technicznych, oznaczonych symbolem "21" w klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
e) 2
matematykę, historię, biologię z higieną i ochroną środowiska - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu podstawowym i pedagogicznym w liceach ogólnokształcących oraz w studiach nauczycielskich; matematykę, historię, biologię z ochroną środowiska (jeżeli jej wymiar wynosi co najmniej 5 godz. w cyklu kształcenia) - w szkołach zawodowych kształcących w innych zawodach, niż określone w lit. d,
f) 3
język obcy nowożytny w klasach z rozszerzonym programem nauczania danego języka lub - do wyboru przez ucznia - przedmiot wskazany dla profilu kształcenia (typu szkoły) określony w lit. a-e.
2. 4
W części ustnej egzamin obejmuje:

A. W liceach ogólnokształcących trzy przedmioty:

1) język polski;

2) język obcy nowożytny,

3) 5 jeden z następujących przedmiotów do wyboru przez abiturienta: drugi język obcy nowożytny, język łaciński, język grecki, historię, wiedzę o społeczeństwie, geografię, biologię z higieną i ochroną środowiska, matematykę, fizykę z astronomią, chemię.

B. W szkołach zawodowych dwa przedmioty:

1) język polski,

2) 6 jeden z następujących przedmiotów do wyboru przez abiturienta: języki obce nowożytne (język zachodnioeuropejski, język rosyjski), historię, wiedzę o społeczeństwie (pnos), geografię, biologię z ochroną środowiska, matematykę, fizykę, chemię.

3.
Abiturienci szkół z niepolskim językiem nauczania poza przedmiotami wymienionymi w ust. 1 i 2 zdają ponadto egzamin pisemny i ustny z języka ojczystego.
4.
Jako przedmiot egzaminu, o którym mowa w ust. 1 i 2 uczeń może wybrać ten przedmiot, którego uczył się w szkole bądź zdawał egzaminy z nauki we własnym zakresie - odnotowany w arkuszu ocen ucznia. Wyjątek stanowią uprawnienia finalistów i laureatów olimpiad języków obcych, o których mowa w § 21 ust. 2.
5.
Uczeń deklaruje wybór przedmiotów egzaminacyjnych w terminie ustalonym przez przewodniczącego w porozumieniu z radą pedagogiczną. Wszelkie zmiany wyboru przedmiotu są uzgadniane z przewodniczącym.

IV.

