Zasady prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych.
Dz.Urz.MZ.2002.11.85
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 24 grudnia 2002 r.
w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych.
- ważnych zjawisk epidemiologicznych,
- istotnych problemów zdrowotnych dotyczących całej lub określonej populacji przy istniejących możliwościach ich eliminowania bądź ograniczania,
- badania i wdrożenia nowych technologii medycznych, przedsięwzięć profilaktycznych i nowych metod leczenia.
– liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,
– harmonogram ich realizacji - świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,
– kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań z podziałem kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne,
– wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań będących przedmiotem umowy,
– rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę lub doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem programu, innych niż świadczenia zdrowotne,
– sprawozdania finansowe z dwóch ostatnich lat,
– stan zadłużenia (zobowiązania wymagalne) na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie oferty,
– zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu w płatnościach wystawione w terminie do 20 dni przed złożeniem oferty,
– wyciąg z rejestru zakładów opieki zdrowotnej,
– statut jednostki.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KARTA ZGŁOSZENIA PROGRAMU ZDROWOTNEGO
w roku .........
TYTUŁ PROGRAMU ..............................................
............................................
DEPARTAMENT ZGŁASZAJĄCY PROGRAM .............................
Pracownik Departamentu odpowiedzialny za realizację programu
.............................................................
....................................................
Podpis Dyrektora Departamentu zgłaszającego program
Data skierowania dokumentu do Departamentu Prawnego .........
OPINIA DEPARTAMENTU PRAWNEGO:
......... ........................................
Data Podpis Dyrektora Departamentu Prawnego
Data skierowania dokumentu do Departamentu Budżetu, Finansów i
Inwestycji ..................................................
OPINIA DEPARTAMENTU BUDŻETU, FINANSÓW I INWESTYCJI:
......... ........................................
Data Podpis Dyrektora Departamentu Budżetu,
Finansów i Inwestycji
AKCEPTACJA SEKRETARZA/PODSEKRETARZA STANU
Data .................. Podpis ..................
AKCEPATCJA MINISTRA ZDROWIA
Data .............................. Podpis ..................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU
WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU
1) nazwa programu;
2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.
II. STRESZCZENIE
1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;
2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;
3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.
III. UZASADNIENIE
1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);
2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;
3) efektywność ekonomiczna.
IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH
1) podstawy prawne do zawierania umów.
V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE I BIEŻĄCE).
ZAŁĄCZNIK Nr 3
SCHEMAT DOKUMENTU PROGRAMU ZDROWOTNEGO
SCHEMAT DOKUMENTU PROGRAMU ZDROWOTNEGO
1) nazwa programu;
2) nazwa i adres jednostki zgłaszającej projekt;
3) adresat wniosku;
4) wysokość wnioskowanych środków finansowych z budżetu Ministerstwa Zdrowia w danym roku budżetowym;
5) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.
II. STRESZCZENIE (1 strona)
1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;
2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;
3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.
III. ZDEFINIOWANIE PROBLEMU/OKREŚLENIE POTRZEBY
1) opis problemu (częstość występowania; ogólna charakterystyka populacji, której problem dotyczy - liczba, wiek, płeć, status socjalny, itp.);
2) przyczyny istnienia problemu (określenie źródeł - brak umiejętności, niedostateczna wiedza, dysfunkcyjne zachowanie, złe warunki życiowe) - należy omówić czynniki i wyjaśnić ich przyczyny;
3) waga problemu dla społeczeństwa - wykazanie wpływu stwierdzonego problemu na życie jednostek i grup oraz koszty związane z działaniami naprawczymi (należy wskazać potencjalne oszczędności wynikające z działań prewencyjnych);
4) dotychczasowe próby jego rozwiązania problemu (wskazanie najbardziej efektywnych sposobów docierania do adresatów programu i możliwość współdziałania z innymi instytucjami lub organizacjami);
5) przedstawienie trudności w uzyskaniu świadczeń, których program dotyczy (np. brak informacji, nieodpowiednie warunki lub inne).
Zdefiniowanie problemu powinno opierać się na obiektywnych źródłach danych (epidemiologicznych, statystycznych, wynikach badań naukowych, raportach, artykułach i innych); kategorie danych powinny uwzględniać częstość występowania problemu, przyczyny, dynamikę, porównania terytorialne; należy wskazać konsekwencje niepodjęcia programu (analiza kosztów); w przypadku schorzeń należy podać dane świadczące o zapotrzebowaniu na dane świadczenie.
