Zasady prowadzenia pedagogicznej działalności innowacyjnej w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1989.7.64

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1989 r.

ZARZĄDZENIE NR 62
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 16 listopada 1989 r.
w sprawie zasad prowadzenia pedagogicznej działalności innowacyjnej w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych

Na podstawie art. 36a ust. 2 i art. 36b ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192)
zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
eksperymencie - rozumie się przez to metodę badań, której podstawową częścią jest wywoływanie jakiegoś procesu lub regulowanie warunków nań wpływających, aby umożliwić dokładniejsze jego zbadanie i określenie skutków pedagogicznych,
2)
nowatorstwie pedagogicznym - rozumie się przez to działalność twórczą nauczycieli i wychowawców, której celem jest ulepszanie systemu kształcenia i wychowania, polegającą w szczególności na wprowadzeniu do praktyki nowych celów i treści oraz skuteczniejszych sposobów działania pedagogicznego i form organizacyjnych nie stosowanych powszechnie,
3)
klasie autorskiej - rozumie się przez to jeden oddział lub jeden ciąg klas w cyklu kształcenia, w którym sprawdzana jest autorska koncepcja nowatorstwa pedagogicznego;
4)
szkole - rozumie się przez to szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze określone w art. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
§  2.
1.
Przedmiotem eksperymentu lub nowatorstwa pedagogicznego w szkole mogą być zagadnienia programowe, metodyczne i organizacyjne.
2.
Eksperyment i nowatorstwo pedagogiczne mogą obejmować problematykę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, nauczanie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, całą szkołę lub jej część (oddział lub ciąg klas).
3.
Szkole, w której eksperyment obejmuje cały system dydaktyczno-wychowawczy, może być nadany na czas określony statut odmienny od statutu określonego dla tego typu szkół.
§  3.
1.
Eksperymenty w szkołach mogą być organizowane przez szkoły, szkoły wyższe (instytuty szkół wyższych), placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk (PAN), jednostki badawczo-rozwojowe, instytucje prowadzące statutową działalność naukowo-badawczą oraz organy nadzorujące szkoły.
2.
Nowatorstwo pedagogiczne w szkołach może być organizowane przez nauczycieli oraz pracowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.
§  4.
1.
Udział nauczycieli w eksperymencie lub nowatorstwie pedagogicznym odbywa się na zasadzie dobrowolności z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Rada pedagogiczna szkoły może określić zakres udziału szkoły i poszczególnych nauczycieli w eksperymencie lub nowatorstwie pedagogicznym.
§  5.
1.
Eksperymenty i nowatorstwo pedagogiczne obejmujące zagadnienia metodyczne i organizacyjne w ramach obowiązujących planów i programów nauczania, mogą być podjęte za zgodą dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2.
W przypadku prowadzenia nowatorstwa pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1 obejmującego jeden przedmiot nauczania, wystarczające jest poinformowanie o tym dyrektora szkoły i rady pedagogicznej.
3.
Eksperymenty i nowatorstwo pedagogiczne obejmujące zagadnienia programowe mogą być prowadzone w szkołach tylko za zgodą Ministra Edukacji Narodowej.
§  6.
1.
Warunkiem. uzyskania zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole jest przedłożenie jego założeń Ministrowi Edukacji Narodowej lub właściwemu dyrektorowi szkoły, w której przeprowadza się eksperyment oraz zapewnienie przez organizatorów eksperymentu środków finansowych.
2.
W założeniach, o których mowa w ust. 1, należy określić związki celów eksperymentu z generalnymi założeniami systemu edukacji narodowej, etapy realizacji, materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli, przewidywane skutki pedagogiczne, badania towarzyszące, formy dokumentacji oraz formy i zakres współdziałania ze szkołą.
3.
Wydający zgodę na prowadzenie eksperymentu może zażądać od organizatorów udostępnienia wyników.
§  7.
Wnioski o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentów i nowatorstwa pedagogicznego w nowym roku szkolnym, obejmujących zagadnienia programowe, należy składać w Ministerstwie Edukacji Narodowej w terminie do 31 marca. Do wniosku należy dołączyć projekty planów i programów nauczania. Zgody na prowadzenie eksperymentów wydawane są do 1 czerwca.
§  8.
Po zakończeniu (przerwaniu) eksperymentu i nowatorstwa pedagogicznego ich organizatorzy powinni dokonać analizy i oceny wyników. Ocena wraz z wnioskami powinna mieć formę pisemnego sprawozdania.
§  9.
Upowszechnianie wyników eksperymentów i nowatorstwa pedagogicznego odbywa się za zgodą ich autorów.
§  10.
Organy nadzorujące szkoły oraz dyrektorzy szkół zobowiązani są do wspierania twórczych inicjatyw nauczycieli, a w szczególności:
1)
organy nadzorujące szkoły zobowiązane są do:
a)
udzielenia pomocy w uzyskaniu środków finansowych na wydatki związane z eksperymentami i nowatorstwem pedagogicznym;
b)
pomocy w organizowaniu klas autorskich, klubów, sekcji przedmiotowych, zespołów specjalistycznych i innych form mających na celu wymianę doświadczeń nauczycieli i szkół;
c)
inicjowanie współpracy nauczycieli i szkół z pracownikami szkół wyższych (placówek PAN, jednostek badawczo-rozwojowych);
d)
popularyzowania nauczycieli i szkół prowadzących eksperymenty i nowatorstwo pedagogiczne;
2)
dyrektorzy szkół zobowiązani są do:
a)
uzupełniania wyposażenia w środki dydaktyczne niezbędne w planowanym nowatorstwie pedagogicznym;
b)
udostępniania środków i materiałów oraz pomieszczeń na spotkania i konsultacje (konferencje};
c)
przekazania informacji o eksperymencie i nowatorstwie pedagogicznym do jednostki organizacyjnej wskazanej przez kuratorium oświaty i wychowania, w formie karty tematycznej według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 27 sierpnia 1982 r. w sprawie zasad prowadzenia badań i eksperymentów naukowych, nowatorstwa pedagogicznego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz wdrażania i upowszechniania ich wyników (Dz. Urz. MOiW Nr 11, poz. 105).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA TEMATYCZNA1)

pracy innowacyjnej (eksperymentalnej, nowatorskiej).

1. Temat i cel innowacji

2. Daty rozpoczęcia, zakończenia (przerwania) innowacji

3. Szkoła, w której innowacja jest prowadzona

4. Autor (organizator) innowacji

5. Krótki opis innowacji (do 30 wierszy maszynopisu)

6. Ocena innowacji, kto i kiedy dokonał oceny oraz jej zwięzła treść

7. Wnioski dotyczące zakresu i sposobów wykorzystania wyników innowacji

8. Koszty innowacji i źródła finansowania

9. Inne uwagi

______

1) Wypełnić dwukrotnie - po rozpoczęciu i po zakończeniu (przerwaniu) pracy innowacyjnej