Egzamin pisemny

§  11.
1.
Tematy egzaminu pisemnego, dostosowane do programów nauczania w danym profilu kształcenia ustala kurator oświaty i wychowania i przekazuje je przewodniczącym komisji jako dokumenty oznaczone klauzulą, "Poufne".
2.
Wszystkie osoby uczestniczące w ustalaniu, przekazywaniu i przechowywaniu tematów egzaminacyjnych obowiązuje zasada ochrony tajemnicy służbowej.
§  12.
1.
Egzaminy pisemne przeprowadza się w wydzielonych salach, w warunkach zapewniających zdającym samodzielność pracy, a komisji czuwanie nad zgodnym z przepisami przebiegiem egzaminu.
2.
W czasie egzaminu pisemnego w sali powinni przebywać: przewodniczący komisji (zespołu egzaminacyjnego) oraz co najmniej dwóch członków komisji.
3.
Przewodniczący w obecności członków komisji oraz zdających otwiera na sali egzaminacyjnej kopertę z tematami, ogłasza je i zapisuje na tablicy.
§  13.
Abiturienci objęci indywidualnym nauczaniem przystępują do egzaminu dojrzałości w obowiązującym terminie i na warunkach określonych przez przewodniczącego. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzenie egzaminów w wydzielonej sali lub w domu abiturienta, uwzględniając ich możliwość mówienia, pisania, poruszania się.
§  14.
1. 7
Abiturient wybiera jeden temat spośród czterech tematów z języka polskiego, a z biologii z higieną i ochroną środowiska (biologii z ochrona środowiska), z historii oraz z języka ojczystego w szkołach z niepolskim językiem nauczania - wybiera jeden spośród trzech tematów.
2.
Z języka łacińskiego i z języka obcego nowożytnego obowiązują wszystkie tematy zawarte w zestawie egzaminacyjnym.
3.
Spośród pięciu ogłoszonych tematów (zadań) z matematyki abiturient wybiera trzy tematy (zadania).
§  15.
Na egzamin pisemny przeznacza się po pięć godzin na każdy przedmiot, odliczając czas przeznaczony na podanie i zapisanie tematów (na przydzielanych arkuszach papieru, opatrzonych podłużną pieczęcią szkoły).
§  16.
1.
W czasie egzaminu pisemnego abiturient nie po winien opuszczać sali. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący (zastępca przewodniczącego) lub upoważniony członek komisji udziela zgodny na opuszczenie sali - po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się abiturienta z innymi zdającymi i osobami postronnymi.
2.
Na czas nieobecności w sali egzaminacyjnej abiturient przekazuje pracę egzaminacyjną, przewodniczącemu (zastępcy), który zaznacza na niej czas nieobecności.
3.
W czasie egzaminu abiturient zobowiązany jest do samodzielnej pracy; dopuszcza się jedynie możliwość korzystania z tablic matematycznych, kalkulatorów i słowników języków obcych.
4.
Jeżeli abiturient podczas egzaminu korzysta z cudzej pomocy, posługuje się niedozwolonymi materiałami pomocniczymi lub pomaga w tym innym uczniom, podlega skreśleniu z listy zdających na mocy decyzji przewodniczącego - przy czym stosuje się postanowienia § 32 ust. 2.
§  17.
1.
Po zakończeniu pracy abiturient wręcza przewodniczącemu lub upoważnionym członkom komisji czystopis i brudnopis pracy egzaminacyjnej wraz z niewykorzystanymi arkuszami papieru.
2.
Przed przekazaniem pracy egzaminatorowi należy zaznaczyć odmiennym kolorem w czystopisie lub brudnopisie (jeżeli abiturient nie zdążył przepisać całej pracy) właściwy tekst, który służy za podstawę oceny pracy, zakreślić korekty i skreślenia dokonane przez abiturienta.
§  18.
Z przebiegu egzaminu pisemnego sporządza się protokół, w którym należy podać: imiona i nazwiska przewodniczącego i członków komisji, czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu, stwierdzenie nienaruszalności pieczęci na kopercie z tematami, ważniejsze okoliczności, jakie zaszły w czasie egzaminu. Do protokołu należy dołączyć tematy prac pisemnych oraz listę zdających. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.
§  19.
1. 8
Do egzaminu ustnego są dopuszczeni abiturienci, którzy z egzaminu pisemnego z języka polskiego otrzymali ocenę co najmniej mierną.
2.
W przypadku oceny niedostatecznej z drugiego przedmiotu oraz z języka ojczystego w szkołach z niepolskim językiem nauczania abiturient może być dopuszczony do poprawkowego egzaminu ustnego, jeżeli w dwóch ostatnich klasach otrzymał z tego przedmiotu oceny końcowe co najmniej dobre.

Ocena z tego egzaminu jest końcową oceną z części pisemnej egzaminu dojrzałości z danego przedmiotu.