IV. UZASADNIENIE
1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);
2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;
3) efektywność ekonomiczna;
4) nowatorstwo zaproponowanych rozwiązań;
5) wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń;
6) wykorzystanie istniejących środków;
7) promowanie współpracy między różnymi instytucjami i organizacjami;
8) możliwość ponownego wykorzystania programu w przyszłości lub kontynuowania jego realizacji przez inne jednostki.
V. OPIS PROGRAMU
1. Cele ogólne i szczegółowe;
2. Plan działań - opis działań, które mają doprowadzić do osiągnięcia celów;
3. Sposób realizacji zadań;
4. Szczegółowy harmonogram działań wynikający z formy opisowej;
5. Wskaźniki monitorowania oczekiwanych efektów.
VI. KOSZTORYS
Kalkulacja kosztów w realizacji programu powinna uwzględniać koszty osobowe (wynagrodzenia) i koszty operacyjne (czynsz, druk, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne, materiały biurowe, materiały edukacyjne, podróże, konferencje). Należy dokonać czytelnego podziału na wydatki bieżące i majątkowe.
VII. REALIZATORZY PROGRAMU
W przypadku uczestnictwa w realizacji programu większej liczby podmiotów, szczególnie gdy będą one korzystały ze środków publicznych na podstawie umowy zawartej z Ministrem Zdrowia lub koordynatorem programu, należy przedstawić ich szczegółowy wykaz (nazwa jednostki, adres, telefon).
VIII. UZASADNIENIE MOŻLIWOŚCI PRZEPROWADZENIA PROGRAMU PRZEZ JEDNOSTKĘ ZGŁASZAJĄCĄ
1) cele statutowe funkcjonowania jednostki;
2) wiarygodność, rekomendacje;
3) dotychczasowe doświadczenie;
4) dotychczasowe źródła finansowania;
5) współpraca krajowa i zagraniczna;
6) kadra.
IX. KONTYNUACJA DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W PROGRAMIE
1) możliwości kontynuacji zadań przewidzianych w programie przez inne jednostki, po zakończeniu okresu objętego finansowaniem z budżetu Ministerstwa Zdrowia;
2) możliwość powtórnego wykorzystania programu.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ
REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ
- 2 osoby z departamentu merytorycznego, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego,
- 1 osoba z Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
PROTOKÓŁ
ZAKOŃCZENIA REALIZACJI PROGRAMU ZDROWOTNEGO
w roku .........
Tytuł programu ..............................................
.............................................................
Departament nadzorujący realizację programu .................
Nazwisko pracownika nadzorującego realizację programu .......
Zatwierdzenie programu do realizacji przez ..................
................................ w dniu .....................
Koordynator programu ........................................
Realizatorzy programu (w przypadku kilku realizatorów należy
załączyć ich wykaz) .........................................
.............................................................
Numer umowy o przekazanie środków publicznych ...............
data ........................................................
Okres obowiązywania umowy: od ............. do ..............
(w przypadku większej niż 1 liczby umów należy załączyć ich
zestawienie)
Łączna wartość umowy (umów) .................................
(w przypadku jednostek budżetowych - zatwierdzony plan
finansowy)
I. Rozliczenie finansowe realizacji programu - stan na ......
(wypełnia Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji):
Łączna wysokość środków finansowych przekazanych na realizację zadań objętych umową/programem | |
Łączna wysokość środków finansowych wykorzystanych na realizację zadań objętych umową/programem | |
Data rozliczenia finasowego umowy/programu | |
Wysokość środków do zwrotu | |
Termin zwrotu środków | |
Potwierdzenie prawidłowości rozliczenia finansowego: ............. ......................................................... Data Dyrektor Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji |
II. Rozliczenie merytoryczne - potwierdzenie zgodności z
umową/programem wykonanych zadań
.......... ...................................
Data Podpis pracownika nadzorującego
realizację programu
III. Sprawozdanie merytoryczne z realizacji programu przyjęte w
dniu .............
- opis realizacji zadań i osiągnięcia zakładanych celów w
załączeniu.
IV. Potwierdzenie prawidłowości realizacji programu w roku ...:
........ ......................................
Data Dyrektor Departamentu nadzorującego
realizację programu
ZAŁĄCZNIKI:
1. Założenia programu
2. Sprawozdanie merytoryczne z realizacji programu