3.
Na podstawie wyników egzaminów pisemnych komisja ustala listę abiturientów dopuszczonych do części ustnej egzaminu dojrzałości, a przewodniczący ogłasza ją wraz z wynikami egzaminu pisemnego.
§  20. 9
1.
Abiturienci, którzy w części pisemnej egzaminu otrzymali ocenę co najmniej bardzo dobrą (z jednego lub z dwóch przedmiotów) i w dwóch ostatnich klasach otrzymali z tych przedmiotów oceny roczne co najmniej dobre, są zwolnieni z egzaminu ustnego z tego (tych) przedmiotu (-ów). Zwolnienie oznacza uzyskanie z egzaminu ustnego tej samej oceny co z egzaminu pisemnego.
2.
Abiturient może zrezygnować z uprawnień, o których mowa w ust. 1 i przystąpić do egzaminu ustnego z tego (tych) przedmiotu (ów) - zgodnie z postanowieniami regulaminu. Pisemną deklarację rezygnacji z uprawnień abiturient składa przewodniczącemu państwowej komisji egzaminacyjnej bezpośrednio po ogłoszeniu wyników części pisemnej egzaminu dojrzałości.
§  21.
1.
Kandydaci do zawodów III stopnia olimpiad dla uczniów (słuchaczy szkół ponadpodstawowych oraz finaliści i laureaci tych olimpiad są zwolnieni z egzaminu dojrzałości na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
W przypadku olimpiad języków obcych uprawnienia wymienione w ust. 1 przysługują w części ustnej egzaminu także wtedy, gdy dany język obcy nie był objęty planem nauczania danej szkoły (oddziału).
3. 10
Zwolnienie z egzaminu jest równoznaczne z wystawieniem oceny najwyższej.

V.

Egzamin ustny

§  22.
Po ogłoszeniu wyników egzaminu pisemnego i ustaleniu ostatecznej listy przystępujących do ustnych egzaminów przewodniczący ustala szczegółowy harmonogram egzaminów ustnych z poszczególnych przedmiotów - określając termin, godziny zdawania oraz skład zespołów egzaminacyjnych. W jednym dniu abiturient zdaje tylko jeden egzamin.
§  23.
Egzamin ustny z poszczególnych przedmiotów przeprowadza trzyosobowy zespół egzaminacyjny w składzie: przewodniczący lub zastępca, nauczyciel-egzaminator danego przedmiotu oraz drugi nauczyciel tego lub pokrewnego i przedmiotu.
§  24.
1.
Do egzaminu ustnego należy przygotować protokoły egzaminów dojrzałości sporządzone według ustalonego wzoru - z wpisanymi z arkusza ocen ucznia ocenami końcowymi oraz ocenami z egzaminów pisemnych, a także zestawy tematów egzaminacyjnych i niezbędne pomoce dydaktyczne.
2.
Zestawy tematów na egzaminy ustne przygotowują egzaminatorzy, a zatwierdza przewodniczący opatrując je podpisem oraz podłużną pieczęcią szkoły. Zestawy tematów egzaminacyjnych przechowuje przewodniczący z zachowaniem zasad ochrony tajemnicy służbowej.
3.
Zakres treści zestawów tematów egzaminacyjnych powinien obejmować treści programu nauczania obowiązujące w danym profilu kształcenia. Każdy zestaw (kartka) egzaminacyjna zawiera trzy tematy (zadania) o charakterze problemowym do omówienia lub rozwiązania przez zdającego.
4.
Zestawy tematów z egzaminów ustnych należy przechowywać w aktach szkoły przez dwa lata.
5.
Nauczyciele przedmiotu są zobowiązani podać uczniom klas maturalnych wykazy przedmiotów (zagadnień) egzaminacyjnych z poszczególnych przedmiotów nauczania, najpóźniej na pięć miesięcy przed terminem egzaminu. W czasie opracowywania zagadnień egzaminacyjnych należy współpracować z nauczycielami metodykami oraz z innymi nauczycielami przedmiotu.
§  25.
1.
Z przygotowanego zestawu tematów egzaminu ustnego abiturient losuje jedną kartkę z pytaniami. Zamiana kartki jest niedozwolona.
2.
Abiturient otrzymuje 20 minut na przygotowanie odpowiedzi, z tym, że po wylosowaniu tematów abiturientowi nie wolno opuścić sali przed złożeniem egzaminu z tego przedmiotu. Opuszczenie sali przed zakończeniem egzaminu oznacza odstąpienie od egzaminu.
3.
Czas trwania egzaminu ustnego nie powinien przekraczać 20 minut.
4.
Zespół egzaminacyjny nie może w tym samym czasie egzaminować więcej niż jednego zdającego.

VI.

Ocena egzaminów

§  26.
1.
Pisemne prace egzaminacyjne ocenia (według obowiązującej skali ocen) egzaminator-nauczyciel danego przedmiotu, w miarę potrzeb w porozumieniu z członkami komisji tej samej specjalności. Pracę należy opatrzyć recenzją, która jest jednocześnie uzasadnieniem proponowanej oceny.
2.
Ostateczne oceny prac pisemnych ustala przewodniczący. Jeżeli przewodniczący nie zgadza się z oceną proponowaną przez egzaminatora - ma prawo zmiany oceny po uprzednim porozumieniu się z egzaminatorem, a w przypadku niemożności porozumienia - po zasięgnięciu opinii drugiego nauczyciela tego przedmiotu, lub nauczyciela metodyka danego przedmiotu.
3.
Zmiana oceny musi być wyczerpująco umotywowana na pracy pisemnej abiturienta.
§  27.
1.
Ocenę z egzaminu ustnego - wg obowiązującej skali ocen - proponuje i uzasadnia egzaminator w porozumieniu z pozostałymi członkami zespołu. W przypadku rozbieżności opinii rozstrzyga głosowanie. Ocena wystawiona przez zespół egzaminacyjny jest ostateczna. W protokole egzaminu należy zamieścić krótkie uzasadnienie wystawionej oceny.
2.
Wyniki egzaminu ustnego ogłasza w tym samym dniu przewodniczący w obecności członków zespołu.
§  28. 11
Abiturient zdał egzamin dojrzałości, jeżeli ze wszystkich przedmiotów egzaminu otrzymał oceny co najmniej mierne.

VII.

Postanowienia końcowe

§  29.
1.
Abiturient, który zdał egzamin, otrzymuje świadectwo dojrzałości, w którym zapisuje się oddzielnie oceny końcowe ze wszystkich przedmiotów nauczania w szkole średniej oraz oceny z egzaminu.
2.
Abiturient, który nie przystąpił do egzaminu dojrzałości lub go nie zdał, otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły średniej.
3.
Świadectwa dojrzałości uzyskane w szkole niepaństwowej, której nadano uprawnienia szkoły państwowej powinny być wystawione na blankietach obowiązujących w szkole państwowej z zaznaczoną klauzulą o nadaniu uprawnień oraz poświadczone okrągłą pieczęcią właściwego kuratorium oświaty i wychowania.
§  30.
1.
Świadectwo dojrzałości podpisują członkowie komisji biorący udział w egzaminie danego abiturienta.
2.
Protokoły egzaminów i świadectwa dojrzałości muszą być sprawdzone co do swej wiarygodności; sprawdzenie należy odnotować na dokumentach i opatrzyć podpisem sprawdzającego (jednego z członków komisji egzaminacyjnej).
3.
Dokumentację egzaminu dojrzałości przechowuje się w aktach szkoły według zasad określonych odrębnymi przepisami. W razie likwidacji szkoły należy te dokumenty przekazać organowi nadzorującemu szkołę.
4.
Pisemne prace egzaminacyjne przechowuje się w aktach szkoły w ciągu 3 lat.
§  31.
Przewodniczący i członkowie komisji otrzymują wynagrodzenie według stawek ustalonych odrębnymi przepisami.
§  32.
1.
Abiturient, który zdał pisemną część egzaminu, a w części ustnej egzaminu otrzymał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, może powtórnie przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu w sesji poprawkowej, zorganizowanej przez komisję danej szkoły w ostatnim tygodniu sierpnia lub lutego (w szkołach, w których nauka kończy się w I półroczu roku szkolnego).
2.
Abiturient, który nie przystąpił do egzaminu dojrzałości, lub który otrzymał więcej niż jedną ocenę niedostateczną, może przystąpić do egzaminu w dwóch kolejnych sesjach egzaminacyjnych, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego roku od pierwszej sesji egzaminacyjnej. Za zgodą kuratora oświaty i wychowania może przystąpić do egzaminu w innej szkole tego samego typu.
3. 12
Przy powtarzaniu egzaminu dojrzałości komisja zalicza abiturientowi część pisemną, jeżeli z dwóch przedmiotów otrzymał oceny co najmniej mierne oraz te przedmioty z części ustnej egzaminu, z których w poprzednich sesjach otrzymał oceny co najmniej mierne.
4.
Po upływie dwóch lat, licząc od daty zakończenia pierwszej sesji egzaminacyjnej, w której abiturient składał lub mógł składać egzamin dojrzałości, jest on zobowiązany do składania egzaminów ze wszystkich przedmiotów części pisemnej i ustnej według § 10 - zgodnie z obowiązującymi programami nauczania.
§  33.
Odstąpienie od egzaminu dojrzałości pisemnej lub ustnej oraz niestawienie się na egzamin powoduje skreślenie abiturienta z listy zdających, przy czym mają tu zastosowanie postanowienia § 32.
§  34.
Abiturient, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu w obowiązującym terminie sesji egzaminacyjnej bądź z przyczyn losowych musiał go przerwać w części pisemnej lub ustnej, może przystąpić do egzaminu w szkole określonego typu, w terminie i miejscu ustalonym przez kuratora oświaty i wychowania - przed zakończeniem danego roku szkolnego.
§  35.
W zespołach przedmiotowych (w liceach ogólnokształcących dla pracujących) słuchacze po zakończeniu nauki w danej grupie przedmiotowej mają prawo przystąpić do egzaminu dojrzałości na zasadach niniejszego regulaminu, przy czym postanowienia § 32 ust. 1 mają zastosowanie po zakończeniu nauki we wszystkich zespołach.
§  36.
1.
Abiturienci, którzy ukończyli szkołę średnią w trybie egzaminu eksternistycznego lub przystępują do egzaminu po upływie czasu, o którym mowa w § 32 ust. 4 mogą przystąpić do egzaminu dojrzałości na zasadach niniejszego regulaminu w szkole określonego typu, zgodnie z ukończonym profilem kształcenia.
2.
Absolwenci szkół średnich, które nie posiadają uprawnień szkół państwowych - mogą składać egzamin dojrzałości na zasadach określonych niniejszym regulaminem, po uprzednim zdaniu egzaminów ze wszystkich przedmiotów objętych planem nauczania (z wyjątkiem kultury fizycznej i przysposobienia obronnego) - przed powołaną w tym celu przez kuratora oświaty i wychowania państwową komisją egzaminacyjną.
§  37.
1.
Kontrolę nad organizacją i przebiegiem egzaminów dojrzałości wykonują pracownicy upoważnieni do sprawowania nadzoru pedagogicznego.
2.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów regulaminu, przewodniczący lub pracownik sprawujący nadzór pedagogiczny może zawiesić egzaminy, powiadamiając o tym właściwego kuratora oświaty i wychowania.
3.
W przypadku naruszenia zasady ochrony tajemnicy służbowej lub stwierdzenia niesamodzielności pracy egzaminacyjnej abiturienta kurator oświaty i wychowania może unieważnić przeprowadzony w danej szkole egzamin w całości bądź w jego części pisemnej lub ustnej - powiadamiając o tym Ministerstwo Edukacji Narodowej. Unieważnienie egzaminu może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich zdających, jak i poszczególnych abiturientów.
4.
Terminy ponownego egzaminu wyznacza kurator oświaty i wychowania.
1 § 10 ust. 1 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1991 r.
2 § 10 ust. 1 lit. e) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1991 r.
3 § 10 ust. 1 lit. f) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1991 r.
4 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 60 z dnia 28 września 1989 r. (Dz.Urz.MEN.89.6.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1989 r.
5 § 10 ust. 2 lit. A pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1991 r.
6 § 10 ust. 2 lit. B pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1991 r.
7 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
8 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
9 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
10 § 21 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
11 § 28 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
12 § 32 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 3 z dnia 11 marca 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.2.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 1991 r.